OVPN går vinnande ur striden med filmbolagen

Permalänk
Melding Plague

OVPN går vinnande ur striden med filmbolagen

Domslutet i målet ger OVPN rätt, vilka ser resultatet som ett viktigt prejudikat för liknande VPN-tjänster framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

GG

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Och nu fick dom en ny kund!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv

Snyggt!

Permalänk
Hedersmedlem

En seger!

Men tyvärr kommer detta sannolikt att leda till en lagändring förr eller senare. Politiken kommer inte finna sig i möjligheten för någon att vara helt anonym på nätet. Det är ju grövre brott än fildelning som begås genom VPN-tjänster.

Kan det här beslutet överklagas, förresten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

En seger!

Men tyvärr kommer detta sannolikt att leda till en lagändring förr eller senare. Politiken kommer inte finna sig i möjligheten för någon att vara helt anonym på nätet. Det är ju grövre brott än fildelning som begås genom VPN-tjänster.

Kan det här beslutet överklagas, förresten?

I dessa fall då dessutom amerikanska filmbolag trycker på så kommer säkerligen lagarna skrivas om närmaste veckorna men att vi har gäng som skjuter varandra och folk som säljer droger på nätet så tar det år och dagar innan lagar skrivs om för att försvåra för dessa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag är en nöjd OVPN-kund! Bra fart och många ändpunkter runt om i världen med hög tillförlitlighet!
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Se på fan, trevligt att det gick åt rätt håll för en gångs skull.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Och nu fick dom en ny kund!

Vilka då? Domstolen? Vad ska du göra för att ta dig dit som "kund"?

Var ju inte OVPN som var magisk här utan en teknikkompetent domstol snarare.

Hursomhelst fattar jag och jag håller med om att detta är mycket bra för framtida domstolstvister för VPN-tjänster i Sverige.

Trevlig hälg!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Härligt. Har varit riktigt nöjd med OVPN och fortsätter vara det. Bra fart, stabil uppkoppling (har varit uppkopplad >30 dagar som mest innan jag var tvungen att reboota), och Windows appen är bra också (om än några buggar med GUI:et ibland)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Citat:

Patent- och marknadsdomstolen likställer i sitt beslut inte OVPN med en internetleverantör, och därmed kan datalagringsdirektivet inte appliceras på OVPN eller en annan liknande VPN-leverantör.

Hmm, hur blir det då för t.ex. Bahnhof som både är ISP men samtidigt erbjuder VPN? Kanske borde de bryta ut sin VPN tjänst till ett dotterbolag istället för att då få fördelarna likt ovan.

Men en jäklig härlig seger för rättigheten till "privatliv" online utan att några lobbyister får som de vill genom maffiafasoner. Det skålar vi för!

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Hmm, hur blir det då för t.ex. Bahnhof som både är ISP men samtidigt erbjuder VPN? Kanske borde de bryta ut sin VPN tjänst till ett dotterbolag istället för att då få fördelarna likt ovan.

Men en jäklig härlig seger för rättigheten till "privatliv" online utan att några lobbyister får som de vill genom maffiafasoner. Det skålar vi för!

Bahnhofs VPN drivs av en stiftelse, så är ju redan "avknoppat" så att säga

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

@JBerger:
Bahnhofs VPN tjänst ligger redan under ett dotterbolag.

Permalänk
Hedersmedlem

"Det är självklart tråkigt när någon utnyttjar OVPN för att dölja potentiella brott, men det är en försvinnande liten del (om ens någon) av våra användare som gör det."

Analyserar de verkligen sina kunders data så noga att de har underlag för det påståendet?
Jag tänkte bara att det var tvärt om utifrån hur de pratar om att de inte sparar användardata.
Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hmm, hur blir det då för t.ex. Bahnhof som både är ISP men samtidigt erbjuder VPN? Kanske borde de bryta ut sin VPN tjänst till ett dotterbolag istället för att då få fördelarna likt ovan.

Det är precis vad de gör. Deras VPN-tjänst ligger under Integrity VPN, som drivs av 5 juli-stiftelsen - just för att inte VPN-tjänsten ska räknas som en ISP

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Seger, men det lär ju inte dröja länge innan lagförslaget om att VPN måste spara och lämna ut uppgifter kommer. Är det några som kan lobbyarbete så är det filmbolagen. Utredning nästa år, sedan röstas det i riksdagen efter nästa val. 100 SEK på det.

Permalänk
Medlem

Jag är lite tvekande till om man ska hurra eller inte här.

Å ena sidan tycker jag att filmbolag och liknande ska ge fan i att leka poliser på nätet och överlåta detta till riktiga poliser (som självklart prioriterar ner detta då de har viktiga saker att hantera).

Å andra sidan var det ju väldigt positivt nu när franska polisen knäckte Encrochat och nu kan lagföra tusentals idioter som planerat och genomfört riktigt obehagliga brott med hjälp av detta.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

"Det är självklart tråkigt när någon utnyttjar OVPN för att dölja potentiella brott, men det är en försvinnande liten del (om ens någon) av våra användare som gör det."

Analyserar de verkligen sina kunders data så noga att de har underlag för det påståendet?
Jag tänkte bara att det var tvärt om utifrån hur de pratar om att de inte sparar användardata.
Eller?

Att spara specifik användardata är väl inte samma som att kolla på trafiken och dess andelar i stort. Säkerligen kan de se hur mycket av deras trafik går åt att komma till sidor som TPB eller andra torrentsidor, utan att för dens skulle se vilken användare som gör det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Politiken kommer inte finna sig i möjligheten för någon att vara helt anonym på nätet. Det är ju grövre brott än fildelning som begås genom VPN-tjänster.

Finns det grövre brott än fildelning? 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Finns det grövre brott än fildelning? 😳

Det skulle väl vara skattebrott i så fall. Då snuvar du ju staten direkt på pengar.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Bahnhofs VPN drivs av en stiftelse, så är ju redan "avknoppat" så att säga

Skrivet av str8forthakill:

@JBerger:
Bahnhofs VPN tjänst ligger redan under ett dotterbolag.

Skrivet av zyberzero:

Det är precis vad de gör. Deras VPN-tjänst ligger under Integrity VPN, som drivs av 5 juli-stiftelsen - just för att inte VPN-tjänsten ska räknas som en ISP

Ah, Jon Karlung kan man alltid lita på är tre steg före <3

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på hans uttalanden.
Dom "loggar ingen data" men ändå vet han vad hans kunder använder tjänsten till?

Kan säga såhär: Jag är likt många andra här på SWEC "go-to" personen gällande teknik/IT i min umgängeskrets. _ALLA_ som frågat mig kring VPN har gjort det i kontexten av torrent/fildelning. Ingen har gjort det i någon form av övrig rädsla för integritet.
Det vore _EXTREMT_ märkligt om jag har en bekantskapskrets som starkt avviker från den stora massan.

Så ja, "I call bullshit" på att det är en "försvinnande liten andel" som använder det för att dölja fildelning. Skulle vilja gå så långt att säga att dom skulle gå i konkurs om man tar bort den delen av deras kunder som använder fildelning.

Permalänk
Medlem

Det var väl för väl ändå. Det finns hopp

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är väl lite så det funkar.
Antingen tillåter man folk att ha frihet (vilket medför att vissa använder friheten till tex brott som drabbar några) eller så försöker man kontrollera allt (vilket leder till fruktansvärda samhällen där alla råkar illa ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

"Det är självklart tråkigt när någon utnyttjar OVPN för att dölja potentiella brott, men det är en försvinnande liten del (om ens någon) av våra användare som gör det."

Analyserar de verkligen sina kunders data så noga att de har underlag för det påståendet?
Jag tänkte bara att det var tvärt om utifrån hur de pratar om att de inte sparar användardata.
Eller?

Nej, de analyserar inte data. (Dock så går det ju att analysera utan att spara.)

Men vad skall han säga? Vara ärlig?

En förkrossande majoritet av svenskar använder sig inte av VPN:er för att de tror att de befinner sig i Kina, de gör det för att ladda hem illegalt material.

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen bra men varför ska då ISP vara tvungna att lämna ut information? Tänker mig att de vet väl om att ifall VPN blivit tvungna att lämna ut information så hade ingen använt det också vips var den momsen och andra skatter borta.
Så löjligt egentligen.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En seger!

Men tyvärr kommer detta sannolikt att leda till en lagändring förr eller senare. Politiken kommer inte finna sig i möjligheten för någon att vara helt anonym på nätet. Det är ju grövre brott än fildelning som begås genom VPN-tjänster.

Kan det här beslutet överklagas, förresten?

Tror inte det sker, eftersom det är helt verkningslöst.

Det görs en lagändring i Sverige, OVPN och Mullvad läggs ner (eller flyttar utomlands), VPN:er untanför Sverige får fler kunder.

Skall man då införa loggning i hemmadatorerna också? Förbjuda trafik till vpn:er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

"Det är självklart tråkigt när någon utnyttjar OVPN för att dölja potentiella brott, men det är en försvinnande liten del (om ens någon) av våra användare som gör det."

Analyserar de verkligen sina kunders data så noga att de har underlag för det påståendet?
Jag tänkte bara att det var tvärt om utifrån hur de pratar om att de inte sparar användardata.
Eller?

Det samlar garanterat in generell data över trafiken för att kunna göra OVPN snabbare inom vissa områden, men inte om vad individuella användare gör på nätet. De samlar alltså in data för hur många som besöker netflix.com via de amerikanska servrarna, men inte vilka som gör det. Och de ser ingen hög trafik mot sidor som är kopplat till illegal verksamhet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag stör mig på hans uttalanden.
Dom "loggar ingen data" men ändå vet han vad hans kunder använder tjänsten till?

Kan säga såhär: Jag är likt många andra här på SWEC "go-to" personen gällande teknik/IT i min umgängeskrets. _ALLA_ som frågat mig kring VPN har gjort det i kontexten av torrent/fildelning. Ingen har gjort det i någon form av övrig rädsla för integritet.
Det vore _EXTREMT_ märkligt om jag har en bekantskapskrets som starkt avviker från den stora massan.

Så ja, "I call bullshit" på att det är en "försvinnande liten andel" som använder det för att dölja fildelning. Skulle vilja gå så långt att säga att dom skulle gå i konkurs om man tar bort den delen av deras kunder som använder fildelning.

Jag personligen använder OVPN för att dom ger mig möjligheten till en fast IP med öppnar portar och möjlighet till reverse lookup med.
Förövrigt så känns det som dom flesta använder sig av Netflix och andra tjänster nuförtiden istället.
Möjligen använder sig en del av VPN för att komma åt innehåll som bara finns i andra länder.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Jag personligen använder OVPN för att dom ger mig möjligheten till en fast IP med öppnar portar och möjlighet till reverse lookup med.
Förövrigt så känns det som dom flesta använder sig av Netflix och andra tjänster nuförtiden istället.
Möjligen använder sig en del av VPN för att komma åt innehåll som bara finns i andra länder.

Det var ett intressant use-case, tack för feedbacken!