Aktier/Aktiemarknad chatt/discord eller dyl?

Permalänk

Aktier/Aktiemarknad chatt/discord eller dyl?

Hej alla, jag bestämde mig för att försöka förstår hur aktier och värdepapper fungerade, och bästa sättet är väl att bara "leka med pengar" så jag började leka med spottstyvor (100lappar) Bara för att försöka förstå vad jag gör.

Någonstans på vägen hände något med en av mina aktier, i mina öron tolkade jag det som en förlust.
Det stod : handlas den 8 maj efter omvänd split 1:100
Sen den 8Maj stod: HANDELSSTOPPAD AV TEKNISKA SKÄL

Jag tror mig förstå dessa termer och har försökt läsa på och runt om detta, men jag kan verkligen Ingenting om detta. och jag försöker få tag i personer man kanske kan fråga eller chatta med men det är fanimej den största gråzon jag hittat på nätet hittils. Kanske för att jag inte vet var jag skall hitta informationen.
Men så idag hände något med denna "övriga värdepapper" som det nu står att det är , den sköt i höjden med 6900% och värdet blev givetvis skyhögt, men jag förstår inte, vad jag kan göra med den? Den har höjt mitt totala värde , men jag kan inte handla eller sälja den. Vad betyder allt? var kan man söka information?. Kan någon peka mig i riktning av en community där man kan få hjälp och råd av folk som kan detta?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Various Gaming: Omvänd splitt innebär att du efter splitten har det till vänster i din portfölj.

1:100 betyder att om du har 200 aktier innan splitt, så har du 2 aktier efter splitt.
Att den är handelsstoppad är för att robotar och glada amatörer ska agera på missförståndet när siffrorna visar +10 000% när du slår samman 100 aktier i en aktie.

100 aktier värda 1 kr som blir 1 aktie bör vara värd samma belopp (100 kr). Detta visas som en ökning om 10 000% mot tidigare siffra om 1 kr per aktie.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Various Gaming:

Omvänd split 1:100 innebar att 100 av dina aktier omvandlades till 1 ny, med bibehållet värde. Detta är vanligt att göra om ett bolags aktiekurs har dykt eller om det emitterats en massa nya aktier under åren och bolaget vill stryka några nollor. Det ska i sig inte påverka värdet eller andelen i bolaget som du äger eller ev. skatter vid försäljning (deklarationen kan bli stökig om man inte håller koll). Det kan däremot få effekten att vissa listor inte har räknat med att det skett en omvänd split och därför visar att kursen stuckit med 10000%.

Att ett pappret är handelstoppat av tekniska skäl beror sannolikt på just att listorna inte har uppdaterats och därför ger en felaktig bild av vad som faktiskt händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Vad betyder allt? var kan man söka information?. Kan någon peka mig i riktning av en community där man kan få hjälp och råd av folk som kan detta?

Kan rekommendera låna / köpa Trading-guiden. Ger en bra översikt över åtminstone aktier och räntor och som amatör tycker jag inte man behöver kunna särskilt mycket mer.

Permalänk

Tack för alla svar, jag undrar dock , finns det verkligen inte ett forum eller en discord kanal där man kan snacka med folk om sånt här?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Tack för alla svar, jag undrar dock , finns det verkligen inte ett forum eller en discord kanal där man kan snacka med folk om sånt här?

Det finns mängder av facebook-forum, typ "Aktier". Men ingen discord mig veterligen, hade varit riktigt nice!

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Finns forum på bland annat handelsplattformen Avanza. Relativt flitigt använt också.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Jag har kunskapen och tekniska erfarenheten av att driva en discord, så jag har skapat en discord för detta nu. Så nu gäller det bara att få in folk som kan aktier, för där saknar jag erfarenhet, så jag tänker om någon har koll på aktier osv kom gärnna in och tipsa om vad discorden kan tänkas behöva. Jag tänker mig att den skall samla likasinnade och kunna ha både börstips men snack om företag osv. här är länken: https://discord.gg/cQayjP

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Various Gaming: Vi har en ekonomi-kanal på Geeks-discorden redan och jag håller mig där. Det är dock ingen renodlad ekonomi-discord om det var vad du var ute efter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Om man har några funderingar kring sina innehav rekomenderar jag TS att ringa sitt värdepappersinstitut kundtjänst, de svarar på alla frågor.

Det finns tyvär allt för många idag på div chattar och forum som inte vet vad de talar om när det gäller värdepapper och hur det fungerar.
Det finns bättre och sämre men kan vara svårt att sålla då man är ny.

Sedan kommer det att kosta läropengar, det gör det för oss alla i början.