Det är inte frågan om att det kan gå. Frågan är om det är enkelt. Är det inte enkelt så kommer man ta genvägar/anpassa till den sämre hårdvara. Dvs per definition att S håller tillbaka X.
Faktum kvarstår, X har 6 GB mer minne än S. Att bara dra ner skärmbuffer-upplösningen kommer inte frigöra ens i närheten av så mkt minne. Så man får dra ner på annat, texturupplösning inte minst, för att dra ett exempel. Men N64-texturer kommer inte accepteras på Series S så det finns faktiskt en undre gräns, trots att det är skalbart.
Så Xbox spel måste designas så att "portning" till S inte blir för krångligt (läs:dyrt) eller medföra alltför kasst resultat (igen, N64 texturer). I många fall kommer det nog inte vara nått problem men potientiellt är S en iaf mindre armbåge i sidan på X. Inte så mkt pga beräkningskraft eller bandbredd (de går ju ändå hand i hand), utan i minnesmängd.
Hade känts lugnare om S haft iaf 12 GB. Men pengarna räckte tydligen bara till 5 minnesmoduler, inte 6 (och dito antal minneskontroller i APUn). That $299 som styr...
4 GB diff hade makes sense om man ser på PC världen. Series X är, grovt och i brist på AMD alternativ, 2080Super prestanda. Series S har RX5500 4GB som mest lika kompis. 4 GB diff där. 5500 4GB snittar 68 fps i TechPowerUps testsvit, i 1080p. 2080Super snittar 63 fps i samma testtsvit, i 2160p.
Att sen MS säljer S som en 1440p (men allt annat "lika next-gen") maskin kan vi lämna därhän...RDNA2 magic kanske, hmm.