Testa SweClockers nya responsiva webbsida inför lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har testat med blockerade annonser och det blir samma yta ändå, men med innehållslöst vitt.

Eh, kanske blir dags för lite djupare modifieringar i det fallet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Saker som jag stör mig på.

MED STATIONÄRA DATORN: Den här menyn som hoppar bort och fram i tid och otid, vad är det för jävla skit/skämt????. Vad har den för funktion förutom att irritera? Kanske "flashigt" men inte ett dugg användarvänligt. Låt den ligga framme hela tiden istället för att bli dold ibland. Exempelvis nu när jag skriver det här inlägget så måste jag hålla på att scrolla rutan upp och ner för att få upp det där fönstret. När jag vill in och kolla hur funktionerna ser ut genom att bara röra musen dit. Så istället för att föra musen till menyraden för att se hur den ser ut måste jag hålla på att scrolla upp och ner på sidan. Så förlorar jag också min centrering av skärmen med så jag måste lägga tid på att få den exakt i mitten med när jag ska fortsätta skriva i meddelande rutan.

Sen är det skit med att raden där jag navigerar mig runt bland "Översikt, aktiva trådar, obesvarade trådar, följda trådar osv" inte längre finns kvar. Nu måste jag för scrolla fram så den här "osynliga värdelösa raden" kommer fram där jag sedan måste hålla musen på "Forum" och sedan köra musen ner till exempelvis "Skapade trådar".

Lösning på problemen: Se till att den här raden som försvinner och kommer fram igen ibland alltid är där. Bra gjort också att den ligger över den andra sidan. Så att jag slipper scrolla längst upp på sidan för att exempelvis komma till "Aktiva trådar" som man får göra med den gamla sidan.

Sen för guds skull lägg till den här "raden" jag pratade om ovan. Så jag slipper gå in på "Meny" och sedan köra ner musen till exempelvis "Skapade trådar". Ha det som i nuvarande läge med att alltid ha den raden "Översikt, aktiva trådar, obesvarade trådar, följda trådar osv" framme om man då är inne i forumet som i detta fallet.

MED MOBILEN: Samma som ovan. Nej, den här raden som kommer fram och tillbaka hela tiden tar inte för mycket plats på skärmen när den är framme.

Sen har jag problem med mobilen med att Lastpass inte hoppar igång automatiskt när jag ska logga in. Nu fick jag gå in i appen och leta fram er och sedan kopiera lösenordet därifrån och sedan gå tillbaks till sidan. Skriva in mitt användarnamn och kopiera in lösenordet. Smidigt, nej. Lägger dock in en brasklapp om att jag inte testat det SÅ mycket så någon annan som använder Lastpass får gärna kommentera också om ni upplever problem.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Ha Menyn som fixed-på toppen så den alltid finns där när man scrollar ner, inte att den bara försvinner när man scrollar ner.

Permalänk
Medlem

Jag tycker @bobish har en bra poäng, jag skulle också vilja att "skyskrapan" på höger sida också följer med när man skrollar, vissa sidor som är långa ger väldigt tomt intryck och jag som använder skyskrapan ofta behöver skrolla upp hela tiden för att komma åt den.

Permalänk
Medlem

En sak som jag älskar med SVTs nyhetssida är att alla element på sidan (bilder osv) har en fast storlek definierad från början. Bilder, text osv hoppar inte omkring medan sidan laddas, hela upplevelsen känns mycket mer premium. Det vore underbart om Sweclockers också lyckades med det.

Testat både i Windows Chrome/Edge samt Android Chrome, samma problem.

Permalänk
Medlem

Var / Vad man än klickar på i marknad så kommer man alltid till samma annons, oavsett om man vill filtrera, söka, kategori, klickar på en faktiskt annons.

Permalänk
Lego Master

Jag saknar fortfarande knappar för "mitt senaste svar" och "den som citerade mig sist" i forumet. För mig är det bästa sättet att komma tillbaka till där jag var sist i en tråd.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hela webbsidan känns .. trång? På mobilen. Det flyter liksom ut hela vägen till kanterna vilket gör (tycker jag!) att det ser ut som att något saknas på kanten/inte kan visas. Kanske är det för rundade kanter på skärmen? Men en liten marginal på sidorna hade vart trevligare tycker jag i alla fall. Kan även tillägga att den orangea bordern på sitt egna inlägg knappt syns. Det är typ 1 px till vänster om inlägget (som återigen ser ut att "kapas" av skärmens kant).

Inlägg/nyheter på huvudsidan flyter ihop. Den lilla pixel-höga separeraren är knappt synlig, så om det är en bild i nyheten under, ser det ut som om bilden tillhör nyheten ovanför.

Annars ser mobilsidan riktigt bra ut! 👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

1) Jag saknar knappen "Första olästa inlägg" i en tråd.

2) När adblock var aktivererat, och er "anti-adblock"-text var synlig så hoppade menyn duktigt när jag valde att låsa eller låsa upp den.

3) Snabbsvar på en tråd ser muppig ut med marginalerna mellan texten ("Meddelande") och själva textboxen. Vid närmre eftertanke ser det inte fantastiskt ut i den gamla heller

Firefox 80.0.1 (64-bit) på Win 10. 1920x1200 px.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag har för tillfället bara en synpunkt/klagomål.

Som någon annan redan skrev, så gör så att menyn hela tiden syns när man scrollar neråt istället för att den försvinner och så måste man scrolla lite upp för att den ska komma fram. Med andra ord så vill jag alltid se menyn, oberoende av villken sida jag har uppe eller hur jag scrollar/har scrollat.

Permalänk
99:e percentilen

Bra att det går att välja statisk positionering på headern nu.

Men i annat fall: Gör ni animeringen i mjukvara eller? Det ser iallafall ut så på min Galaxy S9. Flyter inte alls bra. Varför inte med CSS?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Konsolpleb 🕹

En snabbuppdatering med fixar för betan som är live:

  • Marknadsannonser öppnar inte längre sista annonsen oavsett vad du väljer

  • Hemsidan "hoppar till" i FireFox när du väljer statisk meny (klistrad i toppen)

  • Artiklar skrev över bakgrundsfärgen på hemsidan med vitt, nu är det off-white igen

  • Adblock: informationsrutan har lite snyggare design

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Spanade runt litegrann, ser busbra ut - nästintill som förut faktiskt juh. Vissa kosmetiska skillnader som man snabbt vänjer sig vid och sedan glömmer att de någonsin sett annorlunda ut.

Saknar fortfarande en snabbknapp i forumet som sätter quote-tags runt markerad text. Detta är alltid behjälpligt när man vill svara på ett längre inlägg.

Sedan, avmarkera valda inlägg kunde ju vara en separat knapp istället för (förvalet, dessutom) i en kombobox. Det blir lite smidigare och mer överskådligt så, och färre klick behövs för att göra det man vill.

Annars, kanonjobb! Ser riktigt bra ut, och funkade helt utan mankel under mitt korta test iallafall.

Enhet: PC däsktåpp / Macbook Pro
OS: Win10 senaste senaste / macOS 10.15.5
Väbbläsare: Chrome 85.0.4183.102 / Safari 13.1.1
Upplösning: 1440P / 1440P
Orientering: Landskap / Landskap
Typ av problem: nej

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ducedo:

Testade nyss på mobil. Markant försämring att trådarna möter läsaren med 95% fluff.

https://i.imgur.com/WtnN2Eh.png

Med tanke på att menyn är smalare än tidigare så tar meny+annons upp mindre plats än tidigare, så att mer av innehållet (foruminlägget i detta fall) syns Utrymmet för breadcrumbs, trådtitel, paginering samt sök/skriv svar är lika stort som förut. Men förklara gärna om jag har missförstått dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En snabbuppdatering med fixar för betan som är live:

  • Marknadsannonser öppnar inte längre sista annonsen oavsett vad du väljer

  • Hemsidan "hoppar till" i FireFox när du väljer statisk meny (klistrad i toppen)

  • Artiklar skrev över bakgrundsfärgen på hemsidan med vitt, nu är det off-white igen

  • Adblock: informationsrutan har lite snyggare design

Felet jag nämnde med att listen inte följde med musen och att texten skakar till vid uppdatering på nya Edge är borta nu också. Bra jobbat @Gurt eller den som kodar dessa saker.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Alling:

Gör ni animeringen i mjukvara eller? Det ser iallafall ut så på min Galaxy S9. Flyter inte alls bra. Varför inte med CSS?

Ja, just nu görs beräkningarna med hjälp av JavaScript istället för CSS animationer. Det går snabbare att bygga fram prototyper och prova koncept den vägen, som får slipas på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Felet jag nämnde med att listen inte följde med musen och att texten skakar till vid uppdatering på nya Edge är borta nu också. Bra jobbat @Gurt eller den som kodar dessa saker.

Det är @jreklund som jobbar med kod, så vi tackar honom!

Skrivet av ducedo:

Tack för påpekandet. Kanske är det den grå bakgrunden som gör att reklamen blir ett separat block och jag helt enkelt inte ser den - likt alla banners gör en blind efter ett tag. Alternativt så skvallrar det bara om hur sällan jag använder mobilsajten.

Min poäng kvarstår dock - att det är en dålig användarupplevelse. Trots förändringen så är det ingen förbättring. Tidigare såg man den lösa rubriken och 0% innehåll. Nu ser man den lösa rubriken två gånger och 0% innehåll. I praktiken så är det en helsideannons - varje gång man klickar in i en tråd. Det leder åtminstone till att jag installerar en adblock förr eller senare i mobilen.

Varför konverterar inte Sweclockers butikslänkar till affiliatelänkar istället så att vi slipper en kvarleva från 90-talet? Vi har ju redan betalda "reor" och artiklar, så det kan knappast vara en fråga om etik.

Och tack för ditt förtydligande! Ska se vad vi kan göra, att ta bort annonserna är tyvärr inte aktuellt men vi vill såklart inte att upplevelsen ska bli sämre i den nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det vill jag ju inte, jag vill ha menyn synlig i toppen, alltid.

Kanske bara är jag som har konstigt beteende, men jag använder menyn till precis allt när jag fipplar runt på sidan, och då vill jag alltid ha den synlig.

Det är en sak jag alltid stört mig på med gamla sweclockers, måste trycka "home" varenda gång jag ska navigera någonstans bara för att menyn gömmer sig där uppe.

@UndaC:
3 lägen alltså:
1. Alltid i toppen av sidan, nuvarande position ovan för annonsen, ligger kvar långt utanför bilden som visas när man scrollar långt (a.k.a. Som det var)
2. Flytande semi-synlig med animationer som i förra betan och som är default nu
3. Alltid synlig svävande meny som äter upp vertikalt utrymme.

Jag ser inga problem med att användaren kan välja själv.

Sedan tillkommer att ’undermenyn’ inte ska behöva hovras över för att se den, är man på forumet kan undermenyn för forum vara synlig utan hover (men horisontellt)

Permalänk
Medlem

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10
Webbläsare: Mozilla med 140% zoom
Upplösning: 2560x1440
Orientering: Landskap
Typ av problem: Saknad funktion eller justering

Dold text

Den gamla hade jag en känsla av inläggen kunde ibland bli en enda röra. Typ sitter ihop.

Hos den nya Sweclockers försvann denna känsla. Det kanske beror på mjukare kanter runt om, det är positivt. Känns mer som att varje inlägg har en egen låda så att säga.

Dock förstår jag inte poängen med att ha "Citera flera" och en ruta att bocka i för. Båda två fyller exakt samma funktion vad jag förstått. Det räcker med att ha en ruta eller "Citera flera". Kanske man kan göra så att man sparar rutan och gör så att den vanliga "Citera" blir automatiskt till "Citera flera" när man bockar för minst 1 ruta/inlägg?
Möjligen kan jag ha missförstått funktionen.

Samt att jag stör mig på att Permalänk och rutan inte är i linje med varandra.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jreklund:

Ja, just nu görs beräkningarna med hjälp av JavaScript istället för CSS animationer. Det går snabbare att bygga fram prototyper och prova koncept den vägen, som får slipas på.

Jaså. Vet knappt ens hur jag skulle göra det med JavaScript, men tror inte jag skulle ha några problem att lösa det med CSS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

@UndaC:
3 lägen alltså:
1. Alltid i toppen av sidan, nuvarande position ovan för annonsen, ligger kvar långt utanför bilden som visas när man scrollar långt (a.k.a. Som det var)
2. Flytande semi-synlig med animationer som i förra betan och som är default nu
3. Alltid synlig svävande meny som äter upp vertikalt utrymme.

Jag ser inga problem med att användaren kan välja själv.

Sedan tillkommer att ’undermenyn’ inte ska behöva hovras över för att se den, är man på forumet kan undermenyn för forum vara synlig utan hover (men horisontellt)

Tyvärr innebär det lite problem för oss rent design och teknikmässigt att ens ha två alternativ, tre skulle verkligen börja spöka för oss med vissa moment.
Inget är omöjligt förstås men jag vågar inte lova om eller när en sådan lösning skulle kunna vara på plats. Till den initiala lanseringen blir det "bara" två val.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tyvärr innebär det lite problem för oss rent design och teknikmässigt att ens ha två alternativ, tre skulle verkligen börja spöka för oss med vissa moment.
Inget är omöjligt förstås men jag vågar inte lova om eller när en sådan lösning skulle kunna vara på plats. Till den initiala lanseringen blir det "bara" två val.

Absolut, jag ville bara förtydliga de åsikter som fanns i tråden.

Personligen känner jag nog bäst för 1&3 ifall två av dem ska få överleva, men bryr mig inte så hårt

Permalänk
Medlem

Det är nämnt tidigare i tråden men saknar också "senaste olästa inlägg" knappen.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av superegg:

Dom verka inte bry sig om oss besökare, så vi få börja visa vårt missnöjde och sluta bidra med pengar till dom.

Hmm jag tycker tvärt om, SweC har alltid varit transparent när det kommer till sina besökare Men jag hoppas hoppas man kan få använda den gamla designen fortfarande efter den nya är live

Finns där något officiellt uttalande om det?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm jag tycker tvärt om, SweC har alltid varit transparent när det kommer till sina besökare Men jag hoppas hoppas man kan få använda den gamla designen fortfarande efter den nya är live

Finns där något officiellt uttalande om det?

#18594788

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av flashen:

Hmm jag tycker tvärt om, SweC har alltid varit transparent när det kommer till sina besökare Men jag hoppas hoppas man kan få använda den gamla designen fortfarande efter den nya är live

Finns där något officiellt uttalande om det?

Vi kommer att ha kvar en gamla designen på motsvarande .old eller .classic men under en väldigt begränsad period.
Det är tänkt att vara en fallback om något visar sig helt strejka på nya sidan, men det är inte tänkt som ett komplement till huvudsidan.

Den stora poängen med att lansera en sida som ersätter nuvarande desktop och mobil och gå till en gemensam plattform istället för att ha två separata.
Så om vi behåller den gamla och därmed istället utökar till tre plattformar vilket är raka motsatsen till vad vi försöker att uppnå här.

Så det absolut bästa om man gillar den gamla designen över den nya är att fortsatt tydligt beskriva var skon klämmer (gärna med exempel, screenshots osv.) så ska vi göra vårt absolut bästa för att titta på det och åtgärda det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Hmm jag tycker tvärt om, SweC har alltid varit transparent när det kommer till sina besökare Men jag hoppas hoppas man kan få använda den gamla designen fortfarande efter den nya är live

Finns där något officiellt uttalande om det?

Dom har blivit pengar kåta och bry sig inte om sina besökare längre, sen den nya design ser mer gjort för p12 än oss andra.

Ja det verka så.

Men om vi protestera så kan vi vinna.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom har blivit pengar kåta och bry sig inte om sina besökare längre, sen den nya design ser mer gjort för p12 än oss andra.

Ja det verka så.

Men om vi protestera så kan vi vinna.

Tror inte att det är så. Utan snarare som nämnts tidigare att en kodbas är lättare att underhålla och också billigare att ta fram nya funktioner för.

Om det hade varit som du säger så hade ju inte denna tråden funnits, eller hur?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom har blivit pengar kåta och bry sig inte om sina besökare längre, sen den nya design ser mer gjort för p12 än oss andra.

Ja det verka så.

Men om vi protestera så kan vi vinna.

Det är väl allihop i någon mening, dig inkluderat. Kom med konkreta förslag om vad som inte funkar/passar så kanske de tar det i beaktning och anpassar.

Att slänga runt med sådana ord gör inget nytta vare sig i verkliga livet eller tangentbordslivet

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Tror inte att det är så. Utan snarare som nämnts tidigare att en kodbas är lättare att underhålla och också billigare att ta fram nya funktioner för.

Om det hade varit som du säger så hade ju inte denna tråden funnits, eller hur?

Visst jag köper det att det är lättare att lägga in nya saker, men då kan dom lika väl göra olika tema så att man själv kan välja.

Även om dom gör en tråd och inte tar emot andras åsikter eller förslag, så spelar det ingen roll.

Om dom skulle bry sig om oss så skulle dom har fixat det som jag skriv om plus att 20 pers har gillat det som jag skriv som, så det är fler som har samma åsikt som mig.

Om dom snacka om att korta ner kodbasen då borde det inte vara svårt för dom att koda så att man kan byta tema så blir alla glada, p12 får sin design och oss andra kan behålla den gamla.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666