Mark Zuckerberg: "Apples App Store förtjänar att hårdgranskas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Vi kan jämföra med windows. Om Microsoft imorgon skulle stänga ner alla andra butiker och tvinga alla till windows store skulle det vara helt ok för dig? Det är ju Microsoft som har byggt plattformen.

Vad sägs om vi låter bli? För det finns alternativ till Windows där ute. Det finns färre alternativ till någon som äger ett stycke mark och som ställer upp en rutschkana med tillhörande biljettstånd. Det är inte så att du kan bara kliva in och kräva att få ställa upp ett eget biljettstånd på någon annans mark.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd

Båda är svin, Mark säger bara emot när det påverka dom själv.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Sh4d0wfi3nd:
Varför har någon annan rättighet att tjäna pengar på appförsäljning på en enhet och plattform som de har skapat själva?

Om jag bygger en rutchbana ska väl ingen annan få bygga ett biljettstånd brevid mitt och sälja biljetter till mitt bygge... bygg en egen jävla rutchkana!

Och om Apple väljer att ta bort alla nyhetsappar och tillgång till alla nyhetssidor för deras användare, och endast tillåta deras egna nyhetstjänst så skulle du säga att det var helt okej för att det är "deras plattform"? Trots att det skulle innebära att Apple nu styr alla användares nyhetsflöde mer eller mindre?
Vart går gränsen?

Poängen är att när något anses som en livsviktig del av samhället och ett par företag äger hela marknaden, i detta fall telefoner, så kan man inte låta företagen styra detta som dom vill. Extremt naivt att tro att företagen inte kommer utnyttja den beroendepositionen som alla människor blivit satta i. Därav sätter man upp regler för att förhindra ett scenario där dessa monopolföretag kan utan hinder missbruka sin position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Alternativa App Stores leder inte till mer konkurrens, utan möjliggör bara för andra storbolag att tvinga på oss deras egna stores/launchers. Se bara hur det är på Windows, som användare har man inget val utan man får förhålla sig till det Epic/Steam/Blizzard/UPlay/GOG/MS Store väljer och erbjuda. Känner inte att jag sparar in några 30%, utan dem pengarna går in i någon annans ficka och kvar blir jag med femtioelva launchers...

Det är sjukt störande! Lägg till Rockstars och Origin på dom du skrev och jag känner mig grinig direkt. Sen är vissa Launchers så jävla pissiga, slöa, drar onödigt mycket resurser, och på en modern snabb dator med gbit fiber med nvme diskar så känns det som att man browsar webben på en gammal Pentium 3 när man navigerar i Launchern. Origin, jag tittar främst på dig nu!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

När ironi får ett ansikte.

Vi snackar ändå om personen som hårdnackat menar att Facebook inte alls behöver källgranskning. Sten möt glashus.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Självklart använder de min data. Alla företag använder sina kunders data. Frågan är bara på vilket sätt.
Följdfråga: Varför skulle ett av världens lönsammaste bolag börja använda sina kunders data på ett mer invasivt sätt när en stor del av deras säljargument är personlig integritet?

Deras "personlig integritet" är ju mest marknadsföring. Apple vill inte ge bort någonting som de själva kan tjäna pengar på. Inga av de här företag är "Good guys" de är alla ute efter att tjäna så mycke pengar som möjligt. De går ju t.ex rykten om att apple håller på med en egen söktjäns så att de kan byta ut google t.ex. De håller även på med en drös hälsorelaterade projekt som de använder data från Apple watch och en massa andra project som de använder din data till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Deras "personlig integritet" är ju mest marknadsföring. Apple vill inte ge bort någonting som de själva kan tjäna pengar på. Inga av de här företag är "Good guys" de är alla ute efter att tjäna så mycke pengar som möjligt. De går ju t.ex rykten om att apple håller på med en egen söktjäns så att de kan byta ut google t.ex. De håller även på med en drös hälsorelaterade projekt som de använder data från Apple watch och en massa andra project som de använder din data till.

Sant men i jämförelse med Facebook så nog de flesta företag helgon.

https://www.bbc.com/news/technology-46618582#:~:text=Facebook....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Vi kan jämföra med windows. Om Microsoft imorgon skulle stänga ner alla andra butiker och tvinga alla till windows store skulle det vara helt ok för dig? Det är ju Microsoft som har byggt plattformen.

Hade inte varit en dum idé, hade nog köpt mer programvara till Windows om så var fallet. Nu blir det att man skippar spel för att man inte mäktar med att skaffa ytterligare en launcher. Jag vill att plattformar (läs OS) konkurrerar med varandra, inte att plattformar innehåller ytterligare 100 plattformar som inga fullt tillgodoser ens behov.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johan.ka:

Deras "personlig integritet" är ju mest marknadsföring. Apple vill inte ge bort någonting som de själva kan tjäna pengar på. Inga av de här företag är "Good guys" de är alla ute efter att tjäna så mycke pengar som möjligt. De går ju t.ex rykten om att apple håller på med en egen söktjäns så att de kan byta ut google t.ex. De håller även på med en drös hälsorelaterade projekt som de använder data från Apple watch och en massa andra project som de använder din data till.

Så länge datan är helt opersonlig och de inte använder den för direkt marknadsföring (eller värre) till mig så har jag inga problem med det. Att de använder anonym hälsodata för att t.ex. utveckla Apple Watch till att kunna varna för ostabilt hjärtrytm eller andra mer svårupptäckta sjukdomar är inte heller något jag har emot.
Men självklart gör de allt de kan för att maximera sin vinst. De är ju ett vinstdrivande företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Hade inte varit en dum idé, hade nog köpt mer programvara till Windows om så var fallet. Nu blir det att man skippar spel för att man inte mäktar med att skaffa ytterligare en launcher. Jag vill att plattformar (läs OS) konkurrerar med varandra, inte att plattformar innehåller ytterligare 100 plattformar som inga fullt tillgodoser ens behov.

Om man ser till historieboken så brukar inte monopol vara de bästa på att tillgodose allas behov. Det som brukar hända är att den som har kontroll över monopolet börjar bestämma vad för behov du ska ha.

Sen så personligen så är jag okej med att trycka på en annan icon för att undvika såna här situationer. Känns inte att det är en enorm uppoffring man gör särskilt inte mot vad tidigare generationer fick offra. T.ex när samma företag ägde fabriken du arbetade i, bostaden du bor i, affären som du handlar i etc. Personligen tycker jag att det är bättre som vi har det idag än som i början av 1900 talet när det var mer vanligt med monopolliknande situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Om man ser till historieboken så brukar inte monopol vara de bästa på att tillgodose allas behov. Det som brukar hända är att den som har kontroll över monopolet börjar bestämma vad för behov du ska ha.

Sen så personligen så är jag okej med att trycka på en annan icon för att undvika såna här situationer. Känns inte att det är en enorm uppoffring man gör särskilt inte mot vad tidigare generationer fick offra. T.ex när samma företag ägde fabriken du arbetade i, bostaden du bor i, affären som du handlar i etc. Personligen tycker jag att det är bättre som vi har det idag än som i början av 1900 talet när det var mer vanligt med monopolliknande situationer.

Saken är ju den att jag inte ser det som monopol att erbjuda ”helhetslösningar”. Det är betydligt enklare att hoppa mellan App Store och Google Play Store då de är ”kompletta” och erbjuder i stort sett allt man behöver. Detsamma kan man inte säga om Steam, EGS, UPlay, Battlenet etc, de är snarare små monopol man inte kan välja bort om man inte är villig att offra respektive spelutbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Saken är ju den att jag inte ser det som monopol att erbjuda ”helhetslösningar”. Det är betydligt enklare att hoppa mellan App Store och Google Play Store då de är ”kompletta” och erbjuder i stort sett allt man behöver. Detsamma kan man inte säga om Steam, EGS, UPlay, Battlenet etc, de är snarare små monopol man inte kan välja bort om man inte är villig att offra respektive spelutbud.

Om de nu bara fanns en butik som du verkar förespråka så skulle du ju offra spelutbud genom de olika utvecklarna skulle få mindre pengar att lägga på utveckling. Vilket i sin tur leder till mindre kontent. Sen så kan ju den som äger butiken vägra att låta ditt spel bli tillgängligt på plattformen om den konkurrerar mot något av deras egna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det är sjukt störande! Lägg till Rockstars och Origin på dom du skrev och jag känner mig grinig direkt. Sen är vissa Launchers så jävla pissiga, slöa, drar onödigt mycket resurser, och på en modern snabb dator med gbit fiber med nvme diskar så känns det som att man browsar webben på en gammal Pentium 3 när man navigerar i Launchern. Origin, jag tittar främst på dig nu!

Vad skönt att inte Origin tillåts att ha ett monopol då pga av att Windows är öppen för vem som helst att utveckla till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Sh4d0wfi3nd:
Varför har någon annan rättighet att tjäna pengar på appförsäljning på en enhet och plattform som de har skapat själva?

Om jag bygger en rutchbana ska väl ingen annan få bygga ett biljettstånd brevid mitt och sälja biljetter till mitt bygge... bygg en egen jävla rutchkana!

Det där var en konstig jämförelse.
Men om du tänker så här, du bygger en rutschbana, som du vill att så många som möjligt ska använda, och du placerar denna rutschbana inne på en annans nöjesfält. Har inte det nöjesfältet då rätt att ta del av intäkterna? Med tanke på att du får många fler som vill åka den tack vare vart den är placerad.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Epic vill kunna gå in på Willys och sälja mat hursomhelst och blir upprörda när Willys vill ha 30% av försäljningen för att Epic ska få stå i matbutiken.

Zuckenberg blir tjurig då COOP bara ger poäng till dom som är medlemmar i klubben.

Är det en bra liknelse?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

"Facebook förtjänar att hårdgranskas."

Ja men verkligen, varför inte.

Permalänk
Medlem

iOS har runt 25% market share globalt, väldigt sällan över 50% i någon marknad (marknaden är i sig ett duopol). Anledningen till varför andra vill åt iOS är betalningsviljan hos deras användare, den är flerfaldigt högre än hos Android. Så glöm allt som har med "kundens bästa" och annat bullshit att göra, detta handlar om att använda lagen för att fylla fickorna (precis som med EU mot Microsoft, absolut NOLL blev bättre för kunderna och hur många här har köpt en Windows N licens?)

Jag har fyra launchers på min spelburk, det ger mig bokstavligt talat ingenting (mer än extremt dålig konsultutvecklad skräpmjukvara), bara tanken på någon Samsung store med kernel privileges på iOS får mig att må dåligt

Att ha val är bara bra om valen är likvärdiga.

30% är mycket på mjukvarulicenser enligt mig, det är helt för lite på låtsasgrejer som VBucks, där borde Apple ta 95%. Detsamma gäller streamingtjänster, där tjänsterna utnyttjar den enorma potentialen av hårdvaru- och mjukvaru-utvecklingen (eller dom kan iaf, Spotify t.ex. är erkänt dåliga på att nyttja dom hundratals miljoner dollar Apple lagt på plattformen). 30% första och 15% andra året på en löpande fiktiv oändlig vara är inte speciellt mycket med tanke på vad dom får.
Men modellen skulle kunna tjäna på lite mer dynamik.

Permalänk
Medlem

Egentligen så förstår jag inte problemet. Det är ju fullt förståligt att butiken man säljer i vill ha en viss procent på förtjänsten.
Så, höj priset. Vad är det som är så svårt? Sen får butikerna slåss med sin procentsats.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Oavsett vad man tycker om Facebook och Mark så är det ju bra att han säger det högt. Det skapar media och kritik om problemet. Sedan om det hjälper eller stjälper han i längden återstår att se.
30% är inte skäligt enligt mig. 10-15% är mer rimligt, samt att tillåta alternativa appstore men att då voida all mjukvarugaranti.

Ja helt en klart rimligare nivå.
Klart de skall få tjäna pengar på sina grejor men 30% i monopolställning för något som kostar dem under 1% per transaktion blir inte rimligt.
Apple/Google är nog väl medvetna om att detta kan komma till vägs ända men de kommer av naturliga stjäl kämpa emot detta så långt det bara går.
Skål Älgen!

Permalänk

@Johan.ka: apple andvänder inte min data för att tjäna pengar. Epic store betalar dom, så dom behöver inte det

Permalänk
Medlem

Man bör räkna iaf 5% i transaktionskostnader med tanke på valutaförluster, bedrägerier och chargebacks.
Sen har vi bandbredd.
"The data used for first-time downloads of leading 250 mobile applications across the world in the first quarter of this year increased by 34% from the previous-year quarter to 596 petabytes. This increased by 52% from the three-year average data of 391 petabytes for Q1 2020."
https://www.digitalinformationworld.com/2020/05/the-coronavir...

Förutom det tillkommer så klart drift och personalkostnader för densamme samt vidareutveckling. Givetvis gör Apple en vinst, men man måste räkna in allt (inkl gratis-appar), 1% är en alldeles för låg beräknad kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Så, medden logiken sborde inte steam få ta betalt för spel på Windows? Och Microsoft borde inte få ta betalt för operativsystem till intel-CPUer..? Eller hur långt vill du dra det?

Tycker självklart andra utvecklare ska få sälja mjukvara till vilken plattform som helst. Det gäller även i form av appbutiker. På samma vis kan plattformsutvecklaren ta betalt för.. plattformen.

Microsoft bygger inte hårdvaran på PC exklusivt, men de gör de på Xbox, varför får inte jag sälja spel där? Pc har alltid varit en öppen plattform, som många andra OS, iOS har aldrig varit det... ser inte att jämförelsen passar så bra. Se apples mobila enheter som spelkonsoler så är det inte någon skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Och om Apple väljer att ta bort alla nyhetsappar och tillgång till alla nyhetssidor för deras användare, och endast tillåta deras egna nyhetstjänst så skulle du säga att det var helt okej för att det är "deras plattform"? Trots att det skulle innebära att Apple nu styr alla användares nyhetsflöde mer eller mindre?
Vart går gränsen?

Poängen är att när något anses som en livsviktig del av samhället och ett par företag äger hela marknaden, i detta fall telefoner, så kan man inte låta företagen styra detta som dom vill. Extremt naivt att tro att företagen inte kommer utnyttja den beroendepositionen som alla människor blivit satta i. Därav sätter man upp regler för att förhindra ett scenario där dessa monopolföretag kan utan hinder missbruka sin position.

Absolut inte! De har öppnat för att en marknad med nyhetsappar ska få finnas på iOS, det ska självklart inte få stängas ner marknader som företag baserat sina strategier för. Det är som att IBM skulle stoppa HP, Dell och Lenovo att tillverka PC nu, det går inte. Men Apple är helt i sin rätt att välja vilka marknader inom deras ekosystem de vill öppna och vilka de vill behålla kontrollen på. Mjukvara och dess distribution är en sådan marknad som de väljer att inte öppna. Jag är helt okej med det. Om du väljer att ladda ner appar från hemsidor med apk-register eller cydia så kommer inte jag stoppa dig, men jag skulle inte lita på att innehållet är korrekt i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Det där var en konstig jämförelse.
Men om du tänker så här, du bygger en rutschbana, som du vill att så många som möjligt ska använda, och du placerar denna rutschbana inne på en annans nöjesfält. Har inte det nöjesfältet då rätt att ta del av intäkterna? Med tanke på att du får många fler som vill åka den tack vare vart den är placerad.

Nej nej nej, rutchbanan är på min tomt inne på mitt eget nöjesfält som jag själv skapat. Jag har valt att hyra in tjänsten att sälja ballonger och glass från andra, men rutchbanan och alla attraktioner är mina och bara öppna för mina besökare. Nu vill epic bygga en egen attraktion på mitt nöjesfält och sälja biljetter till den själva. Det är väl en ganska bra liknelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Microsoft bygger inte hårdvaran på PC exklusivt, men de gör de på Xbox, varför får inte jag sälja spel där? Pc har alltid varit en öppen plattform, som många andra OS, iOS har aldrig varit det... ser inte att jämförelsen passar så bra. Se apples mobila enheter som spelkonsoler så är det inte någon skillnad...

Två fel blir inte rätt, eller whatabutism, eller vad du nu vill kalla det. Har aldrig försvarat konsollernas modell. Men jag är helt beredd att säga att IOS är en platform där nedlåsningen är mer alvarlig för att det är en bredare plattform som uppfyller vitala funktioner för människor, och inte enbart spel. Jag är inte heller övertygad av ditt påstående att plattformens historia är relevant. Det är i alla fall mycket mer relevant vilken roll den fyller idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej nej nej, rutchbanan är på min tomt inne på mitt eget nöjesfält som jag själv skapat. Jag har valt att hyra in tjänsten att sälja ballonger och glass från andra, men rutchbanan och alla attraktioner är mina och bara öppna för mina besökare. Nu vill epic bygga en egen attraktion på mitt nöjesfält och sälja biljetter till den själva. Det är väl en ganska bra liknelse

Verkligen inte. En bättre liknelse är att du har sållt en rutchbana till en kund, som placerar den på sin mark. Men nu får inte tredje part lov att sälja tillbehör till den utan att du får en del av kakan. Förstår verkligen inte alls hur du tycker att Apple äger hårdvara de sållt till en konsument. Riktigt obehaglig inställning till ägande om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Verkligen inte. En bättre liknelse är att du har sållt en rutchbana till en kund, som placerar den på sin mark. Men nu får inte tredje part lov att sälja tillbehör till den utan att du får en del av kakan. Förstår verkligen inte alls hur du tycker att Apple äger hårdvara de sållt till en konsument. Riktigt obehaglig inställning till ägande om du frågar mig.

Apple äger inte hårdvaran, men de äger och kontrollerar iOS. Du köper din iOS-enhet med den vetskapen och jag ser det som något positivt till och med. Vi behöver inte tycka lika, men lägg gärna inte ord i min mun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Två fel blir inte rätt, eller whatabutism, eller vad du nu vill kalla det. Har aldrig försvarat konsollernas modell. Men jag är helt beredd att säga att IOS är en platform där nedlåsningen är mer alvarlig för att det är en bredare plattform som uppfyller vitala funktioner för människor, och inte enbart spel. Jag är inte heller övertygad av ditt påstående att plattformens historia är relevant. Det är i alla fall mycket mer relevant vilken roll den fyller idag.

Svårt att se det som en nedlåsning om det alltid varit så sedan 13 år nu. I början kunde ingen ens göra appar... det fanns bara de som telefonen kom med. Dessutom har Google Play exakt samma regler så kall det vad du vill med whatsboutism passar inte här så vitt jag kan se. Det jag jämför med är andra låsta ekosystem, ser inte varför inte det skulle vara relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Svårt att se det som en nedlåsning om det alltid varit så sedan 13 år nu. I början kunde ingen ens göra appar... det fanns bara de som telefonen kom med. Dessutom har Google Play exakt samma regler så kall det vad du vill med whatsboutism passar inte här så vitt jag kan se. Det jag jämför med är andra låsta ekosystem, ser inte varför inte det skulle vara relevant

Det är ju exakt detta som är whataboutism. Jag kritiserar Apple, och du svarar "Men företag X gör likadant." Det kan absolut vara intressant att jämföra. Men att säga "andra gör också så, därför är det ok" är inte en jämförelse, det är en bortförklaring.

Vi tycker uppenbarligen olika i denna frågan, men du kanske kan expandera på vad du tycker är okej.
Vad tycker du Apple inte borde få göra?
Är det relevant vilken ställning plattformen har?
Tycker du nuvarande kurrenslagstiftning (som straffat tex Microsoft för betydligt mildare konkurenshämmande åtgärder) är för hård?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut inte! De har öppnat för att en marknad med nyhetsappar ska få finnas på iOS, det ska självklart inte få stängas ner marknader som företag baserat sina strategier för. Det är som att IBM skulle stoppa HP, Dell och Lenovo att tillverka PC nu, det går inte. Men Apple är helt i sin rätt att välja vilka marknader inom deras ekosystem de vill öppna och vilka de vill behålla kontrollen på. Mjukvara och dess distribution är en sådan marknad som de väljer att inte öppna. Jag är helt okej med det. Om du väljer att ladda ner appar från hemsidor med apk-register eller cydia så kommer inte jag stoppa dig, men jag skulle inte lita på att innehållet är korrekt i alla fall...

Du kan ju inte samtidigt påstå att Apple får begränsa exakt vad dom vill för användare av deras mjukvara, samtidigt som du påstår att dom inte får stänga ner olika nyhetsappar exempelvis. Då får dom ju uppenbarligen inte göra som dom vill.

Och nej, det är inte ens i närheten av att IBM skulle stoppa PC-tillverkning. Du har extremt konstiga och orealistiska jämförelser.

Om du stoppar mig från att ladda ner externa appar eller inte är rätt irrelevant, det som är relevant är att Apple gör exakt allt i sin makt för att stoppa mig från att göra det. Detta hade varit ett icke-problem om externa appar på iOS faktiskt varit ett reellt alternativ.