Testa SweClockers nya responsiva webbsida inför lanseringen

Permalänk
Medlem

@UndaC

Vad gäller artiklar så upplever jag att det på det hela taget fungerar bra så som det ser ut nu.

Vad gäller forumet så har jag väl egentligen samma största klagomål som förra gången, navigeringen är alldeles för knölig med den nya menyn.

Att de här separata överblicksvyerna som finns för forumet gömts undan i en rullgardinsmeny som först måste expanderas trasar verkligen sönder det sätt jag navigerar, iaf.
Som jag skrev förra gången skulle en enda överblickssida eventuellt kunna vara en bättre lösning, men i avsaknad av en sådan sida så hoppar åtminstone jag mycket mellan de här separata vyerna.

Det känns dock genast nästan hopplöst att få en överblick i forumet när man nu måste expandera en meny mellan varje val.

För att kunna ta in hur forumet i övrigt fungerar så har jag hackat ihop ett fult userscript som klabbar fast menyn för "forum" på sidan.

Nedan fungerar åtminstone med Tampermonkey i Chrome

// ==UserScript== // @name ForumClockers Menu // @namespace http://tampermonkey.net/ // @version 0.1 // @description try to take over the world! // @author You // @match https://beta.sweclockers.com/forum // @match https://beta.sweclockers.com/forum/* // @grant GM_addStyle // @run-at document-start // ==/UserScript== (function() { 'use strict'; GM_addStyle('#navMain > div > ul > li:nth-child(1) > ul { visibility: visible; overflow: hidden; display: block; position: absolute; margin-top: 42px; min-width: 800px; background-color: white;}'); GM_addStyle('#navMain > div > ul > li:nth-child(1) > ul > li { float: left; }'); console.log('ForumClockers ran'); })();

Dold text

Får köra beta-siten med ovanstående script ett tag och se om jag har någon övrig feedback, men för mig är meny-problemet den enskilt största anledningen att jag föredrar den gamla siten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Något konservativ kanske, men varför ändra bara för att ändra ??

Fast man ändrar inte för att ändra. Anledningen har beskrivits flera gånger.

Skrivet av Allexz:

Tror jag upptäckte en bugg av misstag i denna posten!

https://imgur.com/OYqSiKe.png
av någon anledning så målade den endast vänsterkanten orange i mitt inlägg.

Chrome, Windows 10, 2560x1440

Tror det är by design?

Permalänk
Medlem

När man klickar på 🔥-ikonen på en tråd i följda-listan blir inlägget man landar på ’svartmarkerat’ med en svart ram runt inlägget, precis som när man postar ett inlägg men inge orange vänsterkant...

’Bra Inlägg’ knappen syns på egna inlägg, men händer inget om man trycker på den, den borde tas bort som på gamla siten

Permalänk
Sjusovarn

Av någon anledning leder alla annonser till samma annons.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Microsoft Surface Pro
Windows 10 2004
Chrome Version 85.0.4183.102
1920x1080 Landsakap
Upvote fungerar inte, syns ingen upvote ens om jag laddar om sidan.

Sen fungerar inte Better SweClockers heller, av naturliga anledningar, vilket gör avsaknaden av ett mörkt tema påmind så det är härligt att det kanske är på G.

Fungerar utan problem här.

Skrivet av My2nd:

Av någon anledning leder alla annonser till samma annons.

Har nämnts många gånger.

Permalänk
Medlem

"Lås menyn" får gärna gömma sig under "mer" när man gör smalare fönster. Att denna syns medans sök döljs känns felprioriterat.
Personligen kan denna inställning flyttas till profilen för man lär inte slå denna av och på i tid och otid.

Permalänk
Medlem

Placeringen av annons under själva navigeringsfältet med Galleri, Tester etc är nog det enda som skulle få mig att köra adblock på Sweclockers. Verkligen olycklig placering som pushar upp den biten mot toppen av skärmen från själva innehållet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nu är det ännu fler som skriver att de har problem med fasta menyn.. Ta bort den sålänge?

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10
Webbläsare: Nya Edge och Chrome
Upplösning:2560x1440
Orientering:Landskap
Typ av problem: Har en bugg som också har med den fasta menyn att göra. Om den inte är fast och man drar i scrollisten till höger så följer den inte med. Om man drar neråt lite fortare så är muspekaren längre ner än "baren", men om man sätter igång fasta menyn så uppstår inte detta.

Rolig notis: Har nu lite i kväll lekt med userscript och fixat en darkmode till betan. Gick rätt fort att fixa det mest vitala. Är inte duktig på mer avancerad css, men roligt att testa om det gick. Ändrade också layouten till 1500px.

Dold text
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Alpha77:

Något konservativ kanske, men varför ändra bara för att ändra ??

Det är ett felaktigt antagande att vi ändrar bara för att ändra.
Vi ändrar för att förbättra förutsättningarna för att kunna jobba vidare med sidan över tid kan man i princip summera det som.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag gillart! Speciellt att fontsen nu äntligen är vettiga och att man känner sig "hemma" i designspråket, om en ett modernare sådant.

Däremot stör jag mig lite på är att när man låser menyn så blir den inte sticky, den försvinner ju när man scrollar ner och kommer fram när man scrollar upp. Det är ju najs när man kör mobile, men inte på desktop imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

@UndaC

Vad gäller artiklar så upplever jag att det på det hela taget fungerar bra så som det ser ut nu.

Vad gäller forumet så har jag väl egentligen samma största klagomål som förra gången, navigeringen är alldeles för knölig med den nya menyn.

Att de här separata överblicksvyerna som finns för forumet gömts undan i en rullgardinsmeny som först måste expanderas trasar verkligen sönder det sätt jag navigerar, iaf.
Som jag skrev förra gången skulle en enda överblickssida eventuellt kunna vara en bättre lösning, men i avsaknad av en sådan sida så hoppar åtminstone jag mycket mellan de här separata vyerna.

Det känns dock genast nästan hopplöst att få en överblick i forumet när man nu måste expandera en meny mellan varje val.

För att kunna ta in hur forumet i övrigt fungerar så har jag hackat ihop ett fult userscript som klabbar fast menyn för "forum" på sidan.

Nedan fungerar åtminstone med Tampermonkey i Chrome

// ==UserScript== // @name ForumClockers Menu // @namespace http://tampermonkey.net/ // @version 0.1 // @description try to take over the world! // @author You // @match https://beta.sweclockers.com/forum // @match https://beta.sweclockers.com/forum/* // @grant GM_addStyle // @run-at document-start // ==/UserScript== (function() { 'use strict'; GM_addStyle('#navMain > div > ul > li:nth-child(1) > ul { visibility: visible; overflow: hidden; display: block; position: absolute; margin-top: 42px; min-width: 800px; background-color: white;}'); GM_addStyle('#navMain > div > ul > li:nth-child(1) > ul > li { float: left; }'); console.log('ForumClockers ran'); })();

Dold text

Får köra beta-siten med ovanstående script ett tag och se om jag har någon övrig feedback, men för mig är meny-problemet den enskilt största anledningen att jag föredrar den gamla siten.

Kunde inte en lösning vara att skapa "key-bindings" på sidan.
Så om man vill se Aktiva trådar så trycker man på "A"
Obesvarade trådar "O"
Följda trådar "F"

Funkar ju hyfsat på G-mail där dessa bindings kan användas när man använder sidan men där det sedan fungerar som vanligt när man skriver inlägg.

Om inte Swec-utvecklarna vill göra detta skulle det vara möjligt att få till i ditt script @evil penguin ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av huttala:

Jag gillart! Speciellt att fontsen nu äntligen är vettiga och att man känner sig "hemma" i designspråket, om en ett modernare sådant.

Däremot stör jag mig lite på är att när man låser menyn så blir den inte sticky, den försvinner ju när man scrollar ner och kommer fram när man scrollar upp. Det är ju najs när man kör mobile, men inte på desktop imo.

Om du trycker på hänglåset på menyn så slutar den dyka upp när man scrollar upp.
Sparas som en cookie istället för på ens profil just för att många vill ha olika beteende beroende på om man är på desktop eller mobil.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Kunde inte en lösning vara att skapa "key-bindings" på sidan.
Så om man vill se Aktiva trådar så trycker man på "A"
Obesvarade trådar "O"
Följda trådar "F"

Funkar ju hyfsat på G-mail där dessa bindings kan användas när man använder sidan men där det sedan fungerar som vanligt när man skriver inlägg.

Om inte Swec-utvecklarna vill göra detta skulle det vara möjligt att få till i ditt script @evil penguin ?

Ja, något sådant skulle väl förmodligen också gå att lösa i antingen ett userscript eller eventuellt en "riktig" extension.

Jag hoppas väl dock att det inte blir något långvarigt behov av mitt script, helst då förstås att Swec ordnar navigeringen men annars att det går att integrera en lösning i t.ex. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541641-better-swecloc...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag hoppas väl dock att det inte blir något långvarigt behov av mitt script, helst då förstås att Swec ordnar navigeringen men annars att det går att integrera en lösning i t.ex. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541641-better-swecloc...

Jag har börjat inse att menyerna nog kommer att vara som de är.
Tycker att skapa key bindings hade ju faktiskt löst hela "meny" frågan för mig att det är så många klick och scrollning för att kunna ladda sidan Aktiva trådar när jag kommit till botten av en tråd.

Hade det inte gjort det för ditt användarmönster också?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Placeringen av annons under själva navigeringsfältet med Galleri, Tester etc är nog det enda som skulle få mig att köra adblock på Sweclockers. Verkligen olycklig placering som pushar upp den biten mot toppen av skärmen från själva innehållet.

Har testat med blockerade annonser och det blir samma yta ändå, men med innehållslöst vitt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Marknaden är helt trasig. Om man klickar och vill söka så kommer man till en annons. Och ser inte var man kan välja vilken kategori eller landskap man ska söka i

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite otydligt om det finns er sidor att läsa i forumet eller inte. Flera gånger har jag missat sista sidan för att jag tyckt pilarna är gråa (förvärras nog av gulskiftat natt-ljus på mobilen).

Mitt förslag är att göra som när det bara finns en sida att helt enkelt inte visa knapparna som ändå inte går att klicka på för navigeringen (nästa och sista knapparna)

Permalänk
Medlem

Mycket bättre än den förra betan överlag.

Bugg: En sak jag irriterar mig på är att något verkar kapa rullningen när man har låst fast menyn och rullar neråt i början av sidan och uppåt även om man är långt ner på sidan. I Pale Moon blir det som om rullningen får en liten skjuts med mjuk animation. I Firefox hackar det istället till.

Enhet: Stationär
Operativsystem: Linux
Webbläsare: Pale Moon 28.13.0 / Firefox 80.0.1
Upplösning: 1920 x 1200
Orientering: Landskap
Typ av problem: Bugg

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag har börjat inse att menyerna nog kommer att vara som de är.
Tycker att skapa key bindings hade ju faktiskt löst hela "meny" frågan för mig att det är så många klick och scrollning för att kunna ladda sidan Aktiva trådar när jag kommit till botten av en tråd.

Hade det inte gjort det för ditt användarmönster också?

Jag är lite skeptisk till exemplet med "o för olästa, f för följda" eftersom det blir så utspritt, men själva principen med något slags sådana genvägar skulle väl säkert kunna fungera.

Jag har inte funderat så mycket på det, kanske får laborera med det lite för att se hur det känns.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Gillar den skarpt på mobilen vid ögonkastet.

Men, eftersom detta är en beta version så får jag väl passa på att gnälla en del också då det är bättre jag säger det nu än när det är release dags - satsa lite på säkerheten också.

1. Varför får man brute-forca oändligt med gånger från en ip-address (provat mot mitt egna konto enbart, no hard feelings). Se på biljett.nu dvs ticketmaster.se hur snyggt dom löst detta rätt nyligen. Man blir blockad direkt man försöker 15 gånger från samma ip address även om man bara kan köra via en annan vpn var 14e försök eller tor men ändå, det gör det lite mer komplicerat i alla fall.

2. Det räcker att man skapar en while loop så kan man bara man har det man behöver. Så, utanpå är sidan kanon fin och får 4 av 5, men säkerheten får 2 av 5. Finns mer saker att anmärka på men detta tycker jag är högsta prioritet för er i alla fall.

3. Exempel script, skall inte skriva ut hela scriptet men det räcker att förstå lite så vet man vilken success-rate detta skulle ha:

#!/bin/bash

curl -Ls 'https://beta.sweclocke/ga-in' \
-H 'aurity: beta.eclockers.com' \
a; name="us3rname"\r\n\r\n${SWECLOCKERS_USER}\r\nT80\r\nContenon: form-data; name="p4ssw0rd"\r\n\r\n${SW3CLOCKERS_PASSWORD}\r.................ata; name="acti0n"\r\n\r\ndoSignin\r\n

# Validate if the login works
[[ $? > "0" ]] && echo "..user:password has been cracked" || echo "invalid logins for ....."

done < $1

./sweclockers-bruteforce "a_wordlist\?.txt"

Det är på tok för lätt att hacka konton på sidan, success-raten skulle bli hög om man vet hur man gör och det är inte jätte avancerat. Hade kunnat lägga till sweclockers i Emagnet men med all respekt har jag avstått men det är väl passande nu under beta testet att ta tag i detta en gång för alla.

Sätt i alla fall någon extra säkerhet.

Blocka ip-address/konto om någon försöker logga in fler än 3 gånger - Ni är långt ifrån ensamma om att inte blocka inloggningar, vet ärligt talat typ två eller tre sidor som faktiskt gör detta. Inte ens Instragram, Facebook m.fl gör det men vad spelar det för roll egentligen vad dom största sidorna har bara för dom suger behöver inte ni ha lika dålig säkerhet. Se Dropbox dom har bra säkerhet. Allt som är lite svårare är dåligt för den som vill in. Varför inte captcha? Det kanske inte hjälper alla gånger men det hjälper mot dom som kan lite mindre än dom som kan lite mer.

Telia är den sidan som har ett fantastiskt bra sätt att sätta stopp för detta som jag vet personligen som man kan ha som referens då dom blockar kontot till att logga in efter 3 försök men vad gör det om man kör en loop på detta viset som med emagnet. Jo, dom blockar även ip-addressen. Det blev just mycket jobbigare att ens orka bry sig att ta sig in.. Telia imponerar faktiskt här!

Tänk lite på säkerheten också så kommer detta bli suveränt, snyggt jobbat annars.

// wuseman

Permalänk
Medlem

Det syns inte längre på mobilen vilka artiklar man läst/öppnat. Saknar definitivt den utgråade markeringen för de man redan sett förr för att snabbt sålla på framsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du trycker på hänglåset på menyn så slutar den dyka upp när man scrollar upp.
Sparas som en cookie istället för på ens profil just för att många vill ha olika beteende beroende på om man är på desktop eller mobil.

Första gången jag hoppar in på beta.sweclockers.com, sätter musen över t.ex "Marknad" och direkt trycker på Marknad kvaddas dropdown-menyn. Åtminstone i Chrome samt nya Edge:

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumsnuten:

Första gången jag hoppar in på beta.sweclockers.com, sätter musen över t.ex "Marknad" och direkt trycker på Marknad kvaddas dropdown-menyn. Åtminstone i Chrome samt nya Edge: https://i.imgur.com/415ipB8.png

Hmm, inte hos mig i firefox, chrome eller opera.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av UndaC:

Om du trycker på hänglåset på menyn så slutar den dyka upp när man scrollar upp.
Sparas som en cookie istället för på ens profil just för att många vill ha olika beteende beroende på om man är på desktop eller mobil.

Det vill jag ju inte, jag vill ha menyn synlig i toppen, alltid.

Kanske bara är jag som har konstigt beteende, men jag använder menyn till precis allt när jag fipplar runt på sidan, och då vill jag alltid ha den synlig.

Det är en sak jag alltid stört mig på med gamla sweclockers, måste trycka "home" varenda gång jag ska navigera någonstans bara för att menyn gömmer sig där uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Hmm, inte hos mig i firefox, chrome eller opera.

https://nr1.nu/swec.gif

Det händer endast första gången jag kommer in på Sweclockers. Så om jag startar sweclockers på en ny tab och därifrån går till Marknad och direkt trycker på Marknad samtidigt som dropdown är påväg ner smäller den för mig. Därefter fungerar det precis normalt.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Avstängd

@Dumsnuten: Lustigt, inte hos mig. Kanske du har någon extension som strular till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

@Dumsnuten: Lustigt, inte hos mig. Kanske du har någon extension som strular till det?

Intressant nog händer det specifikt om jag hoppar från Beta.Sweclockers.com till samma fast på en ny tabb vilket jag upptäckte nyss.

https://streamable.com/ne5a7z (en del bakgrundsbrus från Shadowplay av någon anledning)

Såhär reagerar den. Blir det liknande för dig om du gör likadant?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumsnuten:

Intressant nog händer det specifikt om jag hoppar från Beta.Sweclockers.com till samma fast på en ny tabb vilket jag upptäckte nyss.

https://streamable.com/ne5a7z (en del bakgrundsbrus från Shadowplay av någon anledning)

Såhär reagerar den. Blir det liknande för dig om du gör likadant?

Nej, så blir det inte hos mig. Prova att rensa cache om du kan och se om det löser sig, eller använd inkognito läget. Isåfall är det något annat gissar jag på om problemet kvarstår om ingen annan har samma problem såklart på Windows..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Nej, så blir det inte hos mig. Prova att rensa cache om du kan och se om det löser sig, eller använd inkognito läget. Isåfall är det något annat gissar jag på om problemet kvarstår om ingen annan har samma problem såklart på Windows..

Får samma resultat i t.ex Edge så inget som ligger specifikt hos Chrome. Nåja, såvida ingen annan har samma problem så ligger det väl hos mig.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumsnuten:

Får samma resultat i t.ex Edge så inget som ligger specifikt hos Chrome. Nåja, såvida ingen annan har samma problem så ligger det väl hos mig.

Troligtivs. Är inte Edge byggd på samma source? Har för mig jag läst det i alla fall... Värt att prova en browser som inte är från Chromium för att va helt säker.