Id Software: "Skillnaderna mellan Xbox Series X och Series S är besvärliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@heatm: "råkar glömmas bort" tror jag inte på, men däremot något liknande kanske, som att MS börjar tumma lite på vad som anses som acceptabel spelupplevelse på Series S; du vet, tillbaka till den "cinematiska upplevelsen".

En eventuell trevlig bieffekt, för Series X, skulle ju dock kunna vara en redig overhead av prestanda. Vilket skulle resultera i acceptabla framerates för en gångs skull i konsolvärlden.

Är inte speciellt känslig av mig gällande fps men börjar bli lite trött på att utvecklare, överlag, prompt måste pressa in så mycket detaljer och prioritera upplösning före Hz att konsolerna når sin smärtgräns redan vid 30Hz. Grafiken har kommit så långt senaste åren att jag inte skulle märka av en liten nedskalning av "kvaliteten" till förmån för fler bilder i sekunden.

År 2020 bör konstant 60Hz i +1080p, eller t.o.m. variabel <120Hz för den med kompatibel TV, vara utgångspunkten, inte den där lilla extra detaljrikedomen i gräset i bakgrunden som medför cinematiska 24Hz.

Xbox One X klarar inte av jämna fina 60fps mer än teoretiskt just nu. Både Halo och t.o.m. Rocket League(!) dippar ganska häftigt vid tillfällen, då detaljrikedomen är högre prioriterad än prestandan.

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju designat för Series S att köra exakt samma spel som Series X inte tvärtom. 4K/60fps är ju 1440p/60fps på Series S. Krävs ju mindre minne och GPU kraft att köra i lägre upplösning. Sen är väl tanken att texturer ska streamas direkt från SSD till GPU och inte lagras på minnet när han talar om att det är snålt med RAM i nya konsolerna. Kommer nog ta lite tid för innan utvecklare ställer om till den nya arkitekturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Jahapp...då blir det en ps5 trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

När ps5 pro/xbox series x uppgraderingen kommer så har playstaton 2 versioner att förhålla sig till varav deras lägstapunkt är samma som series x. Medan xbox har 3 versioner att förhålla sig till varav deras lägstapunkt är series s som är mycket lägre än series x.

Absolut. Det är helt korrekt att det då blir två konsoler för Sony att förhålla sig till, och tre konsoler för Microsoft att förhålla sig till (skulle teoretiskt kunna bli ännu fler).

Vad jag menar är att tiden när utvecklarna endast hade en enda konsol per tillverkare och konsolgeneration att förhålla sig till är över. Finito. Den existerar inte längre.

De måste skapa någon strategi för hur de skall hantera olika konsoler, både från olika tillverkare, men även från samma tillverkare.

Skrivet av Michael1:

Tror folk överskattar "minsta gemensamma nämnare". Kolla på The Witcher 3. Ser inte så bra ut på Switchen men på en PC håller det fortfarande riktigt hög nivå. De flesta spel görs i moderna spelmotorer som kan skala väldigt bra mot ett stort spektra av hårdvara. Att det sen skulle påverka spelmekanik som AI tror jag knappast.

Sant.

Håller med att många glömmer bort Nintendo (och ibland även PC i diskussionen), och fokuserar endast på konsolkriget mellan Sony och Microsoft.

Världen är (redan med idag, med nuvarande konsoler) inte så svart/vit, utan mycket mer komplex än så.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är ju fortfarande bra mycket mindre variation än med PCs...

Tror nog de klarar det. Är ju inte som på tiden då de hade PS3 xbox 360 och wii att koda mot

PC går inte att jämföra med då det är en helt annan målgrupp.
Datoranvändare har andra förväntningar och är vana vid att ratta in spelen själva efter den prestandan dom vill uppnå.
På konsol så måste spelen flyta vilket betyder att utvecklarna nu måste speltesta och optimera ytterligare en version.

PS3 och 360 visst. Wii däremot fick sällan rena portar utan det var ofta helt egna spel med annan motor etc.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med att många glömmer bort Nintendo (och ibland även PC i diskussionen), och fokuserar endast på konsolkriget mellan Sony och Microsoft.

Världen är (redan med idag, med nuvarande konsoler) inte så svart/vit, utan mycket mer komplex än så.

Nja, tror det beror på att spel idag utvecklas för xbox/ps4 prestanda och sen får man lite tillägg om man kör på en PC med MYCKET mer prestanda, men inte mycket mer än så. Baseline är xbox/ps4 prestandan, vilket spiller över på PC-spelen. (Maximera marknaden vad gäller antalet sålda spel).

Som en eftertanke kanske utvecklarna skalar ner ytterligare och lyckas få ut en Switch-version också, men den kommer nästan alltid senare och är inte lika bra/snygg/snabb. Baseline är fortfarande xbox/ps4.

Nya baseline skulle varit xbox x/ps5 som är rätt likvärdiga. Nu drar Microsoft ner nya baseline till series s, vilket kommer påverka oss alla. Vi kommer få series s spel där vi kanske får någon mer ögongodis, några fler fps o.s.v., men i grunden kommer majoriteten av alla spel kommande fem år utvecklas för att funka ok på series s eftersom den kommer utgöra baseline.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nja, tror det beror på att spel idag utvecklas för xbox/ps4 prestanda och sen får man lite tillägg om man kör på en PC med MYCKET mer prestanda, men inte mycket mer än så. Baseline är xbox/ps4 prestandan, vilket spiller över på PC-spelen. (Maximera marknaden vad gäller antalet sålda spel).

Som en eftertanke kanske utvecklarna skalar ner ytterligare och lyckas få ut en Switch-version också, men den kommer nästan alltid senare och är som sagt inte lika bra. Baseline är fortfarande xbox/ps4.

Nyfiken; om "base line" alltid är XB1S/PS4, och de måste skala ner för Switch (i de fall de orkar göra så), och de måste skala upp för PC, måste de inte då också skala upp för XB1X och PS4 Pro?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken; om "base line" alltid är XB1S/PS4, och de måste skala ner för Switch (i de fall de orkar göra så), och de måste skala upp för PC, måste de inte då också skala upp för XB1X och PS4 Pro?

Jo, det är ju exakt vad som hänt. Xb1X och PS4Pro spel är ju samma spel men med lite mer ögongodis eller lite fler fps..., men spelen fungerar bra på grundmodellerna och inte har vi fått jättemycket extra på Xb1X/PS4pro.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Nja, tror det beror på att spel idag utvecklas för xbox/ps4 prestanda och sen får man lite tillägg om man kör på en PC med MYCKET mer prestanda, men inte mycket mer än så. Baseline är xbox/ps4 prestandan, vilket spiller över på PC-spelen. (Maximera marknaden vad gäller antalet sålda spel).

Som en eftertanke kanske utvecklarna skalar ner ytterligare och lyckas få ut en Switch-version också, men den kommer nästan alltid senare och är som inte lika bra/snygg/snabb. Baseline är fortfarande xbox/ps4.

Nya baseline skulle varit xbox x/ps5 som är rätt likvärdiga. Nu drar Microsoft ner nya baseline till series s, vilket kommer påverka oss alla. Vi kommer få series s spel där vi kanske får någon mer ögongodis, några fler fps o.s.v., men i grunden kommer majoriteten av alla spel kommande fem år utvecklas för att funka ok på series s eftersom den kommer utgöra baseline.

Vet du bekräftat att S kommer vara bas, och inte att X kommer vara bas men att spel kommer optimeras till S? Låter i mina öron alldeles för dumt att Microsoft skulle köra på denna strategi.

Ed: Om man tänker så, Xbox One och PS4 lär väl vara kvar ett tag till, då borde ju dessa vara bas fortfarande eftersom de är svagast. Eller?

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt, när det kändes som att vi äntligen skulle få en konsolgeneration med en ganska hög lägstanivå för utvecklarna att ta hänsyn till.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vet du bekräftat att S kommer vara bas, och inte att X kommer vara bas men att spel kommer optimeras till S? Låter i mina öron alldeles för dumt att Microsoft skulle köra på denna strategi.

Ed: Om man tänker så, Xbox One och PS4 lär väl vara kvar ett tag till, då borde ju dessa vara bas fortfarande eftersom de är svagast. Eller?

Det är väl upp till varje speltillverkare vad de väljer som bas, men vill de att spelen skall fungera bra på de svagaste maskinerna så måste de närmast använda den svagaste maskinen spelen skall köra på som bas.

För att citera från artikeln som tråden började med: "Every AAA game in the past decade or so has their assets made once so they run on min spec. Increasing sample counts a bit here and there for high settings isn't what you could truly have done with more power. Min spec matters"

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Vet du bekräftat att S kommer vara bas, och inte att X kommer vara bas men att spel kommer optimeras till S? Låter i mina öron alldeles för dumt att Microsoft skulle köra på denna strategi.

Ed: Om man tänker så, Xbox One och PS4 lär väl vara kvar ett tag till, då borde ju dessa vara bas fortfarande eftersom de är svagast. Eller?

Är iofs inte Microsoft som bestämmer, det bestämmer spelutvecklarna, men blir series s stor och säljer volym så är det klart att det är den baseline som utvecklarna väljer att utveckla sina spel efter.

Allt handlar om volym. Spelutvecklarna är i branschen för att tjäna pengar. Så ny baseline blir ju förstås när nya generationen sålt i tillräcklig volym, men vid varje generationsskifte har det ju gått rätt fort. (Och PC får hänga med på det hela, vi får inte glömma att majoriteten (utanför swec) har inte mycket mer prestanda än konsoller i sina PC)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Att sälja fler konsoler än inte end game, du vill ha en hög ratio av såld mjukvara per konsol också (det är så du drar in royalties och bygger goda relationer med spelutvecklarna). Titta på Wii, ration där var väl typ 1.1 spel per konsol, dvs knappt någon köpte fler spel än medföljande Wii sport.

Att det kommer säljas massa Series S betyder således inte så mycket för speltillverkarna om gruppen inte är köpstark på mjukvara också (spel)

Permalänk
Snusfri

Jösses vilket gnäll från lata (och/eller inkompetenta) utvecklare.

Det är inte direkt så att de gör ett spel för x64 och ett för C64.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Är glad över att PS5 inte har detta problem för de som gör exklusiva spel till den.

När Pro väl kommer så drar man bara upp baslinjen istället för att handikappa utvecklarna från start.

Problemet med 16GB minne mitigeras rejält med deras supersnabba SSD, så när det väl blir dags att porta PS5 spel till PC om 5-6 år kommer inte den minsta gemensamma nämnaren vara i närheten av vad multiplatt-titlarna nu får dras med.

Sammantaget kommer spelen till PS5 såklart se bättre ut överlag när baslinjen kan hållas högre. Iof bara de exklusiva titlarna då, men det är ju där Sonys styrka visat sig denna generation.

Eftersom multiplattspelen bromsas mest av S-modellen nästa generation så spelar de extra TF som X besitter ingen roll, skillnaderna på multiplatt blir därför obefintlig på PS5 och då finns det ingen anledning att välja någon maskin från MS, bättre med en riktig PC för att komplettera spelutbudet optimalt.

Sen nån som sa att PC bromsar PC mest. Stämmer ganska bra, för även om man kan skala spel till en viss gräns, så sätter man ändå en gräns. De med hårdvara därunder kan då inte köpa spelet du byggt. Ju högre gräns, ju snyggare spel, men då också mindre pengar tillbaka.

Med det sagt så byggs moderna spelmotorer som epics på ett sätt som gör skalningen mycket mera dynamisk och automatiserar skalning på ett tidsbesparande sätt. Men de extremt högkvalitativa assets man kan använda tar likväl enormt med plats.

Det är därför man anser att 16GB inte kommer hålla länge till, men där kan en ruskigt snabb SSD åtminstona balansera det problemet i långt högre grad än vad Xbox maskiner kan skryta med.

PS5 är därmed den bästa konsolen för framtida spel med många högupplösta assets, där X istället kan skina med lite bättre ray-tracing i mindre miljöer. Stora öppna spel som t ex GTA6 kommer kunna flyta bättre på PS5 vs Series X, vilket många som inte förstår detta vägrar tro på då "MS ju har mera TF". Men att kunna fylla arbetsminnet dubbelt så snabbt kommer såklart att innebära en stor fördel ju större spelen blir.

Sony har gjort en riktigt bra övervägning med hårdvaran i PS5.

Som vanligt ****bort/mod*** pratar man ner betydelsen av kraftfull GPU, samt överskattar vikten av SSD för spelprestanda. Enbart för att det råkar vara Sonys spec för PS5. Skulle Sony haft kvar en HDD och världens snabbaste GPU skulle samma personer istället säga att GPU är absolut viktigast och lagring inte spela någon större roll.

För att se vikten av GPU prestanda är det är bara att gå tillbaks på jämförelser mellan PS4 Pro och Xbox One X, te.x. har Digital Foundry gjort ett par. För RDR2 rendrerar PS4 Pro spelet i halv 4K och använder sen uppskalning medans Xbox One X rendrerar i 4K native. Trots detta har Xbox One X bättre prestanda. Sen att påstå att det beror på att det är multiplattform skulle vara naivt. PS4 Pro har en enormt stor marknad, spelet är förstås fullständigt optimerat för konsolens hårdvara.

Sen att låg TFLOPS på Xbox One S skulle vara ett problem är också relativt felaktigt påstående. Det är mycket enkelt att skala upp GPU utnyttjande. Flaskar spelet på GPU får det gratis ökning av fps genom högre GPU prestanda. Om det inte flaskar kan man öka upplösning, lägga på bättre antialiasing, öka kvalite för skuggor, öka detaljnivån, lägga på bättre ambient occlusion osv. Det som däremot är svårt är att programmera för flera helt olika CPU konfigurationer, där blir ofta den med sämst prestanda en flaskhals för alla andra snabbare CPU.

Det i stycket ovan gäller också för PC. Visst finns det praktiska gränser för GPU skalning, men det är bara titta på PC specs och inse att de skalar från väldigt låga GPU krav till extremt höga sådana. Från en som spelar med låga inställnigar i 1080p och ett billigt grafikkort till en som spelar i 4K med höga grafikinställningar och ett mycket dyrt grafikkort.

När det sen gäller CPU på PC är det tack vara den nuvarande generationen konsoler inget problem. Detta på grund av den mycket långsamma CPU som sitter i PS4/XBO. Därför har i princip inga PC problem med CPU-kraven för konsolportar. Det kanske ändras något för kommande konsolerna, men som tur är har Ryzen sålt väldigt bra under flera år så det finns redan en väldigt stor bas med de som spelar på PC som har bra CPU.

§1.5
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jösses vilket gnäll från lata (och/eller inkompetenta) utvecklare.

Det är inte direkt så att de gör ett spel för x64 och ett för C64.

Har ingenting med vare sig lathet eller inkompetens att göra. Du verkar inte ha förstått vad det hela handlar om.

De gör ett spel som skall fungera på både Xbox Series S och Xbox Series X. Eftersom Series S är långsammare måste speldesignen anpassas efter denna, och kan därmed inte bli lika avancerad som om de bara hade haft Series X att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jösses vilket gnäll från lata (och/eller inkompetenta) utvecklare.

Det är inte direkt så att de gör ett spel för x64 och ett för C64.

Du tycker de som tagit fram den bäst presterande spelmotorn är inkompetenta?
"ok"

Jag kan förstå att om Sboxen har en väldigt klen GPU och samtidigt ska ha raytracing så kanske det blir 5 fps.
De får nog offra mycket grafiskt för att komma i mål. Kanske som ARK till Nintendo Switch.

Tycker inte S modellen tillför mycket jämfört med tidigare generationer. Men tolkare som att de vill erbjuda ett billigare alternativ.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Som vanligt pratar man ner betydelsen av kraftfull GPU, samt överskattar vikten av SSD för spelprestanda. Enbart för att det råkar vara Sonys spec för PS5. Skulle Sony haft kvar en HDD och världens snabbaste GPU skulle samma personer istället säga att GPU är absolut viktigast och lagring inte spela någon större roll.

Exakt. Alla minns vi Xbox One vs PS4 där tflops var allt som räknades, PS4 var så mycket bättre än Xbox One för att den hade kraftfullare GPU med mer tflops, nu är det SSD istället som är bättre på PS5, då är det detta som gör störst skillnad i spel och inte GPU kraft. Det kan vända snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Känns som konsoler blir mer och mer likt PC. Flera olika versioner med olika tekniska specifikationer, nya modeller släpps oftare, och priserna börjar också närmare sig datorpriser.

Priserna är inte särskilt höga. I alla fall inte om denna bilden går att lita på.

Du får alltså vad som skulle klassas som en bra speldator i år för 499 dollar. Förra generationen fick du för 400 och 500 dollar vad som redan då var en utdaterad speldator.

@Erik_T men eftersom processorn i stort sett bör prestera likvärdigt bör det inte vara så svårt att göra en series x version och sedan sänka grafiken för series s?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Erik_T men eftersom processorn i stort sett bör prestera likvärdigt bör det inte vara så svårt att göra en series x version och sedan sänka grafiken för series s?

Kan man göra, men bara i viss utsträckning. Du måste ändå ta hänsyn till Series S i designen..
Läs artikeln som hela den här tråden handlar om - den tar upp just det.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Erik_T:

Har ingenting med vare sig lathet eller inkompetens att göra. Du verkar inte ha förstått vad det hela handlar om.

De gör ett spel som skall fungera på både Xbox Series S och Xbox Series X. Eftersom Series S är långsammare måste speldesignen anpassas efter denna, och kan därmed inte bli lika avancerad som om de bara hade haft Series X att tänka på.

Det verkar som att du inte förstår vad det handlar om.
Att göra ett spel som skall fungera på både Xbox Series X och Xbox Series S är inte direkt något revolutionerande eller direkt svårt.
Tvärtom mot vad du säger så skall de designa spelet mot Series X, den bäst presterande av enheterna och sedan ha en "config" som sänker detaljnivåer så det även är spelbart i mer än låt oss säga 15-20 fps på en Series S.

Detta är exakt samma förfarande som görs på PC så att folk med allt från Titan RTX till R9 290X kan spela samma spel, inga direkta konstigheter.

Skrivet av Herr Kantarell:

Du tycker de som tagit fram den bäst presterande spelmotorn är inkompetenta?
"ok"

Jag kan förstå att om Sboxen har en väldigt klen GPU och samtidigt ska ha raytracing så kanske det blir 5 fps.
De får nog offra mycket grafiskt för att komma i mål. Kanske som ARK till Nintendo Switch.

Tycker inte S modellen tillför mycket jämfört med tidigare generationer. Men tolkare som att de vill erbjuda ett billigare alternativ.

Nej, Unreal Engine är långt ifrån den bäst presterande spelmotorn.
Ska vi prata bra prestanda när det kommer till spelmotorer så ligger tex Snowdrop (Massive Entertainment/Ubisoft), Frostbite (DICE/EA samt RAGE (GTA/Rockstar) ljusår före.
Den är däremot väldigt flexibel och kan köras på väldigt olika plattformar och arkitekturer.

Så, mitt första konstaterande gäller fortfarande, lathet och/eller inkompetens.

Tyvärr så verkar "app-kulturen" även ha smygit sig in här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det verkar som att du inte förstår vad det handlar om.
Att göra ett spel som skall fungera på både Xbox Series X och Xbox Series S är inte direkt något revolutionerande eller direkt svårt.
Tvärtom mot vad du säger så skall de designa spelet mot Series X, den bäst presterande av enheterna och sedan ha en "config" som sänker detaljnivåer så det även är spelbart i mer än låt oss säga 15-20 fps på en Series S.

Detta är exakt samma förfarande som görs på PC så att folk med allt från Titan RTX till R9 290X kan spela samma spel, inga direkta konstigheter.

Suck. Har du läst artikeln som tråden kommenterar?
"Also "it always scaled on PC" is nonsense. Every AAA game in the past decade or so has their assets made once so they run on min spec. Increasing sample counts a bit here and there for high settings isn't what you could truly have done with more power. Min spec matters."

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Ed: Om man tänker så, Xbox One och PS4 lär väl vara kvar ett tag till, då borde ju dessa vara bas fortfarande eftersom de är svagast. Eller?

Minns inte hur det var senaste generationsbyte, men AAA-spelen lär nog överge PS4 och XOne rätt snabbt. Undantag är väl sportspelen och sånt som kommer i en legacyversion om konsollen inte orkar med den nya motorn.

Du har rätt angående Microsofts egna studior, spelen som kommer ut upp till 1-2 år från nu måste fungera även på original Xbox One, med sin svaga processor, svaga grafikkrets, lite minne, långsam HDD och kanske något annat. Jag hoppas att de ändrar sig, för det låter inte roligt nu när det kommer en ny generation med betydligt högre prestanda.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nej, Unreal Engine är långt ifrån den bäst presterande spelmotorn.
Ska vi prata bra prestanda när det kommer till spelmotorer så ligger tex Snowdrop (Massive Entertainment/Ubisoft), Frostbite (DICE/EA samt RAGE (GTA/Rockstar) ljusår före.
Den är däremot väldigt flexibel och kan köras på väldigt olika plattformar och arkitekturer.

Så, mitt första konstaterande gäller fortfarande, lathet och/eller inkompetens.

Tyvärr så verkar "app-kulturen" även ha smygit sig in här.

Id Software anväder sin egna spelmotor id Tech och den är väldigt lättdriven.

Finns en anledning att Cyberpunk 2077 är försenat och det är tack vare Xbox One S.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det verkar som att du inte förstår vad det handlar om.
Att göra ett spel som skall fungera på både Xbox Series X och Xbox Series S är inte direkt något revolutionerande eller direkt svårt.
Tvärtom mot vad du säger så skall de designa spelet mot Series X, den bäst presterande av enheterna och sedan ha en "config" som sänker detaljnivåer så det även är spelbart i mer än låt oss säga 15-20 fps på en Series S.

Hur ser du på att man med S inför ett tak på 10GB ram, när spelen hade kunnat byggas för 16GB. Du vet, det finns en anledning till att 8GB fortfarande 2020 räcker bra för spel på PC och den anledningen stavas xboxone/ps4.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, och problemet är ju att det ändå känns som utvecklarna har någon form av rykte att tänka på, tyvärr.

Den enkla lösningen vore att utveckla för X, och sen bara gimpa sönder spelet så mycket som det behövs för S.
I ett extremfall så är det väl bara att "sätta allting på LOW". Problemet är ju att alla review:ers och ägare av S då kommer grina över att spelet ser skit ut, och MS lär väl inte ens låta det certas igenom...

Problemets lösning blir dock helt omvänt. Det går inte att bygga för x och nedgradera till s. Det fungerar inte så med "byggstenarna". Dom måste bygga för s och uppgradera för x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Kan man göra, men bara i viss utsträckning. Du måste ändå ta hänsyn till Series S i designen..
Läs artikeln som hela den här tråden handlar om - den tar upp just det.

Självklart har jag läst artikeln. Men där menar de att de går från sämsta och skalar upp. Borde gå att göra tvärtom eftersom processorn är ganska lik. Raytracing är ju exempelvis inget de behöver ha aktiverat på series s.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Självklart har jag läst artikeln. Men där menar de att de går från sämsta och skalar upp. Borde gå att göra tvärtom eftersom processorn är ganska lik. Raytracing är ju exempelvis inget de behöver ha aktiverat på series s.

Det är mycket krångligare att göra tvärtom, och har du inte tagit hänsyn till den sämsta hårdvaran när du började designa så finns alltid risken att det inte går att skala ner på ett bra sätt utan att du får börja om från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Självklart har jag läst artikeln. Men där menar de att de går från sämsta och skalar upp. Borde gå att göra tvärtom eftersom processorn är ganska lik. Raytracing är ju exempelvis inget de behöver ha aktiverat på series s.

Enligt Xbox själva så är ju just det dom gör, bygger för X och sen S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är mycket krångligare att göra tvärtom, och har du inte tagit hänsyn till den sämsta hårdvaran när du började designa så finns alltid risken att det inte går att skala ner på ett bra sätt utan att du får börja om från början.

Okej låter rimligt men samtidigt tycker jag att det bara borde vara att sänka upplösning tills det fungerar ok på konsolen med sämre minne och gpu. Känns som det är så de löst "problemet" på Dagens One s och ps4 slim Blir intressant hur de löser optimering med spel som kommer på både PS och xbox. PS5an ska ju ha olika CPU frekvens beroende på hur mycket CPU samt GPU arbetar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb