Permalänk
Medlem

Flytta sparade e-mejl

Hej

Har telia mejl adress idag som jag kommer att avskaffa. Har en del sparade mejl i mappar och undrar om någon vet hur kan man spara de eller skicka till det nya mejladressen?

Permalänk
Medlem

@adde34:
Det är lite beroende på om du använder dig av ett e-post program (och vilket) då en del kan spara & importera e-post.

Handlar det dock om inte så många, så är det förmodligen enklast att vidarebefodra dem till den nya adressen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kör man IMAP så går det väl både att flytta och kopiera mellan kontona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@adde34:
Det är lite beroende på om du använder dig av ett e-post program (och vilket) då en del kan spara & importera e-post.

Handlar det dock om inte så många, så är det förmodligen enklast att vidarebefodra dem till den nya adressen.

Det är en hel del mejl

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kör man IMAP så går det väl både att flytta och kopiera mellan kontona.

Jag kör IMAP. Hur gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Jag kör IMAP. Hur gör man?

I princip är det bara att kopiera/flytta dem mellan kontona (dra från ena och släppa på det andra) i e-post programet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

I princip är det bara att kopiera/flytta dem mellan kontona (dra från ena och släppa på det andra) i e-post programet.

Använder bland annat BlueMail för telia där jag har inkorg och alla andra mappar. Skapade Gmail adressen nu och vill flytta över eller kopiera telias mappar till Gmail

Permalänk
Medlem

Tror du kan lägga till din telia adress med pop i gmail och få över mejlen den vägen. Men du får inte med dig mappstrukturen. Du kan eventuellt kopiera över dem via ett e-post program

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Använder bland annat BlueMail för telia där jag har inkorg och alla andra mappar. Skapade Gmail adressen nu och vill flytta över eller kopiera telias mappar till Gmail

Jag känner inte till Bluemail eller hur den klienten fungerar men rimligtvis så borde du kunna lägga till både din telia-mail (IMAP) och din gmail samtidigt.

Om du kan göra det så kopierar du helt enkelt alla mail från ena boxen till den andra. Ctrl+A i telia inkorgen -> Ctrl+C -> Ctrl+V inuti gmail inkorgen.
Om det inte fungerar som det ska i bluemail så föreslår jag att du använder den inbyggda mail-appen i win10 för där vet jag att det går att lägga till både IMAP och gmail. Om du kör win 10 dvs... Såg inte så mycket info i tråden.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

I princip är det bara att kopiera/flytta dem mellan kontona (dra från ena och släppa på det andra) i e-post programet.

Det går inte i alla e post program men hittade Mozilla Thunderbird och där lyckades jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror du kan lägga till din telia adress med pop i gmail och få över mejlen den vägen. Men du får inte med dig mappstrukturen. Du kan eventuellt kopiera över dem via ett e-post program

Tack. testar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Jag känner inte till Bluemail eller hur den klienten fungerar men rimligtvis så borde du kunna lägga till både din telia-mail (IMAP) och din gmail samtidigt.

Om du kan göra det så kopierar du helt enkelt alla mail från ena boxen till den andra. Ctrl+A i telia inkorgen -> Ctrl+C -> Ctrl+V inuti gmail inkorgen.
Om det inte fungerar som det ska i bluemail så föreslår jag att du använder den inbyggda mail-appen i win10 för där vet jag att det går att lägga till både IMAP och gmail. Om du kör win 10 dvs... Såg inte så mycket info i tråden.

Fixat via Mozilla Thunderbird men tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror du kan lägga till din telia adress med pop i gmail och få över mejlen den vägen. Men du får inte med dig mappstrukturen. Du kan eventuellt kopiera över dem via ett e-post program

Har provat nu att lägga telia konto i Gmail men går inte. Inget sådant Google konto hittades står det

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Det går inte i alla e post program men hittade Mozilla Thunderbird och där lyckades jag

Du kan högerklicka på mail i Thunderbird också och sedan välja att kopiera eller flytta via menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Har provat nu att lägga telia konto i Gmail men går inte. Inget sådant Google konto hittades står det

Jag tolkar det som att man kan lägga till konton som inte är gmail. Under inställningar -> konton och import

Har inte provat själv så kan inte ge mer hjälp än googles egna hjälpsidor som länkas via "läs mer"

Permalänk
Medlem

Finns en sjukt smidig tjänst för detta som gör allt åt dig https://epostflytt.se

Den har jag använt mig av när jag hjälpt bekanta med att flytta mail mellan konton.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tolkar det som att man kan lägga till konton som inte är gmail. Under inställningar -> konton och import

Har inte provat själv så kan inte ge mer hjälp än googles egna hjälpsidor som länkas via "läs mer"

Får kolla på det mer. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Finns en sjukt smidig tjänst för detta som gör allt åt dig https://epostflytt.se

Den har jag använt mig av när jag hjälpt bekanta med att flytta mail mellan konton.

Provar. Tack för tipset 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Provar. Tack för tipset 👍

Har provat ett tag nu. Kan inte logga in på gmail står det hela tiden

Permalänk
Medlem

@adde34: Vart kan du inte logga in ifrån? Om det är i Thunderbird och har tvåstegsverifiering på Gmail måste du skapa ett applösenord i Gmail och använda för Thunderbird.

Jag har Gmail och Outlook-mail i min Thunderbird och det fungerar bra.

Du lyckades föra över alla mail till Gmail från din Telia vad jag förstår?

Edit: Om du vill koppla så du kan läsa Telias mail på Gmail skulle jag inte göra det utan försöka så fort som möjligt fasa ut Telia-mailen så att man bara behöver kolla den ibland på oviktiga saker och sedan till slut ta bort den. Du kan ju fixa Telia-mail på din telefon eller ha den i Thunderbird bara.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Har provat ett tag nu. Kan inte logga in på gmail står det hela tiden

Gissningsvis måste du tillåta enligt Google mer osäker inloggning, för annars fungerar inte standardmässig inloggning för IMAP (som jag antar att den tjänsten använder). Minns inte på rak arm exakt vad inställningen heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde34:

Har provat ett tag nu. Kan inte logga in på gmail står det hela tiden

Du behöver nog aktivera åtkomst för mindre säkra appar tillfälligt när du gör flytten med det verktyget https://support.google.com/accounts/answer/6010255?hl=sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du behöver nog aktivera åtkomst för mindre säkra appar tillfälligt när du gör flytten med det verktyget https://support.google.com/accounts/answer/6010255?hl=sv

Har testat det med men vill inte. Strunt samma. Inte så viktigt då jag ordnade det via Mozilla Thunderbird

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Gissningsvis måste du tillåta enligt Google mer osäker inloggning, för annars fungerar inte standardmässig inloggning för IMAP (som jag antar att den tjänsten använder). Minns inte på rak arm exakt vad inställningen heter.

Tack 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@adde34: Vart kan du inte logga in ifrån? Om det är i Thunderbird och har tvåstegsverifiering på Gmail måste du skapa ett applösenord i Gmail och använda för Thunderbird.

Jag har Gmail och Outlook-mail i min Thunderbird och det fungerar bra.

Du lyckades föra över alla mail till Gmail från din Telia vad jag förstår?

Edit: Om du vill koppla så du kan läsa Telias mail på Gmail skulle jag inte göra det utan försöka så fort som möjligt fasa ut Telia-mailen så att man bara behöver kolla den ibland på oviktiga saker och sedan till slut ta bort den. Du kan ju fixa Telia-mail på din telefon eller ha den i Thunderbird bara.

Tänkte detsamma faktiskt. Så får det bli nu när jag ordnade via Thunderbird. Tack