Permalänk

Fråga om Plex

Fråga om Plex Server:

Hej!

Låt oss säga att man har en tecknad film där man kan välja ljudspår i VLC (om man vill ha den på svenska, engelska etc). Men när man lägger in den filen i Plex biblioteket så spelar den endast upp filen på engelska. Hur kan man ändra ljudspåret i Plex så att den spelas på svenska? Att ändra ljudfilen verkar vara låst. Hur går jag tillväga?

Permalänk
Medlem

I web interfacet är det inte svårare än så här. Är det inte så här så har filen inte båda ljudspåren i sig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden

startade precis upp min första plex server
går det att stacka filmer? tex om man har alla harry potter filmerna, går det att få dom i en hög precis som serier lägger sig?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Jag lånar tråden

startade precis upp min första plex server
går det att stacka filmer? tex om man har alla harry potter filmerna, går det att få dom i en hög precis som serier lägger sig?

Japp. Ska gå per automatik med "Use collection info from The Movie Database" i den "agenten" man använder. Men funkat i min mening skit, de gånger jag använt den.
Då skapar den samlingar/kollektioner där det bara finns en film av. Så mycket städande, för man vill bara ha kollektioner/samlingar där de är minst 2 filmer, annars fyller de ingen funktion.

Men går att göra manuellt som jag gör. Då markerar man de filmerna i vänstra hörnet.
Och sen klickar pennan längst upp till höger ("Ändra") och går in på fliken "Taggar". Därefter längst ned "Samling" skriver du i t.ex. Harry Potter och sen spara.
Alternativt går in på varje film med redigera information. (längst ned till vänster av varje filmomslag så ska det komma fram en penna). Samma procedur där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Japp. Ska gå per automatik med "Use collection info from The Movie Database" i den "agenten" man använder. Men funkat i min mening skit, de gånger jag använt den.
Då skapar den samlingar/kollektioner där det bara finns en film av. Så mycket städande, för man vill bara ha kollektioner/samlingar där de är minst 2 filmer, annars fyller de ingen funktion.

Men går att göra manuellt som jag gör. Då markerar man de filmerna i vänstra hörnet.
Och sen klickar pennan längst upp till höger ("Ändra") och går in på fliken "Taggar". Därefter längst ned "Samling" skriver du i t.ex. Harry Potter och sen spara.
Alternativt går in på varje film med redigera information. (längst ned till vänster av varje filmomslag så ska det komma fram en penna). Samma procedur där.

tack
ja jag hittade det här
https://support.plex.tv/articles/201273953-collections/

men kände inte till agenten. - jag aktiverade collecton i den den men hände ingenting..

men jag taggade dom manuellt och då la filmerna sig i en stack :), men sen låg de även lösa i samma lista(biblioteket), kan man ta bort så att bara "högen" visas i biblioteket och inte varje film också...?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

tack
ja jag hittade det här
https://support.plex.tv/articles/201273953-collections/

men kände inte till agenten. - jag aktiverade collecton i den den men hände ingenting..

men jag taggade dom manuellt och då la filmerna sig i en stack :), men sen låg de även lösa i samma lista(biblioteket), kan man ta bort så att bara "högen" visas i biblioteket och inte varje film också...?

Ja, default inställningen är att båda visas du kan ändra default inställningen eller gå in på settings för den collectionen (kommer inte ihåg vad inställningen heter) men bör vara tydligt namngett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja, default inställningen är att båda visas du kan ändra default inställningen eller gå in på settings för den collectionen (kommer inte ihåg vad inställningen heter) men bör vara tydligt namngett.

kanon, hittade inställningen och nu är det precis så som jag ville ha det

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Japp. Ska gå per automatik med "Use collection info from The Movie Database" i den "agenten" man använder. Men funkat i min mening skit, de gånger jag använt den.
Då skapar den samlingar/kollektioner där det bara finns en film av. Så mycket städande, för man vill bara ha kollektioner/samlingar där de är minst 2 filmer, annars fyller de ingen funktion.

Använder inte funktionen så ofta, men de har numera ett val så att man kan säga (ex) skapa bara "Collections" med minst 3 filmer. Eller 4, eller vad man väljer att sätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Använder inte funktionen så ofta, men de har numera ett val så att man kan säga (ex) skapa bara "Collections" med minst 3 filmer. Eller 4, eller vad man väljer att sätta.

O fasen. Det visste jag inte att dom fixat. Kollade senast innan sommaren.
Det gör ju saken ljusår mycket bättre. Tack för svaret

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Jag håller på att organisera mina dokumentärer (biblioteket är tv-shows)
och jag har två problem.

1. dokumentärer som är filmer, och inte serier syns inte (sätter jag 01x01 efter namnet så lurar man systemet, men finns det ett annat sätt?)

2. jag har en serie med en säsong och en mapp med extras, säsongen dyker upp men inte bonus skivan - allt ska ha korrekta namn...

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rolle90:

Jag håller på att organisera mina dokumentärer (biblioteket är tv-shows)
och jag har två problem.

1. dokumentärer som är filmer, och inte serier syns inte (sätter jag 01x01 efter namnet så lurar man systemet, men finns det ett annat sätt?)

2. jag har en serie med en säsong och en mapp med extras, säsongen dyker upp men inte bonus skivan - allt ska ha korrekta namn...

Saken är att ditt bibliotek är tv-serier medans du har dokumentärfilm, du kan använda annan sökagent/skanner och sedan fylla i manuellt om den inte hittar.

Frågan är om extramaterial kan indexeras?