Testa SweClockers nya responsiva webbsida inför lanseringen

Permalänk
Melding Plague

Testa SweClockers nya responsiva webbsida inför lanseringen

Många justeringar har skett sedan förra betaversionen och nu känner vi oss redo att dra ut det sista testet inför lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kommer alltid till samma annons i marknaden oavsett vilken jag klickar på.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd

Hoppas att ni behåller den gamla som både Webhallen & Prisjakt har gjort, annans tycker jag det är läge att protestera.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirLagsalot:

Kommer alltid till samma annons i marknaden oavsett vilken jag klickar på.

Upplever samma problem. Detta om man går via 'Marknad' menyn, det går dock bra att klicka i högerkolumnen, då kommer man in rätt.
Win10, PC, Chrome.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

feedback

1. Går fortfarande inte att klistra in en bild i inlägget. Att ladda upp någon annanstans och sen länka leder bara till trasiga trådar när bilderna försvinner så synnerligen dålig användarupplevelse.

2. Sidbredden - sluta hårdkoda max sidbredd. Vill man ha en smalare sida så gör man fönstret mindre. Nu ser det rent ut sagt fördjävligt ut när mer än halva skärmen består av en gigantisk vit blaffa

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får OCD stress av sådant här?
Kolla sökboxen, den är inte i mitten och är lägre positionerad jämfört med andra elementen.
Jag vet att nuvarande inte heller är centrerad. Men eftersom där är en text ovan flyter det in mer. Samt att den står helt ensam. Här ligger sökrutan lägre ner jämfört med allt annat horisontellt.

Permalänk
Medlem

Fungerar rätt fint på mobilen, mindre ryckigt än tidigare beta och trevligt att kunna låsa upp toppmenyn om så önskas.
Tycker att det var lite svårare att se vilka trådar som var olästa i forumet, anser att den tidigare ikonen var tydligare. Men kan vara en vanefråga.
Känslan är att forumet är betydligt kompaktare när man scrollar. Något som saknas är information om vilken del av forumet tråden kommer från vilket gör det mer svårnavigerat i "aktiva trådar". Det kräver betydligt mer av rubriken utan det.

Överlag helt ok dock.

Korrigering av stavfel/Förtydligande
Permalänk
Lego Master
Skrivet av mats42:

1. Går fortfarande inte att klistra in en bild i inlägget. Att ladda upp någon annanstans och sen länka leder bara till trasiga trådar när bilderna försvinner så synnerligen dålig användarupplevelse.

2. Sidbredden - sluta hårdkoda max sidbredd. Vill man ha en smalare sida så gör man fönstret mindre. Nu ser det rent ut sagt fördjävligt ut när mer än halva skärmen består av en gigantisk vit blaffa

1. Yes!

2. Säger du det?

Tillåt åtminstone MER av bredden att bestå av innehåll. Det ser inte riktigt klokt ut när saker sträcks ut över alldeles för breda ytor, heller. Men definitivt bredare än just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

När man zoomar ut så försvinner menyn om man befinner sig längst upp på sidan. Och för att få tillbaka menyn så måste man scrolla ner och sen upp igen. Ipad OS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Detta var mycket bättre! Nu har jag egentligen bara två klagomål, och en fundering...

1. Det blir väääldigt mycket annons när man går in på översiktssidan på mobilen. Ungefär 80 procent av den första vyn är annons, mellan 10 procent menyrad och 10 procent trådlista... Visst, det är bara ett scroll ner, men varje gång man går till översikten. Beror förstås på vilket surfmönster man har, men för mig blir det nästan vid varje trådbyte. Väldigt ofta.

2. Fortfarande menyklick och sen menyval för att få fram t ex aktiva trådar (mitt standardval nästan efter varje läst tråd, så säkert 20-30 ggr i en "läsesession", så många hundratals gånger under en normal dag), i stället för en tydlig och enkel knapp. Ju färre tryck desto bättre. Det finns ingen poäng med att köra in frekvent använda saker i menyer när det finns väldigt gott om plats för knappar, vilket det gör.

Fundering: varför visas låset som olåst när menyraden är låst, och låst när menyraden är olåst. Extremt förvirrande och ologiskt! Samtidigt kanske inget stort problem eftersom man gör valet en gång och kanske aldrig mer (om cookien sätts korrekt).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av superegg:

Hoppas att ni behåller den gamla som både Webhallen & Prisjakt har gjort, annans tycker jag det är läge att protestera.

Har flaggat för det tidigare och hoppas verkligen det, lägga till .old eller något i adressen vore smidigt skoj med ny design men inget för mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SirLagsalot:

Kommer alltid till samma annons i marknaden oavsett vilken jag klickar på.

Japp, något gick riktigt snett där, vi fixar det under den löpande betan.

Skrivet av superegg:

Hoppas att ni behåller den gamla som både Webhallen & Prisjakt har gjort, annans tycker jag det är läge att protestera.

Det kommer vi inte att göra annat ett kort tag initialt för att ha det som fallback om något skulle vara helt trasigt på nya sidan.
Om det är saker som du ogillar på nya sidan är du varmt välkommen att konkretisera det så ska vi absolut kolla på om det är något vi kan fixa/lägga till/ändra dock!

Skrivet av mats42:

1. Går fortfarande inte att klistra in en bild i inlägget. Att ladda upp någon annanstans och sen länka leder bara till trasiga trådar när bilderna försvinner så synnerligen dålig användarupplevelse.

2. Sidbredden - sluta hårdkoda max sidbredd. Vill man ha en smalare sida så gör man fönstret mindre. Nu ser det rent ut sagt fördjävligt ut när mer än halva skärmen består av en gigantisk vit blaffa

1: Ja det här är ju mer en feature request än vad det har med omdesignen att göra, med det sagt så har vi det på radarn!
2: Samma sak här, vi har inte minskat bredden på den nya sidan men det är absolut något vi kan kolla på till framtiden.

Skrivet av Nivity:

Är det bara jag som får OCD stress av sådant här?
Kolla sökboxen, den är inte i mitten och är lägre positionerad jämfört med andra elementen.
Jag vet att nuvarande inte heller är centrerad. Men eftersom där är en text ovan flyter det in mer. Samt att den står helt ensam. Här ligger sökrutan lägre ner jämfört med allt annat horisontellt.

https://i.imgur.com/3kxMKLl.png

Vi finjusterar lite Tack för att du uppmärksammade det!

Skrivet av Kwirek:

Något som saknas är information om vilken del av forumet tråden kommer från vilket gör det mer svårnavigerat i "aktiva trådar". Det kräver betydligt mer av rubriken utan det.

All right, kan nog hålla med där ja. Vi får titta på det!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som gillar orange färg på rubrikerna för nyheterna framför de nya svarta?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Avstängd

Älskar denna version.
Använder mobil, android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fundering: varför visas låset som olåst när menyraden är låst, och låst när menyraden är olåst. Extremt förvirrande och ologiskt! Samtidigt kanske inget stort problem eftersom man gör valet en gång och kanske aldrig mer (om cookien sätts korrekt).

Själv ser jag det tvärt om, men det har nog att göra med vad man ser den som låst till.

Jag ser den som låst till övre delen av skärmen (och därmed följer med ner när man scrollar - se Excel), du verkar se den som låst till övre delen av sidan (och därmed inte skall följa med).

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:

Vill man ha båda så kan man ju ha en knapp som tar bort hårdkodningen för oss som vill.
själva vitsen med fönster är ju att de är valbara i storlek så att jag kan styra min bredd själv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Mycket bättre! Bra att det vita blev grått och att man kan stänga av att topbaren följer med. Önskar dock lite tydligare avgränsning mellan artiklarna på mobilen, det är väldigt virrigt i nuläget.

Permalänk
Medlem

Något skumt för mig på marknaden, felet går att återskapa i både firefox och edge.

https://i.imgur.com/WRLUVA9.gifv

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Hjälpsam

Nyligen gått över till 2560x1440. Hade varit trevligt om responsiv även är responsiv till större format, inte bara mindre

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

Detta var mycket bättre! Nu har jag egentligen bara två klagomål, och en fundering...

1. Det blir väääldigt mycket annons när man går in på översiktssidan på mobilen. Ungefär 80 procent av den första vyn är annons, mellan 10 procent menyrad och 10 procent trådlista... Visst, det är bara ett scroll ner, men varje gång man går till översikten. Beror förstås på vilket surfmönster man har, men för mig blir det nästan vid varje trådbyte. Väldigt ofta.

2. Fortfarande menyklick och sen menyval för att få fram t ex aktiva trådar (mitt standardval nästan efter varje läst tråd, så säkert 20-30 ggr i en "läsesession", så många hundratals gånger under en normal dag), i stället för en tydlig och enkel knapp. Ju färre tryck desto bättre. Det finns ingen poäng med att köra in frekvent använda saker i menyer när det finns väldigt gott om plats för knappar, vilket det gör.

Fundering: varför visas låset som olåst när menyraden är låst, och låst när menyraden är olåst. Extremt förvirrande och ologiskt! Samtidigt kanske inget stort problem eftersom man gör valet en gång och kanske aldrig mer (om cookien sätts korrekt).

Vi tar en funderare på alla tre saker och återkommer

Edit: OBS kommer checka ut för dagen alldeles strax så om jag/vi inte svarar direkt på kommentarer ikväll betyder det inte att vi inte ser dem, så keep em coming!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Är det bara jag som gillar orange färg på rubrikerna för nyheterna framför de nya svarta?

Jag är med dig där och nämnde det även under förra vändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Själv ser jag det tvärt om, men det har nog att göra med vad man ser den som låst till.

Jag ser den som låst till övre delen av skärmen (och därmed följer med ner när man scrollar - se Excel), du verkar se den som låst till övre delen av sidan (och därmed inte skall följa med).

Hmm, ja så kan man ju se det. För mig är det bara orimligt att den som rör på sig (både positionsmässigt och animeringsmässigt) skulle vara "låst"...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Firefox 80.0.1
1920x1200

När man scrollar med musen, så kan sidan ställa sig och skaka till när man slutar scrolla, händer ofta.

För mycket luft omkring Nytt i forumet, Annonser, Nytt i labbet.

Svart text i rubriker nej tack det flyter ihop.

Nya bakrundsfärgen för brödtterexten gör det svårläst, hur tänker ni?

När jag ändå är igång så kan man önska att hela sidan är bredare, för om ni ska göra en ny responsiv sidan kanske det vore trevligt att det är responsivt för desktop oxå.

Fråga har för mig jag läst att att ni hade flest unika besökare på mobila enheter, mäter ni även tiden hur länge besökaren är på sidan med respektive enhet?

För jag misstänker att man snabbt läser lite rubriker på moblen för att sedan sätta sig vid sin dator och läsa den intressanta artikeln.

Not a Happy Camper

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Snyggt! Men har lite synpunkter på "låsa meny"-funktionen:

Jag vill mena att om jag låser en meny, då följer den med som header oavsett hur långt jag scrollar på sidan. Låser jag upp den så glider den bort när man scrollar. Jag tycker det är väldigt liten skillnad på menyn om man har den låst eller olåst som det är nu, den försvinner ju så fort jag scrollat förbi första bannern.

Korta även ner animationstiden 🙂

Kör i Google Chrome på MacOS

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Saknar fortfarande något som visar ifall man "gillat" ett inlägg eller inte

Headern är mycket snyggare! Dock trodde jag först "lås menyrad" innebar en statisk menyrad, som då följer med när man scrollar (utan att röra sig upp/ner som annars).

Marknaden är aningen skum, det är sista posten i marknadens nuvarande sida som blir länken till samtliga poster? Någon skum a-tag som täcker allt 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fundering: varför visas låset som olåst när menyraden är låst, och låst när menyraden är olåst. Extremt förvirrande och ologiskt! Samtidigt kanske inget stort problem eftersom man gör valet en gång och kanske aldrig mer (om cookien sätts korrekt).

Skrivet av Kwirek:

Själv ser jag det tvärt om, men det har nog att göra med vad man ser den som låst till.

Jag ser den som låst till övre delen av skärmen (och därmed följer med ner när man scrollar - se Excel), du verkar se den som låst till övre delen av sidan (och därmed inte skall följa med).

Jag tycker det ser ut som att hänglåset är rätt, men texten för hänglåset är fel. D.v.s "lås upp" så låser man och tvärt om.
Borde stå Meny upplåst /låst som speglar hänglåset

Edit: är det bara jag som under marknad, var jag än klickar, kommer in på ett grafikkort till salu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, ja så kan man ju se det. För mig är det bara orimligt att den som rör på sig (både positionsmässigt och animeringsmässigt) skulle vara "låst"...

Helt förståeligt, och oavsett tror jag som du skrev att man ställer in en gång och sedan glömmer bort den.
Men det är lite som med gps:en i en bil jag lånade - betyder den digitala knappen med texten "ljud av" att ljudet är av - eller att man skall trycka för att stänga av det. (Och omvänt då knappen bytte text när man tryckte.)
Glömde alltid bort vilket. ^^

Permalänk
Medlem

Usch, ännu smalare så att man måste slita på scrollknappen ännu mer. Blä för den här typen av mobilanpassning, tänk folk som har bredskärm, då blir det ju ännu värre.
Edit: Jag kör 1920 x 1080, ofta Zoomat till 150% för att slippa döutrymmet på sidorna, men nya designen blir det 200% zoom.
Edit: Jag antar att det är bootstrap dynga som används, utvecklade ett genuint hat för det när jag gjorde hemsidor, så mycket bloat och så dålig precision.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag saknar mörkt tema, det är något många hemsidor har börjat införa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Firefox 80.0.1
1920x1200

När man scrollar med musen, så kan sidan ställa sig och skaka när man slutar scrolla, händer ofta.

Har inte råkat ut för permanent skak, men det fladdrar till nästan varje gång jag scrollar med musen, ja. Samma version av FF, men 4K på skärmen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S