Fortsätta felsöka eller skicka tillbaka till inet

Permalänk
Medlem

Fortsätta felsöka eller skicka tillbaka till inet

Hej, ber om ursäkt för långt inlägg. Jag har en någon vecka ny dator som jag beställt byggnation på från Inet. Jag är osäker på om jag kan testa något mer eller om jag ska ge upp och skicka tillbaka datorn för felsökning hos dom.

Specs:
Asus ROG Strix b550 E Gaming
Ryzen 9 3900X 3,8Ghz
Corsair 2x32GB DDR4 3200Mhz
Asus ROG Strix 2080 Super OC
Asus ROG Strix 850W PSU
Samsung Evo 1TB NVMe M2
Fractal Design Meshify S2

Första problemet som uppstod är att Windows inte startar vid uppstart av datorn. Strömmen går igång men man måste använda reset-knappen för att Windows ska starta.

Problem två:

Varje dag sedan jag kopplade in datorn så har jag fått diverse appcrashes i flera olika program, spel med olika motorer och dx versioner.

Jag har testat att felsöka programmen som påvisat störst problem, Adobe Photoshop och Risk of Rain går inte att använda på datorn. De stängs efter ca 5minuter med dessa felloggar:

Description
Faulting Application Path: C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop 2020\Photoshop.exe

Problem signature
Problem Event Name: BEX64
Application Name: Photoshop.exe
Application Version: 21.2.2.289
Application Timestamp: 5f2dd30a
Fault Module Name: nvoglv64.dll
Fault Module Version: 27.21.14.5206
Fault Module Timestamp: 5f346940
Exception Offset: 00000000010f9a69
Exception Code: c0000409
Exception Data: 0000000000000007
OS Version: 10.0.19041.2.0.0.768.101
Locale ID: 8192
Additional Information 1: 22eb
Additional Information 2: 22ebdc45bd46b9bf89d99e44555945e2
Additional Information 3: 43f7
Additional Information 4: 43f76d9833bbdfb59ca01ff0c7015367

Extra information about the problem
Bucket ID: e02d6191637ba398c314f0aaccad5b5b (1374988402623863643)

____________________

Description
Faulting Application Path: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Risk of Rain 2\Risk of Rain 2.exe

Problem signature
Problem Event Name: APPCRASH
Application Name: Risk of Rain 2.exe
Application Version: 2018.4.16.59850
Application Timestamp: 5e2986d7
Fault Module Name: UnityPlayer.dll
Fault Module Version: 2018.4.16.59850
Fault Module Timestamp: 5e29871c
Exception Code: c0000005
Exception Offset: 000000000029ac71
OS Version: 10.0.19041.2.0.0.768.101
Locale ID: 8192
Additional Information 1: 4bfa
Additional Information 2: 4bfa98a66c4510742fee8d3649f6d0e5
Additional Information 3: 941d
Additional Information 4: 941d100bfc17f55bd369113065fd1ff5

Extra information about the problem
Bucket ID: 37a1027aa99b4a42145eac128e34aab0 (1467799724264565424)

Photoshop verkar hänvisa till Nvidia Open GL, jag har försökt stänga av användningen av det i appen, öka TRD delay för GraphicDevice i regedit(för att den ska kunna återhämta sig vid hicka) dubbelkollat så drivrutinerna är fräscha, testat studio drivers för Nvidia.
Inget verkar fungera.

Jag hoppades att detta var kompabilitet med just dessa program först, det mesta annat flyter på riktigt bra. Men idag började windows.photos strula och det känns som att det här sitter lite djupare i systemet.

Här är felloggar från Hardware error 1a september:

Description
A problem with your hardware caused Windows to stop working correctly.

Problem signature
Problem Event Name: LiveKernelEvent
Code: 141
Parameter 1: ffffad867ac1d460
Parameter 2: fffff80529c3d740
Parameter 3: 0
Parameter 4: 0
OS version: 10_0_19041
Service Pack: 0_0
Product: 768_1
OS Version: 10.0.19041.2.0.0.768.101
Locale ID: 8192

___________________________________________

Och här är logg från StartMenuExperienceHost.exe

Description
Faulting Application Path: C:\Windows\SystemApps\Microsoft.Windows.StartMenuExperienceHost_cw5n1h2txyewy\StartMenuExperienceHost.exe

Problem signature
Problem Event Name: MoBEX
Package Full Name: Microsoft.Windows.StartMenuExperienceHost_10.0.19041.423_neutral_neutral_cw5n1h2txyewy
Application Name: praid:App
Application Version: 0.0.0.0
Application Timestamp: eab8dc5a
Fault Module Name: KERNELBASE.dll
Fault Module Version: 10.0.19041.423
Fault Module Timestamp: ed02c0bc
Exception Offset: 000000000010b3cc
Exception Code: c0000409
Exception Data: 0000000000000007
OS Version: 10.0.19041.2.0.0.768.101
Locale ID: 8192
Additional Information 1: eb66
Additional Information 2: eb6617f0b0d429d47f586e8da83017bc
Additional Information 3: f4e1
Additional Information 4: f4e1cef29148833601dc9bbc9dfb6e64

Extra information about the problem
Bucket ID: 061374f236d3065f038a3134bdd184a7 (1407991936099386535)

_____________________________________

Microsoft.Photos.exe fellogg:

A problem caused this program to stop interacting with Windows.
Faulting Application Path: C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.Windows.Photos_2020.20070.10002.0_x64__8wekyb3d8bbwe\Microsoft.Photos.exe

Problem signature
Problem Event Name: MoAppHang
Package Full Name: Microsoft.Windows.Photos_2020.20070.10002.0_x64__8wekyb3d8bbwe
Application Name: praid:App
Application Version: 2020.20070.10002.0
Application Timestamp: 5f08a485
Hang Signature: 0000
Hang Type: 2097152
OS Version: 10.0.19041.2.0.0.768.101
Locale ID: 8192
Additional Hang Signature 1: 00000000000000000000000000000000
Additional Hang Signature 2: 0000
Additional Hang Signature 3: 00000000000000000000000000000000
Additional Hang Signature 4: 0000
Additional Hang Signature 5: 00000000000000000000000000000000
Additional Hang Signature 6: 0000
Additional Hang Signature 7: 00000000000000000000000000000000

Extra information about the problem
Bucket ID: 7271ff5769ccd7db885cef7629357123 (1755541245544198435)

_

Fortsatte med att installera om windows.
Uppdatera till senaste drivrutiner för chipset, grafikkort. Senaste uppdateringarna för Windows.
Körde tester på disk i powershell samt Windows memory diagnostic för minnena, inga fel hittades.
Testade att installera applikationer en och en för att felsöka dom separat. Felen kvarstår med samma/liknande felloggar. Hälften av applikationerna kraschar efter 1-5 minuters användning, några kraschar vid startup men fungerar efter 1-2 omstarter.

De flesta felmeddelanden hänvisar till lösningar med inställningar i Nvidia control panel, alternativt nekad åtkomst i brandvägg/antivirus eller nedklockning av grafikkortet. Har testat att ändra till rekommenderade inställningar utan resultat samt att köra applikationerna utan koppling till Nvidias kontrollpanel. Har även sett till så att skärmarna går i samma upplösning och frekvens för att inte strula till det.

Har spenderat tredje dagen va konstant felsökning idag med att monitorerna i HWiNFO och GPU-Z samtidigt som jag kör benchmarks I 3Dmark. DX11 bencharna går igenom men DX12 benchmarksen kraschar i princip varje gång. Lyckades köra igenom en DX12 test efter omstart (memory leak?). Ser ingenting som är avvikande alls i loggarna, bench eller spel kraschar, all usage går från standard användning till Idle.

Det enda jag vet att jag inte testat än pga otillgängligt:
Uppdatera BIOS till en senare version, kom en ny för någon vecka sedan.

Jag funderar lite på vad jag har för alternativ här?

Tacksam för alla råd.

Permalänk
Medlem

Startupproblem kan ju vara windows fastboot - stäng av det.

Klocka ner dina minnen (stäng av xmp) eller byt till en mindre sticka och felsök. 64 gb är ju lite ovanligt.

Eller hitta ett klockrent sätt att reproducera och be inet fixa....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Startupproblem kan ju vara windows fastboot - stäng av det.

Klocka ner dina minnen (stäng av xmp) eller byt till en mindre sticka och felsök. 64 gb är ju lite ovanligt.

Eller hitta ett klockrent sätt att reproducera och be inet fixa....

Hej, tack för tips! Har testat att stänga av fastboot. Hjälper tyvärr inte för uppstarten.

Jag skulle kunna testa att stänga va DOCP samt plocka bort 1 sticka. Och testa. Möjlig bov.

Verkar som om benchmarksen är ganska pålitliga för att krascha datorn. Kommer inte ihåg loggarna för den kraschen på rak arm

Permalänk
Medlem

@Effett: Testa RAM, finns ett inbyggt i Windows man kan använda eller tredje parts tex https://www.memtest86.com/ vid fel så tar man sen och testar en sticka i taget.

EDIT: klicka start skriv minnes så hittar du Windows egna test (minnesdiagnostik)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Effett: Testa RAM, finns ett inbyggt i Windows man kan använda eller tredje parts tex https://www.memtest86.com/ vid fel så tar man sen och testar en sticka i taget.

EDIT: klicka start skriv minnes så hittar du Windows egna test (minnesdiagnostik)

Tjena! Testat detta med båda stickorna I utan problem, men vad jag förstått bör man ta en i taget, så kan testa det!