VinylClockers - En samlingstråd för allt som gäller vinyl/lp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Det går fort när det väl händer något sådant, jag önskar att man kunde programmera någon "Maxgräns" i förstärkaren.
Visst kan det finnas enstaka gånger där man lyssnar på en låt som är väldigt låg så man behöver höja en del, men 100% volym med en rejäl förstärkare lär orsaka rejäla skador oavsett låtval...

Du får skaffa en högtalarprocessor eller bara en vanlig limiter så blir du skyddad, det finns ju även inbyggt i en del slutsteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oatp1b1:

Vad har du förstärkare som saknar ett volymreglage? Jag kollar alltid volymen innan jag sätter igång för säkerhets skull så att inte någon lekt med fjärrkontrollen.

Eller så har man en förstärkare som alltid startar med volymen på 20 som default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Har tingat en skivspelare från en polares pappa, en bra uppgradering mot det jag har i dagsläget!

https://i.imgur.com/kkiKNOC.jpg

Micro Seiki DQX 500 spelare
Micro Seiki MA500 Tonarm
Luxman 320 MC High output pickup
Audio Magic Production specialplatta som spelaren står på
Uppgraderad tonarmskabel etc.

Riktigt fet. Micro Seikis saker är riktigt schyssta. Kolla in deras modeller SX8000 och SZ1 så ser du vad du kan uppgradera till sen.

Skrivet av anton studs:

Det kan gå fortare än man kan tro, hade en liten tjej på 3 år och jag skulle spela lite musik för henne.Hon kom fram till förförstärkaren och drog upp ljudet på max så drog ner volymen med en förmaning.Vände mig om och flickan hade dragit upp volymen på max igen utan att jag märkte det och satt på musiken på datorn som var kopplad till stereon. Trodde att högtalarnas diskanter skulle paja men dom klarade sig då man var snabb att slå av ljudet. Däremot strular subwofern med en högfrekvent signal.

Ja, säkert. Jag har turen att mitt barn inte petar på volymkontrollen utan håller sig till balanskontroll och EQ.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får skaffa en högtalarprocessor eller bara en vanlig limiter så blir du skyddad, det finns ju även inbyggt i en del slutsteg.

Det är ändå märkligt att det inte finns som standard på moderna apparater. Ole-do-lyckan är ju så lätt framme egentligen.
Jag har en onkyo tx-8020 och den har inte den funktionen. Jag spelar som högst på 40% volym och då gillar jag att kräma på.
En gång råkade jag ha fötterna på kontrollen i soffan och höjde till max lagom tills att droppet kom. Då blev det åka av kan man säga. Men då var jag också fruktansvärt oroad att högtalarna hade strukit med.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RakatKadaver:

Det är ändå märkligt att det inte finns som standard på moderna apparater. Ole-do-lyckan är ju så lätt framme egentligen.
Jag har en onkyo tx-8020 och den har inte den funktionen. Jag spelar som högst på 40% volym och då gillar jag att kräma på.
En gång råkade jag ha fötterna på kontrollen i soffan och höjde till max lagom tills att droppet kom. Då blev det åka av kan man säga. Men då var jag också fruktansvärt oroad att högtalarna hade strukit med.

Det finns ibland nån "soft-clipping" men det är ju bara nått som hantera extremfallen när förstärkaren drivs i klipp och många apparater med elektriskt styrda volymkontroller (digitalt styrd vca krets) har ju ofta en startnivå som alltid är ganska låg men inget hindrar att man har apparaten i gång och vrider upp när det saknas insignal för att sedan få en chock när insignalen kommer.
Räck upp handen de som kopplat in en linjesignal till riaadelen (tex cd spelaren) och skitit ner sig när de startat musiken. Ravels Bolero är det enda stycke man kan överleva det med för då hinner man brygga kaffe innan man ens hör att musikerna spelar

Men ja det är egentligen inte tekniskt svårt att fixa en bra limiter idag men det finns fortfarande otroligt mycket konservatism inom hifi pga skyddskretsar som påverkade ljudet även när de inte var "aktiva" pga en del usla konstruktioner från 60-70 talet när transistorförstärkare var en ganska ny sak som många konstruktörer inte kunde hantera bra. Det är lite samma sak med tonkontroller och eq.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men ja det är egentligen inte tekniskt svårt att fixa en bra limiter idag men det finns fortfarande otroligt mycket konservatism inom hifi pga skyddskretsar som påverkade ljudet även när de inte var "aktiva" pga en del usla konstruktioner från 60-70 talet när transistorförstärkare var en ganska ny sak som många konstruktörer inte kunde hantera bra. Det är lite samma sak med tonkontroller och eq.

Aa fattar. Inte särskilt förvånande när man tänker på saken. Man ska gå sakta framåt, helst inte alls. Det var ju bra då, så varför ändra på något.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk

Hallå
Är det några som hänger på discogs eller?
Vore kul att se era samlingar.

Jag har ju bara två vänner.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Tjena, är det här en OK första spelare? https://www.hifiklubben.se/argon-audio-tt-skivspelare/argttma...
Tyckte den i mahogny va väldigt snygg med tanke på priset.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Strumpa:

Tjena, är det här en OK första spelare? https://www.hifiklubben.se/argon-audio-tt-skivspelare/argttma...
Tyckte den i mahogny va väldigt snygg med tanke på priset.

Om du inte hittar nått begagnat så är det kring 2000 kr de billigaste nya spelarna startar om de inte är rent skräp och de är alla ganska lika i den prisklassen för pengarna räcker inte för att göra nått extravagant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Det går fort när det väl händer något sådant, jag önskar att man kunde programmera någon "Maxgräns" i förstärkaren.
Visst kan det finnas enstaka gånger där man lyssnar på en låt som är väldigt låg så man behöver höja en del, men 100% volym med en rejäl förstärkare lär orsaka rejäla skador oavsett låtval...

Primare PRE32 har funktionen att ställa in maxvolym, känns tryggt att veta att ungarna inte kan blåsa högtalarna när man inte är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte hittar nått begagnat så är det kring 2000 kr de billigaste nya spelarna startar om de inte är rent skräp och de är alla ganska lika i den prisklassen för pengarna räcker inte för att göra nått extravagant.

Okej. Har ingen koll alls på vinylspelare då det var före min tid men de gånger jag fått tillfällle att testa har det varit väldigt roligt!
Kan ingenting om vilka modeller som är OK på begagnat-marknaden så det känns lite lurigt. Men blir det verkligen stor skillnad i ljud om jag skulle köpa en dyrare än den jag länkade tidigare? Ska ta mig till en butik och testa den. Tar gärna emot tips på instegsmodeller som inte är skräp!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Strumpa:

Okej. Har ingen koll alls på vinylspelare då det var före min tid men de gånger jag fått tillfällle att testa har det varit väldigt roligt!
Kan ingenting om vilka modeller som är OK på begagnat-marknaden så det känns lite lurigt. Men blir det verkligen stor skillnad i ljud om jag skulle köpa en dyrare än den jag länkade tidigare? Ska ta mig till en butik och testa den. Tar gärna emot tips på instegsmodeller som inte är skräp!

Skivspelare är till stor del en fråga om mekanisk precision och det kostar betydligt mer att uppnå det än att bygga elektronik. De flesta instegsmodeller oavsett fabrikat är ganska lika, en icke flytande upphängd spelare med remdrift och inte särskilt hög vikt och en "normal" tonarm med en mm pickup med en nål som inte är väldigt spetsigt slipad.
Kollar du på Argonen du länkade eller en Rega, Pro-ject eller i princip vilken annan spelar som helst i instegsklassen är de väldigt lika byggda och det är mest utseendet som skiljer dem åt snarare än nån större skillnad i egenskaperna.
Går du upp i pris så ökar alltid vikten, de kan få flytande upphängning, bättre nålslipning och allmänt högre precision på mekaniken så att de roterar skivan jämnare och med mindre vibrationer.
Spelarna brukar också bli enklare att byta delar på så att man kan bygga vidare utan att behöva byta allt på en gång. Jag är svag för Thorens och eftersom de är närmast outslitliga och det är lätt att byta alla slitdelar och olja på dem så tycker jag och antagligen många andra att de är ett svårslaget begköp för de som vill skaffa en första spelare.
Thorens TD166 mkII, 1500 kr, byt nål och kanske rem och byt olja i lagret så har du en trevlig spelare >

https://hifitorget.se/visa_annons.php/thorens_td166_mkii_1048...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Får tacka för det utförliga svaret. Ska kolla mer efter de där Thorens spelarna. Den va riktigt fin den du visade. En grej jag tänkte på är att jag väldigt gärna vill ha inbyggd RIAA-förstärkare, har de äldre modellerna detta? Har tänkt att bara ha en spelare och ett par aktiva högtalare för att få de så cleant som möjligt.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Primare PRE32 har funktionen att ställa in maxvolym, känns tryggt att veta att ungarna inte kan blåsa högtalarna när man inte är hemma.

Underbart! En sån får jag fixa!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Underbart! En sån får jag fixa!

Alla Hegel förstärkare har den inställningen, startar på 20 men de går också att programmera vilken volym man vill ha vid start.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Strumpa:

@mrqaffe: Får tacka för det utförliga svaret. Ska kolla mer efter de där Thorens spelarna. Den va riktigt fin den du visade. En grej jag tänkte på är att jag väldigt gärna vill ha inbyggd RIAA-förstärkare, har de äldre modellerna detta? Har tänkt att bara ha en spelare och ett par aktiva högtalare för att få de så cleant som möjligt.

Det är endast moderna instegsspelare som har inbyggd riaa men jag tror inte det är så svårt att få plats med en riaa inuti lådan till en Thorenare om man vill bygga in en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är endast moderna instegsspelare som har inbyggd riaa men jag tror inte det är så svårt att få plats med en riaa inuti lådan till en Thorenare om man vill bygga in en.

Okej, jag förstår. Är inte så sugen på att börja bygga om och renovera det första jag gör. Tar nog en sväng förbi en affär så kan jag ju jämföra den billiga jag länkade med något dyrt och se om jag ens hör någon skillnad. Kan ju börja där iallafall!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

@mrqaffe: Får tacka för det utförliga svaret. Ska kolla mer efter de där Thorens spelarna. Den va riktigt fin den du visade. En grej jag tänkte på är att jag väldigt gärna vill ha inbyggd RIAA-förstärkare, har de äldre modellerna detta? Har tänkt att bara ha en spelare och ett par aktiva högtalare för att få de så cleant som möjligt.

Annars finns det ”aktiva” högtalare med riaa
Tex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4017641

Permalänk
Skrivet av Strumpa:

Okej, jag förstår. Är inte så sugen på att börja bygga om och renovera det första jag gör. Tar nog en sväng förbi en affär så kan jag ju jämföra den billiga jag länkade med något dyrt och se om jag ens hör någon skillnad. Kan ju börja där iallafall!

Alltså, jag tycker det här med vinylspelare ibland blir lite som kabeldiskussion. Har du som intresse att pyssla med sljälva spelaren ska du självklart köpa något som inbjuder till just det. Vill du dock komma igång och spela vinyl är det tokmycket enklare att bara köpa en Rega eller liknande plug-and-playspelare. Blir du sugen på mer så är det inte så dyrt att byta ut, är det inte din grej sitter du inte fast med nått som kräver teknisk disputation bara för att byta nål.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/rega_planar_3_107117.ht...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=386159

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lizardman:

Alltså, jag tycker det här med vinylspelare ibland blir lite som kabeldiskussion. Har du som intresse att pyssla med sljälva spelaren ska du självklart köpa något som inbjuder till just det. Vill du dock komma igång och spela vinyl är det tokmycket enklare att bara köpa en Rega eller liknande plug-and-playspelare. Blir du sugen på mer så är det inte så dyrt att byta ut, är det inte din grej sitter du inte fast med nått som kräver teknisk disputation bara för att byta nål.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/rega_planar_3_107117.ht...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=386159

Men varför skulle någon vilja använda lpskivor utan att vilja ha procedurerna runt omkring skivorna och dess uppspelning ? Tar man bort proceduren med uppspelningen så fyller ju skivorna ingen rimlig funktion utan man kan ju med fördel använda moderna format i stället.

Det är ju ritualerna och "känslan" som är det viktiga för skivspelarhobbyn inte bara att få fram musiken och vill man bara ha en skivspelare som ett konstverk i rummet så väljer man nått vackrare typ en Transrotor eller en Michell Gyrodeck som är mer att betrakta som ett konstföremål, en "skulptur" som även kan spela skivor som en bisak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Förvisso, men jag tycker det handlar mycket om inkörsport också.
Det känns lite typiskt medelåldersmannen som ska börja spela tennis och köper racket, skor, pannband och hela kalaset för 5000:- innan ens man kan lira ett set.

Jag ser inget fel med att investera i ett intresse på billig nivå först för att sedan kunna unna (hahaha) sig i framtiden!
Det är som med whiskey, börjar du dricka de dyrare grejerna kan man inte gå tillbaka. Just därför håller jag mig till fulöl, för "fin"-ölkulturen tänker jag inte ge mig in i. Dels för pengarna för att det blir en jäkla massa extra kostnad för samma rus, samt att det är en aningens pretentiöst.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Hej igen hörni!
Var hemma hos min far idag för jag tänkte kolla igenom hans skivkollektion. Han har själv inte spelat skivor på över trettio år men har sparat lite grejer längst inne på vinden i huset. Till min stora lycka så stod där även en vinylspelare som farsan sparat vid namn Lenco L 78. Den var ju i ganska gott skick med tanke på att den stått uppe på vinden i minst tre decennier.
Vet inte om den funkar än men hade vart snällt om någon tipsar mig på hur man går vidare med att renovera en sån här spelare, vad behöver man göra? Ska jag ens koppla in den utan att ha kollat allt? Läst lite om remmar och oljor osv men kan ingenting om detta, ska googla mer. Vet att den har DIN-kontakt vilken man kanske kan konvertera till RCA och hittade en oöppnad nål också.

Blev helt plötsligt roligare att ge sig på en renovering istället för att köpa nytt nu när det är min fars gamla spelare vi pratar om
Hittade dessutom en stor bandspelare med portabla högtalare som även den såg helt OK ut. Pappa sa dock att den spelade lite fort så kanske kan kolla över den också men det får bli efter att jag fått en fungerande vinylspelare i hemmet!

Utöver detta hade han jättemycket band till bandspelaren där han hade spelat in musik från radion och skrivit ned på lappar vilka låtar som fanns med varje band. Ascoolt! Fanns även ett par Jamo högtalare med DIN-kontakt men lät de stå kvar tills vidare, kanske kan vara något dock för de va inte så himla stora, ska försöka ta reda på vilken modell det är på dessa.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Kolla på Lencoheaven, där finns allt mellan himmel och jord angående renovering och moddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Vet inte om den funkar än men hade vart snällt om någon tipsar mig på hur man går vidare med att renovera en sån här spelare, vad behöver man göra? Ska jag ens koppla in den utan att ha kollat allt? Läst lite om remmar och oljor osv men kan ingenting om detta, ska googla mer.

Den är inte remdriven utan har ett gummi hjul som driver skivtallriken du kan se bilder på hur det ser ut här:
Lenco L70, L75, L76, L77, L78 history -short version samt läsa lite om de olika Lenco modellerna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Strumpa:

Hej igen hörni!
Var hemma hos min far idag för jag tänkte kolla igenom hans skivkollektion. Han har själv inte spelat skivor på över trettio år men har sparat lite grejer längst inne på vinden i huset. Till min stora lycka så stod där även en vinylspelare som farsan sparat vid namn Lenco L 78. Den var ju i ganska gott skick med tanke på att den stått uppe på vinden i minst tre decennier.
Vet inte om den funkar än men hade vart snällt om någon tipsar mig på hur man går vidare med att renovera en sån här spelare, vad behöver man göra? Ska jag ens koppla in den utan att ha kollat allt? Läst lite om remmar och oljor osv men kan ingenting om detta, ska googla mer. Vet att den har DIN-kontakt vilken man kanske kan konvertera till RCA och hittade en oöppnad nål också.

https://i.ibb.co/tBhWPwF/20200910-172906.jpg

Blev helt plötsligt roligare att ge sig på en renovering istället för att köpa nytt nu när det är min fars gamla spelare vi pratar om
Hittade dessutom en stor bandspelare med portabla högtalare som även den såg helt OK ut. Pappa sa dock att den spelade lite fort så kanske kan kolla över den också men det får bli efter att jag fått en fungerande vinylspelare i hemmet!

https://i.ibb.co/zHN22XL/20200910-172857.jpg

Utöver detta hade han jättemycket band till bandspelaren där han hade spelat in musik från radion och skrivit ned på lappar vilka låtar som fanns med varje band. Ascoolt! Fanns även ett par Jamo högtalare med DIN-kontakt men lät de stå kvar tills vidare, kanske kan vara något dock för de va inte så himla stora, ska försöka ta reda på vilken modell det är på dessa.

Du bör vara lite försiktig med att börja spela på den innan du fixat en ny nål eller pickup för är den gammal är det inte otroligt att upphängningen har styvnat så att den sliter mycket mer på skivorna än den borde och det gäller nog nålen du hittade också om den är typ 50 år även om den är oanvänd (pickupen kom 1968 så gummidelarna är troligen inte fräscha)
Men börja med att kolla om den roterar med jämn hastighet för om den stått still länge så kan mellanhjulet ha deformerats och då kommer den att svaja och då behöver du fixa det först innan det är värt att byta nål eller pickup.
Sökte runt lite och det finns tydligen en firma i Ialien som tillverkar nya mellanhjul till den så om det är kasst så kontakta dem.
http://www.audiosilente.com
Det kanske finns andra också men de är ju inom EU.
Byta kontakt från din till rca är ganska enkelt men du kan ju fundera på ett kabelbyte också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna @oatp1b1 och @Belzader

Skrivet av mrqaffe:

Du bör vara lite försiktig med att börja spela på den innan du fixat en ny nål eller pickup för är den gammal är det inte otroligt att upphängningen har styvnat så att den sliter mycket mer på skivorna än den borde och det gäller nog nålen du hittade också om den är typ 50 år även om den är oanvänd (pickupen kom 1968 så gummidelarna är troligen inte fräscha)
Men börja med att kolla om den roterar med jämn hastighet för om den stått still länge så kan mellanhjulet ha deformerats och då kommer den att svaja och då behöver du fixa det först innan det är värt att byta nål eller pickup.
Sökte runt lite och det finns tydligen en firma i Ialien som tillverkar nya mellanhjul till den så om det är kasst så kontakta dem.
http://www.audiosilente.com
Det kanske finns andra också men de är ju inom EU.
Byta kontakt från din till rca är ganska enkelt men du kan ju fundera på ett kabelbyte också.

Kopplade in spelaren precis och testade. Den snurrar rakt och jämnt i hastighet vad jag kunde se med blotta ögat. Testade även tonarmen som kan gå ner automatiskt och det verkade fungera bra. När jag stängde av spelaren så kunde jag om jag satte örat mot spelaren höra ett väldigt tunt metalliskt ljud, som om något rispade lätt mot den roterande "skivan".
Ska plocka ner allting och göra rent och skaffa en ny nål. Har inget att koppla in den till så kan inte provspela. Får kika på det här med kabelbyte och att byta till RCA. Men då kommer jag behöva en sån där RIAA eller vad behöver jag för att få musik ur denna till ett par aktiva högtalare? Vill helst inte ha en stor förstärkare men.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Strumpa:

Tack för länkarna @oatp1b1 och @Belzader

Kopplade in spelaren precis och testade. Den snurrar rakt och jämnt i hastighet vad jag kunde se med blotta ögat. Testade även tonarmen som kan gå ner automatiskt och det verkade fungera bra. När jag stängde av spelaren så kunde jag om jag satte örat mot spelaren höra ett väldigt tunt metalliskt ljud, som om något rispade lätt mot den roterande "skivan".
Ska plocka ner allting och göra rent och skaffa en ny nål. Har inget att koppla in den till så kan inte provspela. Får kika på det här med kabelbyte och att byta till RCA. Men då kommer jag behöva en sån där RIAA eller vad behöver jag för att få musik ur denna till ett par aktiva högtalare? Vill helst inte ha en stor förstärkare men.

Det är nog svårt att se om den roterar jämnt utan hjälpmedel, du skulle nog behöva en stroboskopskiva eller liknande eller undersöka mellanhjulet och se om de syns nån inbuktning i det.

Ja du behöver koppla via en riaadel för att koppla in en skivspelare för annars låter det svagt och underligt, men riaadelen måste ju inte vara fristående utan den kan finnas i en vanlig förstärkare/receiver /försteg av nån typ också som du kopplar vidare till ett par aktiva högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Får kika på det här med kabelbyte och att byta till RCA. Men då kommer jag behöva en sån där RIAA eller vad behöver jag för att få musik ur denna till ett par aktiva högtalare? Vill helst inte ha en stor förstärkare men.

Mig veterligen så saknar i stort sätt alla gamla skivspelare med DIN-kontakt RIAA så det behövs en sådan oavsett om man byter ut till RCA eller inte.

Men någon med mer kunskap kan kanske ge ett mer definitivt svar om just din Lenco saknar det eller inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Bildexpert

Jag har haft samma rispande ljud när tallriken bromsar in på min Lenco L75 sedan tiderna begynnelser.

Satte själv RCA-kontakter på min då förra ägaren (min farfar) en gång i tiden klippte DIN-kabeln i all hast och efter att ha försökt löda fast den igen blev den aldrig riktigt sig lik. Det är väldigt lätt att byta, bara att koppla signal och jord till rätt poler på kontakten. Dock är kabeln så pass smal och kan lätt börja glappa är det solklart bästa på lång sikt att byta ut hela kabeln, men det är nog lite överkurs i början.

Om du har någon förstärkare med märkt Phono-ingång så brukar det finnas RIAA-försteg där. Annars måste du ha ett separat RIAA för att få det att lira med aktiva högtalare, om du inte har någon väldigt särskild modell. Just Lencon har garanterat inte RIAA i skivspelaren.

Grattis i vilket fall! På grund av platsbrist kan jag sällan ha framme min Lenco och med Spotify är ju det mesta i musikväg tillfredsställt, men jag kan absolut sakna mina vinyler ibland...

Permalänk
Medlem

Som sagt finns det även aktiva högtalare med förförstärkare
Triangle ln01a (finns även en golv-variant)
Totem Kin play
Klipsch the sixes