Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Ska man räkna in bonusar? Det kan variera rätt rejält, senaste åren har vi haft i snitt 2x månadslöner i bonus, då företaget gör interna utdelningar av vinst. Men det skulle lika gärna kunna bli 0 ett annat år.

Det beror ju helt på skulle jag säga. Tycker verkligen bonusar skall med men man ska ju inte räkna med maximal bonus utan snarare vad som är förväntad. Ta t.ex. en konsult som får rörlig ersättning baserat på fakturering, där kan det vara en stor del av lönen men för många ha ett säkert utfall.

Däremot är ju saker som övertid osv rätt missvisande då det ju inte längre går att jämföra 2 tjänster om det inte är heltid som jämförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Efter skatt är ju dock totalt ointressant.

Egentligen så är det ju bara det som faktiskt är intressant, eftersom det är de pengarna vi får i plånboken att röra oss med.

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: fast jobbar du 200 timmar istället för 160 en månad, gått ur kyrkan så du slipper 1% skatt, olika skatter i olika städer osv så blir det skevt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Egentligen så är det ju bara det som faktiskt är intressant, eftersom det är de pengarna vi får i plånboken att röra oss med.

Vad du får efter skatt är ju beroende på så många faktorer som inte har något med arbetet att göra, t.ex. exakt på vilken sida kommungränser man bor, hur mycket lån du har (samt till vilken ränta) och ifall du gör avdrag för resor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Egentligen så är det ju bara det som faktiskt är intressant, eftersom det är de pengarna vi får i plånboken att röra oss med.

Citerar mitt eget svar från sidan 246 på frågan "Varför tycker ni man ska skriva bruttolön?"

Skrivet av Dimman:

För att det är vad du faktiskt får betalt för ditt arbete. Bruttolön är alltså vad din arbetsgivare betalar dig för ditt arbete. Din inkomstskatt är sedan personlig och varierar beroende på vilken kommun du bor i, vad du gör för avdrag, jobbskatteavdrag, osv.

Det är alltså inte säkert att det går att jämföra två nettolöner, men det går att jämföra två bruttolöner.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Ska man räkna in bonusar? Det kan variera rätt rejält, senaste åren har vi haft i snitt 2x månadslöner i bonus, då företaget gör interna utdelningar av vinst. Men det skulle lika gärna kunna bli 0 ett annat år.

Ingen aning. Brukar hamna runt 20k årligen så ingen jättesumma i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Frågan om varför man måste skriva sin lön i brutto är ju lite som att fråga varför man måste ange sin längd i cm istället för tum, sin vikt i kilo istället för skålpund eller för all del varför man ska uppge sin lön i SEK istället för i dollar. Kort sagt för att det är det måttsystemet vi har och det som används för all lönestatistik i det här landet.

Och på det tillkommer ju alla individuella avvikelser man får ner till netto-summan som påpekats gång på gång i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Frågan om varför man måste skriva sin lön i brutto är ju lite som att fråga varför man måste ange sin längd i cm istället för tum, sin vikt i kilo istället för skålpund eller för all del varför man ska uppge sin lön i SEK istället för i dollar. Kort sagt för att det är det måttsystemet vi har och det som används för all lönestatistik i det här landet.

Och på det tillkommer ju alla individuella avvikelser man får ner till netto-summan som påpekats gång på gång i denna tråd

Det är väl snarare så att uppge nettolön är som att uppge sin längd med skor på, sin vikt med ryggsäck osv.

Permalänk
Skrivet av Taiofii:

Fick beskedet nu med en höjning som landar på 37930:-. Helt ok med tanke på omständigheterna, trodde att det skulle skippas i år.

En höjning på ca 38 000 är inget att skoja bort! Hur fan lyckades du med den bedriften?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Egentligen så är det ju bara det som faktiskt är intressant, eftersom det är de pengarna vi får i plånboken att röra oss med.

"Det spelar ingen roll hur mycket man tjänar, det är behållningen som räknas."

Jo, för oss vanliga konsumenter är bruttolönen totalt ointressant faktiskt.

Permalänk
Medlem

@Galvanizer: Nej. Inte när man ska jämföra sin lön med andra för att se hur man ligger till.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

En höjning på ca 38 000 är inget att skoja bort! Hur fan lyckades du med den bedriften?

Du kände alltså att det var givande att gå tillbaka till april för att svara på en kommentar, och då svara precis samma sak som kommentaren direkt efter ursprungskommentaren?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

"Det spelar ingen roll hur mycket man tjänar, det är behållningen som räknas."

Jo, för oss vanliga konsumenter är bruttolönen totalt ointressant faktiskt.

Vad är en vanlig konsument? en som inte har några lån, ej gör några reseavdrag?

Om man har lån t ex så går det att begära jämkning och då kan det bli så att Pelle och Kalle får helt olika nettolöner trots att de har exakt samma bruttolön. Vad är då mest givande att jämföra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är en vanlig konsument? en som inte har några lån, ej gör några reseavdrag?

Om man har lån t ex så går det att begära jämkning och då kan det bli så att Pelle och Kalle får helt olika nettolöner trots att de har exakt samma bruttolön. Vad är då mest givande att jämföra?

Den faktiska ersättningen för ditt arbete är Bruttolöns, trots allt den som visar vad en specifik lönesättning är i din bransch och region.

Bara en sådan sak som om du har hyresrätt kontra bostadsrätt med lån, även om du jobbar på samma arbetsplats med samma lön med samma sak så skulle den med bostadsrätt räknas som den med högre nettolön pga ränteavdraget.

Bägge har samma ersättning, bägge har samma arbetsplats, bägge har samma roll, men den ena säger att den har högre lön än den andra pga att den kan göra ränteavdrag?

Annat exempel:

Du bor i olika kommuner med olika skattesatser men harr lika långt till jobbet och samma kostnad för resa, även om du jobbar på samma arbetsplats med samma lön med samma sak så skulle den med lägst inkomstskatt i sin kommun räknas som den med högre nettolön pga skattesatsen.

Bägge har samma ersättning, bägge har samma arbetsplats, bägge har samma roll, men den ena säger att den har högre lön än den andra pga att den bor i en kommun med lägre skattesats?

Så helt enkelt alltid bruttolönen som är det enda vettiga att jämföra i detta fallet, då resten är väldigt mycket (det beror på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Den faktiska ersättningen för ditt arbete är Bruttolöns, trots allt den som visar vad en specifik lönesättning är i din bransch och region.

Bara en sådan sak som om du har hyresrätt kontra bostadsrätt med lån, även om du jobbar på samma arbetsplats med samma lön med samma sak så skulle den med bostadsrätt räknas som den med högre nettolön pga ränteavdraget.

Bägge har samma ersättning, bägge har samma arbetsplats, bägge har samma roll, men den ena säger att den har högre lön än den andra pga att den kan göra ränteavdrag?

Annat exempel:

Du bor i olika kommuner med olika skattesatser men harr lika långt till jobbet och samma kostnad för resa, även om du jobbar på samma arbetsplats med samma lön med samma sak så skulle den med lägst inkomstskatt i sin kommun räknas som den med högre nettolön pga skattesatsen.

Bägge har samma ersättning, bägge har samma arbetsplats, bägge har samma roll, men den ena säger att den har högre lön än den andra pga att den bor i en kommun med lägre skattesats?

Så helt enkelt alltid bruttolönen som är det enda vettiga att jämföra i detta fallet, då resten är väldigt mycket (det beror på).

Jag håller helt med dig om detta så jag förstår inte riktigt varför du citerar mitt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

En höjning på ca 38 000 är inget att skoja bort! Hur fan lyckades du med den bedriften?

Skrivet av Choffe:

Du kände alltså att det var givande att gå tillbaka till april för att svara på en kommentar, och då svara precis samma sak som kommentaren direkt efter ursprungskommentaren?

Lol, är det verkligen det otydligaste som någonsin skrivits? Håller ju på att bli en meme..

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag håller helt med dig om detta så jag förstår inte riktigt varför du citerar mitt inlägg?

Fann ditt inlägg bra, så fortsatte diskussionen i samma tråd så att säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Fann ditt inlägg bra, så fortsatte diskussionen i samma tråd så att säga!

Det låter bra. Det känns som om att behöver förklaras en gång per sida i denna tråd varför nettolöner inte är optimala att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

"Det spelar ingen roll hur mycket man tjänar, det är behållningen som räknas."

Jo, för oss vanliga konsumenter är bruttolönen totalt ointressant faktiskt.

Exakt! Vill minnas att det citatet fanns på bakluckedekaler förr, runt 70-80-tal någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Exakt! Vill minnas att det citatet fanns på bakluckedekaler förr, runt 70-80-tal någon gång.

Det är ju jättefint, men både dekalerna och folk som tror på sånt är människor som inte förstår innebörden av statistik eller relativitet.

Nettosummor är missvisande p.g.a. ett gäng faktorer, därför är det meningslöst när folk skriver ut dem här. Bruttolön påverkas inte av tidigarenämnda faktorer, alltså är det en bättre måttstock att använda. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Exakt! Vill minnas att det citatet fanns på bakluckedekaler förr, runt 70-80-tal någon gång.

Jag köpte ny bil i våras där jag valde att finansiera den, så enligt dig gick jag alltså upp i lön av att jag gjorde det? Detsamma när jag flyttade förra året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är en vanlig konsument? en som inte har några lån, ej gör några reseavdrag?

Om man har lån t ex så går det att begära jämkning och då kan det bli så att Pelle och Kalle får helt olika nettolöner trots att de har exakt samma bruttolön. Vad är då mest givande att jämföra?

Arbetare var nog ordet jag egentligen tänkte på, istället för konsument.

Jag finner det iallafall mer givande att jämföra nettolönen just på grund av alla dessa olika faktorer som gör att den påverkas uppåt/nedåt.

Bruttolönen kan ju vara exakt samma för 100 olika personer på olika platser i landet med olika typer av arbete... totalt ointressant för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Arbetare var nog ordet jag egentligen tänkte på, istället för konsument.

Jag finner det iallafall mer givande att jämföra nettolönen just på grund av alla dessa olika faktorer som gör att den påverkas uppåt/nedåt.

Bruttolönen kan ju vara exakt samma för 100 olika personer på olika platser i landet med olika typer av arbete... totalt ointressant för mig.

Jag är 192 cm lång med klackskor, hur lång är du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Arbetare var nog ordet jag egentligen tänkte på, istället för konsument.

Jag finner det iallafall mer givande att jämföra nettolönen just på grund av alla dessa olika faktorer som gör att den påverkas uppåt/nedåt.

Bruttolönen kan ju vara exakt samma för 100 olika personer på olika platser i landet med olika typer av arbete... totalt ointressant för mig.

Jag tycker att ditt resonemang är helt bakvänt förvisso. Är du förhandlar lön är det nettolönen ni då diskuterar?

Permalänk
Medlem

Yrke: Drifttekniker inom kemisk industri
Bor: Göteborg
Erfarenhet: 3 år
Ålder: 30
Utbildning: Gymnasium och yrkeshögskola 2 år.
Lön: 32 700kr + 28% skifttilägg = landar på cirka 40-45 000kr brutto.
Semester: 20 dagar
Jobbar i snitt 136 timmar i månaden för heltid.
Friskvårdsbidrag: 400kr
Övrigt: Tillgång till idrottshall och gym på jobbet samt förmånsbil, stuga i fjällen och lägenhet i spanien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Yrke: Drifttekniker inom kemisk industri
Bor: Göteborg
Erfarenhet: 3 år
Ålder: 30
Utbildning: Gymnasium och yrkeshögskola 2 år.
Lön: 32 700kr + 28% skifttilägg = landar på cirka 40-45 000kr brutto.
Semester: 20 dagar
Jobbar i snitt 136 timmar i månaden för heltid.
Friskvårdsbidrag: 400kr
Övrigt: Tillgång till idrottshall och gym på jobbet samt förmånsbil, stuga i fjällen och lägenhet i spanien.

Om du inte har 25 semesterdagar borde du ta upp det med arbetsgivaren då lagen ger dig rätt till (minst) 25 semesterdagar per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Yrke: Drifttekniker inom kemisk industri
Bor: Göteborg
Erfarenhet: 3 år
Ålder: 30
Utbildning: Gymnasium och yrkeshögskola 2 år.
Lön: 32 700kr + 28% skifttilägg = landar på cirka 40-45 000kr brutto.
Semester: 20 dagar
Jobbar i snitt 136 timmar i månaden för heltid.
Friskvårdsbidrag: 400kr
Övrigt: Tillgång till idrottshall och gym på jobbet samt förmånsbil, stuga i fjällen och lägenhet i spanien.

Betyder skifttillägg att du har en månadslön motsvarande 32 700 SEK * 1.28 = 41 856 SEK om du jobbar ett visst skift? Så om du jobbar 160h på en månad är kanske 100 av dem med månadslön 32 700 och 60 med månadslön 41 856?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Yrke: Säkerhetsanalytiker
Bor: Örebro
Erfarenhet: 7år(bara 1½ år med säk)
Ålder: 27
Utbildning: Gymnasium
Lön: 45000kr
Semester: 25 dagar
Jobbar 40timmars veckor, 8-17.
Friskvårdsbidrag: 4500kr
Övrigt: Ej övertidsavlöst, beredskap ungefär en vecka i månaden som avslutas med ledig fredag.

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Nu kan det vara helt olika men troligtvist inte, för oss var det 32k månadslön sen beroende på hur många nätter/helger osv som hamnar under den månaden sen kommer skifttillägget vilket kan bli allt från typ 5-10k+ vilket läggs på din månadslön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Om du inte har 25 semesterdagar borde du ta upp det med arbetsgivaren då lagen ger dig rätt till (minst) 25 semesterdagar per år.

Arbetstiden är 34 timmar i veckan, inte 40. Därför är det inte 25 dagar semester.