Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

finns ingen anledning att sitta likvid om du är långsiktig på börsen och investerar i stabila bolag. Man prickar aldrig botten/toppen iaf. Köp kontunerligt, det är det mest lönsamma.

Hur gjorde du år 2000, majraset 2006, finanskrisen 2007, Greklandskrisen, Brexit osv osv, det kommer alltid kraftiga nedgångar med jämna mellanrum, du vet bara aldrig när och hur länge de pågår.

Och världen går inte under, inte denna gång heller.

Tålamod är ett bra verktyg när man investerar.

Jo det har varit sant historiskt sett.

När det gäller tillväxt i allmänhet och kapitalmarknader i synnerhet så har de aldrig varit lika artificiella och frånkopplade någon slags fysisk verklighet som de är idag.

Fan vet.. best case.. alla långt smartare människor som ser samma typ av problematik har fel och det finns något slags maskhål som tar världsekonomin ur det moment 22 den nu är i. Jag är inte den optimisten som bettar på ett best case (och jag kanske inte är tillräckligt rädd för hyperinflation) så därför tar jag hellre risken att inte vara investerad [på fondmarknaden, dvs. utan ett större personligt engagemang]. Jag är inte dummare än att jag inser att även i de sämsta av tider så finns det aktörer och företagsamma människor som får bättre utdelning på sitt arbete än någonsin.

Faktum är att civilisationer och imperier går under. Det har de alltid gjort i historien. Men även när de gör det så sker det över tid, det är inte som att knäppa med fingrarna.

Hursomhelst, en parentes.

Permalänk
Medlem

Går i tankar på att köpa lägenhet i vinter/vår. Ligger ungefär 50% likvid 35% aktier 15% guld. Sitter lugnt i båten just nu i alla fall. Vill se vad som händer med bostadsmarknaden i höst innan jag köper.

Än så länge sover jag lugnt om natten

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ta emot lite kommentarer på en investeringsmöjlighet jag har genom jobbet.
Man kan väl säga att det är en typ av strukturerad produkt, med företagets aktier som underliggande.

5 års bindningstid (man kan få utbetalt innan om man slutar etc). Man får minst pengarna tillbaka (räknat i Euro, så finns valutarisk).

Vinsten baserar sig på genomsnittsnotering av aktiekursen under 60 månader, som man kallar säkrad kursuppgång.
Alltså, aktiekursen noteras en gång per månad, om kursen står under teckningskurs så noteras teckningskurs, om den står över så räknas aktuella kursen.
Den säkrade kursuppgången multipliceras med 4,7 och detta blir ens vinst.
Man får 20% rabatt på aktiekursen när man tecknar.

Exempel, om genomsnittskursen ligger 10% över referensen i snitt så får man detta utbetalt på en 10000kr investering:

10000/80% (rabatten)*10%(uppgång) = 1250 kr * 4,7 = 5875 kr vinst

Låter bra, eller vad sägs? Ser ingen nersida förutom valutarisken, och om hela företaget skulle gå i konkurs, men det ser jag som ganska liten risk.
Tror uppsidan är relativt låg, aktiekursen befinner sig ca 10% under ATH nu.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tror uppsidan är relativt låg, aktiekursen befinner sig ca 10% under ATH nu.

Är väl just detta som är en av de större "riskerna". Vet andra företag som gjort liknande deals, också då vid nära ATH och gick sisådär. Tog nog runt 10 år att komma tillbaka till samma nivå. Var väl inte direkt i en av de "sexigaste" industrierna dock.

Hävstången verkar ju dock vara i din favör minst sagt så det hela beror väl på hur du ser på framtidsutsikterna för branschen och företaget.

Permalänk
Medlem

@glemmy:
Så i sämsta fall (bortsett från konkurs) så får du 20% för att låna ut pengar till företaget i 5år?
Ganska ok investering om du är relativt säker på att företaget inte är på obestånd eller på väg i konkurs.
Motsvarar företaget SKF eller SCA så hade jag utan tvekan lånat ut allt jag kan avvara, motsvarar det myfc eller cortus energy hade jag lånat ut en liten chanspost men inte mer än så.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vinsten baserar sig på genomsnittsnotering av aktiekursen under 60 månader, som man kallar säkrad kursuppgång.
Alltså, aktiekursen noteras en gång per månad, om kursen står under teckningskurs så noteras teckningskurs, om den står över så räknas aktuella kursen.

Så väsentligen ett genomsnitt av "tidigare högsta värde" av kursen? Så om den går upp 10% och sedan backar till 50% av ursprungsvärdet redan första månaden och sedan ligger kvar där, så blir genomsnittet fortfarande 110% av ursprungsvärdet även om kursen fortfarande är kring 50% vid slutet.

Det låter som en potentiellt väldigt bra deal.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Readly? Den börsnoteras ju snart.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av Ibymafayhas:

Är väl just detta som är en av de större "riskerna". Vet andra företag som gjort liknande deals, också då vid nära ATH och gick sisådär. Tog nog runt 10 år att komma tillbaka till samma nivå. Var väl inte direkt i en av de "sexigaste" industrierna dock.

Hävstången verkar ju dock vara i din favör minst sagt så det hela beror väl på hur du ser på framtidsutsikterna för branschen och företaget.

Jag ljög lite, kollade inte tillräckligt långt bak, ATH nåddes rätt före finanskrisen. Kursen måste dubblas för att komma dit så där är ett exempel på vad du skrev
Detta är också en osexig industri, men relativt stabil.

Skrivet av Litenskit:

@glemmy:
Så i sämsta fall (bortsett från konkurs) så får du 20% för att låna ut pengar till företaget i 5år?
Ganska ok investering om du är relativt säker på att företaget inte är på obestånd eller på väg i konkurs.
Motsvarar företaget SKF eller SCA så hade jag utan tvekan lånat ut allt jag kan avvara, motsvarar det myfc eller cortus energy hade jag lånat ut en liten chanspost men inte mer än så.

Den här rabatten på 20% räknas bara när man köper, man får alltså fler andelar och det ökar hävstången. Kursen jämförs mot referenskursen, så om aktien aldrig noteras över referenskursen så får man 0% avkastning.

Det är ett globalt företag 25000 anställda, hade legat på Large Cap på Stockholmsbörsen om det varit noterat här.

Skrivet av e1m1:

Så väsentligen ett genomsnitt av "tidigare högsta värde" av kursen? Så om den går upp 10% och sedan backar till 50% av ursprungsvärdet redan första månaden och sedan ligger kvar där, så blir genomsnittet fortfarande 110% av ursprungsvärdet även om kursen fortfarande är kring 50% vid slutet.

Det låter som en potentiellt väldigt bra deal.

Nja det blir (1,1+49*1)/50 = 1,002 * hävstången på 4,7 som då ger 1% avkastning över 5 år.

För att summera upp det så kan man väl säga att man lånar ut pengar med låg risk att förlora (endast valutarisken) och viss chans att få bra avkastning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Vad tror ni om Readly? Den börsnoteras ju snart.

Spännande. Tror helt klart det kan finnas en rätt bra marknad för det. Bara tänk på vad som har hänt med alla dagstidningar, som blivit tvugna att gå digitalt, för vem orkar hålla på med en massa papperstidningar? Tror säkert något motsvarande kan ske för vecko/månadsvisa tidningar givet en bra platform. Finns det några andra konkurrenter på marknaden än?

@glemmy:

Ah, så klart, läste det du skrev lite väl optimistiskt

20%/5år är ju fortfarande strax under 4% per år (pga. ränta på ränta), vilket är en klart okej utveckling, speciellt som ett minimum. Med hävstången känns det rätt otroligt att genomsnittsnoteringarna skulle sluta lägre än kursens utveckling när tiden är slut, bortsätt om den ligger på minus nästan hela tiden för att sedan gå upp starkt just de sista månaderna. Så beror ju en del på hur det kan komma att gå i början (vilket du nog har en bättre idé om än vi här).

Lägg på minskad risk om man jämför med andra utlandsaktier så känns det fortfarande som en bra deal. Om jag hade haft den dealen och trott på företaget hade jag nog investerat en hel del i det (typ uppemot 50%?), om inte så hade jag nog fortfarande nappat en mindre post (5-10%?).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Vad tror ni om Readly? Den börsnoteras ju snart.

Ser intressant ut, men behövde köpa minst 100 aktier så det är ju 5900kr. Lite mer än jag brukar spela med i aktier (sparar bara i större fonder annars).

Kluven till om man ska chansa och hoppa på det.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag månadssparar i två fonder åt min dotter, Atlant Precious(1/3-del) och Tin ny teknik(2/3-del).
Båda fonderna generar avkastning men jag känner att jag skulle vilja styra bort lite från ny teknik då jag dels tror det är lite tech bubbla på g och dels att mer än 3/4-delar kapitalet ligger där nu.
Jag söker alltså en tredje fond så att jag kan omfördela så jag sparar 1/3-del i varje.
Jag vill helst ha låg avgift (då de andra har hög avgift) och vill helst inte ha så hög exponering mot Tech eller USA.
Dottern har inte lärt sig gå ännu så det är ganska lång sikt.
Har fått förslag från familjen om Japan, småbolag och Östeuropa.
Några förslag från er?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag månadssparar i två fonder åt min dotter, Atlant Precious(1/3-del) och Tin ny teknik(2/3-del).
Båda fonderna generar avkastning men jag känner att jag skulle vilja styra bort lite från ny teknik då jag dels tror det är lite tech bubbla på g och dels att mer än 3/4-delar kapitalet ligger där nu.
Jag söker alltså en tredje fond så att jag kan omfördela så jag sparar 1/3-del i varje.
Jag vill helst ha låg avgift (då de andra har hög avgift) och vill helst inte ha så hög exponering mot Tech eller USA.
Dottern har inte lärt sig gå ännu så det är ganska lång sikt.
Har fått förslag från familjen om Japan, småbolag och Östeuropa.
Några förslag från er?

Föreslår en svensk småbolagsfond och/eller en svensk indexfond som komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag månadssparar i två fonder åt min dotter, Atlant Precious(1/3-del) och Tin ny teknik(2/3-del).
Båda fonderna generar avkastning men jag känner att jag skulle vilja styra bort lite från ny teknik då jag dels tror det är lite tech bubbla på g och dels att mer än 3/4-delar kapitalet ligger där nu.
Jag söker alltså en tredje fond så att jag kan omfördela så jag sparar 1/3-del i varje.
Jag vill helst ha låg avgift (då de andra har hög avgift) och vill helst inte ha så hög exponering mot Tech eller USA.
Dottern har inte lärt sig gå ännu så det är ganska lång sikt.
Har fått förslag från familjen om Japan, småbolag och Östeuropa.
Några förslag från er?

Jag har nog en annan sparstrategi än dig då jag bara kör på indexfonder med låg avgift. Här är mina tips:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsak... (dock en del USA-exponering förstås, men denna fonden kan man ha en stor del av sina pengar i)
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/944976/avanza-eme...
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/596635/swedbank-r...

Annars bara scrolla här: https://www.avanza.se/fonder/lista.html?sortField=totalFee&so...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Föreslår en svensk småbolagsfond och/eller en svensk indexfond som komplement.

Yes, tack!

Skrivet av Deroan:

Jag har nog en annan sparstrategi än dig då jag bara kör på indexfonder med låg avgift. Här är mina tips:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsak... (dock en del USA-exponering förstås, men denna fonden kan man ha en stor del av sina pengar i)
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/944976/avanza-eme...
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/596635/swedbank-r...

Annars bara scrolla här: https://www.avanza.se/fonder/lista.html?sortField=totalFee&so...

Indexfonder är en bra strategi utan tvekan, låga avgifter och en ok tillväxt.
Jag tar gärna lite högre risk med sparandet ty det är lång sparhorisont och oavsett om hon får 10kr eller 10Mkr så är det bara att tacka och ta emot, att spara till henne är inget jag måste utan något jag vill göra.
Atlant Precious är inte en fond som egentligen ingår i min strategi utan det var mest för att säkra upp i det oroliga läget som råde(r) på marknaden när jag började spara.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Indexfonder är en bra strategi utan tvekan, låga avgifter och en ok tillväxt.
Jag tar gärna lite högre risk med sparandet ty det är lång sparhorisont och oavsett om hon får 10kr eller 10Mkr så är det bara att tacka och ta emot, att spara till henne är inget jag måste utan något jag vill göra.
Atlant Precious är inte en fond som egentligen ingår i min strategi utan det var mest för att säkra upp i det oroliga läget som råde(r) på marknaden när jag började spara.

Hög risk är klokt i det scenariot, Emerging Markets och Asien har nog högst risk av de fonderna jag länkade. Undrar hur det ser ut med billiga småbolagsfonder här i Sverige egentligen, det är tråkigt att man inte har tillgång till Vanguards superbilliga indexfonder som täcker de flesta sektorer. Ett alternativ är ju annars att investera i investmentbolag som är engagerade i mindre företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag månadssparar i två fonder åt min dotter, Atlant Precious(1/3-del) och Tin ny teknik(2/3-del).
Båda fonderna generar avkastning men jag känner att jag skulle vilja styra bort lite från ny teknik då jag dels tror det är lite tech bubbla på g och dels att mer än 3/4-delar kapitalet ligger där nu.
Jag söker alltså en tredje fond så att jag kan omfördela så jag sparar 1/3-del i varje.
Jag vill helst ha låg avgift (då de andra har hög avgift) och vill helst inte ha så hög exponering mot Tech eller USA.
Dottern har inte lärt sig gå ännu så det är ganska lång sikt.
Har fått förslag från familjen om Japan, småbolag och Östeuropa.
Några förslag från er?

Tyvärr inte så låg avgift men kanske:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/512559/handelsban...

Alla pratar om "Green New Deal" så det är nog lika bra att haka på. Har själv placerat i den eftersom Momentum lyfte upp den som etta.
Inget är ju dock säkert men detta är iaf inte IT och du ville ju lite bort från det i din placering.

Permalänk
Medlem

Appropå gröna investeringar:
https://blogg.avanza.se/grona-bolag-har-trenden-med-sig/

Tycker det är läsvärt för investerare oberoende hur "grön" man är.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Penser Access omviktar i Momentum-portföljen. Det är Angler Gaming, Optifreeze, Midsona och Upsales som får tacka för sig och de ersätts av Iconovo, Irisity, Redsense och Sensys Gatso.

”Även om vi ser fortsatt potential i de bolagen som utgår, ser vi högre potential kontra risk i de som ersätter”, skriver Penser.

https://news.cision.com/se/erik-penser-bank/r/penser-access--...

https://links.penser.se/f/a/moment_20200915.pdf

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Penser Access omviktar i Momentum-portföljen. Det är Angler Gaming, Optifreeze, Midsona och Upsales som får tacka för sig och de ersätts av Iconovo, Irisity, Redsense och Sensys Gatso.

”Även om vi ser fortsatt potential i de bolagen som utgår, ser vi högre potential kontra risk i de som ersätter”, skriver Penser.

https://news.cision.com/se/erik-penser-bank/r/penser-access--...

https://links.penser.se/f/a/moment_20200915.pdf

Jag har ägt Sensys länge (köpte första på 0,25 kr) och tyvärr varit med i både uppgång och nedgång utan att ha sålt av. Hoppas verkligen att det är dax nu för dessa då de verkligen jobbar i en framtidsbransch som många länder prioriterar och deras teknik ligger i absoluta toppen.
De har en del kvar att bevisa men ordrar som kommer in blir större och större och orderingången för året är redan nu över vad de gjorde 2019.

Jag tror på bolaget och att Penser sätter in dem i sin fond kommer inte göra läget sämre, Penser har redan nu satt en kurs på 2,15 - 2,25 kr så det är en bit kvar upp så finns tid att hoppa på tåget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Någon mer som tecknade Readly? Tecknade 300 och fick 50

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Någon mer som tecknade Readly? Tecknade 300 och fick 50
https://i.imgur.com/Ig0JSlM.png

Japp, samma här, fick 50 st. Nu gäller det nog bara att ligga och ruva på dessa i något år för att se utvecklingen.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Någon mer som tecknade Readly? Tecknade 300 och fick 50

Fick också 50.

Permalänk
Medlem

Min investeringsstrategi bygger på 4 ben:

-25% i min Investmentbolagsportfölj (4 bolag ,väljs ut varje år utifrån momentum, direktavkastning & substansrabatt)

-25% i min VQM-portfölj (Kvantitativ faktorinvestering, baserat på värde, kvalitet & momentum)

-25% i Global Beta Plus (indexfonder + Smart Beta-fonder)

-25% i Global Trendföljning (topp 3 tillgångsslag efter momentum)

Började denna strategi för ett par år sen och slagit börsindex med råge, så jag är nöjd

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Även jag fick 50 aktier i Readly, tråkigt att det blev så få. Tror jag tänker hålla lite på dem och se vad som händer.

En desto roligare sak hände för några dagar sedan. Alla mina aktier och fonder visade positiva siffror såväl på "en dag", "tre månader" och "sedan köp". Kan inte minnas att jag sett det tidigare. Idag var det desto rödare

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Jag månadssparar i två fonder åt min dotter, Atlant Precious(1/3-del) och Tin ny teknik(2/3-del).
Båda fonderna generar avkastning men jag känner att jag skulle vilja styra bort lite från ny teknik då jag dels tror det är lite tech bubbla på g och dels att mer än 3/4-delar kapitalet ligger där nu.
Jag söker alltså en tredje fond så att jag kan omfördela så jag sparar 1/3-del i varje.
Jag vill helst ha låg avgift (då de andra har hög avgift) och vill helst inte ha så hög exponering mot Tech eller USA.
Dottern har inte lärt sig gå ännu så det är ganska lång sikt.
Har fått förslag från familjen om Japan, småbolag och Östeuropa.
Några förslag från er?

Länsförsäkringar global har varit stabil hitintills. : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om jag ska bygga ihop en liten utdelnignsportfölj men är lite osäker på vilken kontotyp jag ska ha, jag har ett ISK som verkar vara bäst för mig just nu men googlar man så verkar det som att kapitalförsäkring kanske är bättre för utländska utdelningsaktier men jag förstår inte riktigt varför? Och om nu kapitalförsäkring är bättre, är det bättre oavsett vilket land och vilken källskatt som dras?

Om man tex har 100000 i AT&T aktier (USA, 15% källskatt) med en utdelning på 7% per år så får man ju 7000 på ett år, men källskatt på 1050 kronor(15%) dras ju automatiskt, men vad jag kan hitta så skulle man få tillbaka de 1050 kronorna med kapitalförsäkring förutsatt att banken är bra, medans man bara skulle få tillbaka max 500 kronor med ISK?

Och om man istället hade 1miljon och fick 70000kr så skulle man betala 10500kr i utländsk källskatt och på ISK fortfarande bara få tillbaka 500kr medans på kapitalförsäkring så får man tillbaka hela summan om banken är bra, men det kan ta längre tid?

Någon som sitter på någon länk med en enkel förklaring eller kanske någon som har lust att skriva en liten ELI5?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag funderar på om jag ska bygga ihop en liten utdelnignsportfölj men är lite osäker på vilken kontotyp jag ska ha, jag har ett ISK som verkar vara bäst för mig just nu men googlar man så verkar det som att kapitalförsäkring kanske är bättre för utländska utdelningsaktier men jag förstår inte riktigt varför? Och om nu kapitalförsäkring är bättre, är det bättre oavsett vilket land och vilken källskatt som dras?

Om man tex har 100000 i AT&T aktier (USA, 15% källskatt) med en utdelning på 7% per år så får man ju 7000 på ett år, men källskatt på 1050 kronor(15%) dras ju automatiskt, men vad jag kan hitta så skulle man få tillbaka de 1050 kronorna med kapitalförsäkring förutsatt att banken är bra, medans man bara skulle få tillbaka max 500 kronor med ISK?

Och om man istället hade 1miljon och fick 70000kr så skulle man betala 10500kr i utländsk källskatt och på ISK fortfarande bara få tillbaka 500kr medans på kapitalförsäkring så får man tillbaka hela summan om banken är bra, men det kan ta längre tid?

Någon som sitter på någon länk med en enkel förklaring eller kanske någon som har lust att skriva en liten ELI5?

https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/valja-dep...
Du kan läsa igenom den här länken och se om det blir tydligare för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/valja-dep...
Du kan läsa igenom den här länken och se om det blir tydligare för dig!

Väldigt bra och tydligt förklarat där. Förenklat så kan man säga:

KF: Utländska aktier med utdelning
ISK: Allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/valja-dep...
Du kan läsa igenom den här länken och se om det blir tydligare för dig!

Skrivet av Ibymafayhas:

Väldigt bra och tydligt förklarat där. Förenklat så kan man säga:

KF: Utländska aktier med utdelning
ISK: Allt annat

Läste den igår och läste den igen nu men förstår inte riktigt fortfarande. Varför är ISK bättre för länder med 15% eller lägre källskatt om man inte har underskott av kapital?

Får nog ta och läsa på om underskott av kapital och vad det innebär, men den här bilden stämmer iallafall?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Läste den igår och läste den igen nu men förstår inte riktigt fortfarande. Varför är ISK bättre för länder med 15% eller lägre källskatt om man inte har underskott av kapital? https://hernhag.se/hhag/wp-content/uploads/2020/05/kallskatt-isk-kf-flodesschema.jpg Får nog ta och läsa på om underskott av kapital och vad det innebär, men den här bilden stämmer iallafall?

Bilden som du länkar beskriver verkligheten väldigt enkelt tycker jag

ISK = KF om du inte har underskott av kapital och källskatten är <15%. Då 50%+ av befolkning har lån på hus / lägenhet åtminstone någon period i livet så är det lika bra att göra det lätt för sig från början.

Nordea är väl bäst här och ordnar så du får tillbaka din källskatt på KF inom sex veckor, medan onlinebankerna tar 2-3 år att ordna samma sak. För ISK får du vänta till deklaration är klar för att få tillbaka dina pengar för föregående år.

Underskott av kapital = större förluster än vinster enkelt beskrivet
I kapital räknas ränta (både som du betalar och får genom sparande) samt försäljning av aktier / fonder. Med låga skatten på ISK och att de flesta har större bolån än sparande så är det nog att betrakta som normalt att ha underskott av kapital som medelsvensson.