Netflix-grundare: "Arbete hemifrån har inga fördelar"

Permalänk
Medlem

För mig känner jag att jobba på kontoret är ett absolut måste för att hålla mig någorlunda sane i huvudet. När jag är på jobbet är jag 100 % medverkande och aktiv och. Det bästa med mitt jobb är kollegor, men också arbetstider, då jag har några veckor där jag får jobba med kollegor på dagtid, sedan en period där jag jobbar skift och får jobba några timmar med kollegor, resterande jobbar jag själv.
För mig som är extrovert så är de absolut ett passande schema, känner att jg lägga ett väldigt stort fokus när jag jobbar själv, medans det blir lite mer slappare när kollegor är där, blir mest snack istället.
Jag är tacksam att jag forfarande kan jobba på kontoret och sluppit hemmajobb

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Jag ser istället bara fördelar med att jobba hemifrån och bara en nackdel.
Missar lite korridorssnack från folk som jobbar med omkringliggande system, men den biten hamnar nästan helt under "bra att veta" och all viktig information kommer fram ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Fatmajk:

Dagis/skola i vanliga fall såklart. Men tänk på alla länder som haft lockdown. Vad gör du när skolan och dagiset är nedstängt i flera månader? Antingen får man skaffa en nanny, och för de som inte har råd med de får ha sina 3-4 ungar hemma.

Jag har en kollega i indien som inte bor i svenska lägenhetsstander direkt. Fru och barn (3st, mellan 2-6 år gamla) alla hemma. Både han och frun jobbat hemmifrån i en två på 50kvm. Fick inte gå utomhus förutom att handla mat vissa gånger. Vad gör man då? Var gömmar man sig när ungarna springer runt fötterna?

Då är jag med. Tänkte mest in mig på svenska förhållanden

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Xeonist:

Så vi producerar mer men konsumerar mindre? Det blir ännu konstigare.

Finns egentligen ingen motsättning alls i det som gör att det inte kan vara så. Att man kan vara mer effektiv med vissa uppgifter vid hemmarbete vet nog de flesta som provat. Nödvändigtvis så medför det inte per automatik att man producerar mer. Däremot ett minskat konsumerande av tjänster och varor, absolut

Men riktigt så enkelt är det ju inte som att det är den en enda orsak till att BNP går ner och att det är alla hemmajobbares vara eller icke vara

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det handlar väl om att vissa branscher står helt stilla och massvis med folk är permiterade. Hela turismnäringen t.ex. Och restaurangnäringen för den delen. Står säkert för en avsevärd del av fallet. Även lägre tryck på många hushållsnära tjänster, som jag förstår det.

Tror liksom inte att glada hemmajobbande Swec:are väger upp det

Jag förstår också att Sweclockers inte är representativt, min poäng är just det, och frågan är om inte Sweclockers är lika dåliga på att bedöma sin egen effektivitet.

Jag menar, när man ser det som en börda att behöva duscha/klä på sig/raka sig/gå ut, så ifrågasätter jag faktiskt att den förmågan finns.

Permalänk
Medlem

Även om man inte ser några produktiva fördelar, borde det i högsta grad påverka välmående och moral hos anställda.

Känns bra att jag aldrig gett netflix några pengar. USA har en väldigt gammaldags syn på IT-arbete överlag. Inget jag ställer mig bakom.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Jag har fått en lite mer administrativ roll sedan strax före pandemin och hemarbetet gör det lite svårare. Det är svårt för mig att hålla koll på vad mitt team gör när jag mestadels hör ifrån dem på ett "standup"-möte på morgonen med en hetsig scrum master som bara vill avsluta mötet. Sen ska jag sitta och redovisa hur det går för varenda litet ärende liksom. Mitt jobb innebär också till stor del att försöka få folk att förklara vad de menar, eller snarare speca deras features bättre (alltså att de ska göra deras jobb, rätt), och det är enklare om man kan hugga folk i korridoren liksom.

På mitt förra jobb jobbade jag hemifrån ganska mycket och det funkade rätt bra. Man fick mer gjort hemma och slapp svara på så mycket frågor, samtidigt var det ju svårare att ställa frågor själv också. Men det var ändå sporadiskt och frivilligt, nu är det typ tvingat och alla andra är hemma också, vilket inte är lika kul. Speciellt inte med barn som sällan får gå till förskolan med alla förkylningar och personalbrist. Men om pandemin går över någon gång så hade jag gärna kört typ måndagar och fredagar hemma så jag fick tid att faktiskt jobba, men övriga dagar på kontoret och helst skulle möten och sånt vara förlagda till kontorsdagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Introversion är inte social fobi och verkligen inte något problem som behöver lösas. Vad snackar du för goja egentligen?

Skrivet av HappySatan:

Hur kan ett personlighetsdrag vara en folksjukdom? Det är som att påstå att det är en folksjukdom att vara extrovert, tidsoptimist eller morgontrött.

Jag är introvert och det har inget med social fobi att göra. Jag tycker om mina kollegor, vänner och folk i allmänhet. Men att umgås med dem i stora doser tar på krafterna, och då behöver jag tänka ensamtid vid sidan om. Så att jobba hemma är perfekt för mig, då kan jag tanka energi medan jag jobbar.

Har extroverta vänner som fungerar precis tvärtom. De blir stressade av att jobba hemma och måste därför träffa folk om kvällarna för att kunna koppla av och tanka energi. Inte påstår jag att de är del av en folksjukdom. De är bara annorlunda än jag.

Tror rent generellt att extroverta personer har väldigt svårt att förstå introverta. Kanske för att vi kort och gott inte vill ta plats och berätta om hur vi funkar och vad vi tycker om.

Skrivet av SleepstreameR:

Att vara introvert handlar om att man får energi av att vara själv, inte att man har social fobi. Du och herr Hastings har nog ungefär samma (smala) perspektiv.

Nej ni har rätt, men när folk slänger sig med ord som introvert när de i själva verket är socialt handikappade, blir diskussionen snedvriden.

Att ”Beror väl på vad man tycker om sina kollegor....” tyder ju på reality distorsion och ”påtvingad social interaktion”, jaa, välkommen till livet som samhällsmedborgare.

Att många ser hemmajobbande som lösningen på [insert rätt adjektiv] av sin introverta personlighet, då en del är ”dränerad” efter en arbetsdag.

Ser man sig själv som sämre/dåligt produktiv på ett gammalt hederligt kontor (för att man ogillar kollegor/ogillar frågor/ogillar ta sig till jobbet, osv), så ja, det är nog ett problem, eller vad ska man kalla det?

Det enda jag reagerat på, är inlagorna i den här tråden, jag är inte motståndare till att arbeta hemma, gör vad ni vill.

Är också dränerad efter mina arbetspass, men det har jag ju de facto betalt för.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej ni har rätt, men när folk slänger sig med ord som introvert när de i själva verket är socialt handikappade, blir diskussionen snedvriden.

Att ”Beror väl på vad man tycker om sina kollegor....” tyder ju på reality distorsion och ”påtvingad social interaktion”, jaa, välkommen till livet som samhällsmedborgare.

Att många ser hemmajobbande som lösningen på [insert rätt adjektiv] av sin introverta personlighet, då en del är ”dränerad” efter en arbetsdag.

Ser man sig själv som sämre/dåligt produktiv på ett gammalt hederligt kontor (för att man ogillar kollegor/ogillar frågor/ogillar ta sig till jobbet, osv), så ja, det är nog ett problem, eller vad ska man kalla det?

Det enda jag reagerat på, är inlagorna i den här tråden, jag är inte motståndare till att arbeta hemma, gör vad ni vill.

Du har ingen aning om ifall folk slänger sig med ord som introvert fast de i själva verket är socialt handikappad. Inte heller framgår det vad Mr. Plow faktiskt tycker om sina kollegor. Det kan ju dock hända att man faktiskt inte är bästis med kollegorna utan att blanda in någon "reality distorsion".

Sociala interaktioner kräver en del energi för introverta personer. Frågor på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du har ingen aning om ifall folk slänger sig med ord som introvert fast de i själva verket är socialt handikappad. Inte heller framgår det vad Mr. Plow faktiskt tycker om sina kollegor. Det kan ju dock hända att man faktiskt inte är bästis med kollegorna utan att blanda in någon "reality distorsion".

Sociala interaktioner kräver en del energi för introverta personer. Frågor på det?

Ingenting av det du säger utesluter att det är ett problem, vilket var det du hakade upp dig på först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ingenting av det du säger utesluter att det är ett problem, vilket var det du hakade upp dig på först.

Klart det är ett "problem", i samma mening som att hemarbete är ett problem för extroverta och att en fabläss för minkpälsar är ett problem för de utan pengar.

Det är dock inte konstruktivt att kalla det ett problem då det, till skillnad från social fobi, är ett karaktärsdrag man helt enkelt får leva med som så många andra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Klart det är ett "problem", i samma mening som att hemarbete är ett problem för extroverta och att en fabläss för minkpälsar är ett problem för de utan pengar.

Det är dock inte konstruktivt att kalla det ett problem då det, till skillnad från social fobi, är ett karaktärsdrag man helt enkelt får leva med som så många andra.

/hulle.

Hade du följt senaste inläggen hade du sett att vi egentligen inte vet vad det rör sig om, är det social fobi eller introversion? Det vi kan konstatera är att det är självdiagnostiserat, men vi kan likväl dra slutsatser efter övrig input. Konstruktivt eller inte, är väl upp till var och en?

Permalänk
Medlem

Vi uppmanas att jobba hemma i möjligaste mån. Men jag är mest på kontoret, det blev sjukt tråkigt att sitta hemma. Blev svårt att faktiskt ta rast också tycker jag, man hämtar en kaffe och jobbar vidare. Sitta och glo i ett tomt kök är ju inte kul, och det drog ofta över tiden när man ska "sluta" också. I sommar var valet väldigt lätt då det är fjärrkyla på jobbet och 28 grader hemma

Jag har även väldigt nära och cyklar till jobbet på 5 min så någon pendlingsvinst blir det inte heller.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Uppmanas jobba hemma till 80%, var tills nyligen 100% hemarbete. Tycker överlag det är skit, och då har vi ändå ett dedikerat kontor i hushållet. Flera på bolaget har drabbats av problem p.g.a. bristande ergonomi hemma, man sitter långa stunder illa vid köksbord eller i soffa. Laptops med touchpad istf mer ergonomiskt anpassade tangentbord+möss osv. Vidare omöjligt att separera arbets-, vabb- och ledig-tid när båda i hushållet ska jobba hemma. Vill någon ha ett möte? Jaha, steg ett: kan frugan ta en vabbperiod eller en period av att jobba utanför kontorsrummet? Eller ska man chansa på att barnen hunnit vara symptomfria i två dagar innan det blir aktuellt? Om ja, steg 2; passar det i jobbkalendern som är betydligt mer full av Teams-möten än vad den var när alla hade alla tillgängliga runt hörnet på kontoret? Så här håller det på. Hade någon sagt åt mig innan att hemarbete blir väl bra så hade jag trott dem, men ju mer erfarenhet man får av det desto värre ter det sig.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Extroverta och Introverta.
Måste blandas för att tända en tanke

Punkt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån sen mitten av mars, som jag sagt tidigare, och för mig är det nästan bara fördelar. Den enda egentliga nackdelen är avsaknad av skitsnack med arbetspolarna på lunchen, men det går utmärkt att leva utan.

Att slippa vissa idioter på kontoret är en GIGANTISK fördel.

Vad någon Netflixfjant har att säga om det är totalt ointressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån 100% sedan pandemin började och ser inte direkt några nackdelar. Visst hade man trevliga samtal ibland på kontoret men att man var på kontoret innebar inte för den skull att man umgicks en massa med de andra där. De jag jobbar närmast var inte där utan sitter utspridda i Europa. Samtal med kollegor görs ändå via planerade onlinemöten, inte när någon klampar in och stör en när man har som bäst flow. Man jobbade ändå hela tiden för att hinna med, sällan tid eller ro att ta paus. Om man tog lunch så var det inte i personalmatsalen utan man stack iväg någonstans där man slapp allt som hade med jobbet att göra för att kunna koppla bort det en stund.

När jag jobbar hemifrån klampar ingen in och avbryter mig. Jag hinner istället med att ta mikropauser bara genom att gå till ett annat rum. Hinner ta en promenad före och efter jobbet istället för att sitta i bilen. Behöver inte ta bilen på lunchen utan kan nyttja 95% av den till avkoppling. Sparar massor av pengar på drivmedel och att inte luncha ute.

Slutats, detta är inte svart eller vitt. Om det är bra eller dåligt beror på många faktorer såsom person, livssituation, arbete, kollegor, osv osv. Om någon expert säger något annat så är det fel expert på fel ställe.

Är de 8600 anställda på Netflix? En utvecklare och 8599 andra som stör hela tiden så hen inte får något gjort. Inte konstigt tjänsten är så dålig och inte har fått en bra ny feature på flera år.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Grejen är att "snabba frågor" tar ganska mycket produktivitet från den som blir frågad. Tar minst en kvart efter avslutad fråga att komma tillbaka i samma "flow" som innan frågan.

Min policy på detta är att folk gärna skickar ett textmeddelande till mig med frågan, sedan brukar jag ringa tillbaka om svaret är mer komplicerat än går att skriva snabbt på text. (Bara att formulera en tydlig fråga kan ofta leda frågeställaren till ett svar.)

Det tar en kvart för dig ja om du jobbar, men man passar ju på med frågan mellan något möte utan paus mellan eller på väg till något annat, då tar det ingen tid från dig.

Att tvingas skriva en fråga och vänta på svar tar ju bort hela diskussions och undervisningen i det hela. Ännu värre är det om personen kanske bara har denna sak att göra, då kanske de innefektivt letar information i fyra timmar inna de kommer vidare, men tio miniter med dig hade räckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

hur ofta blir den vanlige svensson sjuk då?

på mitt eget jobb är det väldig variation, vissa sjuka stup i kvarten medans en del av oss har inte haft en sjukdag på flera år och då kanske man haft en liten förkylning eller något men inget att stanna hemma för.

En gång i kvartalet är helt acceptabelt. Har personen småbarn så är en sjukdom eller vabb varannan månad något man får räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necris:

En gång i kvartalet är helt acceptabelt. Har personen småbarn så är en sjukdom eller vabb varannan månad något man får räkna med.

ah ja just det dom små vandrande snorarna glömde jag.. förklarar en del av fallen i alla fall.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

netflix vs disney+

Ser inga fördelar jämfört med disney+ heller, dyrare och dåligt utbud.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Inaktiv

Börja ny IT anställning nu i pandemin, inlärningskurvan är betydligt längre hemifrån men annars fungerar de bra.

Permalänk
Medlem

Stor studie visar: Hemmajobb mer effektivt än kontorsarbete
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/stor-studie-visar-hemmajob...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Netflix grundare vs. tillgänglig forskning?