Varför är default cpu voltage så hög?

Permalänk
Medlem

Varför är default cpu voltage så hög?

Jag läste att 1.325 volt för cpu var rekommenderad för högst livslängd, och amd själva rekommenderar att volten inte ska vara över 1.425 läste jag någon annanstans (på denna siten). men ändå så är cpu volt nästan upp till 1.5 med default inställningar, utan någon överklockning? Volten hoppar runt hela tiden, ibland är den så låg som 0.333 och ibland över 1.425!!

Jag har ganska lite erfarenhet med sånthär. Men jag har uppdaterat biosen idag, och det ändrade ingenting. Jag har en ryzen 3900x och hade planerat att använda den i förhoppningsvis 8+ år kanske om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av probo:

Jag läste att 1.325 volt för cpu var rekommenderad för högst livslängd, och amd själva rekommenderar att volten inte ska vara över 1.425 läste jag någon annanstans (på denna siten). men ändå så är cpu volt nästan upp till 1.5 med default inställningar, utan någon överklockning? Volten hoppar runt hela tiden, ibland är den så låg som 0.333 och ibland över 1.425!!

Jag har ganska lite erfarenhet med sånthär. Men jag har uppdaterat biosen idag, och det ändrade ingenting. Jag har en ryzen 3900x och hade planerat att använda den i förhoppningsvis 8+ år kanske om det är möjligt.

Det är så Ryzen fungerar. Absolut ingen fara. När du ser 1.5 så är det på 1 kärnas boost. Dvs det är inget långvarigt och en temporär boost. Finns hur många trådar som helst på detta ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av probo:

Jag läste att 1.325 volt för cpu var rekommenderad för högst livslängd, och amd själva rekommenderar att volten inte ska vara över 1.425 läste jag någon annanstans (på denna siten). men ändå så är cpu volt nästan upp till 1.5 med default inställningar, utan någon överklockning? Volten hoppar runt hela tiden, ibland är den så låg som 0.333 och ibland över 1.425!!

Jag har ganska lite erfarenhet med sånthär. Men jag har uppdaterat biosen idag, och det ändrade ingenting. Jag har en ryzen 3900x och hade planerat att använda den i förhoppningsvis 8+ år kanske om det är möjligt.

Skillnaden ligger i huruvida det är en statisk spänning på 1.425 eller dynamisk som har jag har förstått det. Om man skulle ha en statisk spänning på 1.425V så är även det väääldigt högt och skulle troligtvis degradera din cpu väldigt snabbt. Jag har min 3700X manuellt inställd på 1.25V @ 4.25ghz, detta för att hålla temperaturen nere i cpu'n samtidigt som jag får ut likvärdig prestanda som i stock och tack vare den lågt späningen så löper inte cpu'n risk att degraderas.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

vad har du för cpu intel eller amd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micho89:

vad har du för cpu intel eller amd?

Det står i första posten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)