Hyra för hyresrätt.

Permalänk
Medlem

Hyran låter inte orimlig men elförbrukningen går ju att lösa genom att de får tillstånd att installera en separat elmätare till källarplanet som de hyr ut? 1500-2000kr i månaden har jag under vintern med direkt elvärme i ett 130 kvadratmeters hus så det där kan ju inte stämma att du förbrukar så mycket eller håller du på med bitcoin mining?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Enligt dem så snittar du alltså ca 1-1,5 kw/h i elförbrukning?
Har du ingen AC ståendes så låter det orimligt att du kommer upp i de summorna per månad, även med din server och dator igång konstant. Alternativt så har de ett uselt elavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En kärnreaktor brukar ju generera el, inte förbruka den

Haha poäng. Tror dock den förbrukar en del med

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Enligt dem så snittar du alltså ca 1-1,5 kw/h i elförbrukning?
Har du ingen AC ståendes så låter det orimligt att du kommer upp i de summorna per månad, även med din server och dator igång konstant. Alternativt så har de ett uselt elavtal.

Verkar ju som att de sett TS's spelkonsoler och tror att dom drar massa ström eller nåt.

Permalänk

Har en (hp dl 380 gen 8) rackserver i ett serverskåp. Plus en arkadmaskin. Det ser väl kanske ut att dra mycket. Men gör ju inte direkt det.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Hyran låter inte orimlig men elförbrukningen går ju att lösa genom att de får tillstånd att installera en separat elmätare till källarplanet som de hyr ut? 1500-2000kr i månaden har jag under vintern med direkt elvärme i ett 130 kvadratmeters hus så det där kan ju inte stämma att du förbrukar så mycket eller håller du på med bitcoin mining?

Har redan sagt att det får installera en elmätare, men de vill inte.
Bitcoinminer är jag ej.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Har redan sagt att det får installera en elmätare, men de vill inte.
Bitcoinminer är jag ej.

Då skulle jag börjat leta nytt boende för de känns som de inte vill ha kvar dig, har du inga köpoäng hos kommunens fastighetsbolag?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Verkar ju som att de sett TS's spelkonsoler och tror att dom drar massa ström eller nåt.

Jo precis det är väl det jag misstänker. men min granne ska de helt plötsligt ge en ökning på 2000kr Som bara har en platt tv + en stereo.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Har redan sagt att det får installera en elmätare, men de vill inte.
Bitcoinminer är jag ej.

Stå på dig och berätta det orimliga i att din förbrukning är så hög. Du kan ju för argumentets skull koppla in en sån där billig strömförbrukningsmätare och köra servern på den ett tag för att se hur mycket den faktiskt drar.

Fråga också vad de har för elavtal för någonting (antingen hos dig eller dem) är som sagt uppenbart fel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Då skulle jag börjat leta nytt boende för de känns som de inte vill ha kvar dig, har du inga köpoäng hos kommunens fastighetsbolag?

Jo det har jag. Men tänkte börja leta efter hus eller lägenhet som jag kan köpa. Men blir tråkigt att börja skynda sig för det här.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@robinhermansson: Du säger att du bor i källarplan, man brukar räkna kvadratytan lite annorlunda för boyta i källarplan och suterängplan. Således bör man kanske även titta på det spåret vad man bör beräkna hyran på om inte 63 kvm.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som jag tolkar det så ska det inte vara något problem att få en hyra som motsvarar en genomsnittligt låg nivå för orten. Det kan vara lite jobb för hyresvärden att komma dit, men till sist kommer hen förmodligen att få den begärda hyran förutsatt att siffrorna som hen anger i brevet stämmer.

Tror både du och den som skrev brevet blandar lite. Bruksvärdet och likvärdig lägenhet på orten ger inte automatiskt 6300 kr/mån i Uddevalla om det inte är en väldigt flott källarlägenhet med typ egen bastu, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare.

Pris per m² är inte så intressant här. Givetvis kommer en etta på 20 m² för 3500 kr eller etta på 38 m² för 5610 kr vara dyrare per m² än en fyra på 90 m².

Har bott i hus där hyresvärden höjde utan förhandling, de fick betala tillbaka pengar till de boende. Vill de verkligen ta ut mycket mer behöver de också göra en standardökning, då funkar det inte riktigt med 25 år gamla tapeter och golv från 50-talet. Hänvisar fastighetsägaren till kostnader måste de kunna visa denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Jo precis det är väl det jag misstänker. men min granne ska de helt plötsligt ge en ökning på 2000kr Som bara har en platt tv + en stereo.

Låter som att du har en liten privat hyresvärd som inte har så mycket koll. De försöker hitta på en massa strunt för att kunna rättfärdiga en hyreshöjning.

De hoppas också troligen att du ska vara tyst och bara ta det hela. Vilket du givetvis inte ska vara. Hyresvärden har rätt att få en ombedömning på din hyra; hos hyresnämnden. Det är inte fri prissättning som gäller övh, så de kan glömma dessa typer av pengar.

Prata ihop dig med din granne och se till att ni gör gemensam sak av det, så att inte en av er godkänner villkoren och den andra drar det vidare. Det ni vill få till är att komma till hyresnämnden; där kommer de troligen antigen gå med på en höjning på ca 1000 kr eller dyl. eller tvinga hyresvärden att installera elmätare, då de (enligt din info) inte kan mäta just nu individuellt och därmed hittar på massa blöjinnehåll.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Svar till Lagerlöf Visst har massa konsoler + ett serverskåp med en server som drar runt 350W Men Singel kille kan ju omöjligt Spela på alla maskiner samtidigt.Och det mesta är konsoler som är gamla. Inte går i standby.

Svar till mrqaffe. Jag är singel så använder ju såklart inte allt på en gång. Men klart att min maindator + servern står på hela tiden.

Svar till Pamudas. Problemet är att min el ingår i huselen, så dem kan ju inte direkt mäta just min el på grund av att jag varken har elmätare eller proppskåp. Då borde de genom brevet kunna styrka på exakt hur mycket det drar. Det är en till lägenhet som ligger bredvid min, plus med tvätt/torkrum m.m.
Så elen blandas ju ändå.

Ja, efter det här så hade jag bett hyresvärden dra åt helvete.
Bestridit varje faktura som var på det högre beloppet och be honom lösa det i högre instans.
Vill han vräka dig? Synd, du har besittningsrätt och han har inte någon laglig grund att höja hyran så mycket utan att ha sakliga grunder.
Att någon har traskat in och sett ett par urkopplade konsoller och en server är definitivt inte grund för att höja hyran med 2 000:- i månaden.

Edit: Du kan betala in hyresfakturorna på din ursprungliga hyra till en extern instans (Minns ej om det är landstinget/kommunen) och bestrida fakturorna under tiden. Då har hyresvärden inte ens grund att vräka dig pga obetald hyra.
Någon annan som vet mer inom ämnet kan säkert tillföra mer information.

Edit2 : https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/bo-och-leva/om-pengar/...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Stå på dig och berätta det orimliga i att din förbrukning är så hög. Du kan ju för argumentets skull koppla in en sån där billig strömförbrukningsmätare och köra servern på den ett tag för att se hur mycket den faktiskt drar.

Fråga också vad de har för elavtal för någonting (antingen hos dig eller dem) är som sagt uppenbart fel.

Jag har redan pluggar som jag själv har köpt.
https://sprend.com/sv/download?C=eae90a269a9847bfb31c408c9803...

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Problemet var att en propp gick och jag inte har tillgång till proppskåpet.
Så det det är klart att de såg att man var en gamer :).

Fast sitter proppskåpet i din bostad utan att du har tillgång?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@robinhermansson Finns det en utförd och godkänd ventilationsmätning för lägenheten (kan det heta OVK?)? Om inte så bjud in kommunen att göra en, blir den underkänd ska du nog se att det tar hus i helvete. Begär hyresnedsättning så länge ventilationen inte uppfyller boendestandard och blanda in hyresgästförening/hyresnämnd eller vad som direkt. Malicious compliance ftw...

För att hålla sig on topic ska du givetvis inte acceptera deras påhitt, utan kräv en elmätare för din lägenhet och involvera givetvis hyresgästförening/hyresnämnd omedelbart. Som tidigare nämnt råder det inte fri hyressättning, utan det förhandlas årsvis med både privata aktörer och kommunala bolag. Du borde inte behöva stå själv i soppan.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Låter som att du har en liten privat hyresvärd som inte har så mycket koll. De försöker hitta på en massa strunt för att kunna rättfärdiga en hyreshöjning.

De hoppas också troligen att du ska vara tyst och bara ta det hela. Vilket du givetvis inte ska vara. Hyresvärden har rätt att få en ombedömning på din hyra; hos hyresnämnden. Det är inte fri prissättning som gäller övh, så de kan glömma dessa typer av pengar.

Prata ihop dig med din granne och se till att ni gör gemensam sak av det, så att inte en av er godkänner villkoren och den andra drar det vidare. Det ni vill få till är att komma till hyresnämnden; där kommer de troligen antigen gå med på en höjning på ca 1000 kr eller dyl. eller tvinga hyresvärden att installera elmätare, då de (enligt din info) inte kan mäta just nu individuellt och därmed hittar på massa blöjinnehåll.

Har såklart pratat med min granne. Och han är inte glad för 2000kr mer. Så vi pratar ihop oss.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Fast sitter proppskåpet i din bostad utan att du har tillgång?

Nej sitter i ett rum som bara värden har tillgång till.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av robinhermansson:

Svar till Lagerlöf Visst har massa konsoler + ett serverskåp med en server som drar runt 350W Men Singel kille kan ju omöjligt Spela på alla maskiner samtidigt.Och det mesta är konsoler som är gamla. Inte går i standby.

Om det nu stämmer så blir det 8,4KW per dygn och snabb beräkning är i så fall elförbrukningen på drygt 250KW per månad (8,4 x 7 x 4,3). I genomsnitt innebär det en kostnad på 540 kr för elen i en lägenhet per månad, och således 6480 kr om året.

Det finns nog scenarion där en sådan elförbrukning skulle kunna göra att en viss höjning i hyra vore resonlig (fast då i väldigt liten utsträckning). Men om vi nu förutsätter att det endast är ovan nämnda elektronik som är avvikande från ett "normalt boende" (såsom hyresvärden ser det) så är en höjning på 1500 kr i månaden helt uppåt väggarna och absolut inget du ska acceptera. Om deras enda siffror de har att gå på också omfattar en gemensam tvättstuga är det onekligen ruttet.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ja, efter det här så hade jag bett hyresvärden dra åt helvete.
Bestridit varje faktura som var på det högre beloppet och be honom lösa det i högre instans.
Vill han vräka dig? Synd, du har besittningsrätt och han har inte någon laglig grund att höja hyran så mycket utan att ha sakliga grunder.
Att någon har traskat in och sett ett par urkopplade konsoller och en server är definitivt inte grund för att höja hyran med 2 000:- i månaden.

Edit: Du kan betala in hyresfakturorna på din ursprungliga hyra till en extern instans (Minns ej om det är landstinget/kommunen) och bestrida fakturorna under tiden. Då har hyresvärden inte ens grund att vräka dig pga obetald hyra.
Någon annan som vet mer inom ämnet kan säkert tillföra mer information.

Grannen och jag har sagt att vi betalar inte ett öre mer än vad som står i avtalet. Men vist om han drar det längre så får han göra det. Tycker det bara är fel att göra så här.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/bo-och-leva/om-pengar/...

Du är inte överens med hyresvärden om storleken på hyresbeloppet, om beloppet inte är bestämt i hyresavtalet.

Fördelen med att deponera hyran hos Länsstyrelsen jämfört med att bara låta bli att betala är att hyresvärden inte kan vräka dig för att du inte har betalat. Du kan dock bli uppsagd från din lägenhet om du deponerar en för stor del av hyran. Det kan till exempel vara om du deponerar hela månadshyran när det bara är ett rum i en trerumslägenhet som inte är användbart. Hyresvärden har också rätt att vräka dig om du deponerar pengarna efter hyrans förfallodag.

Detta bör vara tillämpligt i ditt fall. Ring och fråga om detta gäller vid en oskälig hyreshöjning.
Dvs, du bör kunna deponera din nuvarande hyra hos länsstyrelsen utan att hamna i trubbel. Men ring i alla fall och fråga.
Kan vara en bra väg att gå om det fungerar, men inget du bör göra innan du fått rätt uppgifter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av kribol01:

@robinhermansson Finns det en utförd och godkänd ventilationsmätning för lägenheten (kan det heta OVK?)? Om inte så bjud in kommunen att göra en, blir den underkänd ska du nog se att det tar hus i helvete. Begär hyresnedsättning så länge ventilationen inte uppfyller boendestandard och blanda in hyresgästförening/hyresnämnd eller vad som direkt. Malicious compliance ftw...

För att hålla sig on topic ska du givetvis inte acceptera deras påhitt, utan kräv en elmätare för din lägenhet och involvera givetvis hyresgästförening/hyresnämnd omedelbart. Som tidigare nämnt råder det inte fri hyressättning, utan det förhandlas årsvis med både privata aktörer och kommunala bolag. Du borde inte behöva stå själv i soppan.

Får tacka, det värmer att någon kommer med tips.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Om det nu stämmer så blir det 8,4KW per dygn och snabb beräkning är i så fall elförbrukningen på drygt 250KW per månad (8,4 x 7 x 4,3). I genomsnitt innebär det en kostnad på 540 kr för elen i en lägenhet per månad, och således 6480 kr om året.

Det finns nog scenarion där en sådan elförbrukning skulle kunna göra att en viss höjning i hyra vore resonlig (fast då i väldigt liten utsträckning). Men om vi nu förutsätter att det endast är ovan nämnda elektronik som är avvikande från ett "normalt boende" (såsom hyresvärden ser det) så är en höjning på 1500 kr i månaden helt uppåt väggarna och absolut inget du ska acceptera. Om deras enda siffror de har att gå på också omfattar en gemensam tvättstuga är det onekligen ruttet.

Nej jag har egen tvättmaskin som var i lägenheten: Men hur ofta tvättar man själv en 40 och 60 tvätt i månaden.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/bo-och-leva/om-pengar/...

Du är inte överens med hyresvärden om storleken på hyresbeloppet, om beloppet inte är bestämt i hyresavtalet.

Fördelen med att deponera hyran hos Länsstyrelsen jämfört med att bara låta bli att betala är att hyresvärden inte kan vräka dig för att du inte har betalat. Du kan dock bli uppsagd från din lägenhet om du deponerar en för stor del av hyran. Det kan till exempel vara om du deponerar hela månadshyran när det bara är ett rum i en trerumslägenhet som inte är användbart. Hyresvärden har också rätt att vräka dig om du deponerar pengarna efter hyrans förfallodag.

Detta bör vara tillämpligt i ditt fall. Ring och fråga om detta gäller vid en oskälig hyreshöjning.
Dvs, du bör kunna deponera din nuvarande hyra hos länsstyrelsen utan att hamna i trubbel. Men ring i alla fall och fråga.
Kan vara en bra väg att gå om det fungerar, men inget du bör göra innan du fått rätt uppgifter.

Men jag tycker att jag kan betala gamla hyran tills de har dragit det till högre instans. Det är inte så att jag tänker skita i att betala.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Men jag tycker att jag kan betala gamla hyran tills de har dragit det till högre instans. Det är inte så att jag tänker skita i att betala.

Det är precis den länken är till för.
Du kan betala gamla hyran till länsstyrelsen tills att det är löst i högre instans och hyresvärden har ingen grund att vräka dig på.

Om du däremot betalar hyran (Den gamla) till hyresvärden så kan han vräka dig för att du inte betalat hyran.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Här har jag bilder på vad mina mätare mäter som en vanlig kväll jag sitter här. https://sprend.com/sv/download?C=eae90a269a9847bfb31c408c9803....
klart det drar lite mer i kontor om jag startar ett spel, men ändå.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det är precis den länken är till för.
Du kan betala gamla hyran till länsstyrelsen tills att det är löst i högre instans och hyresvärden har ingen grund att vräka dig på.

Om du däremot betalar hyran (Den gamla) till hyresvärden så kan han vräka dig för att du inte betalat hyran.

Får tacka än en gång. Jätte snällt för svar

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Upp till 2000kr i månaden för el per månad när man bor själv.. hahah, det var det dummaste jag hört.

Jag har en HP DL360 G6, en gammal freenas, 2 gamingdatorer, flera consoler som står i standby, har 3 barn och sambo som duschar, badar badkar mm. OCH värmer en pool på 70 kubik vatten till 29 grader hela sommaren.

Till en kostnad av mellan 2000 till 2300kr i månaden...

Permalänk
Medlem

Värden kan ju inte gissa på din strömförbrukning. Om elräkningen är hög för fastighetens abonnemang, kan det såklart vara du, men även din granne, kanske tvättstugorna eller något helt annat. De behöver installera en elmätare per lägenhet, det behöver inte vara ett separat abonnemang. Men då kan de göra mätningar som visar fakta istället för gissningar.

Sedan att du inte har säkringarna i lägenheten borde ju vara något som drar ner hyran snarare än upp. Om du råkar smälla en säkring en lördag kväll, när kommer det någon som kan slå till/byta den?

Tycker inte brevet var tydlig heller, grötigt skrivet