Testa SweClockers nya responsiva webbsida inför lanseringen

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt att den nya är snyggare. Bra jobbat 💪
Men hade önskat att under-kategorier hade lagt sig som en egen undermeny under huvudkategorierna upptill, snarare än som en dropdown-meny. Därmed kan man snabbt hoppa mellan de olika (vilket jag brukar göra). Nu måste jag först placera musen på rätt ställe, sen fokuserat gå ner till alternativt jag vill ha. Mycket, mycket knöligare.

Alltså typ detta (fast snyggare):

Istället för detta:

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

1. Går fortfarande inte att klistra in en bild i inlägget. Att ladda upp någon annanstans och sen länka leder bara till trasiga trådar när bilderna 2. Sidbredden - sluta hårdkoda max sidbredd. Vill man ha en smalare sida så gör man fönstret mindre. Nu ser det rent ut sagt fördjävligt ut när mer än halva skärmen består av en gigantisk vit blaffa

Vi är många (en majoritet i en undersökning tidigare i år) som alltid surfar med maximerade fönster. Forumet skulle bli oläsligt om raderna expanderade till en full skärmbredd. Snarare är det väl så att du som vill slippa vitt, och också verkar bekväm med att ha ickemaximerade fönster, själv minskar till den storlek där det inte längre syns vitt på sidorna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Jag tycker det ser ut som att hänglåset är rätt, men texten för hänglåset är fel. D.v.s "lås upp" så låser man och tvärt om.
Borde stå Meny upplåst /låst som speglar hänglåset

Rimligt förslag. Dock finns ingen text för mig på mobilen, endast ett hänglås.

Edit: Det verkar inte längre finnas någon möjlighet att gå till en specifik sida i en tråd, endast fram/bak eller först/sist. Inget jag använde väldigt ofta - men var ibland behändigt i mastodonttrådar när jag kanske hoppade in 4 sidor innan slutet för att ha en koll på vad som diskuterades.

Permalänk
Hedersmedlem

Svar på låst/olåst-diskussionen. Vi planerade att skriva om texterna men missade det i sista sekund, men bra att vi får feedback från er och kan justera efter det

Tack för alla synpunkter hittills! Några små designmissar hade jag räknat med, som sökrutan i headern som jag också stör mig på nu när jag har sett det Som Anton skrev tidigare - keep em coming, smått som stort.

Permalänk

Det hade inte skadat om det hade varit tydligare avdelare mellan nyheter på framsidan.

Ni må ha annonser, men de kan väl sitta fast på sidan. "Elgiganten - Omen" på framsidan är nu flytande i sin ruta. Samma påhitt som många reklamtunga websidor använder. Snälla fäst den på sin plats.

Nu minns jag inte hur förra betan såg ut, men får känslan av att denna versionen är mer tydlig och mindre "platt".

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Stort hopp på designen från förra versionen, dock fungerar inte avatar menyn.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Stämmer det är inte ett permanent skak, jag utryckte mig lite fel.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut hos mig. Kör Firefox, Windows 10, 4K upplösning.

Dock kan jag inte poängtera nog att vad SweC saknar mest av allt är ett "dark mode". Det är en väldigt vit sajt, jag tycker det är jobbigt för ögonen. Nu när ni gör en rejäl uppfräschning vore det absolut läge att införa detta. Snälla?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande att den dynamiska menyn är irriterande. Tur att man kan ställa in så den blir statisk. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Är det bara jag som gillar orange färg på rubrikerna för nyheterna framför de nya svarta?

Orange Is The New Black
Sorry, var helt enkelt tvungen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Härligt med att låsa toppmenyn!

Jag har dock problemet att den hoppar lite upp och ner ibland när jag scrollar. Händer ofta om jag scrollar och sedan stannar den. Använder firefox på Android.

EDIT: problemet verkar försvinna om jag låser upp menyn så den hänger med ner.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ralleballe:

Det hade inte skadat om det hade varit tydligare avdelare mellan nyheter på framsidan.

Ni må ha annonser, men de kan väl sitta fast på sidan. "Elgiganten - Omen" på framsidan är nu flytande i sin ruta. Samma påhitt som många reklamtunga websidor använder. Snälla fäst den på sin plats.

Nu minns jag inte hur förra betan såg ut, men får känslan av att denna versionen är mer tydlig och mindre "platt".

Angående stickyannonsen har vi inte lagt till denna nu. Det är något som funnits på swec ett bra tag.

Angående avdelare mellan nyheter så hade vi tydligare sådana i förra betan men fick ganska många klagomål på det så vi tog bort det i för denna beta.
Men det kanske tål att diskuteras ett varv till!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av adzer:

Jag tycker fortfarande att den dynamiska menyn är irriterande. Hoppas man kan ställa in så den blir statisk.

Menar du på något annat sätt än med hänglåset som vi nu lagt till (eller har du kanske bara missat det?)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Nej, gillade inte alls. Inte om det kommer se ut som det gör nu ca.
Men.. som med allt annat så vet jag att jag kommer att vänja mig.

Helt ärligt så kan sweclockers se ut hur fan som helst, jag kommer ändå hänga här

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Svar på låst/olåst-diskussionen. Vi planerade att skriva om texterna men missade det i sista sekund, men bra att vi får feedback från er och kan justera efter det

Tack för alla synpunkter hittills! Några små designmissar hade jag räknat med, som sökrutan i headern som jag också stör mig på nu när jag har sett det Som Anton skrev tidigare - keep em coming, smått som stort.

Märkte att menyn verkligen är låst i IE 11, men antar att det inte supporteras

I edge och chrome så verkar det som att man bara kommer in på en annons var man än klickar.

Utöver det..
Det står <untitled document> och made in MS frontpage 98... nä skämt o sido snyggt jobbat annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Snyggt! Men har lite synpunkter på "låsa meny"-funktionen:

Jag vill mena att om jag låser en meny, då följer den med som header oavsett hur långt jag scrollar på sidan. Låser jag upp den så glider den bort när man scrollar. Jag tycker det är väldigt liten skillnad på menyn om man har den låst eller olåst som det är nu, den försvinner ju så fort jag scrollat förbi första bannern.

Korta även ner animationstiden 🙂

Kör i Google Chrome på MacOS

Håller med om detta! Kanske borde finnas en tredje funktion som är "frys menyn".

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av osgorth:

Det ser bra ut hos mig. Kör Firefox, Windows 10, 4K upplösning.

Dock kan jag inte poängtera nog att vad SweC saknar mest av allt är ett "dark mode". Det är en väldigt vit sajt, jag tycker det är jobbigt för ögonen. Nu när ni gör en rejäl uppfräschning vore det absolut läge att införa detta. Snälla?

Dark Mode är absolut på radarn. Tänker med denna lansering var dock inte att lansera nya funktioner.

Men dark mode finns med på ”önskelistan” så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Stort hopp på designen från förra versionen, dock fungerar inte avatar menyn.

Vad menar du med avatar menyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Menar du på något annat sätt än med hänglåset som vi nu lagt till (eller har du kanske bara missat det?)

Nej jag hade bara missat det. Förväntade mig en inställning under min profil. Den lösningen som är nu fungerar bra!

Permalänk
Medlem

Hade förträngt den nya sidan sen sist.

Gillar fortfarande inte att ni flyttat ner annonsen under menyerna. Ser inga vidare ut och upplagt för miss klick med popup menyer.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Dark Mode är absolut på radarn. Tänker med denna lansering var dock inte att lansera nya funktioner.

Men dark mode finns med på ”önskelistan” så att säga.

Valfritt, hoppas jag. Mina ögon klarar inte ljus text på mörk bakgrund.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

1. Det blir väääldigt mycket annons när man går in på översiktssidan på mobilen. Ungefär 80 procent av den första vyn är annons, mellan 10 procent menyrad och 10 procent trådlista... Visst, det är bara ett scroll ner, men varje gång man går till översikten. Beror förstås på vilket surfmönster man har, men för mig blir det nästan vid varje trådbyte. Väldigt ofta.

Hmm kan du posta ett screenshot vid närmare eftertanke. Jag kollade lite nu och på min iPhone xr är det nästan identisk area (typ 35-40%) som är annons vid initial laddning.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

Valfritt, hoppas jag. Mina ögon klarar inte ljus text på mörk bakgrund.

Jadå. Om vi fixar dark mode kommer det att vara valfritt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi är många (en majoritet i en undersökning tidigare i år) som alltid surfar med maximerade fönster. Forumet skulle bli oläsligt om raderna expanderade till en full skärmbredd. Snarare är det väl så att du som vill slippa vitt, och också verkar bekväm med att ha ickemaximerade fönster, själv minskar till den storlek där det inte längre syns vitt på sidorna.

Att göra det ställbart mellan hårdkodat för en 15-17" skärm ca 1200px som det är nu och dynamiskt skulle vara lätt.
Att minska ned fönsterstorleken till hårdkodningen är ingen lösning, det är inte den upplösningen vi vill ha och när detta skrivs så var den vanligaste enskilda feedback punkten (från fem användare) att sidan är för smal

Sen kan man ju diskutera om man ska bygga för ett felaktigt beteende eller enligt vad fönster är tänkta för, dvs dynamisk storlek

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det ser bra ut hos mig. Kör Firefox, Windows 10, 4K upplösning.

Dock kan jag inte poängtera nog att vad SweC saknar mest av allt är ett "dark mode". Det är en väldigt vit sajt, jag tycker det är jobbigt för ögonen. Nu när ni gör en rejäl uppfräschning vore det absolut läge att införa detta. Snälla?

Skrivet av UndaC:

Jadå. Om vi fixar dark mode kommer det att vara valfritt

+1 för att få till dark mode, för avslappnade ögon och alla *oled skärmar.

Till dess äkta dark mode finns så fungerar 'night mode' i t.ex. Opera helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hmm kan du posta ett screenshot vid närmare eftertanke. Jag kollade lite nu och på min iPhone xr är det nästan identisk area (typ 35-40%) som är annons vid initial laddning.

80 procent var kanske en svag överdrift, det är runt 60 procent när jag mäter i bilden, men det är verkligen inte balanserat... EN forumrad syns nertill...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag tycker fortfarande att den dynamiska menyn är irriterande. Tur att man kan ställa in så den blir statisk. Bra jobbat!

Jag tycker inte heller om den. "Den gamla" menyn scrollade upp och bort mjukt och fint tillsammans med sidan. Den nya hänger kvar ett tag och försvinner sedan med skakningar och blinkning vilket är störande för ögonen och ger en dålig ux. speciellt för personer med fokuseringsproblem

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Att göra det ställbart mellan hårdkodat för en 15-17" skärm ca 1200px som det är nu och dynamiskt skulle vara lätt.
Att minska ned fönsterstorleken till hårdkodningen är ingen lösning, det är inte den upplösningen vi vill ha och när detta skrivs så var den vanligaste enskilda feedback punkten (från fem användare) att sidan är för smal

Sen kan man ju diskutera om man ska bygga för ett felaktigt beteende eller enligt vad fönster är tänkta för, dvs dynamisk storlek

Trist attityd att påstå att ett användningsmönster är "felaktigt beteende". Oförskämt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Ser hemskt ut med allt vitt ute i kanterna vid 100% zoom på en 27" skärm i 1440p. Jag känner ändå att det är en ganska signifikant mängd folk på ett datorentusiastforum som surfar på hemsidan från en dator. Dessutom är texten alldeles för liten som standard, bör upp till 150% av nuvarande storlek om man jämför med hur andra sidor ser ut.

Det senare är lätt delvis löst av slutanvändare genom att ctrl+scrolla upp så att allt zoomas in till typ 150%, men ändå, ska inte "första intrycket" av hemsidan vara något rimligt?

Om det tidigare, jag förstår att det handlar om att man inte vill att texten ska gå ut för mycket i kanterna, men varför inte göra något bra på vänster och/eller höger sida? Till exempel, istället för den finurliga navigeringslisten som går att "låsa" eller ej längst upp, varför inte lägga navigationen till vänster i allt utrymme som ändå inte utnyttjas, istället för att man ska behöva leta efter en navigationslist som försvinner när man rullar (ibland)?

Som t.ex. i denna mockup som jag precis kastade ihop på 10 minuter i MS Paint (självklart så kanske länk-knapparna till vänster ska vara något snyggare än typ 12-punkters Arial men förstå idén, kan ju vara någon avvikande bakgrundsfärg till vänster för att bryta av, t.ex. samma mörkgrå nyans som Nytt i forumet flyter på). Att alltid ha navigationen expanderad på det här sättet gör det också lättare att hitta grejer istället för att gräva i menyer. Ett klick är bättre än två!

Det som är till höger "nytt i forumet" etc kan i så fall vara flytande så att det alltid syns hur mycket man än scrollar.

Den som surfar i ett smalare fönster eller på en mobiltelefon slipper så klart sidomenyn och har kvar lösningen som på live-siten nu.

Edit: Allt utrymme till vänster och höger gör också att ni kan skippa topp-annonsen helst och istället lägga den till vänster. På det sättet ligger annonsen mer synlig hela tiden (bra för annonsören) samtidigt som det inte äter upp en massa horisontellt utrymme (bra för användarna)

Permalänk
Medlem

En väldigt stor förbättring jämfört med förra betan.
Önskar att menyn inte kom fram igen när man scrollar uppåt utan att den endast fanns överst på sidan.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL