Vilket är ditt bästa spel någonsin?

Permalänk
Avstängd

Kan inte svara på, men topplistan är:

Sonic the Hedgehog 2 (Mega Drive)
Chrono Trigger
Heroes of Might and Magic III
Deus Ex
Half-Life 2 (jepp)
Portal 1/2
Crusader Kings II
Fallout 2
Starcraft
Knights of the old Republic II
Thief 2

På rak arm iaf, skulle jag tänka efter en stund skulle listan se annorlunda ut. Men som sagt, kan inte välja ett enskilt bästa spel. Deus Ex kanske.

Permalänk
Medlem

Finns såklart många spel som är riktigt bra. Men inget spel har haft en sån inverkan på mig, som The Last Of Us hade. Det är rakt av ett mästerverk utan dess like.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Titanfall 2

Fantastisk Singleplayer Kampanj
Utmärkt Multiplayer
Banade väg för Apex Legends

SciFi, Mechs, Blisk!

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Många äldre spel som nämns. För mig är det God of War som tar kakan. Ett otroligt grymt spel med bra gameplay, story och worldbuilding.

Permalänk
Medlem

Det är svårt det här, men Quake 2 är det spel som jag återkommer till när jag tröttnar på allt annat. Det är inte det spelet jag har flest timmar på eller bästa unika spelminne från men om jag bara fick behålla ett spel så skulle det bli det.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Den eviga frågan... Det är så galet svårt! Blir jag väckt mitt i natten med en pistol mot tinningen så säger jag nog ändå Fallout 2. Stämningen, humorn, karaktärerna, uppdragen, grafiken, de taktiska elementen.... Wow vilket spel det är alltså.

Permalänk
Medlem

Super Mario 3

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

DARK SOULS: Prepare To Die Edition
Hands down.

Finns många äldre spel som ligger på topp om man sätter någon slags koefficient för ålder/technologi vs spelglädje men om man skiter i allt det och bara säger bästa spel... Dark Souls.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

DARK SOULS: Prepare To Die Edition
Hands down.

Finns många äldre spel som ligger på topp om man sätter någon slags koefficient för ålder/technologi vs spelglädje men om man skiter i allt det och bara säger bästa spel... Dark Souls.

Håller med, har bara själv kört remaster varianten. Det är något speciellt med dark souls 1 som jag inte riktigt kan lägga fingret på. Inte känt den känslan som jag fick av ds1 i något annat spel.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

WoW på releasedagen då alla var gröna och folk bara gick omkring och mös. Det var tider

Permalänk
Medlem

Everquest II, och då framför allt under expansionerna KoS-RoK. Lade det på hyllan under AoD-tiden efter att ha plöjt ner runt 20 000 timmar i det varav många i världstoppen.
Sedan bytte det ägare (igen?) någon gång efter det och alla konton som typ inte hade loggat in under en viss tid gick om intet, däribland flera av mina. Har väl två av mina gamla konton som jag loggade in med ett par gånger, och skapade nog även några till för att boxa en ny grupp, men jag insåg rätt så snart att det var ett dött spel som aldrig skulle kunna erbjuda det det en gång gjorde. Tråkigt, men det är så det blir med tiden, och lika bra är väl det i det här fallet, annars hade jag nog fastnat i det träsket igen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

WoW på releasedagen då alla var gröna och folk bara gick omkring och mös. Det var tider

Jag har hört om det där! dock var jag inte med då, jag började inte spela wow förrens i samband med släpp av BC. Men det är ett väldigt bra spel, där jag har dödat sååååå många timmar, jag brukar säga att det är det bästa MMO jag har spelat, har inte hittat något annat som har toppat det än, vilket leder till att jag någongång om året, eller vid släpp av expansioner börjar spela igen haha. så det blir väl dags snart igen här o testa vid släpp av Shadowlands.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Man blir ju att tänka "Ok, ett spel... det ska jag väl lyckas med" men fasen vad svårt :). Man blir ju liksom fast i favoriter från helt olika genres och då blir det klurigt att välja. Baldur's Gate 2 i topp i dess genre, Zelda a Link to the Past har jag spelat om otaliga gånger sedan barndomen, Heroes of Might and Magic 3 är fortfarande underbart, Diablo 2 i en klass för sig (även om Path of Exile är riktigt bra också men kan inte mäta sig med hur D2 var "back in the days") och med lite modernare spel så var jag imponerad av Resident Evil 2 remake som jag lade många timmar på (även om originalen av resident evil 1 och 2 också ligger högt i topp). Det finns ju så många bra spel...

Får jag välja ett så skulle jag nog ändå säga Final Fantasy 7 om jag tänker tillbaka på hur det påverkade mig när det spelades första gången. Även det har jag spelat om flera gånger.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Unreal Tournament!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alien Isolation i VR.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

The Curse of Monkey Island
Steamlänk

God portion med humor, utmanande och fantastisk "grafik". Måste nog köra en gång till nu.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Alien Isolation i VR.

Du är fan sjuk. Vem vill utsätta sig för det?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

World of Warcraft

Spelat det i 15 års tid och raidat i 5 års tid på hardcore nivå (2007-2012) och spenderade massvis av tid på seriös PvP mellan 2005-2009.

Om jag skulle börjat spela det på senare år skulle jag inte satt det som "det bästa spelet" men alla gamla minnen och kvalitén på spelet generellt som blizzard levererat mestadels av tiden under de 15 åren jag spelat gör det till en överlag riktigt bra upplevelse.

Spelat skiten ur WoW Classic men la ner det nu och gick tillbaka till retail inför shadowlands just för att det var under AQ40 tiderna jag "fastnade" för raiding back in the days och vill inte fastna där igen... retail är mer laidback och fungerar bättre för mig i dagsläget eftersom jag kan spela lite mer när jag känner för det och slipper förlita mig på andra spelare.

Kommer dock givetvis spela ohälsosamt mycket av TBC Classic om det lanseras min favoritexpansion där jag säkerligen snittade runt 10 timmars speltid om dagen, fyfan vad jag inte hade något liv under en 2 årsperiod där men helt klart värt det när man gled runt i ironforge i full T6 med sin amani war bear och hand of a'dal titel över huvudet eller med en "gladiator" rank med tillhörande gladiator mount och matchande säsongsgear för den arena säsongen, mitt rekord var 2.4k rating ihop med en arms warrior under s3 där jag spelade holy paladin och paladin har jag lirat i 15 år nu.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Final Fantasy 7.

Utan snack om saken.
Har aldrig upplevt så starka känslor pga ett spel som detta.

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate 2 blir mitt val. Diablo 2 är inte långt ifrån att stjäla förstaplatsen dock!

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Man blir ju att tänka "Ok, ett spel... det ska jag väl lyckas med" men fasen vad svårt :). Man blir ju liksom fast i favoriter från helt olika genres och då blir det klurigt att välja. Baldur's Gate 2 i topp i dess genre, Zelda a Link to the Past har jag spelat om otaliga gånger sedan barndomen, Heroes of Might and Magic 3 är fortfarande underbart, Diablo 2 i en klass för sig (även om Path of Exile är riktigt bra också men kan inte mäta sig med hur D2 var "back in the days") och med lite modernare spel så var jag imponerad av Resident Evil 2 remake som jag lade många timmar på (även om originalen av resident evil 1 och 2 också ligger högt i topp). Det finns ju så många bra spel...

Får jag välja ett så skulle jag nog ändå säga Final Fantasy 7 om jag tänker tillbaka på hur det påverkade mig när det spelades första gången. Även det har jag spelat om flera gånger.

Exakt så känner jag med.
Har en top 20 lista där alla kan vara mina top 3 spel genom tiderna, dock så slår FF7 allt.

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate II

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Transport Tycoon Deluxe (eller OpenTTD)

Så satans mysigt att bygga effektiva järnvägar och bråka med städer... jag får aldrig nog i alla fall!

Jag började bläddra i tråden och tappade snart hoppet om att någon skulle nämna Transport Tycoon. Fick nästan en tår i ögat när jag såg din kommentar, det är ju ett helt magiskt bra spel. Även min röst faller på det, så klart!

Permalänk
Avstängd

Thief: The Dark Project (plus dess hundratals fanmissions)
Skulle ta för lång tid att motivera det hela så..

Thief's brilliant subtlety is still unmatched 18 years later
https://www.pcgamer.com/thiefs-brilliant-subtlety-is-still-un...

Listan bör egentligen inkludera ca 10 spel..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Du är fan sjuk. Vem vill utsätta sig för det?

När jag köpte Alien Isolation så startade jag upp det. Sen ja sprang in i garderober för jämnan men lik förbannat sniffade aset upp en när man fan inte ens andades... Lirade inte liret på ett par år efter det. Men sen tog jag mod till mig. Det slutade med att jag använde en mod som zombifierade Alienmodern då blev det spelbart!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Satt först o tänkte igenom gamla nes o amigaspel, men måste nog rösta på Zelda Botw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

The Curse of Monkey Island
Steamlänk

God portion med humor, utmanande och fantastisk "grafik". Måste nog köra en gång till nu.

Elakt att länka så bra spel... nu blir det kanske VAB imorgon... 5€ är alldeles för billigt alltså... jaha, då äger man det också (igen)... ses på andra sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Jag började bläddra i tråden och tappade snart hoppet om att någon skulle nämna Transport Tycoon. Fick nästan en tår i ögat när jag såg din kommentar, det är ju ett helt magiskt bra spel. Även min röst faller på det, så klart!

Härligt!

Det är det enda spelet jag faller tillbaka till hela tiden, bara finns inget annat som gör samma grej för mig. Man kan vara lat och sen straffar det sig, eller köra ett ny generering och bara skita i att vara perfekt och se hur det går.

Permalänk
Medlem

Chrono Trigger

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Factorio! Lagt typ 1500h i det spelet.

Där faller min röst också.

Lagt massor med timmar och hela "optimera mera" tilltalar mig enormt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT