Microsoft avtäcker Xbox Series S med prislappen 3 595 kronor

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

@tyvar1: Sagt och gjort, herr Konsolgrävare!

Nu är det bara att starta nedräkningen tills man får gräva fram Next Gen konsolerna ur deras kartonger!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja verkligen, det är faktiskt större skillnad mellan de båda än jag hade väntat mig. Visst, samma bandbredd sett till lagringen, men annars är skillnaderna signifikanta nog för att utvecklare rimligtvis borde behöva anpassa koden en del för Series S. Där borde PS5 bli en lättare målplattform, de dynamiska klockfrekvenserna till trots, eftersom utvecklarna åtminstone siktar på samma kapacitet där.

Tom Warren läckte specen för ett tag sen och han verkade helt säker på sin sak så det var i sig ingen överraskning.

Men han skrev inget om bandbredd och jag var helt övertygad om att de skulle köra 14 Gbps minnen på en 160 bit buss (bandbredd 280 GBps). Men så kommer det här...224 GBps är vad man får med 128 bit buss. Och så 56 GBps på de sista 2 GB? Nån som sett nån förklaring?

Edit: Inser nu, den har en 128 bit buss + en 32 bit buss. Då stämmer matten iaf. Udda, minst sagt...

Permalänk
Medlem

Folk hurrar över S pris/prestanda, men jag undrar om inte detta återigen kommer hålla tillbaka många spel som är multiplatform.

4 Tflops samt mindre och långsammare RAM (10Gb 224/54 GBps) är rejält mycket lägre än PS5 som är den enda SKU:n från Playstation. Man kan ju dra ner upplösningen, men vid ett visst plan så begränsas utvecklarna i hur spelet fundamentalt är designat. Man vill ju se Unreal 5 grafik på både nästa Assasins Creed och Uncharted.

Permalänk

Så länge cpu är med på noterna så är gpu enkel att skala ner. Det ska ju vara en instegsport till flådigare grafik. Vilka spelproducenter tror du tjänar mer på att göra spelen dassiga utseendemässigt istället för bländande? Dagens spelmotorer kan scala ner grafiken till Switch nivå från AAA.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det enda som lär hindra Microsoft är att de själva stödjer något sådant.

Skulle kanske fungerat för OG Xbox (som var just, mer eller mindre, en standard-PC), men både Xbox och Playstation, även om de använder CPU/GPU från AMD, och kör x64-kod, så är de inte några standard PC. Dvs. även om Sony och MS låste upp de (så att man kunde boota vilka egna system man ville), så skulle det inte gå att installera vanliga Windows på de.

Tekniskt kanske Microsoft skulle kunna ta fram en icke-PC-kompatibel specialversion av Windows som gick att köra vanliga Windowsappar på. Men förutom att de skulle förlora på försäljningen av hårdvaran (till nuvarande priser), så skulle det troligen kosta extremt mycket pengar i form av utveckling och testning av en ny egen Windows-version, att det skulle bli oekonomiskt för dom. Sedan kommer de dessutom ovanpå det få ökade kostnader för många år framåt att supporta, underhålla och släppa säkerhetspatchar för en icke standard Windows-version.

Bättre, och förmodligen mer ekonomiskt vettigt för de, att de istället gör om hårdvaran, och gör en version som är 100% PC-kompatibel från grunden. Dvs. en kompakt PC i form liknande den som XSS-konsolen har, och säljer den som en vanlig dator.

Skulle gärna själv kunna tänka mig en sådan (till rätt pris). Känns som om Microsoft är duktigare på att bygga färdiga hårdvaruprodukter än Intel (även om jag diggar deras NUC:ar, och har en själv som jag gillar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Skulle kanske fungerat för OG Xbox (som var just, mer eller mindre, en standard-PC), men både Xbox och Playstation, även om de använder CPU/GPU från AMD, och kör x64-kod, så är de inte några standard PC. Dvs. även om Sony och MS låste upp de (så att man kunde boota vilka egna system man ville), så skulle det inte gå att installera vanliga Windows på de.

Tekniskt kanske Microsoft skulle kunna ta fram en icke-PC-kompatibel specialversion av Windows som gick att köra vanliga Windowsappar på. Men förutom att de skulle förlora på försäljningen av hårdvaran (till nuvarande priser), så skulle det troligen kosta extremt mycket pengar i form av utveckling och testning av en ny egen Windows-version, att det skulle bli oekonomiskt för dom. Sedan kommer de dessutom ovanpå det få ökade kostnader för många år framåt att supporta, underhålla och släppa säkerhetspatchar för en icke standard Windows-version.

Jo, hela denna diskussionen är lite löjlig. Det finns massvis av datorer att välja mellan om man vill ha en dator, i alla prisklasser, och XBoxen är subventionerad för att de räknar med att få in kulor på spelen så de har ingen anledning att släppa på kontrollen över den. (Jag säger inte att de nödvändigtvis går back på konsolerna, men hade de inte fått in pengar från spelen så hade konsolerna varit rejält mycket dyrare.)

Hade Windows RT/S eller liknande Windowsversioner blivit något, alltså där man inte kan köra vanlig Windowsmjukvara utan bara "store-appar", så hade det ju kunnat vara ett alternativ för MS tar ju samma betalt i den butiken som i XB-butiken. Men utbudet av programvara, förutom spel, i deras butik gör att det inte finns någon mening med det. Sen är det inte omöjligt att de släpper någon liten burk med klen hårdvara som kör sådant Windows och stöder streamade spel om några år, eller så skippar de Windowskompatibiliteten och bygger en CC-liknande produkt för bara streaming.

Men XBox kör redan en anpassad variant av Windows 10. Jag tror inte det skulle vara enkelt att få den versionen att stödja installation av Windowsprogram eller så, men kärnan är ju den samma likväl som stora delar av hårdvaran. Men som sagt tror jag inte problemet ligger i arbetet som hade krävts utan i motiveringen till att göra så.

Citat:

Bättre, och förmodligen mer ekonomiskt vettigt för de, att de istället gör om hårdvaran, och gör en version som är 100% PC-kompatibel från grunden. Dvs. en kompakt PC i form liknande den som XSS-konsolen har, och säljer den som en vanlig dator.

Skulle gärna själv kunna tänka mig en sådan (till rätt pris). Känns som om Microsoft är duktigare på att bygga färdiga hårdvaruprodukter än Intel (även om jag diggar deras NUC:ar, och har en själv som jag gillar).

Jo, NUC är väldigt trevliga men har ju, förutom Hades Canyon, inte haft något att komma med när det gäller spel. Nu verkar de släppa NUCar med stöd för riktiga grafikkort, vilket ju är jättebra men samtidigt vet jag inte om det verkligen är en "Next Unit of Computing" längre med tanke på storleken på dem. Jag hade också gärna sett en typ HTPC från MS. Gärna mer inspirerad av Surface-designen än XB, men även XB-designen är ju bättre än de flesta konkurrenter som just NUC, Zotac Box, Mac Mini eller alla andra kompakta datorer. Helst med hyfsad grafikprestanda förstås. Men jag tror inte det ligger i pipelinen på ganska länge i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Folk hurrar över S pris/prestanda, men jag undrar om inte detta återigen kommer hålla tillbaka många spel som är multiplatform.

4 Tflops samt mindre och långsammare RAM (10Gb 224/54 GBps) är rejält mycket lägre än PS5 som är den enda SKU:n från Playstation. Man kan ju dra ner upplösningen, men vid ett visst plan så begränsas utvecklarna i hur spelet fundamentalt är designat. Man vill ju se Unreal 5 grafik på både nästa Assasins Creed och Uncharted.

Skrivet av Nyarlathotep:

Så länge cpu är med på noterna så är gpu enkel att skala ner. Det ska ju vara en instegsport till flådigare grafik. Vilka spelproducenter tror du tjänar mer på att göra spelen dassiga utseendemässigt istället för bländande? Dagens spelmotorer kan scala ner grafiken till Switch nivå från AAA.

Det är inte frågan om att det kan gå. Frågan är om det är enkelt. Är det inte enkelt så kommer man ta genvägar/anpassa till den sämre hårdvara. Dvs per definition att S håller tillbaka X.

Faktum kvarstår, X har 6 GB mer minne än S. Att bara dra ner skärmbuffer-upplösningen kommer inte frigöra ens i närheten av så mkt minne. Så man får dra ner på annat, texturupplösning inte minst, för att dra ett exempel. Men N64-texturer kommer inte accepteras på Series S så det finns faktiskt en undre gräns, trots att det är skalbart.

Så Xbox spel måste designas så att "portning" till S inte blir för krångligt (läs:dyrt) eller medföra alltför kasst resultat (igen, N64 texturer). I många fall kommer det nog inte vara nått problem men potientiellt är S en iaf mindre armbåge i sidan på X. Inte så mkt pga beräkningskraft eller bandbredd (de går ju ändå hand i hand), utan i minnesmängd.

Hade känts lugnare om S haft iaf 12 GB. Men pengarna räckte tydligen bara till 5 minnesmoduler, inte 6 (och dito antal minneskontroller i APUn). That $299 som styr...

4 GB diff hade makes sense om man ser på PC världen. Series X är, grovt och i brist på AMD alternativ, 2080Super prestanda. Series S har RX5500 4GB som mest lika kompis. 4 GB diff där. 5500 4GB snittar 68 fps i TechPowerUps testsvit, i 1080p. 2080Super snittar 63 fps i samma testtsvit, i 2160p.

Att sen MS säljer S som en 1440p (men allt annat "lika next-gen") maskin kan vi lämna därhän...RDNA2 magic kanske, hmm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Det är inte frågan om att det kan gå. Frågan är om det är enkelt. Är det inte enkelt så kommer man ta genvägar/anpassa till den sämre hårdvara. Dvs per definition att S håller tillbaka X.

Faktum kvarstår, X har 6 GB mer minne än S. Att bara dra ner skärmbuffer-upplösningen kommer inte frigöra ens i närheten av så mkt minne. Så man får dra ner på annat, texturupplösning inte minst, för att dra ett exempel. Men N64-texturer kommer inte accepteras på Series S så det finns faktiskt en undre gräns, trots att det är skalbart.

Så Xbox spel måste designas så att "portning" till S inte blir för krångligt (läs:dyrt) eller medföra alltför kasst resultat (igen, N64 texturer). I många fall kommer det nog inte vara nått problem men potientiellt är S en iaf mindre armbåge i sidan på X. Inte så mkt pga beräkningskraft eller bandbredd (de går ju ändå hand i hand), utan i minnesmängd.

Hade känts lugnare om S haft iaf 12 GB. Men pengarna räckte tydligen bara till 5 minnesmoduler, inte 6 (och dito antal minneskontroller i APUn). That $299 som styr...

4 GB diff hade makes sense om man ser på PC världen. Series X är, grovt, 2080Super prestanda. Series S har RX5500 4GB som mest lika kompis. 4 GB diff där. 5500 4GB snittar 68 fps i TechPowerUps testsvit, i 1080p. 2080Super snittar 63 fps i samma testtsvit, i 2160p.

Att sen MS säljer S som en 1440p maskin kan vi lämna därhän...RDNA2 magic kanske, vem vet.

Jag var också lite besviken på minnet i S, kanske mer på hastigheterna än storleken dock.

Men jag tycker det är lite tidigt att jämföra med grafikkort då vi inte vet tillräckligt än. Vad får dig att tro att S grafikprestanda är likvärdig med 5500 exempelvis? Visst är de lika på många sätt men lyftet med RDNA2 mot RDNA är väl inte helt klarlagt hur det kommer att se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag var också lite besviken på minnet i S, kanske mer på hastigheterna än storleken dock.

Hastigheten överenstämmer rätt bra med reduktionen i beräkningskraft. Samma bandbredd som RX5500 (med tillägget att S har en extra 32 bit buss oxå, eller vad det är - men den har ju en CPU att mata oxå).

Citat:

Men jag tycker det är lite tidigt att jämföra med grafikkort då vi inte vet tillräckligt än. Vad får dig att tro att S grafikprestanda är likvärdig med 5500 exempelvis? Visst är de lika på många sätt men lyftet med RDNA2 mot RDNA är väl inte helt klarlagt hur det kommer att se ut.

Skrev mest lika. I brist på bättre alterantiv mao.

RX5500 har högre teoretiskt beräkningskapacitet så visst utrymme för RDNA2-förbättringar finns dock med.

Men ja, visst är det grovt uppskattat (för såväl S som X) pga att vi saknar viss fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Edit: Inser nu, den har en 128 bit buss + en 32 bit buss. Då stämmer matten iaf. Udda, minst sagt...

Ahm, ser bara 4 minnesmoduler på kortet dock...
https://assets1.ignimgs.com/2020/09/09/vlcsnap-2020-09-09-15h...

56 GBps mobb-offret förpassat till baksidan? Eller mysko 2.5 GB minnesmoduler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men XBox kör redan en anpassad variant av Windows 10. Jag tror inte det skulle vara enkelt att få den versionen att stödja installation av Windowsprogram eller så, men kärnan är ju den samma likväl som stora delar av hårdvaran. Men som sagt tror jag inte problemet ligger i arbetet som hade krävts utan i motiveringen till att göra så.

Vid en första anblick så kanske det låter billigt och/eller enkelt. Men att utveckla, testa och framför allt att underhålla flera parallella produkter under många år, kostar mycket mer än många kanske inser.

Skrivet av snajk:

Jo, NUC är väldigt trevliga men har ju, förutom Hades Canyon, inte haft något att komma med när det gäller spel. Nu verkar de släppa NUCar med stöd för riktiga grafikkort, vilket ju är jättebra men samtidigt vet jag inte om det verkligen är en "Next Unit of Computing" längre med tanke på storleken på dem. Jag hade också gärna sett en typ HTPC från MS. Gärna mer inspirerad av Surface-designen än XB, men även XB-designen är ju bättre än de flesta konkurrenter som just NUC, Zotac Box, Mac Mini eller alla andra kompakta datorer. Helst med hyfsad grafikprestanda förstås. Men jag tror inte det ligger i pipelinen på ganska länge i alla fall.

Håller med.

Den NUC som jag har är den fysiskt minsta (i5 med endast plats för NVme), och det är där som de är som trevligast tycker jag. Har inte heller varit så imponerade av de stora NUC:arna med dedikerad grafik (varken prestanda eller pris har varit lockande).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Vid en första anblick så kanske det låter billigt och/eller enkelt. Men att utveckla, testa och framför allt att underhålla flera parallella produkter under många år, kostar mycket mer än många kanske inser.

Jo, det är varken billigt eller enkelt men som sagt tror jag inte det är där skon klämmer, MS har resurser så om de hade sett ett hållbart businesscase för en sådan produkt så hade de släppt den.

På en lite högre nivå så har ju MS insett att Windows eller datorer i traditionell mening för privatpersoner kanske inte är på väg bort men i alla fall minskar i betydelse, än mer så om man tittar isolerat på stationära enheter. Det som finns kvar är i princip entusiastmarknaden och den priskänsliga extrema lågbudgetmarknaden.

Entusiastmarknaden hade nog uppskattat en "gaming PC" för halva priset vilket ju är vad en XSX hade varit med Windows, men det hjälper ju inte MS någonstans. Budgetmarknaden vet jag inte om det ligger så mycket pengar i egentligen, å andra sidan så kanske de redan hade klarat sig med en XSS. Den lär ju stöda mus och tangentbord och en hyfsad webbläsare finns ju liksom. Ett tag körde jag SVT Play via webbläsaren i min One S och det fungerade ju helt ok, bortsett från att styra den med handkontrollen förstås (eftersom jag bara använde webbläsaren till det så brydde jag mig inte om att koppla in mus och så). Men har man mus och tangentbord så räcker det ju ganska långt, Office finns som webbapp exempelvis och de flesta har väl mail som är åtkomlig den vägen och så.

Citat:

Håller med.

Den NUC som jag har är den fysiskt minsta (i5 med endast plats för NVme), och det är där som de är som trevligast tycker jag. Har inte heller varit så imponerade av de stora NUC:arna med dedikerad grafik (varken prestanda eller pris har varit lockande).

Nej. Jag var rätt sugen när Hades Canyon kom, den hade funkat bra som HTPC och klarat av många spel i helt ok kvalitet, men priset var ju mindre trevligt. Över tio tusen utan disk, minne och OS liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är inte frågan om att det kan gå. Frågan är om det är enkelt. Är det inte enkelt så kommer man ta genvägar/anpassa till den sämre hårdvara. Dvs per definition att S håller tillbaka X.

Faktum kvarstår, X har 6 GB mer minne än S. Att bara dra ner skärmbuffer-upplösningen kommer inte frigöra ens i närheten av så mkt minne. Så man får dra ner på annat, texturupplösning inte minst, för att dra ett exempel. Men N64-texturer kommer inte accepteras på Series S så det finns faktiskt en undre gräns, trots att det är skalbart.

Så Xbox spel måste designas så att "portning" till S inte blir för krångligt (läs:dyrt) eller medföra alltför kasst resultat (igen, N64 texturer). I många fall kommer det nog inte vara nått problem men potientiellt är S en iaf mindre armbåge i sidan på X. Inte så mkt pga beräkningskraft eller bandbredd (de går ju ändå hand i hand), utan i minnesmängd.

Hade känts lugnare om S haft iaf 12 GB. Men pengarna räckte tydligen bara till 5 minnesmoduler, inte 6 (och dito antal minneskontroller i APUn). That $299 som styr...

4 GB diff hade makes sense om man ser på PC världen. Series X är, grovt och i brist på AMD alternativ, 2080Super prestanda. Series S har RX5500 4GB som mest lika kompis. 4 GB diff där. 5500 4GB snittar 68 fps i TechPowerUps testsvit, i 1080p. 2080Super snittar 63 fps i samma testtsvit, i 2160p.

Att sen MS säljer S som en 1440p (men allt annat "lika next-gen") maskin kan vi lämna därhän...RDNA2 magic kanske, hmm.

Du glömmer bort det nya SSD-interfacet, man streamar texturer dynamisk efter omgivningen. Så mängden RAM minne är inte alls lika fundamenal som tidigare.
Och series S kör bara max 1440p, så man kan ha lite lägre upplösning på texturerna och spara mkt minne på det (kan ju ske redan vid installation).

Permalänk
Medlem

Gillar instegsmodellen, använder min xbox one s some mediaspelare mest, men den är otroligt seg, med en ssd och mer minne lär det gå väldigt fort på den nya. Kommer att slå till om den kommer ner på typ 2500 kr på rea.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Du glömmer bort det nya SSD-interfacet, man streamar texturer dynamisk efter omgivningen. Så mängden RAM minne är inte alls lika fundamenal som tidigare.
Och series S kör bara max 1440p, så man kan ha lite lägre upplösning på texturerna och spara mkt minne på det (kan ju ske redan vid installation).

Man hoppas ju att Smart Delivery är såpass smart att den tar ner mer lågupplösta texturer på S, så sparar man på det dyrbara SSD-utrymmet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, det är varken billigt eller enkelt men som sagt tror jag inte det är där skon klämmer, MS har resurser så om de hade sett ett hållbart businesscase för en sådan produkt så hade de släppt den.

På en lite högre nivå så har ju MS insett att Windows eller datorer i traditionell mening för privatpersoner kanske inte är på väg bort men i alla fall minskar i betydelse, än mer så om man tittar isolerat på stationära enheter. Det som finns kvar är i princip entusiastmarknaden och den priskänsliga extrema lågbudgetmarknaden.

Entusiastmarknaden hade nog uppskattat en "gaming PC" för halva priset vilket ju är vad en XSX hade varit med Windows, men det hjälper ju inte MS någonstans.

Tror att det hade som sagt varit billigare att göra om XSS till PC-kompatibel (dvs. själva burken), istället för att skapa och underhålla en ny ytterligare version av Windows.

Det sagt så, även om jag själv gärna hade velat ha en, så tror jag inte heller att marknaden är tillräckligt stor för att det skall löna sig. Håller helt med dig där i din analys.

Skrivet av snajk:

Man hoppas ju att Smart Delivery är såpass smart att den tar ner mer lågupplösta texturer på S, så sparar man på det dyrbara SSD-utrymmet också.

Det är exakt så det skall fungera, om jag förstått det hela rätt. Har uppfattat det som att Microsoft tom. påstår att vissa next-gen spel med den tekniken kan komma att ta mindre plats (i lägre upplösningar) i praktiken än motsvarande spel för dagens gen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Tror att det hade som sagt varit billigare att göra om XSS till PC-kompatibel (dvs. själva burken), istället för att skapa och underhålla en ny ytterligare version av Windows.

Det sagt så, även om jag själv gärna hade velat ha en, så tror jag inte heller att marknaden är tillräckligt stor för att det skall löna sig. Håller helt med dig där i din analys.

Det är exakt så det skall fungera, om jag förstått det hela rätt. Har uppfattat det som att Microsoft tom. påstår att vissa next-gen spel med den tekniken kan komma att ta mindre plats (i lägre upplösningar) i praktiken än motsvarande spel för dagens gen.

Jo, det enda jag har hört är att det skiljer sig hur stora spelen är om man tar ned dem på XBone respektive Series X, men det var ju från innan de hade bekräftat Series S så det kanske har ändrat sig. Men det hade ju varit bra om så var fallet. Sen vet jag inte hur mycket utrymme man sparar på det, men lite i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@anders190: Jahaaaaa! Det var jag inte alls med på Ja det har han sannerligen förtjänat, och håller med om att han är en trevlig prick. Vad säger du @tyvar1, "Tipsmästaren" eller "Konsolgrävare", vilket föredrar du?

Skrivet av tyvar1:

Trevligt att få höra! Alltid roligt att få nörda av sig lite med folk med samma intressen. 🎮

Oh kul, diggade Konsolgrävare! (Vilken grej med en egen titel, det trodde man aldrig )

Härlig, och väl värt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Skulle kanske fungerat för OG Xbox (som var just, mer eller mindre, en standard-PC), men både Xbox och Playstation, även om de använder CPU/GPU från AMD, och kör x64-kod, så är de inte några standard PC. Dvs. även om Sony och MS låste upp de (så att man kunde boota vilka egna system man ville), så skulle det inte gå att installera vanliga Windows på de.

Tekniskt kanske Microsoft skulle kunna ta fram en icke-PC-kompatibel specialversion av Windows som gick att köra vanliga Windowsappar på. Men förutom att de skulle förlora på försäljningen av hårdvaran (till nuvarande priser), så skulle det troligen kosta extremt mycket pengar i form av utveckling och testning av en ny egen Windows-version, att det skulle bli oekonomiskt för dom. Sedan kommer de dessutom ovanpå det få ökade kostnader för många år framåt att supporta, underhålla och släppa säkerhetspatchar för en icke standard Windows-version.

Bättre, och förmodligen mer ekonomiskt vettigt för de, att de istället gör om hårdvaran, och gör en version som är 100% PC-kompatibel från grunden. Dvs. en kompakt PC i form liknande den som XSS-konsolen har, och säljer den som en vanlig dator.

Skulle gärna själv kunna tänka mig en sådan (till rätt pris). Känns som om Microsoft är duktigare på att bygga färdiga hårdvaruprodukter än Intel (även om jag diggar deras NUC:ar, och har en själv som jag gillar).

Finns inget som hindrar det, upp till Microsoft om de vill göra det. Deras konsoll, deras OS. Hur det hela rent tekniskt skulle kunna ske bäst vet nog bara Microsoft, men jag ser verkligen inte att det skulle vara omöjligt.

Som sagt, sälj uppgradering som ger PC-bruk likt de gjort för en del moduler i Windows 10. Ta igen kostnaden för konsollen så.

Hur som helst vill jag gärna se något i denna väg. Behöver nödvändigtvis inte vara just en Xbox men de har redan satt ihop en av allt att dömma bra kompakt lösning, ge oss den som dator också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Som nog många här vet kan man inte direkt jämföra FLOPS från olika arkitekturer. 4TFLOP är nog ganska nära XBOX One X 6TFLOP med tanke på nyare mer effektiv arkitektur. För att inte prata om hur mycket snabbare Zen2 är mot Jaguar och SSD är mot HDD. Detta känns som ett klart bättre val än Xbox One X även om Series X såklart är bäst. Jobbiga namn på dessa dock. Många som inte är så insatta lär blanda ihop Xbox One X Med Xbox Series X.

@dagas:
Ja man kan ju undra hur mycket förvirring det blir då vissa påstår att försäljningen av Wii U påverkades av att folk inte fattade att Wii och Wii U var två olika konsoler.
Någon tänkte nog till.

Edit:
@martinot
Du menar som UWP var tänkt men som inte fungerade?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@loevet:
Men har dynamisk Plattform någonsin varit något positivt ? Det låter ju bra ut ett performance per watt ja... men ur råprestanda?

Har läst på flera ställen där de pratar om ps5 och dynamisk prestanda jämfört med Xbox series X. Men för mig betyder dynamisk prestanda kompromisser eller i bästa fall

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Wyver: det beror lite på huruvida utvecklarna kör multiplattform eller ej. Sony-utvecklarna som optimerar koden för PS5 kommer nog uträtta stordåd, men de som utvecklar multiplattform lär ha större bekymmer med att optimera mot PS5. Fastställda klockfrekvenser är lättare att optimera mot, men de som bara siktar på PS5 lär testköra koden så att den körs effektivt även med de dynamiska klockfrekvenserna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns inget som hindrar det, upp till Microsoft om de vill göra det. Deras konsoll, deras OS. Hur det hela rent tekniskt skulle kunna ske bäst vet nog bara Microsoft, men jag ser verkligen inte att det skulle vara omöjligt.

Det är inget omöjligt tekniskt problem (men det är nästan inget i världen, man kan lösa det mesta ingenjörsmässigt om man bara kastar tillräckligt med pengar, tid och resurser på det). Men däremot ett stort finansiellt problem som jag misstänker starkt skulle vara omöjligt att lösa.

Vid en första anblick så kanske det låter billigt och/eller enkelt. Men att utveckla, testa och framför allt att underhålla flera parallella produkter under många år, kostar mycket mer än många kanske inser. Speciellt komplexa mjukvaror som hela operativsystem.

Det kommer dock troligen aldrig att ske. Extremt mycket kostsamt arbete, men utan några vettiga affärsmodeller för intäkter att kompensera kostnaderna.

Enklare och billigare för de att ta fram en PC-kompatibel version av XSS (även om jag inte heller tror det kommer ske, så är inte chanserna så extremt små som att de skulle ta fram en specialversion av Windows som bara kan köras på Xbox).

Men jag förstår hur du tänker och dina önskningar!

Jag hade också gärna sett en dator med de specarna, för det priset, och i den storleken/formgivningen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyarlathotep:

Så länge cpu är med på noterna så är gpu enkel att skala ner. Det ska ju vara en instegsport till flådigare grafik. Vilka spelproducenter tror du tjänar mer på att göra spelen dassiga utseendemässigt istället för bländande? Dagens spelmotorer kan scala ner grafiken till Switch nivå från AAA.

Exakt!

Många missar Switchen som konsol, som faktiskt en hel del multiplatformspel ändå portas till (utan att de andra portningarna blivit lidande).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Folk hurrar över S pris/prestanda, men jag undrar om inte detta återigen kommer hålla tillbaka många spel som är multiplatform.

4 Tflops samt mindre och långsammare RAM (10Gb 224/54 GBps) är rejält mycket lägre än PS5 som är den enda SKU:n från Playstation. Man kan ju dra ner upplösningen, men vid ett visst plan så begränsas utvecklarna i hur spelet fundamentalt är designat. Man vill ju se Unreal 5 grafik på både nästa Assasins Creed och Uncharted.

Jag är mer orolig för att utvecklarna inte kommer att utnyttja kontrollen till PS5:an fullt ut, den har en touch pad, motion sensor, högtalare och adaptiva triggers.

Medan kontrollen till Series S/X är i stort sett samma som till den första Xboxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt!

Många missar Switchen som konsol, som faktiskt en hel del multiplatformspel ändå portas till (utan att de andra portningarna blivit lidande).

Och väldigt många blir inte portade. I wonder why...

Men det är inte frågan om huruvida nått går eller inte. Ta mig fasen allt går att göra när vi pratar mjukvara. Nästan iaf.

Vad många, speciellt här på Swec, missar är den ekonomiska aspekten. Är nått tidskrävande så finns risken, beroende på sammanhang, att det blir för dyrt för att det ska vara värt det.

I fallet xbox så måste dock en S version göras. Hur undviker man då att hamna i potientiellt "dyra situationer"? Tjaa, ett sätt är att designa sin mjukvara så man inte hamnar där ftån första början. Hur gör man det? Jo genom att designa efter S begränsningar från första början. Den inte allt för dumme inser nu att det samtidigt innebär att man, potientiellt, INTE designar efter X möjligheter fullt ut. Eller sagt med andra ord: S håller tillbaka X.

Så det är inte konstigt att det börjat dyka upp "reservationer" om S från en del utvecklare. Inte för att det inte går (eller att utvecklare är lata, som folk här gärna inbillar sig så fort nått inte funkar som de vill - förmodligen för att de aldrig jobbat med mjukvaru-utveckling i huvud taget, end rant) utan för att man förstår vad de tekniska skillnaderna kan få för konsekvenser, designmässigt och/eller ekonomiskt.

Med det sagt. Det kommer nog att gå bra i de flesta fall. Men för den skull är det nog oklokt att helt vifta bort den skillnaden som faktiskt finns mellan S och X. Dock, kompromisser hade funnits ändå eftersom xbox spel som regel går till PC oxå och där är hårdvaran ändå all over the place...

Permalänk
Medlem

@loevet: absolut kommer utvecklarna att kunna utnyttja all potential prestanda som PS5 har... Men för mig låter det som Upptill prestanda... Personligen ser jag inte var det positiva är. Det är ju klart att Xbox kan skala ner prestandan om den inte behövs... Men de har ju sagt klart ut det här är klockfrekvenserna...
Där det låter som att Sony får vara dynamiska för att ha någon möjlighet att klara frekvenserna inom ström och värme budgeten.

Ett antagande det har ju gått rykten att Sony har fått ändra på kylningen eller att den var dyr.. Fick Sony höja på klockfrekvenserna på på GPU efter Xbox series X presentationen för den var snabbare än vad de hade antagit och därmed minska på gapet mellan dem.
Därav snacket om kylningen och dynamiska frekvenser?
Det skulle också möjligen förklara den här tystnaden ifrån Sony.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Wyver: ja och nej. Dynamiska klockfrekvenser är väl typiskt inte något positivt för utvecklare ställt mot att ha givna klockfrekvenser att sikta på, men samtidigt kan jag också köpa Sonys argument om att CPU och GPU kan skalas ned beroende på var hästkrafterna behövs. Om ett spel lägger tung belastning på processorn i en scen och lättare belastning på grafikdelen är det ju bra att mer av effektbudgeten kan tilldelas där den behövs. För utvecklare som siktar på både Xbox Series och PS5 kan det däremot kräva mer optimeringsarbete eftersom de inte på samma sätt har given prestanda på PS5 ställt mot XSX/XSS. Samtidigt måste de anpassa spelen för XSX och XSS, som på flera punkter skiljer sig åt rätt rejält sett till kapacitet, så PS5-exklusiva utvecklare har nog överlag en lättare arbetsbörda där skulle jag tro.

Sony gick ju ut med sin lösning med dynamiska klockfrekvenser ganska kort efter Series X-specarna avslöjats, så det kan inte varit ett svar på Microsofts högre klockfrekvenser eller fler CU:s. Den sortens fundamentala egenskaper tar lång tid att ta fram, så det är inget som kan stuvas om på en handvändning. Att omarbeta kylarlösningen är däremot något de kan skruva på senare i processen. Ska bli intressant att se hur bra den och de dynamiska klockfrekvenserna fungerar, lär väl dyka upp kommentarer från utvecklare när konsolerna är lanserade och multiplattformsspel utvecklats ett tag. Microsofts kylarlösning ser ut att vara väldigt genomtänkt och effektiv, misstänker att Sonys både är större och mindre effektiv, men det återstår att se. Så länge som den inte är lika högljudd som PS4/PS4 Pro är jag nöjd

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@loevet: absolut kommer utvecklarna att kunna utnyttja all potential prestanda som PS5 har... Men för mig låter det som Upptill prestanda... Personligen ser jag inte var det positiva är. Det är ju klart att Xbox kan skala ner prestandan om den inte behövs... Men de har ju sagt klart ut det här är klockfrekvenserna...
Där det låter som att Sony får vara dynamiska för att ha någon möjlighet att klara frekvenserna inom ström och värme budgeten.

Det positiva torde vara rätt uppenbart.

För vad tar du (och nog de flesta utvecklare med, at the end of the day) helst? Att GPU:n snurrar i upp till 2.23Ghz eller att den ligger konstant på <2.0GHz?

Vad det handlar om är alltså att maximera prestanda för en given effekt/kylnings-budget.

En annan fördel är att man får bättre koll på just effektåtgång (även om det varierar med komponentexemplar) och just kylningsbehov (även om det varierar med komponent, och rum). Dvs det minskar risken att man hamnar i en situation att framtagen kylarlösning inte duger.

Citat:

Ett antagande det har ju gått rykten att Sony har fått ändra på kylningen eller att den var dyr.. Fick Sony höja på klockfrekvenserna på på GPU efter Xbox series X presentationen för den var snabbare än vad de hade antagit och därmed minska på gapet mellan dem.Därav snacket om kylningen och dynamiska frekvenser?

Det där låter mera som fanboy FUD snarare än reellt rykte och det är rätt mkt "thats not how it works" över det hela. De flesta övriga förstår att det här är inte nått man ändrar över en natt och att strategin förehållandevis liten (läs:billig) APU som man maxar så gott det går är nått som funnits i planerna länge.

Desamma gäller påhittet om att Sony ska ha "blivit tagna på sängen". Det krävs inte direkt nått strategiskt mastermind för att inse att möjligheten finns att Microsoft följer upp One X APU:n med en APU av liknande strolek (och därmed har man rätt mkt data på hur den Kan tänkas komma att prestera).

Citat:

Det skulle också möjligen förklara den här tystnaden ifrån Sony.

Tystnaden? Det har ju för tusan bara gått 3 dar sen MS gick ut med priserna!

På tal om tystnad. MS har fortfarande inte visat en enda frame Series X spel....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

Jag är mer orolig för att utvecklarna inte kommer att utnyttja kontrollen till PS5:an fullt ut, den har en touch pad, motion sensor, högtalare och adaptiva triggers.

Medan kontrollen till Series S/X är i stort sett samma som till den första Xboxen.

Faktum är att de tog bort viss funktionalitet redan när 360 kom, OG XBox hade analoga ABXY-knappar (och de svart/vita knapparna som ersattes av bumpers på senare versioner) men inte 360 eller One och de nya kommer inte att ha det heller. Men det var väl lite samma på Playstation har jag för mig, PS3 hade analoga "face-buttons" men inte PS4. Anledningen var förstås att ingen använde de analoga funktionerna på knapparna.

Men jag har förstått att det är lite samma med touchpaden på PS4, att i princip inga spel använde den mer än som pause-knapp. Högtalare är ju roligt för vissa saker och rörelsekänslighet kan ju vara kul om det används rätt. Men det är alltid svårt att få tredjepartsutvecklare att använda den typen av specifika funktioner, speciellt om de ska användas på ett meningsfullt sätt. Wii exempelvis hade ju en hel del spel som verkligen tog fasta på kontrollernas möjligheter men många andra spel utnyttjade dom mest som extra knappar för att de var tvungna. NSMB exempelvis, varför ska man skaka på kontrollen för att "snurrhoppa"? Det finns lediga knappar liksom.