Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Do it, jag har alltid tänkt att köpa bägge konsollerna(förbokat bägge) men funderar faktiskt på att avboka PS5 nu och köpa den när GOW2 kommer. Jag är betydligt mer taggad för Xsx än PS5 trots allt, och det är främst tack vare fantastiska game pass.

Ja jag förbokade faktiskt en XSX nu också, trodde jag aldrig. Får se vad Sony presenterar de närmsta veckorna annars kanske jag gör samma sak och köper en PS5 senare.

Skrivet av Karim-21K:

När man förbokar drar de 10k från kontot direkt? Såg på Webhallen och inet att priset är på 10k. Det kommer ju ändras, men hur funkar förbokningar rent betalmässigt?

Jag förbokade precis XSX och tog Klarna Faktura, den fakturan justeras sen när dom sänker priset.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BlommaNN:

Do it, jag har alltid tänkt att köpa bägge konsollerna(förbokat bägge) men funderar faktiskt på att avboka PS5 nu och köpa den när GOW2 kommer. Jag är betydligt mer taggad för Xsx än PS5 trots allt, och det är främst tack vare fantastiska game pass.

Skrivet av isbjoern:

Vad i helvete. Aldrig ägt en Xbox, haft PS5 förbokad i typ ett år men nu funderar jag starkt på en Xbox istället... Är väl vissa exklusiva titlar man vill ha till PS5an men Gamepass + EA Play lockar ju ändå.

Kanske lägger en förbokning på stormaskinen så kan man bestämma sig senare.

Skrivet av isbjoern:

Ja jag förbokade faktiskt en XSX nu också, trodde jag aldrig. Får se vad Sony presenterar de närmsta veckorna annars kanske jag gör samma sak och köper en PS5 senare.

Blir faktiskt att styra båda konsolerna denna gen. Skulle från början bara styra PS5an men blev mer och mer sugen på ett Xbox efter allt Microsoft visade upp!

Playstation 5 för dom exklusiva titlarna och Series X för Third party spelen.

Sen har jag inte haft Xbox sen 360 så blir att styra Halo, Gears och Fable spelen

Löjligt taggad för denna vinter då man också ska passa på att styra en OLED65CX TV!

Stackars min plånbok 😔

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Brittiska priser.
Xbox Series X 449£
Xbox Series X + Xbox all access 24 månader £28.99 Totalt 695,76 £
Enbart Xbox game pass Ultimate 10,99£
Xbox Series X + Xbox game pass Ultimate var för sig i 24 månader 449£ + 263,76=712,76
Så blir en besparing på 17£ i Storbritannien.
Kan det bli en liknande besparing av att paketera ihop allting i Sverige?

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Ja jag förbokade faktiskt en XSX nu också, trodde jag aldrig. Får se vad Sony presenterar de närmsta veckorna annars kanske jag gör samma sak och köper en PS5 senare.

Jag förbokade precis XSX och tog Klarna Faktura, den fakturan justeras sen när dom sänker priset.

Skrivet av BlommaNN:

Vet inte hur det är på andra butiker. Men på webhallen så kan du förboka sedan betalar du i butik(vet inte hur det funkar om du ska beställa hem det)

Tack till er båda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SilenceLotto:

Brittiska priser.
Xbox Series X 449£
Xbox Series X + Xbox all access 24 månader £28.99 Totalt 695,76 £
Enbart Xbox game pass Ultimate 10,99£
Xbox Series X + Xbox game pass Ultimate var för sig i 24 månader 449£ + 263,76=712,76
Så blir en besparing på 17£ i Storbritannien.
Kan det bli en liknande besparing av att paketera ihop allting i Sverige?

Jo det lär bli ungefär så. Men det är inte riktigt så enkelt tyvärr då Gamepass ofta reas ut, så håller man lite koll på Prisjakt eller liknande så kan man komma bra mycket billigare undan än månadskostnaden gånger 24. Å andra sidan har de väl reat ut det just för att det är en ny tjänst och de vill ha prenumeranter så det är ju inte alls säkert att de kommer fortsätta rea ut det om all access blir en hit, eller åtminstone inte rea ut det lika billigt.

Permalänk
Konsolgrävare

Kommer ni köpa Series X eller Series S?

La till en omröstning i första inlägget.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Xbox Series X & S unboxing

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Xbox Series X och S har support för Dolby Vision och Dolby Atmos:

https://twitter.com/Dolby/status/1304132679324053511

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

@tyvar1: yes, såg det i deras nyhet när de presenterade XsX och All Access, ska bli kul att se vad det gör för spel mot vanliga HDR

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av issue:

@tyvar1: yes, såg det i deras nyhet när de presenterade XsX och All Access, ska bli kul att se vad det gör för spel mot vanliga HDR

Ah missade det 😕 Hoppas det blir många spel med support för Dolby Vision och inte bara filmer!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Ah missade det 😕 Hoppas det blir många spel med support för Dolby Vision och inte bara filmer!

vet vi nåt om Dolby Vision och PS5?
om inte PS5 får det för spel så lär det bara vara MS egna spel som kommer ut med det.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av issue:

vet vi nåt om Dolby Vision och PS5?
om inte PS5 får det för spel så lär det bara vara MS egna spel som kommer ut med det.

Hittills ingen information om det. Men håller tummarna!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

@issue

Xbox Series X/S officially will be the only next-gen consoles supporting both the industry leading Dolby Vision and Dolby Atmos! #XGonGiveItToYa https://t.co/4l7UcQnhUW https://twitter.com/aarongreenberg/status/1304200660783517696

Hmm, Hoppas inte detta stämmer

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

@issue

Xbox Series X/S officially will be the only next-gen consoles supporting both the industry leading Dolby Vision and Dolby Atmos! #XGonGiveItToYa https://t.co/4l7UcQnhUW https://twitter.com/aarongreenberg/status/1304200660783517696

Hmm, Hoppas inte detta stämmer

Om vi ska prata film nu så är det väl så att om man tittar på en film som har Dolby Vision men ens TV bara har vanlig HDR så visas väl filmen i vanlig HDR? @laxpudding kanske kan svara på det.

Om så är fallet kanske utvecklare kan utveckla med DV men för PS blir det vanlig HDR. Annars är jag rädd för att DV bara kommer finnas på MS egna titlar.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av issue:

Om vi ska prata film nu så är det väl så att om man tittar på en film som har Dolby Vision men ens TV bara har vanlig HDR så visas väl filmen i vanlig HDR? @laxpudding kanske kan svara på det.

Om så är fallet kanske utvecklare kan utveckla med DV men för PS blir det vanlig HDR. Annars är jag rädd för att DV bara kommer finnas på MS egna titlar.

yes, TV apparater som inte stödjer Dolby Vision visar automatiskt vanlig HDR istället

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

vet vi nåt om Dolby Vision och PS5?
om inte PS5 får det för spel så lär det bara vara MS egna spel som kommer ut med det.

Det låter inte alls som Sony att betala licens till Dolby, så hoppas inte på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

yes, TV apparater som inte stödjer Dolby Vision visar automatiskt vanlig HDR istället

Hmm, hade varit fint om de stödde HDR10+ eller vad det heter också. Alltså vad Samsungs apparater har "över" vanlig HDR.

Permalänk

Rykten om en tredje ny Xbox-konsol: Series V
https://www.gamesradar.com/xbox-series-v-is-a-rumoured-all-di...

Känns tveksamt att det är sant. Känns onekligen lite overkill med tre nya konsoler mer eller mindre samtidigt. Skulle det mot all förmodan stämma så känns det som att Microsoft kanske gör ett liknande misstag som Sega på 90-talet när de på kort tid lanserade Mega CD, 32X och Saturn, gjorde
utvecklare förvirrade och blev början till slutet för Sega som konsoltillverkare

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av A Maze Thing:

Rykten om en tredje ny Xbox-konsol: Series V
https://www.gamesradar.com/xbox-series-v-is-a-rumoured-all-di...

Känns tveksamt att det är sant. Känns onekligen lite overkill med tre nya konsoler mer eller mindre samtidigt. Skulle det mot all förmodan stämma så känns det som att Microsoft kanske gör ett liknande misstag som Sega på 90-talet när de på kort tid lanserade Mega CD, 32X och Saturn, gjorde
utvecklare förvirrade och blev början till slutet för Sega som konsoltillverkare

Tror verkligen det är fake. Speciellt efter man såg detta:

https://twitter.com/TheLastAmadeus/status/1304242543501156353

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Det här med smart delivery.
Jag har ju förstått att om jag t.ex. köper Watch Dogs Legion på release så kommer det uppgraderas till Series X varianten sen när jag byter konsol 10e november.

Men... Kan jag fortsätta spela Legion på min One X?

Tanken är ju att ha One X som extra konsol, så ibland lär ju jag eller damen spela på den

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A Maze Thing:

Rykten om en tredje ny Xbox-konsol: Series V
https://www.gamesradar.com/xbox-series-v-is-a-rumoured-all-di...

Känns tveksamt att det är sant. Känns onekligen lite overkill med tre nya konsoler mer eller mindre samtidigt. Skulle det mot all förmodan stämma så känns det som att Microsoft kanske gör ett liknande misstag som Sega på 90-talet när de på kort tid lanserade Mega CD, 32X och Saturn, gjorde
utvecklare förvirrade och blev början till slutet för Sega som konsoltillverkare

Tja, jag tror inte en Series V är så sannolik. Däremot så kan det ju mycket väl komma flera alternativ inom S- och X-serien, med olika storlek på lagringen och inte osannolikt en "digital" variant av X. Mindre sannolikt, men inte omöjligt, är en XSS med optisk läsare. Som jag ser det är S respektive X prestandanivån och då räcker det ganska bra med två olika. Närvaro eller frånvaro av optisk läsare ligger då utanför det, och storleken på lagringen.

Skrivet av issue:

Det här med smart delivery.
Jag har ju förstått att om jag t.ex. köper Watch Dogs Legion på release så kommer det uppgraderas till Series X varianten sen när jag byter konsol 10e november.

Men... Kan jag fortsätta spela Legion på min One X?

Tanken är ju att ha One X som extra konsol, så ibland lär ju jag eller damen spela på den

Jo det är ju samma spel så du kan förstås spela det hur mycket du vill på alla dina konsoler, dock inte samtidigt förstås.

Permalänk
Medlem

Lite nerd-fakta som jag inte sett tidigare:

Die-size: 197 mm2

Memory: 128 bit wide buss*

https://www.xbox.com/en-US/consoles/xbox-series-s#target-spec...

*(då är nog enda förklaringen att den använder 4 st 2.5GB moduler, syns ju bara 4 st på moderkortet dessutom, där 0.5 GB bara kan nås med reducerad bandbredd - likt Series X, där 1 GB av 2 GB modulerna har reducerad bandbredd. kruxet är att ingen har utannonserat 2.5GB minnen än, men G6X "fanns" ju inte nyss heller iofs)

Permalänk
Medlem

Förbokade både PS5 & XSX tidigt under november 2019. Ska bli intressant och se ifall jag hamnar först i kön hos Webhallen.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Förbokade både PS5 & XSX tidigt under november 2019. Ska bli intressant och se ifall jag hamnar först i kön hos Webhallen.

För mig iaf, bokade 13 december 2019

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

På Microsoft hemsida så finns nu priser angivna.

Series X: 5695:-
Series S: 3595:-

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Går det att förhandsboka XSS någonstans, än?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Eldarion:

Går det att förhandsboka XSS någonstans, än?

Jadå, jag har tex förhandsbokat på Webhallen 😁

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jadå, jag har tex förhandsbokat på Webhallen 😁

Du menar inte XSX då? Jag hittar inte XSS att förhandsboka på deras hemsida, men du kanske gjort det i butik eller dyl?

EDIT: Jag såg nu att Elgiganten följer riktlinjen om att öppna för förhandsbokningar 22/9.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Eldarion:

Du menar inte XSX då? Jag hittar inte XSS att förhandsboka på deras hemsida, men du kanske gjort det i butik eller dyl?

EDIT: Jag såg nu att Elgiganten följer riktlinjen om att öppna för förhandsbokningar 22/9.

Ah, missade att Webhallen hade bara Series X,

Inet har i alla fall Series S:
https://www.inet.se/produkt/6336407/microsoft-xbox-series-s

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Ah, missade att Webhallen hade bara Series X,

Inet har i alla fall Series S:
https://www.inet.se/produkt/6336407/microsoft-xbox-series-s

Tack!