Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med NUC egentligen? Har tänkt att införskaffa mig en mediaspelare/NAS som ska kunna spela upp 4K HDR vid behov men kommer främst vara 1080p. Men om jag har förstått det rätt så är det rent av en dator, fast i miniformat, likt en mac mini? Så då måste den tex startas upp ifall man vill titta eller stängas av när man inte längre använder den (det är väl inte direkt hälsosamt att en dator rullar 24/7).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Hur fungerar det med NUC egentligen? Har tänkt att införskaffa mig en mediaspelare/NAS som ska kunna spela upp 4K HDR vid behov men kommer främst vara 1080p. Men om jag har förstått det rätt så är det rent av en dator, fast i miniformat, likt en mac mini? Så då måste den tex startas upp ifall man vill titta eller stängas av när man inte längre använder den (det är väl inte direkt hälsosamt att en dator rullar 24/7).

Den måste startas och stängas som en vanlig dator men min ena nuc som agerar plex server har stått på sedan 2015 och visar inga bekymmer.
Och med 5-6w i idle gör den inte något större påslag på en elräkning heller, dock är min passivt kyld så den blir inte lika dammig som en fläkt variant.
Men en nodern nuc med en nvme disk startar på 10 sekunder ungefär och det är bästan lika lång tid det tar att starta en nodern tv.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@nimren: Nu har lasseTM redan givit dig ett bra svar men jag kan lägga till en bild som visar hur min Intel NUC8i3BEH med samsung M2 nvme SSD ser ut i HWMonitor i idle, jag har ändrat i BIOS/UEFI så att fläkten stänger av vid 48 grader

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter en komplett MINI-pc att ha som komplement vid TV:n i vardagsrummet. Den ska ha windows 10 och ssd m2 lagring redan vid köp. Jag tänkte kolla om de finns några 4k kompatibla på marknaden? Jag har en stationär dator idag som jag säkerligen kommer vilja föra över foton/filmer från till mini pc:n vid TV:en, hur görs de enklast, Wifi?

Permalänk
Medlem

@matte08: Har du någon budget för din nya MINI PC?

Det är inte svårt att montera RAM och SSD i en Intel NUC och du behöver inte köpa någon licensnyckel till Windows 10, du kan kolla denna video visar hur monterar komponenter och installerar Windows 10 i en NUC https://www.youtube.com/watch?v=gGOqtNCCLho&list=PLAAdXZQ2dtY...

Och här finns en review på NUC8i3BEH https://nucblog.net/2018/10/coffee-lake-nuc8i3beh-review/ (3 sidor)

How long can you use Windows 10 without Activation? https://www.thewindowsclub.com/how-long-can-you-use-windows-1...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om kommande NUC9? Kommer den medföra några livsviktiga 4k decoding uppgraderingar jämfört med NUC7 som fixar 4k galant?

Permalänk

Börjar närma sig nu! 12:e December verkar datum vara satt till

https://nucblog.net/2019/11/frost-canyon-i3-i5-i7-to-be-launc...

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Börjar närma sig nu! 12:e December verkar datum vara satt till

https://nucblog.net/2019/11/frost-canyon-i3-i5-i7-to-be-launc...

Om cpuerna stämmer för dessa så verkar prestandan bli ett ganska litet kliv uppåt mot nuvarande generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Om cpuerna stämmer för dessa så verkar prestandan bli ett ganska litet kliv uppåt mot nuvarande generation.

Dom gjorde det stora klivet när dom gick till Gen8.
Då ökades kärn-antalet rätt drastiskt.

Nu blir det bara en smärre refresh känns det som.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Dom gjorde det stora klivet när dom gick till Gen8.
Då ökades kärn-antalet rätt drastiskt.

Nu blir det bara en smärre refresh känns det som.

Absolut är det så.. blev bara överraskad över hur extremt lite det var när jag snabbt kollade passmark för alla. Nya i5 är ju ganska mycket långsammare än nuvarande i7 exempelvis.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Absolut är det så.. blev bara överraskad över hur extremt lite det var när jag snabbt kollade passmark för alla. Nya i5 är ju ganska mycket långsammare än nuvarande i7 exempelvis.

mmm men jag tänker att för mig med Gen 7 kan det vara ett ok kliv uppåt

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

mmm men jag tänker att för mig med Gen 7 kan det vara ett ok kliv uppåt

Kan du ge dig på.

En 7th gen Nuc har 2 kärnor och 4 trådar, vilket vart ganska oförändrat genom alla generationer.
Iomed 8th gen Nuc så dubblade dom antalet kärnor till 4 och 8 trådar. Detta gjorde enormt mycket för prestandan.
Ser ut som att nästa gen får 6 kärnor och 12 trådar vilket ytterligare sätter fart på dessa små datorer.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tråkigt att dom snålar så på grafikdelen bara.
Hade vart roligt om dom stoppade i något med lite mer kräm i.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Kan du ge dig på.

En 7th gen Nuc har 2 kärnor och 4 trådar, vilket vart ganska oförändrat genom alla generationer.
Iomed 8th gen Nuc så dubblade dom antalet kärnor till 4 och 8 trådar. Detta gjorde enormt mycket för prestandan.
Ser ut som att nästa gen får 6 kärnor och 12 trådar vilket ytterligare sätter fart på dessa små datorer.

Ja men precis! Dock kör jag endast I3 orna men jag tror även att uppgradering från 7:e gen i3 mot 10:e gen i3 är en stor skillnad.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Tycker det är lite tråkigt att dom snålar så på grafikdelen bara.
Hade vart roligt om dom stoppade i något med lite mer kräm i.

Kan hålla med dig där men någonstans vill jag heller inte ha en NUC som låter som en jetmotor.
Vet inte om de kan lyckas med allt med tanke på värmeutvecklingen.... eller så snålar de, som du säger, bara....

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Ja men precis! Dock kör jag endast I3 orna men jag tror även att uppgradering från 7:e gen i3 mot 10:e gen i3 är en stor skillnad.

Samma här.
Hade en Nuc Gen 6 I5a och köpte nyss Nuc gen 8 dock "bara" I3.
Den var märkbart snabbare än min gamla I5a ändå.

Så dom har lyckats bra där.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Samma här.
Hade en Nuc Gen 6 I5a och köpte nyss Nuc gen 8 dock "bara" I3.
Den var märkbart snabbare än min gamla I5a ändå.

Så dom har lyckats bra där.

Perfekt!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Inaktiv

Nu finns 10:e generations NUC:ar på Prisjakt. Inte i lager, men ändå.

https://classic.prisjakt.nu/#rparams=ss=intel%20nuc10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160075:

Nu finns 10:e generations NUC:ar på Prisjakt. Inte i lager, men ändå.

https://classic.prisjakt.nu/#rparams=ss=intel%20nuc10

Nice. Är det 2,5G ethernet på dem? Jag tycker inte jag hittar nått som bekräftar det

Edit nope 1.11.1 i

https://www.intel.com/content/dam/support/us/en/documents/int...

Säger 1GbE, i219-v https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/82186/in...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inne på att köpa en nuc och köra som plex server enbart för 1080p streams. vill vara framtidsäker med.
Har plockat ihop detta paket och tänkte bara kolla så det ser bra ut, eller är det något annat jag ska tänka på?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13407594

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160075:

Nu finns 10:e generations NUC:ar på Prisjakt. Inte i lager, men ändå.

https://classic.prisjakt.nu/#rparams=ss=intel%20nuc10

Gammalt inlägg jag citerar, men varför skulle man köpa dessa över föregående generation? Det är inte ice lake eller gen11 igpu, och det ser till och med ut som att grafiken är nedgraderad, 8i5 och 8i7 har ju iris pro.

Vad är uppgraderat i gen 10 nucarna?

Har börjat rulla ut lite 8i5 nucar på jobbet nu, väldigt imponerad. Har erfarenhet av nästan alla generationer vid det här laget, och nu kändes det nästan som att produkten var helt komplett. Relativt tyst till skillnad från vissa gamla modeller, 8trådar och iris PRO grafik ger väldigt bra prestanda för en klient i denna storlek och prisklass, helt rätt I/O (inga mini hdmi osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Är inne på att köpa en nuc och köra som plex server enbart för 1080p streams. vill vara framtidsäker med.
Har plockat ihop detta paket och tänkte bara kolla så det ser bra ut, eller är det något annat jag ska tänka på?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13407594

Kanske kosta på dig en snabbare ssd
Förutom disken du valt (jag har den jag länkade till) är det samma setup som jag har. Den går som tåget

Jag är även ljudkänslig så köpte ett Akasa passivt chassi. Håller samma temps som en nuc med fläkt. Den blir ju bra mycket större men rätt så platt. Hängde den bakom tv'n så syns inte ändå.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Gammalt inlägg jag citerar, men varför skulle man köpa dessa över föregående generation? Det är inte ice lake eller gen11 igpu, och det ser till och med ut som att grafiken är nedgraderad, 8i5 och 8i7 har ju iris pro.

Vad är uppgraderat i gen 10 nucarna?

Har börjat rulla ut lite 8i5 nucar på jobbet nu, väldigt imponerad. Har erfarenhet av nästan alla generationer vid det här laget, och nu kändes det nästan som att produkten var helt komplett. Relativt tyst till skillnad från vissa gamla modeller, 8trådar och iris PRO grafik ger väldigt bra prestanda för en klient i denna storlek och prisklass, helt rätt I/O (inga mini hdmi osv).

Beror på vad man vill använda den till. I mitt fall så funderade jag på att ha den som hemma server till vms och containers. Då är cores och minnes mängd av mer intresse än grafik och full stora hdmi portar.

Men jag håller helt med dig, om man värdesätter andra saker så är de äldre helt klart ett bättre val många gånger.

Permalänk

Hej. Har tyvärr inte kunnat läsa alla inlägg i tråden men jag tänker använda en nuc som mediapc till tv. Videofiler ligger på en NAS.

Har tänkt installera kodi på nuc:en som gränssnitt men det jag är ute efter är en fjärrkontroll för att styra kodi (eller motsvarande som någon kanske kan tipsa om).

Går det att styra nuc med fjärrkontroll och om det går vilken rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Hej. Har tyvärr inte kunnat läsa alla inlägg i tråden men jag tänker använda en nuc som mediapc till tv. Videofiler ligger på en NAS.

Har tänkt installera kodi på nuc:en som gränssnitt men det jag är ute efter är en fjärrkontroll för att styra kodi (eller motsvarande som någon kanske kan tipsa om).

Går det att styra nuc med fjärrkontroll och om det går vilken rekommenderas?

+1 Har du löst det?

Permalänk
Medlem

Har inte koll på riktiga fysiska kontroller men det finns garanterat. Annars finns det en uppsjö Android- och iOS-appar som är kodikontroller som enkelt ansluts till Kodi. Ett tredje alternativ jag tycker man ska överväga är en faktiskt en Xboxkontroll. Knapparna är mappade ganska smart out-of-the-box. NUCarna har väl bluetooth nuförtiden så ingen adapter behövs heller.

Permalänk
Medlem

NUC8i3BEH eller BEK?

Hej, fint pris på 8i3 modellerna nu?!

Ska man ha BEH eller BEK? Är BEH svalare pga storlek?

Finns det någon anledning att inte köpa den idag(ålder)? Har tänkt använda till min nya 65"s TV med Win10 för surf och 4k.

Vad rekommenderar ni för SSD och RAM?

Tack på förhand

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Hej. Har tyvärr inte kunnat läsa alla inlägg i tråden men jag tänker använda en nuc som mediapc till tv. Videofiler ligger på en NAS.

Har tänkt installera kodi på nuc:en som gränssnitt men det jag är ute efter är en fjärrkontroll för att styra kodi (eller motsvarande som någon kanske kan tipsa om).

Går det att styra nuc med fjärrkontroll och om det går vilken rekommenderas?

Ett lite sent svar men det kanske är nån mer som undrar, en sån här https://www.electrokit.com/produkt/osmc-fjarrkontroll/ styr jag LibreELEC (Kodi 18.9) på en Asus J3160 med, funkar utmärkt med datorn instängd i ett skåp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Köp av tillbehör till NUC Bean Canyon I3-8109U

Skrivet av K3:

Hej, fint pris på 8i3 modellerna nu?!

Ska man ha BEH eller BEK? Är BEH svalare pga storlek?

Finns det någon anledning att inte köpa den idag(ålder)? Har tänkt använda till min nya 65"s TV med Win10 för surf och 4k.

Vad rekommenderar ni för SSD och RAM?

Tack på förhand

Blev köp på Dustin, funkar ram och ssd?

WD Black SN750 500GB M.2 2280 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
Intel NUC Bean Canyon I3-8109U
Crucial DDR4 16GB 2666MHz DDR4 SDRAM SO-DIMM 260-pin

Tack 👍

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3:

Blev köp på Dustin, funkar ram och ssd?

WD Black SN750 500GB M.2 2280 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
Intel NUC Bean Canyon I3-8109U
Crucial DDR4 16GB 2666MHz DDR4 SDRAM SO-DIMM 260-pin

Tack 👍

Jag tänker typ köra samma setup - Fik du ihop det?
Hur funkar det?

Visa signatur

Rød pølse!