Wall Street Journal: "Nvidia mycket nära att köpa ARM"

Permalänk
Melding Plague

Wall Street Journal: "Nvidia mycket nära att köpa ARM"

Efter en dryg månads radiotystnad bistår nu branschkällor åter med information om Nvidias intresse i att köpa ARM Holdings.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hade hellre sett ibm köpa arm än nvidia.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Dayum!

Vet inte vad jag ser fram emot mest, att Nvidia blir en CPU-tillverkare eller alla ”REEEEE” som kommer följa i kölvattnet av denna affär.

Permalänk
Medlem

Håller med orosmålen från Hermann Hauser
https://m.sweclockers.com/nyhet/30131-arm-medgrundare-motsatt...

Citat:

Hauser motiverar sitt ställningstagande med att hela affärsidén bakom ARM är att tekniken som utvecklats av företaget ska kunna säljas till vem som helst.

Så jag är minst sagt lite orolig var detta kan leda. Hade iofs varit rätt kul om tillverkare hoppar till RISC-V istället. Då kan jag äntligen köra open source hela vägen ner på kompetent hårdvara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Datavetare

Finns saker jag ser fram emot om denna affär går igenom. x86 har kommit till vägen ände och är övertygad att Nvidia som ägare av ARM kommer ge bland det snabbaste övergångarna man kan tänka sig, framförallt efter det börjar gå upp för folk vad som är möjligt med en CPU-arkitektur designad för dagens krav när Apple lanserar sin Mac-linje med "Apple Silicon". ARM64 och RISC-V är den enda verkligt "moderna" designerna som finns, ARM (den gamla 32-bitars designen) är inte samma sak som ARM64 i detta kontext!

Tyvärr lär Nvidia+ARM lätt kunna bli en sådan perfekt match att resultatet mycket väl kan bli något som får Intels historiska dominans att blekna i jämförelse. Detta då Nvidia kommer kunna dominera både CPU och GPU sidan på ett sätt vi inte sett innan.

I.o.f.s. kanske x86 gänget inser det omöjliga i att konkurrera mot detta och förhoppningsvis slänger de då sin vikt bakom RISC-V!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns saker jag ser fram emot om denna affär går igenom. x86 har kommit till vägen ände och är övertygad att Nvidia som ägare av ARM kommer ge bland det snabbaste övergångarna man kan tänka sig, framförallt efter det börjar gå upp för folk vad som är möjligt med en CPU-arkitektur designad för dagens krav när Apple lanserar sin Mac-linje med "Apple Silicon". ARM64 och RISC-V är den enda verkligt "moderna" designerna som finns, ARM (den gamla 32-bitars designen) är inte samma sak som ARM64 i detta kontext!

Tyvärr lär Nvidia+ARM lätt kunna bli en sådan perfekt match att resultatet mycket väl kan bli något som får Intels historiska dominans att blekna i jämförelse. Detta då Nvidia kommer kunna dominera både CPU och GPU sidan på ett sätt vi inte sett innan.

I.o.f.s. kanske x86 gänget inser det omöjliga i att konkurrera mot detta och förhoppningsvis slänger de då sin vikt bakom RISC-V!

Så Qualcomm kommer bli som en AIB partner som ASUS/Gigabyte är för grafikkort?

Jag ser inte hur detta ska fungera... Nvidia är ju en licenstagare redan. Jag hittar inte en någon vettig jämförelse. Kanske att Norge köper OPEC och bestämmer allas oljepris själv?

Direkt konkurrens med sina egna kunder, det är ju riktigt konstigt, eller ska de lägga ner sin egen CPU-division? Eller ska de likt Intel gjorde med x86 göra det svårt att fortsätta licensera?

Känns som att detta blir ganska ovisst för hela IT-sektorn typ...

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad ARM är? De säljer inte kisel va? Utan bara designer på licens?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Nvidia CPU + GPU magic i framtiden??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Dayum!

Vet inte vad jag ser fram emot mest, att Nvidia blir en CPU-tillverkare eller alla ”REEEEE” som kommer följa i kölvattnet av denna affär.

Jag tror att Nvidia redsn är CPUtillverkare. Tegrakretsarna de gjort sedan ett gäng år har cpu och gpu i samma krets

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hade hellre sett ibm köpa arm än nvidia.

För att du vill att de ska begrava ARM djupt nere i sin fruktansvärt spretiga och ofokuserade patent och produktportfölj då eller?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Finns ju inte många sämre köpare ur konsumentsynpunkt, Nvidia har ju inga skrupler när det gäller att försöka låsa in marknadnische för att kunna ta maximalt höga marginaler.
Hade de varit en idrottare så hade de kört öststaternas dopningsprogram.
Hade varit betydligt bättre om alphabet köpte det.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se, hoppas nVIDIA kan göra något bra av detta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av arowe17:

Kan någon förklara vad ARM är? De säljer inte kisel va? Utan bara designer på licens?

ARM är en processorarkitektur (CPUs), likt x86 och PowerPC.

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer väl gör som vanligt. Suga ut all talang och sen lägger ner det som blir över. Se det mer som början på slutet för ARM om Nvidia köpa upp de.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

ARM64 och RISC-V är den enda verkligt "moderna" designerna som finns

Hur menar du? Avser du endast konsumentsegmentet då eller? För POWER9 och POWER10 är synnerligen mer "moderna" än ARM64. och man bör ej heller glömma bort kinesernas MIPS designer som utvecklas i rasande fart. Ryssarna har även en egen CPU arkitektur som det är mycket hemlighetsmakeri kring som förr kallades ELBRUS. (endast avsedd för ryska millitära syften)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

En sak jag inte riktigt förstår när det diskuteras om olika ISA och så, är varför det egentligen spelar så stor roll. Jag trodde att det mer eller mindre handlar om att ändra några inställningar i en kompilator och köra om den för en annan ISA, så är det klart. Eller är det fortfarande så att folk sitter och handknackar assembler eller liknande för att optimera vissa moment?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Det var ju någon rejält insatt i branschen som sa att det var noll procents chans att detta ska kunna hända, alltså att ARM blir uppköpta av Nvidia:
https://twitter.com/CDemerjian/status/1289243338541940736

Det utalandet kanske eventuellt inte kommer åldras så väl

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Dayum!

Vet inte vad jag ser fram emot mest, att Nvidia blir en CPU-tillverkare eller alla ”REEEEE” som kommer följa i kölvattnet av denna affär.

Well, de är redan en Cpu-tillverkare och har byggt armprocessorer ett tag.
Behöver regelbundet övertala mig själv att jag inte har något som helst behov av ett av deras jetson xavier kit, 6 kärnig Nvidia caramel med 384 cuda cores från volta-arkitekturen. Mums.

Switchen är ju nvidias SOC.

Undrar om de kommer ge sig in på desktop-cpus, låter mer som att de är intresserade av mycket större och coolare saker.
Men skulle vara intressant om de byggde vidare på "stora" armprocessorer som 8cx.
Framtidens surface kanske drivs av någon slags ARM+Ampere SoC.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Well, de är redan en Cpu-tillverkare och har byggt armprocessorer ett tag.

De har även byggt x86-prollar förr. Men deras licens var endast giltig för "embedded" och de släppte endast en processor vad jag vet av den typen. "M6117C" (efterföljare till M6117A och B från ALi) och var motsvarande en statisk 386SX, de ärvde denna intel x86 licens när de köpte ULi från Acer Labs Incorporated för 52 miljoner dollar 2006.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Beroende på workload så kan RISC vara 2-4 gånger snabbare än CISC vid samma frekvenser då det anväder färre instruktioner för att utföra samma arbetsbörda.

"Although CISC reduces usage of memory and compiler, it requires more complex hardware to implement the complex instructions.
In RISC architecture, the instruction set of processor is simplified to reduce the execution time. It uses small and highly optimized set of instructions which are generally register to register operations.
The speed of the execution is increased by using smaller number of instructions .This uses pipeline technique for execution of any instruction."

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Tvivlar fortfarande på att diverse myndigheter runt om i världen med något att säga till om bara skulle säga ja. Britterna efterfrågar mig veterligen redan efter garantier att verksamheten förblir i Cambridge.

Ska bli intressant att se vad som sker närmsta veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nvidia kommer väl gör som vanligt. Suga ut all talang och sen lägger ner det som blir över. Se det mer som början på slutet för ARM om Nvidia köpa upp de.

Jag tror inte att de är så dumma... avtalet kommer säkert innehålla mängdvis med klausuler angående vad de får och inte får göra...men vet inte varför de ens skulle få för sig det?
De har ingen omedelbar behov av dominans i mobilmarknaden (och samtidigt få alla andra emot sig) men snarare cementera redan väletablerade områden som t.ex. enterprisemarknaden.
Tror det här kan bli mycket positivt även för oss PC-entusiaster om det går igenom.

Apropå, Charlie Demerjan, han har förutspått Nvidia's konkurs i åtminstone 15 år, haft fel varje gång. Går den här affären igenom kommer även han bli ödmjuk

Permalänk
Medlem

*Köper nvidia aktier*

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Nvidia vill få dominans på DC marknaden .... Mellanox för interconnect , arm for compute samt gpu acceleration

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

ARM är en processorarkitektur (CPUs), likt x86 och PowerPC.

Arm holdings är ett företag som bl.a licensierar en processarkitektur kallad ARM. De tillverkar inga kretsar själva.

Permalänk
Medlem

Flera röda flaggor än gröna för konsumenterna om detta går igenom.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Flera röda flaggor än gröna för konsumenterna om detta går igenom.

... men desto fler gröna badge:ar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@cyklonen: Beroende på workload så kan RISC vara 2-4 gånger snabbare än CISC vid samma frekvenser då det anväder färre instruktioner för att utföra samma arbetsbörda.

"Although CISC reduces usage of memory and compiler, it requires more complex hardware to implement the complex instructions.
In RISC architecture, the instruction set of processor is simplified to reduce the execution time. It uses small and highly optimized set of instructions which are generally register to register operations.
The speed of the execution is increased by using smaller number of instructions .This uses pipeline technique for execution of any instruction."

Det där citatet känns inte så modernt skulle jag säga.

Jag skulle snarare säga att både x86, ARM och ARM64 alla kör RISC internt (micro ops), och så har det varit sedan 90-talet. Anledningen till att x86 idag är något segare än ARM64 är för att ARM64 inte har legacy sedan 70-talet och ett ursprungligt mål att kunna skrivas för hand (liknande med ARM). Nu har ARM64 och RISC-V kommit och är specialdesignade för att lättare skriva bra kompilatorer. En modern kompilator använder bara några procent av instruktionerna i x86 idag, men de behöver ha fullt stöd för alla, det är den stora lasten.

Tidigare har x86 varit snabbare av många anledningar. Först för att ARM64 inte fanns, sedan på grund av att ARM64 utvecklades för energieffektivitet och inte prestanda, dessutom hade intel alltid ett stort försprång sett till tillverkningsnoder och klockhastighet. Alla dessa försprång suddas ut ett för ett och en modern ARM64 (från senaste åren) möter eller är förbi x86 både sett till utfört arbete vid en given klockfrekvens (ca 2017) och nu senast förbi i absolut singeltrådad prestanda (2019 Apple A13). Nu återstår ’bara’ att bygga riktigt snabba ’stora’ processorer med många kärnor, det ryktas om 8 snabba kärnor i Apples nya Mac-processorer till exempel och andra ARM64 designer som Cortex-X1 kommer upp i alla fall på en liknande nivå som A13 troligen. När dessa rullas ut på bred front nästa år så kommer x86 vara hjälplöst efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

... men desto fler gröna badge:ar.

"nVidia Bureau of Investigation öppna dörren!"

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Arm holdings är ett företag som bl.a licensierar en processarkitektur kallad ARM. De tillverkar inga kretsar själva.

Flera olika processorarkitekturer, instruktionsuppsättningar och till och med tillverkningsredo kisel-designer.

ARM är inte bara en grej, och ARM64 är något helt annat