Asus b550-f gaming eller Gigabyte b550 aorus pro

Permalänk
Medlem

Asus b550-f gaming eller Gigabyte b550 aorus pro

Som rubriken lyder, vilket av dessa kort är klokast att välja? De är våldsamt lika på pappret vad jag kan se. Tanken är att ha ett kort som kan uppgraderas med en ny fräsig processor om ca ett år. Vill inte köra X570 då jag känner stark motvilja mot fläkt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Vilken feature på moderkorten är du speciellt ute efter?

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Stabil obuggig bios och bra vrm med låga temperaturer som kan förväntas klara driva nästa generations processorer utan problem är centralt. Korten är väldigt lika när det kommer till rena features I övrigt vad jag kan se?

Permalänk
Medlem

Ja det ser snarlika ut. Personligen hade jag gått på Asus om BIOS är viktigt då de enligt mig alltid har varit bra på den fronten.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Jag satt själv och valde mellan dessa två moderkort för ett tag sedan. Valde Aorus Pro och har inte varit besviken på det hittills.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed har en video med flertalet B550-mobo's testade med 3700x, 3900x och 3950x stock + OC)

Asus-kortet verkar prestera lite bättre när det kommer till VRM-kylning åtminstone.
Asus ROG B550-F Gaming med överklockad 3950X = 59°C
Gigabyte Aorus B550 Pro med överklockad 3950X =61°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

Hardware Unboxed har en video med flertalet B550-mobo's testade med 3700x, 3900x och 3950x stock + OC)

Asus-kortet verkar prestera lite bättre när det kommer till VRM-kylning åtminstone.
Asus ROG B550-F Gaming med överklockad 3950X = 59°C
Gigabyte Aorus B550 Pro med överklockad 3950X =61°C

Vilket är:
a) Mer än tillräckligt bra i bägge fallen
b) Skillnaden ligger i princip inom felmarginalen för mätningarna

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls att chipset-kylflänsen sitter under GPU på Asus brädan. Min kylfläns på grafikkortet agerade som extra kylfläns åt chipset. Var tvungen att ändra fläktkurvan på GPU och chassifläktar för att min GPU fläkt inte skulle gå på orkan-läge direkt man belastade GPU.

Har förövrigt ett B550-F Gaming Wifi till salu om jag inte skrämt iväg dig redan. Fick tillbaka det efter en RMA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vilket är:
a) Mer än tillräckligt bra i bägge fallen
b) Skillnaden ligger i princip inom felmarginalen för mätningarna

Visst är det så, inget annat påstått. Videon visar mätningar för båda moderkort under åtanke så den kan ju därmed hjälpa TS i hans beslut med faktisk testdata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlutonB:

Tanken är att ha ett kort som kan uppgraderas med en ny fräsig processor om ca ett år.

Ryktas det inte om att Ryzen 4 kommer ha en ny socket? Köpte själv en Asus B550-F på rean (+cashback, så knappt 1500kr) men kan inte uttala mig om den än då jag inte byggt ihop datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Ryktas det inte om att Ryzen 4 kommer ha en ny socket?

Vad jag har hört så skall kommande Ryzen 4000-serien (Zen3) av CPUer använda AM4 socket och vara kompatibla med X570/B550 moderkort. Eventuellt också med en del B450 kort.
Det blir antagligen de sista CPUerna för AM4 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Ja det ser snarlika ut. Personligen hade jag gått på Asus om BIOS är viktigt då de enligt mig alltid har varit bra på den fronten.

Har alltid också gillat Asus och alla datorer jag byggt tidigare har jag kört på Asus. Dock haft ett Gigabyte tidigare och hade inget problem med det heller..

Skrivet av Kibbo:

Jag satt själv och valde mellan dessa två moderkort för ett tag sedan. Valde Aorus Pro och har inte varit besviken på det hittills.

Låter bra, det är Aorus Pro jag lutat åt men sen läste jag lite om Asus-kortet och så vaknade optimerings-djävulen igen.

Skrivet av oz_054:

Hardware Unboxed har en video med flertalet B550-mobo's testade med 3700x, 3900x och 3950x stock + OC)

Asus-kortet verkar prestera lite bättre när det kommer till VRM-kylning åtminstone.
Asus ROG B550-F Gaming med överklockad 3950X = 59°C
Gigabyte Aorus B550 Pro med överklockad 3950X =61°C

Tack för länken! Bra tester, gillar att dom köpte ASRock-kort till testet eftersom dom blivit svartlistade efter tidigare negativa reviews, vilket i mina ögon ger cred till deras åsikter.

Som Erik_T skriver så är skillnaden nog i stort sett inom felmarginalen men bättre är ju alltid bättre.

Skrivet av 4.0:

Gillar inte alls att chipset-kylflänsen sitter under GPU på Asus brädan. Min kylfläns på grafikkortet agerade som extra kylfläns åt chipset. Var tvungen att ändra fläktkurvan på GPU och chassifläktar för att min GPU fläkt inte skulle gå på orkan-läge direkt man belastade GPU.

Har förövrigt ett B550-F Gaming Wifi till salu om jag inte skrämt iväg dig redan. Fick tillbaka det efter en RMA.

Det var ju väldigt bra info! Till din nackdel så är jag nog nästan ivägskrämd, men tack för ärlig info!

Skrivet av Erik_T:

Vad jag har hört så skall kommande Ryzen 4000-serien (Zen3) av CPUer använda AM4 socket och vara kompatibla med X570/B550 moderkort. Eventuellt också med en del B450 kort.
Det blir antagligen de sista CPUerna för AM4 dock.

Så är det nog, men orkar inte vänta till MB med nästa socket kommer. Får räcka med att kunna uppgradera till Zen3, vilket ska vara möjligt som du skriver.