Id Software: "Skillnaderna mellan Xbox Series X och Series S är besvärliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, jo det är det.

Beror på hur mycket det påverkar spelet. Är snabb lagring viktigare än CPU/GPU/RAM för hur spelet ser ut?

Edit: Ska väl säga att jag är skeptisk. Men får jag se något som verkligen överraskar kan jag ändra mig. En sak som jag tänkte på är Unreal Engine demot. De såg ju ut att styra det i realtid, skulle vara kul att få se det släppas som ett demo på PS5. Men sannolikheten för det är väl väldigt låg. Får väl se på spelen till PS5/XSX framöver. Inte så lång tid kvar till release trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag tänkte förvisso inte på begränsningarna i upplösning, den biten är lättare att skala med grafikdelens kapacitet. Men minnesmängden är svårare att hantera eftersom det är så många delar av spelkod som måste befinna sig i minnet i varje given scen.

Den som ska utveckla för Xbox Series och PS5 behöver förmodligen sikta på begränsningarna i Series S sett till hur komplexa scener är, medan vissa större utvecklare har nog med resurser för att stöpa om visionen efter de olika konfigurationerna. Men jag har svårt att tänka mig att alla mellanstora och små studios har resurserna till det.

Jag håller med om vad du säger!

Min känsla med hela Serie S och lovat stöd för gamla serien i ett år är ordet ’fadäs’.

Enda räddningen är att SSDn är kvar i alla fall, men alla spel framöver kommer ju göras för att fungera på 8GB RAM+VRAM, det är inte mycket hur man än räknar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det verkar som att Xbox Series S bakåtkompatibilitet kommer köras med Xbox One S-versionerna av de bakåtkompatibla titlarna, inte Xbox One X-versionerna.

Xbox Series S was designed to be the most affordable next generation console and play next generation games at 1440P at 60fps. To deliver the highest quality backwards compatible experience consistent with the developer’s original intent, the Xbox Series S runs the Xbox One S version of backward compatible games while applying improved texture filtering, higher and more consistent frame rates, faster load times and Auto HDR.
Källa: Gamespew

Orsaken uppges vara den begränsade mängden primärminne även här. Så även om en modern grafikarkitektur kan kompensera för ett lägre antal CU:s än i One X är den mindre mängden primärminne inte lika lätt att arbeta runt. När One X skalar upp och förbättrar äldre spel verkar den alltså använda en hel del RAM.

Återigen, Series S kommer säkert sälja som smör och prisnivån är ett smart drag av Microsoft, men det är trist att en SKU sätter begränsningar redan innan den nya generationen har dragit igång.

Jag tror också att det är rätt drag av Microsoft. It alla som har råd att lägga lika mycket pengar på en high-end-konsol som XSX/PS5.

Det kommer också blir mer jobb för utvecklarna med med ytterligare en konsol som XSS att ta hänsyn till, jämfört med att enbart ta hänsyn till PS5, XSX, Switch 4K, och PS5 Pro och XSXX, samt eventuellt även Stadia (men den tror jag inte de flesta utvecklare bryr sig, utan känns som en rätt död platform, så kanske inte skall räkna in den).

Sedan var ju detta iofs. enbart alla konsoler som utvecklare av spel och grafikmotorer måste ta hänsyn till. Sedan har vi ju den vildvuxa floran av PC i hundratusentals konfigurationer och varianter som skall läggas till i arbetat med att skala väl.

Skrivet av medbor:

Min känsla med hela Serie S och lovat stöd för gamla serien i ett år är ordet ’fadäs’.

Enda räddningen är att SSDn är kvar i alla fall, men alla spel framöver kommer ju göras för att fungera på 8GB RAM+VRAM, det är inte mycket hur man än räknar...

Vet inte om det direkt gimpar, men det kommer nog iaf. vara sannolikt betydligt svårare och dyrare att få att skala väl jämfört med XSS/XSX. Sedan går det säkert att lösa även det (inte omöjligt tex. på PC där de klarar av det).

Men ser det som en betydligt större "issue" än den som diskuteras här i tråden och som uppmärksammas i nyheten (fokuserar helt klart på ett mindre svårt problem än detta, i jämförelse - lite märkligt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Last of us skulle jag ranka långt över båda de titlarna. Samma med gran turismo eller många andra saker. Jag är dock inte så uppdaterad på senaste årens spel

Sidokommentar;

Rankar Forza mycket högre än GT (men det är ju lite OT för diskussionen, och tråden). Tycker GT tappat mycket, medans Forza, och Forza Horizon, verkligen utvecklats och gått framåt stort både tekniskt och spelmässigt.

Skrivet av medbor:

Vilken TV har 1440p dock? Jag ser det inte alls som ett smart drag, de borde i så släppt den ärligt som 1080p-target istället

Håller med.

Hela tiden tyckt att XSS är perfekt för oss med 1080p skärmar av god kvalitet. Borde vara 1080p som är ett bra target. Tror på det som en perfekt kombo för XSS.

Kommer bli helt perfekt där!

Skrivet av Mirialia:

Sänk detaljnivån och upplösningen så ska det nog gå. Witcher 3 funkar ju på Switch :). Har svårt att se varför S skulle hålla tillbaka X eller för den delen PS5. Känns som en FUD piece beställd av SONY.

Jo, känns som klockrent så (kanske de har någon kommande deal på gång med Sony).

Eller så vill id Software pressa Microsoft till någon deal eller support genom detta utspel.

Är inte så oroad i ärlighetens namn över detta (har funnits lösningar på detta på PC-sidan och mobilsidan, där minne och hårdvara varierar mer än så här). Är däremot grymt intresserad av att se de politiska följderna och PR-kriget som följer.

När en chefsdesigner på en spelstudio går ut så här offentligt så är det inte ett oplanerat utspel. Det är ett taktiskt spel som är planerat och godkänt av högsta ledningen på bolaget.

Skall bli grymt intressant att följa det politiska/PR-mässiga kriget (mer än det tekniska)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilken TV har 1440p dock? Jag ser det inte alls som ett smart drag, de borde i så släppt den ärligt som 1080p-target istället

Det är många som har konsolen kopplad till en datorskärm, har själv haft mina konsoler kopplade till datorskärmen när jag ska spela vissa typer av spel. Ex Shooters som kräver precision då blir jag mycket bättre när jag sitter nära skärmen än vid tvn trots handkontroll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Beror på hur mycket det påverkar spelet. Är snabb lagring viktigare än CPU/GPU/RAM för hur spelet ser ut?

Mjukvarudesign handlar om väldigt mkt mer än grafik så jag ser ingen relevans i frågan du ställer.

Iaf, har man nån gång designat interaktiv mjukvara inser man rätt lätt att skillnaden mellan att (knappt) behöva vänta på sekundärminnet och att behöva göra det har potientiellt stor betydelse för hur man designar sin mjukvara. Det är därför Cerny och många andra utvecklare ser det som en game changer.

Permalänk
Medlem

Xbox Series S har grafikdel med 20 CU och 4 TFLOPs.

Alltså ett RX 570 har 32 CU och 5.1 TFLOPs. Kanske inte går jämföra rakt av, då det är annan architektur men känns det inte väldigt klent?

Permalänk

Kan undra om man ska köpa en dator eller en Xbox nu för tiden. Exempel på XBOX och Playstation. Dess specs kommer ju bara närmare och närmare inom dator världen. Samt att många spel idag är cross-play kompatibla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mjukvarudesign handlar om väldigt mkt mer än grafik så jag ser ingen relevans i frågan du ställer.

Vad är det en snabb SSD kan tillföra som kräver överföring av massivt med data som inte är grafik? Spelkod på 50-100MB? Strömmande musik på 360KBit/sek? Jag ser ingen relevans i ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sidokommentar;

Rankar Forza mycket högre än GT (men det är ju lite OT för diskussionen, och tråden). Tycker GT tappat mycket, medans Forza, och Forza Horizon, verkligen utvecklats och gått framåt stort både tekniskt och spelmässigt.

Håller med.

Hela tiden tyckt att XSS är perfekt för oss med 1080p skärmar av god kvalitet. Borde vara 1080p som är ett bra target. Tror på det som en perfekt kombo för XSS.

Kommer bli helt perfekt där!

Jo, känns som klockrent så (kanske de har någon kommande deal på gång med Sony).

Eller så vill id Software pressa Microsoft till någon deal eller support genom detta utspel.

Är inte så oroad i ärlighetens namn över detta (har funnits lösningar på detta på PC-sidan och mobilsidan, där minne och hårdvara varierar mer än så här). Är däremot grymt intresserad av att se de politiska följderna och PR-kriget som följer.

När en chefsdesigner på en spelstudio går ut så här offentligt så är det inte ett oplanerat utspel. Det är ett taktiskt spel som är planerat och godkänt av högsta ledningen på bolaget.

Skall bli grymt intressant att följa det politiska/PR-mässiga kriget (mer än det tekniska)!

Själv har jag inte spelat PS/GT sedan PS3, så jag spelar mest på gamla minnen, tror inte heller GT gör sig speciellt bra på dator heller. Typiskt soffa spel för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Xbox Series S har grafikdel med 20 CU och 4 TFLOPs.

Alltså ett RX 570 har 32 CU och 5.1 TFLOPs. Kanske inte går jämföra rakt av, då det är annan architektur men känns det inte väldigt klent?

5700XT har 40CU och PS5 har 36CU, så 20 borde räcka ganska långt när hårdvaran är tillgänglig helt för spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaSunshine:

Kan undra om man ska köpa en dator eller en Xbox nu för tiden. Exempel på XBOX och Playstation. Dess specs kommer ju bara närmare och närmare inom dator världen. Samt att många spel idag är cross-play kompatibla!

Bara grafikkort som matchar prestandan (2080ti/3070) kostar ju lika mycket som hela konsolen när 3070 släpps i oktober.

Sen tillkommer en snabb SSD, moderkort, cpu för 3000 (3700X) och 16GB RAM (som dock är långsammare med god marginal), nätagg, chassi, blurayläsare, trådlös handkontroll.

Tror inte det är lätt att komma under 15 000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är många som har konsolen kopplad till en datorskärm, har själv haft mina konsoler kopplade till datorskärmen när jag ska spela vissa typer av spel. Ex Shooters som kräver precision då blir jag mycket bättre när jag sitter nära skärmen än vid tvn trots handkontroll.

Svårt att se att MS ens tänkt på den målgruppen när de designar en konsol för många miljoner användare... jag tror bara de vill få den att låta som bättre än förra gen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Svårt att se att MS ens tänkt på den målgruppen när de designar en konsol för många miljoner användare... jag tror bara de vill få den att låta som bättre än förra gen

Jag tror inte de har tänkt särskilt mycket över det, bör inte vara så svårt att lägga till stöd för 1440p och sedan låta utvecklarna avgöra om spelen ska köras i den upplösningen eller lägre. Självklart vill de framställa konsolen som bättre än förra generationen och det lär den vara även om grafikprestandan inte slår den i one x så är processorn mycket bättre.
Sony marknadsförde ju PS4 pro som en 4k konsol trots att den inte direkt är lämplig för det i många spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Färre begränsningar i spelets design är inte direkt en game changer. Speciellt inte då alla dessa utvecklare som kan mer än vi aldrig pratat om det tidigare som ett stort problem.

Eftersom en snabb SSD var utvecklarnas största önskan om next gen när Sony/Microsoft frågade dom så är det nog ganska viktigt jo. Detta sa t ex Mark Cerny att dom svarade i hans prat om Ps5.

.... men den intressanta frågan är ju om SSD i Ps5 gör en stor skillnad mot den som sitter i XSX/XSS, och det är ju inte lika självklart. Det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Eftersom en snabb SSD var utvecklarnas största önskan om next gen när Sony/Microsoft frågade dom så är det nog ganska viktigt jo. Detta sa t ex Mark Cerny att dom svarade i hans prat om Ps5.

Inte så konstigt att Sonys partners i lanseringen säger det, när Sony påpekar att det är viktigt. Jag kollade på en del Sony trailers, och Ratchet & Clank är väl det som verkligen försöker utnyttja det med en snabb SSD, nästan som det är specialskrivet för det. Men hur många spel kan ha samma typ av dimensionsshiftande gameplay utan att man får spader? Verkar väldigt nischat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Inte så konstigt att Sonys partners i lanseringen säger det, när Sony påpekar att det är viktigt. Jag kollade på en del Sony trailers, och Ratchet & Clank är väl det som verkligen försöker utnyttja det med en snabb SSD, nästan som det är specialskrivet för det. Men hur många spel kan ha samma typ av dimensionsshiftande gameplay utan att man får spader? Verkar väldigt nischat.

Så du tror att Sony ljuger när dom säger att dom frågat utvecklare vad dom vill ha? Eller tror du att dom frågade, utvecklarna sa att en snabb SSD är inte så revolutionerande, och sen satsade Sony stenhårt på en snabb SSD ändå?

Jag är helt med på att man inte ska svälja allt PR snack rakt av men det är ju inte så svårt att föreställa sig att detta kommer ha en stor betydelse, och att det faktiskt är något utvecklare bett om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Så du tror att Sony ljuger när dom säger att dom frågat utvecklare vad dom vill ha? Eller tror du att dom frågade, utvecklarna sa att en snabb SSD är inte så revolutionerande, och sen satsade Sony stenhårt på en snabb SSD ändå?

Jag är helt med på att man inte ska svälja allt PR snack rakt av men det är ju inte så svårt att föreställa sig att detta kommer ha en stor betydelse, och att det faktiskt är något utvecklare bett om.

Det vet jag inte, men det är helt klart en del av Sonys PR eftersom de har en något snabbare SSD lösning än XSX. Företag pratar gärna om sina starka delar, inte det de är svaga på.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Fulci: Sony har ju också avtäckt att Spider-Man: Miles Morales bygger på den förbättrade tekniken med en öppen spelvärld som strömmas i realtid mycket snabbare än vad som är möjligt på föregående generation. De visade ju upp en version av Spider-Man till PS4 som kördes på PS5 med mycket bättre prestanda och högre detaljrikedom förra året, och Miles Morales bygger på lösningen de använde där.

Hur Miles Morales-koden skulle flyta på Xbox Series-konsolernas SSD-lagring kontra PS5 vet vi så klart inte, men det är sannolikt så att Sony har ett par spel inom lanseringsluckan som direkt fokuserar på den höga lagringsbandbredden och låga latensen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Den bästa mätaren emellan "vem som vinner" är ju när det kommer ut next gen. multiplatform spel för både XSX och PS5. Först då kan vi seriöst kora vinnaren av prestandatronen (för konsoler). Fram tills dess är det mesta snack och spekulationer (av mer eller mindre fanboys).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

@loevet: Den bästa mätaren emellan "vem som vinner" är ju när det kommer ut next gen. multiplatform spel för både XSX och PS5. Först då kan vi seriöst kora vinnaren av prestandatronen (för konsoler). Fram tills dess är det mesta snack och spekulationer (av mer eller mindre fanboys).

Hmm så säg att PS5 prestera bättre i t.ex Assassins Creed, Call of Duty och många andra multiplattform spel, men Xbox släpper många fantastiska spel som inte kommer till PS5 och säljer jätte mycket. Då tycker du ändå att Sony "vinner"?

Tror helt enkelt inte att det går att ha en "vinnare" i denna generationen då Microsoft och Sony satsar väldigt olika har helt olika strategier.

Men många bra spel när det nog bli på båda konsolerna iallafall så man är väldigt hypad!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: mitt inlägg handlade förvisso mer om vilka spel som explicit ser ut att fokusera på den snabba lagringen som del av gameplay, och där är det väl bara Ratchet & Clank och Miles Morales som specifikt lyft fram det fokuset. Vilken konsol som levererar högst visuell nivå bryr jag mig inte så mycket om, så länge som den nivå utvecklaren bestämt sig för flyter på bra och stabilt på alla de nya konsolerna.

Det jag är mycket mer spänd på, än både ray tracing och SSD-lagring och FPS-takter, är hur många utvecklare som kommer utnyttja 3D-ljudet. I de spel jag spelat som stöder binauralt ljud har effekten på spelupplevelsen varit enorm. Sjukt taggad på att se det ta en större roll i nästa generation, vilket förhoppningsvis leder till att det tar plats i fler PC-spel också.

Ropen skalla: 3D-ljud till alla! 🎼🎧

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Fulci: Sony har ju också avtäckt att Spider-Man: Miles Morales bygger på den förbättrade tekniken med en öppen spelvärld som strömmas i realtid mycket snabbare än vad som är möjligt på föregående generation. De visade ju upp en version av Spider-Man till PS4 som kördes på PS5 med mycket bättre prestanda och högre detaljrikedom förra året, och Miles Morales bygger på lösningen de använde där.

Hur Miles Morales-koden skulle flyta på Xbox Series-konsolernas SSD-lagring kontra PS5 vet vi så klart inte, men det är sannolikt så att Sony har ett par spel inom lanseringsluckan som direkt fokuserar på den höga lagringsbandbredden och låga latensen.

Min känsla är att varken GPU eller SSD skillnaderna är markanta nog för att visa sig i slutresultatet på skärmen. Det är inte så att Ratchet&Clank är omöjligt på XSX, skala ner mängden data som behöver laddas bara (några färre typer av objekt, lite lägre upplösning på meshar och texturer så är du troligen där) exakt samma sak kan sägas om bättre RT på XSX, eller den marginellt starkare GPUn. Jag tror helt klart de båda är extremt mycket kraftfullare än last gen och framförallt väldigt jämförbara totalt sett.

En helt annan grej var om MS hade varit kvar med skiva eller hårddisk och hade haft 16 kärnor på cpu och trippel GPU mot Sony, men vi är inte ens lite nära sådana skillnader, förutom den halverade (eller mer) XSS som ser ut att sabba lite i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

@loevet: Den bästa mätaren emellan "vem som vinner" är ju när det kommer ut next gen. multiplatform spel för både XSX och PS5. Först då kan vi seriöst kora vinnaren av prestandatronen (för konsoler). Fram tills dess är det mesta snack och spekulationer (av mer eller mindre fanboys).

Den som vinner är väl den som säljer mest konsoler och spel? Prestandatronen är nästan irrelevant enligt mig och att sitta och jämföra framerates och dynamisk upplösning tillför väldigt lite i förhållande till att jämföra plattformarna och ekosystemen. I alla fall för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den som vinner är väl den som säljer mest konsoler och spel?

Det var spelprestandan (och specifikt lagrings/laddningsprestanda i spel) som diskuterades i det inlägg av Lövet jag kommenterade väldigt kort och snabbt.

Annars så håller jag med dig; den som vinner det affärsmässiga är väl det företag som tjänar mest pengar.

Men Äpplen och Päron (läsa gärna lite noggrannare vad som diskuteras och avses, så blir det enklare för alla).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det var spelprestandan (och specifikt lagrings/laddningsprestanda i spel) som diskuterades i det inlägg av Lövet jag kommenterade väldigt kort och snabbt.

Annars så håller jag med dig; den som vinner det affärsmässiga är väl det företag som tjänar mest pengar.

Men Äpplen och Päron (läsa gärna lite noggrannare vad som diskuteras och avses, så blir det enklare för alla).

Om du inte klippt mitt meddelande så svarade jag ju redan på prestandadiskussionen med min åksikt om den?

Jaja, inte så viktigt... förstår inte ditt svara bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad är det en snabb SSD kan tillföra som kräver överföring av massivt med data som inte är grafik?

Haha, det är i huvudtaget inte vad jag skrev.

Designen styr NÄR du läser in grafik (och annat). Och behöver man inte vänta i evigheter på inlärningen så öppnar sig en hel del nya möjligheter (som förr ej varit möjluga) i hur man designar sin mjukvara. Hur kan man inte förstå det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du inte klippt mitt meddelande så svarade jag ju redan på prestandadiskussionen med min åksikt om den?

Jaja, inte så viktigt... förstår inte ditt svara bara

Jag klippte i ditt inlägg för att svara på det väsentliga. Ungefär som man kan använda @medbor för att svara någon. Det är inte alltid relevant att citera 100% av ett inlägg. Förstår du bättre nu, eller skall vi ta en runda till?

1. Jag diskuterar med andra att vem som vinner spelet om spelprestanda (som laddtider) kan avgöras först när vi har konsolerna ute, och då man i detalj kan studera hur samma spel på bägge konsoler fungerar i praktiken.

2. Du invänder med att detta är fel "vinna". Börjar diskutera något helt annat.

3. Jag påpekar att du får läsa bättre och noggrannare vad diskussionen handlar om.

Capish?

Helt OK om du känner för att diskutera något helt annat. Men gör det som ett normalt inlägg i tråden. Inte citat av mig, med en invändning som inte är relevant emot det som jag skrivit.

Sunt förnuft kommer man långt med.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag klippte i ditt inlägg för att svara på det väsentliga. Ungefär som man kan använda @medbor för att svara någon. Det är inte alltid relevant att citera 100% av ett inlägg. Förstår du bättre nu, eller skall vi ta en runda till?

1. Jag diskuterar med andra att vem som vinner spelet om spelprestanda (som laddtider) kan avgöras först när vi har konsolerna ute, och då man i detalj kan studera hur samma spel på bägge konsoler fungerar i praktiken.

2. Du invänder med att detta är fel "vinna". Börjar diskutera något helt annat.

3. Jag påpekar att du får läsa bättre och noggrannare vad diskussionen handlar om.

Capish?

Helt OK om du känner för att diskutera något helt annat. Men gör det som ett normalt inlägg i tråden. Inte citat av mig, med en invändning som inte är relevant emot det som jag skrivit.

Sunt förnuft kommer man långt med.

Jag svarade lungt och sansat att jag inte bryr mig om prestandakronan och att ’vinna’ den är inte relevant i mina ögon. Det som är relevant att prata om när man pratar om att ’vinna’ en konsolgeneration är inte prestandakronan vanligen utan försäljningen

CAPISH?

Dessutom är diskussionen om prestandaskronan ganska meningslös på multiplatformsspel eftersom de kommer vara begränsade av lägsta komponenterna vilket blir antingen Switch eller XSS, så jag tycker att min invändning i det ursprungliga inlägget är helt korrekt.

Jag tycker dock att denna reaktion visar mer än vad jag behövde veta, så jag lämnar den här meningslösa debatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, det är i huvudtaget inte vad jag skrev.

Designen styr NÄR du läser in grafik (och annat). Och behöver man inte vänta i evigheter på inlärningen så öppnar sig en hel del nya möjligheter (som förr ej varit möjluga) i hur man designar sin mjukvara. Hur kan man inte förstå det?

Tror knappast de sidospår du börjar gå in på är en game changer till fördel för Sony.