Geforce RTX 3080 rullar för fullt i testlabbet – men recensionsembargot skjuts fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Läckorna verkar ju stämma bra överens med Nvidias marknadsförning. När de säger att 3080 är "upp till" 2x snabbare än förra generationen så är det ju med launch kortet, 2080, man gör en jämförelse, inte 2080 Super eller 2080 Ti.

Nej, det står tydligt ”2080 Super” i diagrammen de visade under avtäckningen. Sen är det givetvis 2080 som 3080 ska jämföras mot för att illustrera utvecklingen mellan två generationer, och detta oavsett alla försök att jämställa 3080 med 2080 Ti bara för att 3080 använder GA102-kretsen medan 2080 använde TU104.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Gud vad man älskar folk som bara länkar en video utan någon som helst beskrivning varför.

Förstår vad du menar, och det var i ärlighetens namn inte meningen.

Jag har aldrig sett en video med den snubben förr, men har bara hört namnet nånstans så jag har ingen aning om han har en bias någonstans eller inte. Men har drar upp några poäng där som är rätt så vettiga. Marknadsföringen til Nvidia och AMD går på högsta växel nu. Det vill vara begränsat med 3080 och 3090 för dom vill helt enkelt inte sälja dom direkt till konsumenter. Kylaren är svindyr att tillverka.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Mining är verkligen att av vår tids stora gissel, sagt helt på allvar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

100% (3080) / 76% (2080 ti) = +31% bättre

320W (3080) / 250W (2080 ti) = +28% mer effekt

Nej jag är inte imponerad.

Hur är det med priset på dessa två kort? Är det så att man behöver betala lite mindre pengar nu för att få 31% bättre kort eller är det samma peng?

Permalänk

Vilket grafikkort idag är fortfarande mainstream? Själv sitter man med gtx 770.

Permalänk
Medlem

Får nästan känslan att de lägger recensionerna så sent som möjligt nu för att korten egentligen inte är speciellt bra och folk ska missa recensionerna och köpa dagen efter ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaSunshine:

Vilket grafikkort idag är fortfarande mainstream? Själv sitter man med gtx 770.

2070 och 2080

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaSunshine:

Vilket grafikkort idag är fortfarande mainstream? Själv sitter man med gtx 770.

1050/1060 är det vanligaste korten pc-spelare sitter på.

Edit: https://www.notebookcheck.net/The-NVIDIA-GeForce-GTX-1060-and...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Får nästan känslan att de lägger recensionerna så sent som möjligt nu för att korten egentligen inte är speciellt bra och folk ska missa recensionerna och köpa dagen efter ändå

Hade varit helt sjukt om ett 3080 varit marginellt bättre än ett 2080ti. Just buy it

Permalänk
Skrivet av maximm:

@JonasT: Jag passar på att fråga i denna fräschare tråden också

Jag har en
Acer 27" Nitro XV273K 4K 144Hz Quantum Dot

Denna har HDMI 2.0 och DP 1.4

Kommer jag äntligen kunna köra den i 4K med fulla 144hz utan att man inför andra begränsningar? Idag tar den max 120hz vid 4K med 2080 TI.

2000 serien och uppåt har väl screen compression som hjälper med det ?

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Hetsen på denna tråden är heeeelt fantastisk alltså, det skjuts från höften från både höger och vänster med en nervös underton.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Läck läck läck! (melodin till Trolltyg i tomteskogen)

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur är det med priset på dessa två kort? Är det så att man behöver betala lite mindre pengar nu för att få 31% bättre kort eller är det samma peng?

Priserna är absolut bättre, men inte effektförbrukningen.

3080 verkar hamna runt 10000kr för eftermarknadskort, och ett vanligt pris för 2080ti var väl 14000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

2070 och 2080

Jag tänkte svara 1660 super eller kanske äldre kort i liknande klass

Permalänk
Medlem

Någon annan som hört när recensionerna för 3e parts korten kommer ut? För mig är dessa mer intressanta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Releasedagen tycks jag ha sett. Sen vet jag inte om någon recensent fått 3dje parts kort ännu

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Verkar som att mining kommer driva upp priserna ännu mer denna gång (ethereum minas upp till 4x snabbare på 3000-serien vs 2000-serien). Det är därför förbokningar är förbjudna

Om inte algoritmen för Ethereum ändrats sedan sist jag läste på om tekniken så handlar det om en "memory hard" algoritm där man slumpmässigt läser 128 bytes 64 gånger per hash-runda ur ett dataset som är specifikt designat så det är för stort att ge någon relevant hit-rate i cache.

D.v.s. den praktiska begränsningen blir minnesbandbredd och teoretisk maximal MH/s dikteras av
VRAM-bandbredd/8192.
8192=128*64.

Ett RTX2080 borde, vid stockinställningar för RAM, ha ett teoretisk max på ~56 MH/s, verkar ligga på ~45 MH/s i praktiken.

Ett 3080 borde då ha ett teoretiskt max på ~95 MH/s medan 3090 ligger på ~117 MH/s. Ett klart lyft, men mer en fördubbling än 4x. Vi lär få se var man hamnar i praktiken, känns ändå som 3080 och framförallt inte 3090 lär vara speciellt optimala för mining givet deras TDP (fast TDP!=faktiskt förbrukning under last, så faktiskt effekt kvarstår ju också att se i verkliga tester).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så det kan inte vara för att 1080p gamers behöver en ny skärm för att se prestandaökning?

Skämt åsido, det kommer i vilket fall bli hett kring 3070 segmentet med AMD's 16GB RAM Navi från launch.

Om det är en mining boom och man letar efter ett 3080 så är det nog bara sätta upp tältet och köa. Lär vara segt att få tag på kort för resten av året då. Kommer ni ihåg 2017/2018?! Blev scammad 2ggr på blocket. Fanns ju inte ett kort, sedan kunde man se kilometervis med minerhallar och senaste dyrgriparna. Gamers fick långfingret från producenterna/distributörerna.

Permalänk
Datavetare

Angående perf/W. Man kan tycka att Nvidia ger missvisande siffror här, men de gör bara exakt det TSMC, Intel, Samsung, AMD, Qualcomm, ARM etc alltid gör och de flesta konsekvent missar.

När man pratar om perf/W i detta kontext är det i princip alltid vid konstant prestanda, typiskt prestanda där den nya kretsen (den man vill framhäva) har sin optimala perf/W punkt.

D.v.s. Nvidia hävdar inte att Ampere har 1,9x högre perf/W vid sin normala frekvens, man säger att om man klockar ned ett 3080 till den nivån att det har samma absoluta prestanda som ett 2080 kommer Ampere-kortet dra ~48 % mindre ström än Turing.

Räknar man ut perf/W vid 2080 resp. 3080 normala frekvens och prestanda kommer man få en betydligt lägre ökning av perf/W, det borde vara helt förväntat!

Ovan är också orsaken till att kretsar tillverkade på TSMC inte går att klocka till >6-7 GHz vid det här laget, trots att man borde vara klart förbi den punkten om man aggregerar de förbättringar som gjorts sedan deras 16 nm process. Däremot har säkert kretsarna tillverkade på 7 nm >2x bättre perf/W än kretsar på 16 nm när de körs i sitt optimala område, kollar man t.ex. på ARM SoC:ar har de klart mer än dubbelt så många transistorer på 7 nm än vad som var fallet på 16 nm utan att total effekt är högre -> det TSMC är sant.

Det trista med krympningarna om man är ute efter maximal peak-prestanda är att W/frekvens kurvan verkar få ett allt kraftigare krökning. D.v.s. man kan röra sig allt längre från optimala punkten frekvenspunkten och ändå ha riktigt bra perf/W, men när man väl når knät ökar effekten allt snabbare per Hz ju mindre nod man går till. Gissningsvis ligger knät för Ampere på Samsung 8 nm runt 1,7 GHz, gissar att vi kommer se överklockning ge extremt stort effektpåslag för väldigt liten extra prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

När företag "krigar" i höga segment/klasser som nu åker ofta framtids säkerhet ut genom fönstret. Min 2500k höll länge för att intel var ohotade och kunde sitta och fisa under flera år med endast marginella förändringar.
Om AMD bräcker 3080 vilket är osannolikt så kan det tvinga nvidia att släppa ti eller super varianter tidigare, förhoppningsvis med mer minne.
Bara jobba över och ta extra jobb som tidnings utdelare på nätterna så har du snart ditt 3090, men fotsätt med extra jobbet för då behöver du ny cpu. 😉

Nja, jag tänker "för dyr" mer som "för dyr för att jag ska kunna motivera ett köp". Det vore ju för all del roligt med ett 3090 men jag spelar inte så mycket och det finns alltid en massa annat att lägga pengar på också.

Permalänk
Medlem

Nu låter jag störig, men ni skrev ju under ett nda för 14de september, varför skriver ni under ett annat nda för 17de i efterhand?

Permalänk
Medlem

passande att de skjuter fram reviews till 16th, en dag innan release alltså... heh

jag tror folk kommer behöva sitta och refresha nvidia.com / återföräljares butiker och ligga på köp knappen vid midnatt när det slår om... problematiken som kan uppstå är de som använder klarna som betalsystem. klarna har ett system som tittar på dina köp vanor, om du inte ofta spenderar 10 000 kr vid midnatt så kommer klarnas system troligtvis neka köpet, och då får du vänta tills morgonen innan du kan köpa och då är korten slut

you've been warned!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

passande att de skjuter fram reviews till 16th, en dag innan release alltså... heh

jag tror folk kommer behöva sitta och refresha nvidia.com / återföräljares butiker och ligga på köp knappen vid midnatt när det slår om... problematiken som kan uppstå är de som använder klarna som betalsystem. klarna har ett system som tittar på dina köp vanor, om du inte ofta spenderar 10 000 kr vid midnatt så kommer klarnas system troligtvis neka köpet, och då får du vänta tills morgonen innan du kan köpa och då är korten slut

you've been warned!

De börjar säljas kl 15 den 17e.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

@Daemon85: Jag tror Nvidia har ett "flytande" NDA där dom har rätten att ändra datum om det så behövs eller att dom kan

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sitter med samma Intel-prolle, köpt på självaste jubileumsdagen. I nuläget känns det ju dock ganska meningslöst att byta till Intel 10000-serien med tanke på att den till Findus lasagne konverterade häst som deras plattform är fortfarande saknar PCIe Gen4. Nog för att Skylake-plattformen var ett rejält steg upp från vad de hade tidigare, men nu börjar det känns rätt tröttsamt att se svagt förbättrade iterationer av samma för femte gången.

Bättre att köpa så snabbt grafikkort man har råd med och ta den eventuella prestandaförlusten tills det finns något meningsfullt att uppgradera till i övrigt.

Jag tänker likadant. 10900K hade ju varit rolig men att lägga flera tusen på en ny plattform nu, som sen kommer vara omodern när spel börjar nyttja PCIe 4, det känns inte som ett bra köp.
AMD skulle i sin tur vara lite långsammare än jag redan och att byta bara för PCIe 4 känns ju som slöseri. Om de skulle kunna utmana 10900K med kommande processorer skulle jag kanske bli lite sugen dock.

Jag hoppas ju annars att nuvarande system ska stå sig bra minst ett år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

De börjar säljas kl 15 den 17e.

Ah grymt, antar att de andra tidzonerna i europa matchar detta, alltså så de inte börjar sälja 1 timma tidigare i nått annat land eftersom nvidia butiken är för hela europa skulle det sluta illa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Ah grymt, antar att de andra tidzonerna i europa matchar detta, alltså så de inte börjar sälja 1 timma tidigare i nått annat land eftersom nvidia butiken är för hela europa skulle det sluta illa?

Ja precis.
Ett exempel: "Geforce RTX 3080 can be preordered on September 17th at 2 pm (UK)"

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Att i sista stund flytta fram tyder på lite desperation från Nvidia.

Antingen presterar korten inte som sagts i oberoende tester, eller har de fått vetskap om ngt gällande AMD's kort..
Prissättningen tyder också på en hel del oro...

Skulle gissa att de, som vanligt numera från alla tillverkare, optimerat alla sina egna tester till produkten och att den inte lever upp till det IRL. Ngt de behöver tid till att rätta till. Alternativt har de fått info om prestandan på AMD korten och försöker trimma upp sina egna.

AMD korten blir nog betydligt giftigare än folk tycks tro. Nu när de har/får alla fakta om Nvidias kort har de tid på sig att trimma in sina egna och prissätta dem konkurrenskraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo men även jämfört med det kortet har inte jag sett något test där det faktiskt levererar mer än 80% över (ens i Nvidias valda titlar, eller 4K, eller med RT/DLSS ens), så det känns ju som en överdrift i alla fall i riktiga spel

Vilka test har du sett då? Embargot lyfts ju inte förrän på onsdag...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, det står tydligt ”2080 Super” i diagrammen de visade under avtäckningen. Sen är det givetvis 2080 som 3080 ska jämföras mot för att illustrera utvecklingen mellan två generationer, och detta oavsett alla försök att jämställa 3080 med 2080 Ti bara för att 3080 använder GA102-kretsen medan 2080 använde TU104.

Nja jag tror i så fall att du har läst diagrammen fel.
Det är helt glasklart att Nvidia jämför prestandan av RTX 3080 mot RTX 2080, och inget annat.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/86424?l=eyJyZXNvdXJj...

https://www.youtube.com/watch?v=gBE3ciN5sTQ

Diagrammet med 2080 Super är ju inte ens en jämförelse av prestanda, utan ett diagram som visar relativ prestandaökning i relation till priset. Och även på den så står det markerat "Up to 2x 2080".

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|