Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Detta har säkert svarats på flera gånger.

Men ifall man vinner ett hus på låt säga 700 000 kr och sedan behöver man byta värmesystem i huset på 150 000 kr. Kan man höja huslånet då eftersom denna renovering höjer husets värde?

Eller hur ska jag kunna byta ut exempelvis oljepannan mot bergvärme på 150 000 kr?

Om banken tycker kalkylen är OK och du får en värdering som är tillräckligt hög så absolut. Ett alternativ är annars att låna blanco, gör renoveringen och värdera sedan om huset när allt är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Om banken tycker kalkylen är OK och du får en värdering som är tillräckligt hög så absolut. Ett alternativ är annars att låna blanco, gör renoveringen och värdera sedan om huset när allt är klart.

Nu jobbar inte jag på bank men antar att man kan bli sittandes med blancolånet ett tag om marknaden får för sig att svänga nedåt under renoveringen, dvs att nya värderingen inte kan motivera ett högre bolån?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Nu jobbar inte jag på bank men antar att man kan bli sittandes med blancolånet ett tag om marknaden får för sig att svänga nedåt under renoveringen, dvs att nya värderingen inte kan motivera ett högre bolån?

Skulle kunna hända, men den lilla risken är nog bättre än att värdera innan renoveringen och inte få med de värdehöjande åtgärderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Detta har säkert svarats på flera gånger.

Men ifall man vinner ett hus på låt säga 700 000 kr och sedan behöver man byta värmesystem i huset på 150 000 kr. Kan man höja huslånet då eftersom denna renovering höjer husets värde?

Eller hur ska jag kunna byta ut exempelvis oljepannan mot bergvärme på 150 000 kr?

Varför skulle du inte kunna det, så länge man uppfyller bankens krav på stadigvarande inkomst o.s.v. o.s.v. så är det inga som helst problem att låna upp till 85% belåningsgrad om man så vill.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har precis tittat på ett hus där det står "fastighetsskatt (4260 kr (48048kr)" Vad menas med det i parantes? 4260kr per år låter rimligt men vad är dessa 48 tusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Har precis tittat på ett hus där det står "fastighetsskatt (4260 kr (48048kr)" Vad menas med det i parantes? 4260kr per år låter rimligt men vad är dessa 48 tusen?

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-skatteprogram/co...

Kan beloppet inom parantes vara fastighetsskatten om begränsningsregeln tas bort, 0,75% av taxeringsvärdet, så 6.4 MSEK då ungefär?

Och att det inte är friköpt tomt (ofri grund), då hamnar dagens fastighetsskatt (avgift) på 4174kr i år.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven om en grej och tänker sammanfatta det kort.

Jag och Pappa köpte vår lägenhet 2014 där vi står 50% var på den. Efter 2 år flyttar han ut och jag bor själv men han äger fortfarande 50%. Min fru flyttar in och vi bor tillsammans idag. Min far vill ge mig resterande 50% i form av gåva så att jag äger 100%. Vi(jag och min fru)planerar på att köpa en större bostad. Vi ponerar att vi köper för 5 000 000

Lägenheten kostade 3 090 000 år 2014 och mäklaren värderar lägenheten till 3 800 000(vi antar att jag säljer den för detta priset). Nu till frågeställningen: Är det smart att jag väljer att äga lägenheten 100%?

OM äger 100% lägenheten: så kommer vi inte att ha någon möjlighet att göra uppskov då frugan kommer att äga andra halvan av bostaden, dvs 2 500 000. Då blir det en situation där jag har sålt "dyrare" och köpt "billigare"

Om INTE äger 100%: Jag kommer att ha en möjlighet att göra uppskov men pappa måste även betala skatt.

Finns det andra saker jag inte har tänkt på? Sorry för ett långt meddelande.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av MakubeX:

Ja, det står skrivet att det är företaget som bygger lägenheterna som står för kostnaden och inte föreningen.
Hade föreningen tagit smällen så hade köpet inte varit aktuellt, för stor belastning mot föreningen då i ett alldeles för tidigt skede

Du förstår att med all sannolikhet tar byggfirman igen det i andra änden så det är föreningen som betalar i slutändan ändå? Knappast som att byggfirman sysslar med välgörenhet...

Skrivet av Recall:

Den absolut största belastningen, den man bör vara väldigt rädd för, är om (när) räntan återigen stiger. Skuldsättningen i nyproduktion är oftast skyhög. Tror dom flesta missar att man får förenings lån i knät också, tyvärr..

Personligen tycker jag att det ser illa ut i dom flesta nya föreningar jag har tittat på. Men som sagt ha stenkoll och förstå föreningens ekonomi innan köp, ett måste!

Jag har faktiskt sett ett flertal nybildade föreningar i Stockholm som haft väldigt bra ekonomisk plan, en del helt skuldfria faktiskt. Men det vanligaste är ju som du säger helt katastrofala ekonomiska planer.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

OM äger 100% lägenheten: så kommer vi inte att ha någon möjlighet att göra uppskov då frugan kommer att äga andra halvan av bostaden, dvs 2 500 000. Då blir det en situation där jag har sålt "dyrare" och köpt "billigare"

Om INTE äger 100%: Jag kommer att ha en möjlighet att göra uppskov men pappa måste även betala skatt.

Finns det andra saker jag inte har tänkt på? Sorry för ett långt meddelande.

Pengarna skall in, oavsett om det är du eller farsgubben som betalar den (med mindre att han har en reaförlust att göra avdrag mot). Räntan på uppskov motsvarar en bankränta på 3,25% så i dagsläget är det inte lönsamt jämfört med ett banklån som utan större problem går att få för halva kostnaden.

MEN, det ligger ett förslag från regeringen att avskaffa uppskovsräntan fr.o.m. 1 januari 2021 vilket gör det till en icke-fråga. Skatten på 700 kkr är ungefär 150 kkr så frågan är väl snarare om ni behöver de sista kronorna för att klara av husköpet eller om ni vill göra er skuldfria mot skatteverket. Som sagt, pengarna skall in, oavsett om du betalar in dem nu eller om 10 år. Om 150 kkr är skillnaden mellan 1 resp 2% amorteringskrav hade jag valt att behålla dem för att sänka amorteringen men samtidigt försökt spara ihop dem så snart som möjligt.

Tänk även på det juridiska om du och frugan går in i husköpet med väldigt olika förutsättningar, det kan vara värt att prata med en jurist om ni bör skriva äktenskapsförord eller liknande.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Pengarna skall in, oavsett om det är du eller farsgubben som betalar den (med mindre att han har en reaförlust att göra avdrag mot). Räntan på uppskov motsvarar en bankränta på 3,25% så i dagsläget är det inte lönsamt jämfört med ett banklån som utan större problem går att få för halva kostnaden.

Finns ju dock många andra fördelar med att ha uppskov, t.ex. blir det en kudde vid en nedgång av bostadsmarknaden. Man kan ju även investera de pengarna för högre avkastning än uppskovsräntan under tiden. Jag skulle verkligen söka uppskov med så mycket som möjligt oavsett om jag behövde de pengarna eller inte.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Min fråga: Hur kommunicerar man till en långivare att ens bolån INTE handlar främst om att "köpa hus för jag vill ha hus!" utan "köpa hus där en andel kommer låta expandera ens egenföretagsverksamhet för att tjäna mer pengar och på så vis kunna betala in mer i lån". Jag vill som sagt var köpa hus av båda skälen och inte endast hedonistiska skäl som möjligen många andra. Men detta verkar vara svårt att kommunicera.

Dessutom har jag också ett till synes (men ekonomiskt fördelaktigt förslag för långivare) radikalt perspektiv på det hela: det värsta som kan hända med min hus- och verksamhetsinvestering är att jag hamnar på gatan utan någonting och dör och långivaren behåller huset som pant och kan lätt sälja av det för att få tillbaka typ 99% av alla lånade pengar.

Det är liksom mer som om de är riskkapitalinvestare åt mig än att jag är någon slumpvis svensson som bara vill köpa hus. Min arbetsyta är för liten nu för att kunna expandera verksamheten (videoproduktion på nätet). Jag har utrustningen men saknar tillräcklig plats för den...

Ursäkta det forcerande uttrycket men jag är en sådan som inte vill dalta med fina byråkratiska ord eller dylikt. Jag vill komma till skott och sedan gå vidare. Och för mig handlar det oxå om fasta månadskostnader beträffande lån, amortering och ränta. Har jag en fast driftkostnad med lån+amortering+ränta+resten före rörliga kostnader på cirka 7000 kr så är jag nöjd. Sedan struntar jag i om räntan är på 2-5%. Jag tror ändå inte att många kmr hinna betala tillbaka sina lån som har ännu lägre räntor och ändå det bra ställt innan vi alla dör (ursäkta cynismen, jag vill bara vara ärlig).

Så frågan är hur man kan kommunicera detta på ett sätt som tilltalar långivare? Allt en långivare vill veta är väl återbetalningsgarantier även om det omfattar att jag hamnar på gatan utan något och de behåller huset och allt inuti?

Tack för svar på förhand (och ja, det är en seriös fråga även om den är udda och låter lite smått frustrerad i tonen)!

/ AplAy.

Du skriver själv att de ska agera riskkapitalinvesterare åt dig. Riskkapitalister investerar inte för 1-2% återbäring/år. De vill ha en stor andel av produkten eller återbäring på 10-30%/år. Du får leta annan lånegivare som du säger, privatbolån är inte det du söker.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Pengarna skall in, oavsett om det är du eller farsgubben som betalar den (med mindre att han har en reaförlust att göra avdrag mot). Räntan på uppskov motsvarar en bankränta på 3,25% så i dagsläget är det inte lönsamt jämfört med ett banklån som utan större problem går att få för halva kostnaden.

MEN, det ligger ett förslag från regeringen att avskaffa uppskovsräntan fr.o.m. 1 januari 2021 vilket gör det till en icke-fråga. Skatten på 700 kkr är ungefär 150 kkr så frågan är väl snarare om ni behöver de sista kronorna för att klara av husköpet eller om ni vill göra er skuldfria mot skatteverket. Som sagt, pengarna skall in, oavsett om du betalar in dem nu eller om 10 år. Om 150 kkr är skillnaden mellan 1 resp 2% amorteringskrav hade jag valt att behålla dem för att sänka amorteringen men samtidigt försökt spara ihop dem så snart som möjligt.

Tänk även på det juridiska om du och frugan går in i husköpet med väldigt olika förutsättningar, det kan vara värt att prata med en jurist om ni bör skriva äktenskapsförord eller liknande.

Jaha? När kommer beslutet om avskaffning av uppskovsräntan?
Det fetstilta förstår jag tyvärr inte har läst om det ett par gånger. Skulle du kunna förklara mer djupgående?

Gällande äktenskapsförord har vi redan fixat, bättre att skriva avtal när man är sams än osams.

Om jag förstår det så beror situationen på, ifall 150 kkr är avgörande mellan 1 eller 2% amorteringskrav så är det mer värt att behålla de och försöka spara ihop det så snabbt som möjligt för att betala tillbaka till Skatteverket då de har högre ränta än banken. För att över huvudtaget göra detta så behöver jag alltså låta ägandeskapet vara, dvs jag 50% och pappa 50%. Stämmer det?

edit: jag ser att uppskovsräntan är 0,5% och inte 3,25%?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Jaha? När kommer beslutet om avskaffning av uppskovsräntan?
Det fetstilta förstår jag tyvärr inte har läst om det ett par gånger. Skulle du kunna förklara mer djupgående?

Gällande äktenskapsförord har vi redan fixat, bättre att skriva avtal när man är sams än osams.

Om jag förstår det så beror situationen på, ifall 150 kkr är avgörande mellan 1 eller 2% amorteringskrav så är det mer värt att behålla de och försöka spara ihop det så snabbt som möjligt för att betala tillbaka till Skatteverket då de har högre ränta än banken. För att över huvudtaget göra detta så behöver jag alltså låta ägandeskapet vara, dvs jag 50% och pappa 50%. Stämmer det?

edit: jag ser att uppskovsräntan är 0,5% och inte 3,25%?

Uppskovsräntan är på hela vinsten, inte bara på skatten, därför den motsvarar ungefär 3,25% om man skulle låna på banken.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Uppskovsräntan är på hela beloppet, inte bara på vinsten, därför den motsvarar ungefär 3,25% om man skulle låna på banken.

Ah tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Uppskovsräntan är på hela beloppet, inte bara på vinsten, därför den motsvarar ungefär 3,25% om man skulle låna på banken.

Uppskovsräntan beräknas på hela vinsten och inte bara på skatten på denna vinst. Så vid en ränteberäkning får man justera för detta och ränteavdrag på bolåneänta. Då får man ca 3,25 %.

0,005/0,22/0,7=~0,0325 dvs ca 3,25 %

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Uppskovsräntan beräknas på hela vinsten och inte bara på skatten på denna vinst. Så vid en ränteberäkning får man justera för detta och ränteavdrag på bolåneänta. Då får man ca 3,25 %.

0,005/0,22/0,7=~0,0325 dvs ca 3,25 %

Precis det jag skrev? Du kanske avsåg att citera den jag svarade.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Precis det jag skrev? Du kanske avsåg att citera den jag svarade.

Nej, det var det inte. Du skrev:

"Uppskovsräntan är på hela beloppet, inte bara på vinsten[...]"

Innebörden av detta får ses som tämligen oklar. Möjligen avsåg du att skriva skatten istället för vinsten.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Nej, det var det inte. Du skrev:

"Uppskovsräntan är på hela beloppet, inte bara på vinsten[...]"

Innebörden av detta får ses som tämligen oklar. Möjligen avsåg du att skriva skatten istället för vinsten.

Såklart skrev fel, menade skatten, inte vinsten.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

uppdatering, var förbi Swedbank och skrev på banklån

0.9% rabatt tror jag det blev

450 000 rörlig 1.45%
450 000 1 år 1.40%
440 000 3 år 1.39%

Lyckades inte pruta ner några punkter men lyckades få gratis nyckelkund i 3 år vilket motsvarar ca 1400kr insparat. Jag kan ha hört fel men jag tyckte han sa att det motsvarar i princip 1.39% på rörliga delen.

Hade säkert kunnat få lägre någon annanstans men det får jag kolla upp nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

uppdatering, var förbi Swedbank och skrev på banklån

0.9% rabatt tror jag det blev

450 000 rörlig 1.45%
450 000 1 år 1.40%
440 000 3 år 1.39%

Lyckades inte pruta ner några punkter men lyckades få gratis nyckelkund i 3 år vilket motsvarar ca 1400kr insparat. Jag kan ha hört fel men jag tyckte han sa att det motsvarar i princip 1.39% på rörliga delen.

Hade säkert kunnat få lägre någon annanstans men det får jag kolla upp nästa år

Vad är fördelen att låsa på två olika år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är fördelen att låsa på två olika år?

Ingen, det har diskuterats i tråden flertalet gånger. Det är rent utsagt dåligt med olika löptider

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Det stämmer säkert. Men jag tänkte att i värsta fall sitter jag fast i 3 år som mest om jag nu förlänger min 1åriga varje år, istället för att låsa typ en 2 år och en 5 år så tar det 10 år innan de går ut samtidigt. Jag kanske tänker helt fel

Permalänk
Medlem

Jag band allt idag på 1år till 1,25%
Lyckades inte få ner räntan på rörligt tillräckligt mycket för att välja det denna gången.
Min tro är att räntan kommer förbli låg de närmsta åren och vill då binda så kort tid till så låg ränta som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Hade säkert kunnat få lägre någon annanstans men det får jag kolla upp nästa år

Ditt problem är ju att det inte är lönt att kolla runt nästa år då du är låst i 3år på lånet med längst bindningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Litenskit: Det stämmer säkert. Men jag tänkte att i värsta fall sitter jag fast i 3 år som mest om jag nu förlänger min 1åriga varje år, istället för att låsa typ en 2 år och en 5 år så tar det 10 år innan de går ut samtidigt. Jag kanske tänker helt fel

Nej du sitter fast i 3 år och nästa år är din förhandlingsposition på den "rörliga och 1-åriga rabatten obefintlig eftersom du inte kan spela ut bankerna mot varandra. Så du lär totalt sett betala högre ränta över dina 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Litenskit: Det stämmer säkert. Men jag tänkte att i värsta fall sitter jag fast i 3 år som mest om jag nu förlänger min 1åriga varje år, istället för att låsa typ en 2 år och en 5 år så tar det 10 år innan de går ut samtidigt. Jag kanske tänker helt fel

Ja, det är bara snacket bankerna kör för dig för att låsa in dig som kund. Efersom du måste omförhandla de kortare lånen medan det långa är låst har du inget alternativ att gå till annan bank om du inte vill betala avgiften för att lösa lånet i förväg. De kan därmed i praktiken ge dig vilken räntesats de vill vid omförhandling av de korta lånen. I praktiken finns det inga fördelar med att dela upp lånet, det skall till någon extremt speciell situation för att du skall tjäna på det.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

@Aktsu: nu blev jag små nojjig, gör bankerna så att de visar en fingret i denna situation efter ett år? Min bror menar på att det inte skulle hända, och aldrig hänt för honom vid liknande situationer men han har iofs eget företag och oerhört mycket högre huslön. Han fick 0.98% nu i veckan med 5 års bindningstid hos Avanza.
jag skrev iofs att jag skrivit på men jag har fortfarande inte godkänt det via bankid . ska nog ringa han imorgon och byta till 3 år och rörligt. eller enbart rörligt. får se hur munter han låter över telefon

Permalänk
Medlem

@Triffid: Kan man inte flytta sin rörliga och 1års till en annan bank isåfall. eller vill andra banker inte röra vid en med kvast ens om man har en del av lånet i annan bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Triffid: Kan man inte flytta sin rörliga och 1års till en annan bank isåfall. eller vill andra banker inte röra vid en med kvast ens om man har en del av lånet i annan bank?

Banker är väl generellt sett sugna på att ta hela lånet. Ocj inte några smådelar.

Jag skulle antingen kör helt rörligt eller fast ex 5 år för allt. Beror på hur mkt risk man vill ta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

@Aktsu: nu blev jag små nojjig, gör bankerna så att de visar en fingret i denna situation efter ett år? Min bror menar på att det inte skulle hända, och aldrig hänt för honom vid liknande situationer men han har iofs eget företag och oerhört mycket högre huslön. Han fick 0.98% nu i veckan med 5 års bindningstid hos Avanza.
jag skrev iofs att jag skrivit på men jag har fortfarande inte godkänt det via bankid . ska nog ringa han imorgon och byta till 3 år och rörligt. eller enbart rörligt. får se hur munter han låter över telefon

Många banker har ju att rabatter gäller en viss tid, så när löptiden på 1 åringen går ut så är det ju en ny förhandling på just det lånet (och det rörliga). Då är din förhandlingsposition svag då du är bunden till banken oavsett och kan inte flytta delar. Jag skulle aldrig dela upp mellan bundrt och rörligt ens utan välj en löptid och lägg allt där.