Apple TV4k eller Nvidia Shield pro? Plex streaming (90% av tiden).

Permalänk
Medlem

Apple TV4k eller Nvidia Shield pro? Plex streaming (90% av tiden).

Har en väldigt enkelt setup där jag kör Plex på min stationära dator och glor på TV via en Xiaomi Mi box (Den gamla inte 4k modellen).

Men denna saknar Ethernet port och jag har märkt att ibland orkar inte trådlösa med riktigt.
Och även nackdelen att Android TV versionen inte uppdateras mer, så den är version 8, säkerhetsuppdatering senast 05-2019.

Så försöker välja mellan Nvidia Shield pro och Apple TV 4k.

Obs har ej 4k tv nu men vill gärna ha stöd för det om man köper ny tv.
Streamar som sagt 90% ifrån plex.
Men vill gärna ha vettigt appstöd till saker som twitch, youtube osv för de gångerna sådant används.

TLDR:
Apple TV 4k vs Nvidia Shield pro
Prio Plex
Ethernet port
Stöd för senaste OS versionen + framtida uppdateringar

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Nivity:

Jag har båda

Apple TV
Bra är, billigare, mindre buggig, ingen extern nätklump. Nackdelen är väl fjärren som man alltid lyckas få tag på felvänd och man fuckar alltid nåt via touchfunktionen... (jag kör med logitech istället)

Sheild har sina fördelar som exempelvis större frihet med mjukvara som kodi och endel annat.

Men för plex/Netflix skulle jag valt Apple

Fråga på om du undrar något specifikt om någon av enheterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle valt Nvidia 2019, Av den simpla anledningen att den stöjder Dolby Atmos, DTS:x och Dolby Vision. Apple TV har inte DTS X har jag för mig.

Sen har Nvidia AI upscaling som är riktigt trevligt. En 1080p film blir lite bättre med detta på en 4k tv.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ vore nya Chromecast från Google som kommer visas upp 30:e september.

Förvisso verkar den sakna en ethernetport vilket kanske är en dealbreaker för dig.

Men senaste Android TV med konstanta uppdateringar och relativt billig.

Läs mer här: Verge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Nivity:

Jag har båda

Apple TV
Bra är, billigare, mindre buggig, ingen extern nätklump. Nackdelen är väl fjärren som man alltid lyckas få tag på felvänd och man fuckar alltid nåt via touchfunktionen... (jag kör med logitech istället)

Sheild har sina fördelar som exempelvis större frihet med mjukvara som kodi och endel annat.

Men för plex/Netflix skulle jag valt Apple

Fråga på om du undrar något specifikt om någon av enheterna.

Håller med... och är auto HZ, auto HDR/SDR för netflix etc