Geforce RTX 3080 rullar för fullt i testlabbet – men recensionsembargot skjuts fram

Permalänk
Hjälpsam

Måndag är ju första arbetsdagen, på arbetsveckan, vilket inte är kul.
Lite tröst att få läsa ett intressant test.
Fördelen med Måndag, är ju också att Jonas och Kenneth, kan använda hela helgen till testning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ovanlig och ganska snygg design på kylaren.

Men, varför satte Nvidia PCI-kontakten på framsidan av kortet på det sättet dom har gjort?
Vill du dra kablarna över eller under kortet? Då är dom ivägen för luftflödet.
Vill du dra kablarna längs med kortet åt sidan? Då blockerar du "GEFORCE RTX" (vissa bryr sig, vissa inte)

Hade det verkligen varit för svårt eller dyrt att dra en förlängning på insidan av kortet så att kontakten hade varit på sidan av kortet?

Edit:

Hade nog inte behövts mycket för att komma fram till en snyggare lösning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kommer ni sammanfatta testet i en kortare video?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ratatosk:

Måndag är ju första arbetsdagen, på arbetsveckan, vilket inte är kul.
Lite tröst att få läsa ett intressant test.
Fördelen med Måndag, är ju också att Jonas och Kenneth, kan använda hela helgen till testning.

juste... hela helgen på oss... självklart att vi kommer bencha hela helgen... *host*....

Permalänk

Roligt om de presterar sämre än ett 2080 TI

Om nu deras watt/"fps" har öknat med ca 50% och i samband med detta även en TDP på 320W (från 250W). 20% mer TDP och 50%+ ökad Watt/FPS ska ju göra så att kortet är 70%+ bättre.
Sen har ju inte Nvidia gett ut i vilka senarion detta sker, så det är fel att göra dessa typer av estimeringar. Ser dock lovande ut, lär ju vara 75-90% "mer FPS" kan jag tänka mig, utan DLSS. Om nu inte Nvidia ser sin nya AI teknik som "Ökad prestandard per watt, och det är väl där den roliga biten ligger.

Då kanske kortet enbart är 20% snabbare.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

Det kommer bli en lång helg...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kenneth:

juste... hela helgen på oss... självklart att vi kommer bencha hela helgen... *host*....

"Men snälla Kenneth!"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ovanlig och ganska snygg design på kylaren.

Men, varför satte Nvidia PCI-kontakten på framsidan av kortet på det sättet dom har gjort?
Vill du dra kablarna över eller under kortet? Då är dom ivägen för luftflödet.
Vill du dra kablarna längs med kortet åt sidan? Då blockerar du "GEFORCE RTX" (vissa bryr sig, vissa inte)

Hade det verkligen varit för svårt eller dyrt att dra en förlängning på insidan av kortet så att kontakten hade varit på sidan av kortet?

Kablarna har minimal inverkan på luftflödet så det är inget att bry sig om.

Skrivet av prawler646:

Roligt om de presterar sämre än ett 2080 TI

Om nu deras watt/"fps" har öknat med ca 50% och i samband med detta även en TDP på 320W (från 250W). 20% mer TDP och 50%+ ökad Watt/FPS ska ju göra så att kortet är 70%+ bättre.
Sen har ju inte Nvidia gett ut i vilka senarion detta sker, så det är fel att göra dessa typer av estimeringar. Ser dock lovande ut, lär ju vara 75-90% "mer FPS" kan jag tänka mig, utan DLSS. Om nu inte Nvidia ser sin nya AI teknik som "Ökad prestandard per watt, och det är väl där den roliga biten ligger.

Då kanske kortet enbart är 20% snabbare.

Prestanda relativt effekt är inte samma sak som prestanda.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av The Kristoffer:

Fläkten som ska putta upp luften baktill på kortet ser ut att trotsa all fläktlogik. Fläktbladen är ju skovlade för att putta ned luften. Jaja, någon har väl testat fläktarna innan får man hoppas.

Tror att det är en synvilla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hahaha det tog några sekunder innan jag kom på vad en "filofax" var för något. Jag tänkte "Jag har hört det ordet förut" xD

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kommer det "bara" vara 3080 FE som recenserar på måndag (eller innan 17:e) eller kommer det vara med några 3:e-parts-kort? @JonasT

Av NDA-tekniska skäl blir det ett "Pass" på den frågan dessvärre.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vilka spel blir de test på?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zeroastic:

Är det svarta som ser ut som kylfläns runt fläkten något värmeavledande material eller endast plast? Ser ut som massa plast utan någon nytta mer än designspråket.

Jonas kommenterade det i videon, det är metall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Av NDA-tekniska skäl blir det ett "Pass" på den frågan dessvärre.

Den bästa un boxning https://www.youtube.com/watch?v=C9QTZ4MvBaM&ab_channel=SweClo...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Hjälpsam

Kommer inte köpa kortet men om jag gjort det hade det nog blivit ett FE, verkar vara en grymt fin kylare!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det kortet har också något gemensamt med Geforce RTX 3080 Founders Edition. TVÅ FLÄKTAR!

Permalänk
Avstängd

Det går rykten om att Jonas och Kenneth är inlåsta i Antons källare i 4 dagar till!

Fråga: fungerar det med 2-3st vanliga 4-pinkontakter från grafikkortet (3090) in till ett nätagg som har 3st 4-pins uttag eller måste man använda sig av adaptern som följer med grafikkortet och därmed specialanpassat nätagg oxå?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@JonasT @Kenneth Vet ni ifall man kan förvänta sig någon klarhet i vilka kort som faktiskt görs på referens-pcb när NDA hävs? Just nu känns det sjukt mycket gambling att trycka på köpknappen den 17e om man laddar för vattenkylning.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnric:

Du borde redan idag dra två separata kablar. Kanske funkar ändå, kanske får skumma bluescreens eller krascher beroende på hur bra nätagget är och hur känsligt kortet är.

Tack för svar. Då får jag se till att ordna det ikväll.

Permalänk
Medlem

Najs att recensionerna släpps dagar innan själva kortet så man får analysera och tänka efter.

Kylaren verkar grymt läcker. Bra? Ingen aning. Samlarobjekt? Definitivt!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vet inte om jag är mer hype över prestandan eller kylaren

vad är så spec med kylaren? menar du den delen som blåser ut i baksidan eller den delen som blåser(suger) genom kylaren?
Vill minnas att det e flera kort som använt sig utav designen där fläkten blåser genom kylaren för kortet e utav det kortare sorten.
Sen kan ju iof nvidia ha gjort den helt enkelt bra mycket högkvalitativ jämfört med tidigare liknande lösningar men jag är inte så hypad över det.

Det jag e mest intresserad över är hur nära Ampere hamnar Turing vid spel där heltal är viktigt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Av NDA-tekniska skäl blir det ett "Pass" på den frågan dessvärre.

Attans. Då får det bli en överraskning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att Flight Simulator 2020 är med i recensionen! Vi lär ju vara många som vill uppgradera på grund av FS2020

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The Kristoffer:

Fläkten som ska putta upp luften baktill på kortet ser ut att trotsa all fläktlogik. Fläktbladen är ju skovlade för att putta ned luften. Jaja, någon har väl testat fläktarna innan får man hoppas.

Jag noterade det där på nvidias presskonferens. Tyckte också det såg märkligt ut då. Så jag tog mig en närmre titt på hur det faktiskt såg ut då.

När jag tittade närmre såg jag att fläktbladen faktiskt är skovlade för att dra luften ur flänsen. Alltså rätt håll.
På bild två i artikeln är fläktbladen konkava från kameran sett - och det innebär att de är utformade för att knuffa luften mot kamerans håll. Vinkeln på fläktbladet ökar ju närmre kameran fläktbladet är.

Fläkten snurrar alltså moturs på den fläkten som sitter längst ifrån skärmkontakterna.

Men! Fläktbladen är även böjda. Ytterdelen av fläktbladen sitter inte i linje med var infästningen är.
Och det är väl just det här som sticker ut och som får en att tro att fläkten ser ut att vara felvänd.
För vanligtvis är fläktbladen formade "offensivt" där ytterdelen av fläktbladet böjd så att denna delen är lite "före". Det kommer trycka luften mot mitten och därmed rimligen även ge en mer riktad luftstråle.
Nvidia har gjort tvärt om. De har ytterdelen av fläktbladet "släpande bakom" (brist på bra ord här kanske?). Det kommer rimligen göra att luften slängs ut överallt runtom fläkten istället för i en stråle.

Nu gissar jag här - men rimligen borde det kunna minska luftmotståndet lite att sprida ut utblåset över en 180graderssfär istället för att utforma fläktbladen att ge en stråle. Det borde iaf i teorin ge högre genomströmning på bekostnad av lägre möjlighet för tryck. Men tryck är de inte intresserade av här utan det är suget som är av relevans.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fan va kul! Detta har jag väntat på! Jag är riktigt taggad!

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Skrivet av TexasRed:

Börjar man ana att det blåser upp till storm?

Nä, är bara fläktarna till 3080 som börjat snurra

Permalänk

Angående fläktarna så visar och förklarar Jaystwocent det bra här: https://www.youtube.com/watch?v=zxJDdRgs7Lw

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Visst kliar det lite i fingrarna att trycka på den röda knappen lite tidigare? Typ nu?

Ville inte vänta till den 14:e, så jag tryckte på den röda knappen, och nu står brandkåren utanför...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Första gången jag känner att nog Nvidias founders edition är ett bättre val än 3e parts leverantörer. De har verkligen tänkt till med kylarlösningen, medans många 3e parts kör med den gamla vanliga kylaren.

10GB vram känns som att det kommer inte vara några problem, speciellt inte om speltillverkare börjar med att streama in texturer direkt från SSD som PS5.
Lite som ens telefon.. har 128GB, men använder typ 20, för resten ligger i molnet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men oj så chockerande att kylflänsarna inte var i plast ^^