Permalänk
Avstängd

En ny dator till sonen

Hej. Hade behövt lite hjälp med en hyfsad amd maskin som klarar av fortnite o liknande spel hyffsat. Grabben blir 4 i november och har ockuperat min dator. Han spelar mycket fortnite och Roblox. Har även kört en del PUBG. Budget är väl inte den bästa men så billigt som möjligt. Han har en 60hz skärm som står så det behövs inte mer kräm för fps än 60 i alla fall. Tack på förhand.

Vet att grabben är liten men han är grym på att spela dator och jag tänker stötta honom i det.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Båda funkar men stor prestanda skillnad då ena har dedikerat grafikkort.

https://www.inet.se/datorbygge/b1183627/datorbygge

https://www.inet.se/datorbygge/b1183628/datorbygge

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Du menar att han fyller 14 hoppas jag? Står 4 i ditt inlägg.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Inaktiv

rätt säker på att han menar 4, det ska börjas i tid

Permalänk
Medlem

Tänkte mest att fortnite kändes lite tidigt för en 3-åring. Inte meningen att leka moralpolis men ändå.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

Håller precis på att titta på "Vetenskapens värld Skärmgenerationen". Hans barn är ju en perfekt försökskandidat för forskare som forskar i ämnet. De kan inte utföra experiment på verkligheten för att det är oetiskt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag avviker från trådens orginella syfte, men det är bara så att man märker högre fps än 60 även med en 60 hz skärm. Tänk såhär, 60 hz betyder att skärmens bild uppdateras 60 gånger per sekund. Om du har 60 fps betyder inte det att varje fps är exakt synkad med skärmens uppdateringar, och med mer fps så har skärmen en nyare bild att uppdatera sig med. (Inte för att en 4 åring skulle veta mycket om sånt här ändå :).

PS: Aizu's delar ser bra ut, men det kan vara så att b450 kan behövas flashas för att kunna klara av 3000 amd serien. Brukas dock göras av återförsäljaren, vet att Webhallen brukar göra så.

Permalänk
Medlem

Om jag inte är ute och cyklar så har jag för mig att MSIs MAX serie har stöd för Ryzen 3000

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Om jag inte är ute och cyklar så har jag för mig att MSIs MAX serie har stöd för Ryzen 3000

Jo! Så är det såklart. Det är jag som är ute på en cyklingstur

Permalänk
Avstängd

Tackar för input ska kolla på dessa !

Skrivet av Masseman:

Du menar att han fyller 14 hoppas jag? Står 4 i ditt inlägg.

Nej. han är 4. Han har en viss stund han får sitta o spela om dagen, inget kostigt alls, Kan han spelet så kan han o han är bättre än mig på det. dock lirar jag själv bara pubg o det spelar han knappt alls. det är bygandet i fortnite han gillar mest.

Skrivet av Techyo:

Sorry för att jag avviker från trådens orginella syfte, men det är bara så att man märker högre fps än 60 även med en 60 hz skärm. Tänk såhär, 60 hz betyder att skärmens bild uppdateras 60 gånger per sekund. Om du har 60 fps betyder inte det att varje fps är exakt synkad med skärmens uppdateringar, och med mer fps så har skärmen en nyare bild att uppdatera sig med. (Inte för att en 4 åring skulle veta mycket om sånt här ändå :).

Nej visst håller med dig, men nu är han som sagt bara 4 o tror inte han bryr sig så mycket just nu, Men tack för input då det är en bra information.

PS: Aizu's delar ser bra ut, men det kan vara så att b450 kan behövas flashas för att kunna klara av 3000 amd serien. Brukas dock göras av återförsäljaren, vet att Webhallen brukar göra så.

Okej. tackar för infon. kör själv aldrig amd så det är bra info på det

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz