Återförsäljare om Geforce RTX 3080 – kommer att ta slut "på minuter"

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag inte uppgradera till nästa generation av varken Nvidia eller AMD men vill man verkligen vara först med ny generation?

Med tanke på 5700XT och deras drivrutinsproblem och ännu värre med 1080Ti's minnesproblem där kort blev brickade efter 2-36 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Fast det är i ett av Nvidias utvalda spel. Vilket förmodligen är som mest gynnsamt för 3080. Så kan vara lägre i andra spel.

Ett? Det var ju 6, varav 3st utan RT eller DLSS. Men ja, de har ju sagt "upp till" dubbel prestanda mot 2080, och det lär ju vara specialfall.

Skrivet av The man swe 90:

Står fortfarande och velar om man ska köpa 3090 eller 3080 men hur stor är ökningen mellan 3090 och 3080 ? Känns som ett 3080TI väntar runt hörnet

Tittar man på din sig så känns det som du är en 3090 människa 3080Ti kommer tidigast någon gång Q1-Q2 skulle jag gissa, normalt har vi 6-12 månader innan Ti kommer och om Ti har högre densitet på minnena så kommer de inte förens 2021. Och även när det kommer så kommer 3090 ju ligga ohotat där uppe på toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Inget som säger att det kommer komma TI varianter, bara för de gjorde så med 2000 serien innebär inte att de gör så nu. Vill man få valuta för sina pengar på senaste serien köper man vi lansering. Annars kan man vänta ihjäl sig..

Nja, förstår delvis hur du tänker, men kommer det ett TI kort som är både snabbare och med 14-20GB minne för runt 10k inom 6 månader, så förlänger man nog livslängden på kortet ganska mycket imo, dvs framtidssäkring när det gäller mer VRAM samt lite bättre prestanda.

Jag är inte den som köper nytt grafikkort varje ny generation, har tänkt att ha kortet minst i 4 år, helst längre om det inte finns anledning att uppgradera efter den tidsperioden heller.

Ditt tänk passar mer in på konsollmarknaden imo, där kan jag helt klart hålla med att man får bäst valuta ju tidigare man köper.

Permalänk
Medlem

Kommer köpa ett 3090. Det kommer när det kommer

Permalänk
Medlem

Jag sitter i läge att jag behöver uppgradera men har inte jättepanik så kommer invänta AMD's lansering i slutet av Oktober och se vad som händer innan jag bestämmer mig för ett kort.

Permalänk
Medlem

Låter som när stora konserter kommer till ens stad. Kommer ihåg för ett par år sedan kom Rammstein till Finland och alla biljetter köptes upp på mindre än två minuter typ.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Kommer vänta tills Ryzen 4000 är ute och köpa allt samtidigt. Blir roligare o bygga helt nytt
Får man se lite hur de olika nya kylarna presterar, samt hur FE kortet presterar.

Blir nog dock 3070 för mig så kommer få vänta lite till ändå :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Nu tänker jag inte uppgradera till nästa generation av varken Nvidia eller AMD men vill man verkligen vara först med ny generation?

Med tanke på 5700XT och deras drivrutinsproblem och ännu värre med 1080Ti's minnesproblem där kort blev brickade efter 2-36 månader.

Jag antar att du menar 2080 Ti som hade stora problem med artifakter med de tidiga korten, kan inte minnas att det var nått minnesproblem med 1080 Ti, sitter på just ett 1080 Ti själv som jag köpte inom första månad av lanseringen och det har fungerat felfritt hela tiden (förutom en fåtal gånger när Nvidia totalt fuckat upp drivers).

Permalänk
Medlem

"efter säljstarten som sker klockan 15:00 torsdagen den 17 september."

Gäller detta för alla återförsäljare?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

korten får börja säljas torsdag 17/9 kl. 15:00. Så lite gott om tid finns det

huh?

De kommer alltså inte att gå och köpa när t.ex inet öppnar kl 10?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ska man vänta tills Pci-4 kommer till intels moderkort ?

Sitter och tvekar nu om man ska vänta tills det kommer ut moderkort från intel som klarar av Pci-4.
Snart släpps ju samsung ssd 850 pro som klarar pci-4.
3080 kortet kör ju pci-4 också om jag fattat rätt.
sedan släpps ju en ny processor snart igen.
Är det värt att vänta till intel släpper pci-4 moderkort så man kan köpa ett helt nytt datorbygge?
Så man inte köper för tidigt just nu med tanke på 3000 seriens grafikkort.

Permalänk
Medlem

Någon vidare oro kan jag inte påstå att jag känner då det känns lite som att köpa grisen i säcken och köpa ny gpu innan man sett riktiga prestanda tester från båda sidor

Permalänk
Medlem

Enligt rykten har Samsung dåliga yields på 8nm. Fatta dessa kort om de varit på tsmc 7nm 🤤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

nvidias kunder påminner mycket om apples kunder tycker jag.
Dom ska ha det senaste från tillverkaren baserat på uttalanden från tillverkaren.

Sedan när tar man vad Intel/amd/nvidia säger/visar som sanning när det gäller prestandaresultat?
99% av gångerna så är det cherry pick som gäller eller inte samma testhårdvara/inställningar eller något som gör att siffrorna inte går att lita på.

Tycker det är sjukt drygt att knappt någon har reagerat på 3080 och 3090s tdp. 320 och 350w..
Hade det t ex varit amd så hade det varit en riktigt shitstorm.
Radeon VII hade en tdp på 300w..
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-synthetic...

Stämmer benchmarkvärdena som ges i länken så är jag faktiskt 0% imponerad och en uppgradering ligger ganska långt bort helt plötsligt.
Jag är också jäkligt skeptiskt till effekt 320watt, men om prestanda de nämnt tidigare och visats på videos stämmer kan jag på något vis känna att jag har överseende med detta.
Dock kommer det sätta mindre system på potten.
Är dock prestandan endast 25% bättre ja då skulle jag säga att Nvidia misslyckats REJÄLT, både med kretsen i sig sätt till dess storlek, cudakärnor och kympning. Sedan KAPITALT med dess marknadsföring som då uppenbarligen varit GRAVT vilseledande.
Tror ärligt inte att de vågar visa upp så mycket video på något som sedan då skulle visa sig stämma så dåligt.
Men vi får snart veta ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

huh?

De kommer alltså inte att gå och köpa när t.ex inet öppnar kl 10?

Står att de börjar säljas kl. 15:00 i artikeln:

"En återförsäljare nämner specifikt att korten kommer att vara helt slut "på minuter" efter säljstarten som sker klockan 15:00 torsdagen den 17 september. Nästa leverans sägs dock vara planerad så snart som veckan efter lansering, men även denna ska vara av det mindre slaget."

Men precis som vid tidigare lanseringar av bl.a. grafikkort så lär det väl börja säljas tidigare på vissa ställen...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om du uppgraderar en gång var annat år räcker det med 500:- i månaden för att spara ihop 12000:-, har man lite planering i ekonomin och har en inkomst så är det inga problem att ha en hobby. Lever man lön till lön för att den är så låg eller inte har någon disciplin när det kommer till pengar, ja då blir det tufft att hosta upp 8000:-

Och jag har inte köpt nytt grafikkort på 5 år. Jag borde ha 30 000 kr för ett nytt grafikkort...

Permalänk
Medlem

Enligt Steams hårdvaruundersökning så är vi bara 0,91% av alla användare som äger 2080 Ti. Kommer nog med största sannolikhet se likadant ut med 3-serien.
https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Verkar som ryktena om att Samsungs dåliga yields och därav få kort vid lansering stämmer då, tråkigat att höra.

Vad för rykten är det du talar om? Sen är det väl egentligen mer sannolikt att utbudet skulle vara ännu mindre om Nvidia valt TSMC. Det behöver heller inte vara något lågt utbud som är anledningen till varför korten säljs snabbt, det kan också vara en extremt hög efterfrågan som är orsaken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Xermalk: Tackar då vet jag det. då får mitt 1080Ti jobba lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Stämmer benchmarkvärdena som ges i länken så är jag faktiskt 0% imponerad och en uppgradering ligger ganska långt bort helt plötsligt.
Jag är också jäkligt skeptiskt till effekt 320watt, men om prestanda de nämnt tidigare och visats på videos stämmer kan jag på något vis känna att jag har överseende med detta.
Dock kommer det sätta mindre system på potten.
Är dock prestandan endast 25% bättre ja då skulle jag säga att Nvidia misslyckats REJÄLT, både med kretsen i sig sätt till dess storlek, cudakärnor och kympning. Sedan KAPITALT med dess marknadsföring som då uppenbarligen varit GRAVT vilseledande.
Tror ärligt inte att de vågar visa upp så mycket video på något som sedan då skulle visa sig stämma så dåligt.
Men vi får snart veta ;=)

Kan du precisera dig något? Vad jämför du med? 2080S? 2080ti? 3080 är ca 30% snabbare än 2080Ti i Firestrike med 1440p upplösning. Den är ca 56% snabbare än 2080S i samma upplösning. I 4K är skillnaden ännu större.

Förutsatt att siffrorna nu stämmer naturligtvis.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kexet70:

Sitter och tvekar nu om man ska vänta tills det kommer ut moderkort från intel som klarar av Pci-4.
Snart släpps ju samsung ssd 850 pro som klarar pci-4.
3080 kortet kör ju pci-4 också om jag fattat rätt.
sedan släpps ju en ny processor snart igen.
Är det värt att vänta till intel släpper pci-4 moderkort så man kan köpa ett helt nytt datorbygge?
Så man inte köper för tidigt just nu med tanke på 3000 seriens grafikkort.

Allt är ju bakåtkompatibelt ändå.

Jag gissar på att de praktiska testerna kommer visa på nästan noll skillnad... Kommer det PC spel som utnyttjar den där hdd->gpu tekniken så lär det dröja minst 1-2 år ändå.

Men allt beror ju på dig - vi kan inte svara. Lider du ingen nöd så är det oftast värt att vänta en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Enligt Steams hårdvaruundersökning så är vi bara 0,91% av alla användare som äger 2080 Ti. Kommer nog med största sannolikhet se likadant ut med 3-serien.
https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

Procentuella andelen 2080ti ägare borde väl minska i takt med att fler andra kort säljs?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

När jag kollar på Prisjakt går RTX3080 på 8-10000 kr. Var får folk pengarna ifrån? Lånar folk pengar för att köpa grafikkort idag?

Kommer du säkert få veta i något avsnitt i Lyxfällan framöver:D

Permalänk
Medlem

Undrar vilken butik som får flest kort. Jag tippar komplett.
I förrgår returnerade jag mitt rtx 2080 som köptes för 13 dagar sedan för 8500kr 😁

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Stämmer benchmarkvärdena som ges i länken så är jag faktiskt 0% imponerad och en uppgradering ligger ganska långt bort helt plötsligt.
Jag är också jäkligt skeptiskt till effekt 320watt, men om prestanda de nämnt tidigare och visats på videos stämmer kan jag på något vis känna att jag har överseende med detta.
Dock kommer det sätta mindre system på potten.
Är dock prestandan endast 25% bättre ja då skulle jag säga att Nvidia misslyckats REJÄLT, både med kretsen i sig sätt till dess storlek, cudakärnor och kympning. Sedan KAPITALT med dess marknadsföring som då uppenbarligen varit GRAVT vilseledande.
Tror ärligt inte att de vågar visa upp så mycket video på något som sedan då skulle visa sig stämma så dåligt.
Men vi får snart veta ;=)

Skojar du? 25% bättre än TI-versionen är dåligt enligt dig?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

När jag kollar på Prisjakt går RTX3080 på 8-10000 kr. Var får folk pengarna ifrån? Lånar folk pengar för att köpa grafikkort idag?

Det finns massor av cash därute, bara titta dig runt vad folk kör för bilar, vad lägenheter/hus säljs för, elscootrar, vattenscootrar, snöscootrar o.s.v. 10.000kr för ens intresse är inte jättemycket pengar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Skojar du? 25% bättre än TI-versionen är dåligt enligt dig?

De skriver att 2080Ti är 24% långsammare än 3080 men om 3080 används som bas (100) blir 3080 31.5% snabbare (24 / 76).

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad för rykten är det du talar om? Sen är det väl egentligen mer sannolikt att utbudet skulle vara ännu mindre om Nvidia valt TSMC. Det behöver heller inte vara något lågt utbud som är anledningen till varför korten säljs snabbt, det kan också vara en extremt hög efterfrågan som är orsaken.

Va en tweaktown artikel
https://www.tweaktown.com/news/74915/exclusive-geforce-rtx-30...

Permalänk
Medlem

kommer hänga på låset. funderar vilken åf man ska sikta in sig på? Gillar Inet men misstänker att dom kommer ha mest press, netonnet, komplett, webhallen kanske har mindre tryck.
inte så noga vilket kort jag norpar men vill ha ett som är max 8000kr

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]