Geforce RTX 3080 rullar för fullt i testlabbet – men recensionsembargot skjuts fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Har kollat videon och han blinkade typ TIO gånger bara de första 30 sekunderna. Så jag väljer att tolka detta som att kortet är GALET bra!

Det låter onekligen bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det beror på om nätaggregatet är korrekt konstruerat eller ej.

En 8-pins-kontakt ska klara av upp till 150W effekt. Om tillverkaren sätter 2 st 8-pins-kontakter på en kabel så förutsätter jag så att tillverkaren korrekt dimensionerat sina kablar för 300W total ström, utan att kablarna brinner upp eller ger för mycket spänningsfall, annars är enligt mig nätaggregatet felkonstruerat. Corsair är ju en hyfsat välrenommerad tillverkare av nätaggregat, så en rimlig gissning är att de inte felkonstruerat.

Däremot är det ju inte fel att använda två kablar för säkerhets skull. Det blir ju inte sämre av det, bara fulare och mer otympligt. Du kanske får lite bättre OC-potential för att strömmen blir lite mer stabil.

Yeah. Jag löser nog det till 3080 sen. Mitt 2080 är undervoltat och drar ca 180W vid full load. Så Känner att det är rätt lugnt just nu att fortsätta med 1 kabel. Så får jag sätta dit en till kabel när jag ändå behöver gå in och pilla när 3080 landat och jag sett vilket kort jag vill ha. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Du har helt rätt, men iom att nvidia sagt att 3090 drar 350w så misstänker jag att de helt enkelt går utanför specifikation och drar mer än 150w per 8pins kontakt och därför är det smart att dra dubbla kablar ifrån agget.

Du får matning från PCIE upp till 75 Watt. Nvidia följer Spec.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adzer:

Du har helt rätt, men iom att nvidia sagt att 3090 drar 350w så misstänker jag att de helt enkelt går utanför specifikation och drar mer än 150w per 8pins kontakt och därför är det smart att dra dubbla kablar ifrån agget.

75W från PCIe-slot + 2*150W från 2 st 8-pins PCIe-kontaker = 375W maximal strömmatning enligt spec, vilket är mer än de 350W kortet drar enligt spec.

Överklockar du och drar mer ström så är du ju utanför spec, men det är ju inget nytt.

Permalänk
Medlem

Vart längesen jag längtade till en måndag...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ni ska bara veta hur svårt det är att spela in såna här videos när man redan har resultaten men inte får säga något!

Härlig video och extremt spännande att få höra på måndag!

Linus (LinusTechTips) sa: Vi kan bara säga det NVIDIA själva redan sagt: 3080 är mycket snabbare än 2080 och snabbare än 2080 Ti.
Det i sig säger såklart inte så mycket men det är kul att höra dem "bekräfta" det vi redan gissat.
https://www.youtube.com/watch?v=dYyg3udrV78&feature=youtu.be&...

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Väldigt intresserad av ej raytracing resultaten mot tidigare kort, tittat på olika Kina reklam 3080 mot 3080, 50-60 fps raytracing off, 90-110 raytracing on. Vet att dom satsar på det men kunde inte se upplösnings valen på reklamen.
Behöver raytracing off prestandan då inget vr spel har raytracing än tror jag?
Några dagar kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Fläkten som ska putta upp luften baktill på kortet ser ut att trotsa all fläktlogik. Fläktbladen är ju skovlade för att putta ned luften. Jaja, någon har väl testat fläktarna innan får man hoppas.

Fläkten går åt andra hållet. Så den "skyfflar" inte luften, utan drar upp den. Något sånt sa jayz2cent i sitt youtube klipp.
https://youtu.be/zxJDdRgs7Lw

Permalänk
Skrivet av Zeraphin:

Fläkten går åt andra hållet. Så den "skyfflar" inte luften, utan drar upp den. Något sånt sa jayz2cent i sitt youtube klipp.
https://youtu.be/zxJDdRgs7Lw

Det strider mot det mesta jag läst om fläktar och hur de fungerar, men nu börjar det väl i och för sig närma sig 15 år sedan jag gick på högskolan. O_0, vart tar åren vägen?!

on topic igen. Det känns som att de väljer lägre ljud mot sämre verkningsgrad här. Men då hade de lika gärna kunnat göra en effektiv bladkonstruktion och låtit den maxa ut på ett lägre varvtal för samma luftflöde. Jag kan bara känna att vårt älskade Noctua hade gjort såhär för länge sedan om det fanns något över huvudtaget att vinna på en konstruktion som denna. Tills att Någon extremt insatt går igenom hur den funkar kommer den fortfarande att se ut som en gimmick i mina ögon.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Finns gott om tid att kolla recensioner framöver:
En månad tills AMD presenterar konkurrenterna, sedan ytterligare en månad eller tre innan korten går att få tag på i praktiken.
Kanske läge att kolla recensionerna framåt jul...?

Skrivet av infigo:

Make ready your wallet....oh right den är tom. ...

Lika välfylld som butikshyllorna kommer vara!

Skrivet av Shiftypants:

Behöver man dra 2 stycken separata kablar från nätaggregatet till detta kort? En vanlig sladd på mitt SF750 har ju 2 stycken 8-pin på toppen av en sladd. ...

Enda anledningen till att dra två separata kablar är att jämna ut fördelningen över olika "linor" (strömbegränsningar), givet att nätaggregatet inte levererar all 12V på samma lina. Ditt nätaggregat levererar all 12V genom samma strömbegränsare, så för dig är det en icke-fråga.

Skrivet av meriax:

Ja funderar också på samma sak, hade varit riktigt skönt om 650 räcker ...

Beror på:
1. Om nätaggregatet kan leverera 650W kontinuerligt eller bara som "burst". Kan vara ett problem för kragg runt 300kr och neråt.
2. Vilka andra komponenter som ska drivas samtidigt. Drar dessa ~300W eller mer?
3. Hur mycket du överklockar.
4. Hur du använder datorn! Om datorn står påslagen men på tomgång större delen av dygnet bör nätaggregatet vara dimensionerat för att inte kunna ge mycket mer än vad datorn drar vid max belastning, eftersom det är effektiviteten vid tomgångslast som mest påverkar strömförbrukningen. Om du i stället normalt belastar datorn hårt större delen av tiden som den är påslagen bör det finnas lite mer marginal uppåt.
Ska man utgå från tumregeln så blir det typ:
100W (TDP) CPU + 350W (TDP) grafikkort + 50W (schablon för övriga komponenter) = 500W effektbehov vid tung belastning, kanske upp mot 650W peak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Du har helt rätt, men iom att nvidia sagt att 3090 drar 350w så misstänker jag att de helt enkelt går utanför specifikation och drar mer än 150w per 8pins kontakt och därför är det smart att dra dubbla kablar ifrån agget.

75W får kortet dra från moderkortet precis som alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malainor:

Väldigt intresserad av ej raytracing resultaten mot tidigare kort, tittat på olika Kina reklam 3080 mot 3080, 50-60 fps raytracing off, 90-110 raytracing on. Vet att dom satsar på det men kunde inte se upplösnings valen på reklamen.
Behöver raytracing off prestandan då inget vr spel har raytracing än tror jag?
Några dagar kvar

RTX betyder oftast RT + DLSS enligt Nvidia

Permalänk
Medlem

Liten läcka för Firestrike, timspy, Tombraider och farcry:
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-synthetic...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@DST:
Stämmer dessa så känns det ju inte som något jättekliv mellan 2080ti och 3080.
AMD kan ju ha en sportmössa här ändå!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av oceanic:

nVidia rekommenderar officiellt 750W PSU för founders edition av 3080 och 3090.

Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag har en fråga som jag inte lyckats få svar på ännu.

Behöver man dra 2 stycken separata kablar från nätaggregatet till detta kort? En vanlig sladd på mitt SF750 har ju 2 stycken 8-pin på toppen av en sladd. Men jag tycker mig har läst att man med 3080 och 3090 behöver dra 2 separata kablar från nätagget då varje sladd klarar upp till 150W. Kan någon klargöra vad som gäller?

Corsair kommer släppa en speciell kabel till alla deras modulära nätaggregat som är anpassat till Nvidias Referenskort/Founder Edition.

https://www.corsair.com/eu/en/nvidia-ampere-architecture

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Känns spontant som om kylaren på 3080 kommer vara undermålig, jämfört mot 3090 (enligt kylningsgraferna på båda) då dom ligger så nära i watt, hade vart trevligt med något mittemellan. Däremot skulle det vara intressant om ni kan testa 3080 i ett chassi som har intake fläktar i botten också, känns som att det kan ge en rätt bra prestanda ökning på kylningen.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Tydligen från någon kinesisk sida, han hade laddat upp den på sin egen youtube bara

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Tydligen från någon kinesisk sida, han hade laddat upp den på sin egen youtube bara

https://www.youtube.com/watch?&v=bsUEvHtOGN4

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-synthetic...

Bra sida att hålla koll på när det gäller läckor. De var tidiga med att rapportera allt om 2000 serien, och nu även 3000 serien innan Nvidias annonsering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-synthetic...

Bra sida att hålla koll på när det gäller läckor. De var tidiga med att rapportera allt om 2000 serien, och nu även 3000 serien innan Nvidias annonsering.

Så 3080 är i runda slängar 20-25% snabbare än 2080 Ti enligt dessa resultat.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av tRevz:

Tydligen från någon kinesisk sida, han hade laddat upp den på sin egen youtube bara

https://www.youtube.com/watch?&v=bsUEvHtOGN4

Waow har nog aldrig sett Anthem i ett GPU-test förut. väldigt oväntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Så 3080 är i runda slängar 20-25% snabbare än 2080 Ti enligt dessa resultat.

Nästan, Du ser att 2080 Ti är 20-27% långsammare än 3080 om du bara tittar på graferna i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@DST:
Stämmer dessa så känns det ju inte som något jättekliv mellan 2080ti och 3080.
AMD kan ju ha en sportmössa här ändå!

Har man pungat ut för ett 2080Ti känns ju 3080 som ett konstigt val att uppgradera till, är nog mer rimligt att sådana personer köper ett 3090. Men 25-40% mer prestanda för 4-5000:- mindre är ju inget jag säger nej till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Waow har nog aldrig sett Anthem i ett GPU-test förut. väldigt oväntat

Nej och i samma andetag så kom fortnite med hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toody:

Nästan, Du ser att 2080 Ti är 20-27% långsammare än 3080 om du bara tittar på graferna i artikeln.

Väldigt viktig skillnad. 27% långsammare innebär att det andra är 37% snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har man pungat ut för ett 2080Ti känns ju 3080 som ett konstigt val att uppgradera till, är nog mer rimligt att sådana personer köper ett 3090. Men 25-40% mer prestanda för 4-5000:- mindre är ju inget jag säger nej till.

Förstår inte riktigt hur ni resonerar där? Ni får fortfarande ett bättre grafikkort med bättre prestanda men ni "vill inte"? Såklart surt för er att dom inte kommer ha samma värde och att ni har betalat dyra pengarna för det. sälj det för halva summan så har du ett 3080?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Förstår inte riktigt hur ni resonerar där? Ni får fortfarande ett bättre grafikkort med bättre prestanda men ni "vill inte"? Såklart surt för er att dom inte kommer ha samma värde och att ni har betalat dyra pengarna för det. sälj det för halva summan så har du ett 3080?

Que? Jag har inget 2080Ti, riktigt fränt kort och älskar att Nvidia tänjer på gränserna för vad man kan tillverka, men jag spelar inte så mycket att det var värt det för mig. Hade jag spelat massor så var det ju det bästa man kunnat köpa i 2 år. Jag har suttit på ett begagnat 1070 som jag sålde av (integrerad grafik woooo!). Så jag är riktigt taggad på runt 200% prestanda boost

Min poäng är de som tyckte "bara 20-40% över 2080Ti?". Det är ju ett jättebra hopp enligt mig, men sitter man på ett 2080Ti man köpt för 12-14000:- så har man ju passionen och viljan att ha det bästa, så de personerna lär nog titta på 3090 än ett 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Så 3080 är i runda slängar 20-25% snabbare än 2080 Ti enligt dessa resultat.

Till halva priset så de som köpte ett 2080ti kunde köpt ett 3080 + en 21:9 1440p 240hz skärm (dock va).

Permalänk
Medlem

Känns som ett 3080 är rätt för mig som ska spela i 1080p @ 144hz/fps. kanske behövs en ny 4000 serien cpu också för att bumpa upp fpsen så mycket som möjligt. kan bli lite små dyrt det här endå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som ett 3080 är rätt för mig som ska spela i 1080p @ 144hz/fps. kanske behövs en ny 4000 serien cpu också för att bumpa upp fpsen så mycket som möjligt. kan bli lite små dyrt det här endå.

Själv hoppas jag på 144 FPS i QHD. Kanske lite optimistiskt i kommande titlar men ändå... Du lär ju, precis som du säger, behöva en processor är redo för jobbet. Jag misstänker att dagens processorer kommer flaska en hel del i 1080p och i många fall även i QHD.