Veckans fråga: Ska du köpa Geforce RTX 3000 eller väntar du på RDNA 2?

Permalänk
Medlem

Jag väntar på DDR5 om inte en totalkrasch kommer först

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Shiprat: Tack för uppdateringen!

Jag har fått intrycket av de jag snackat med som kör Linux att Nvidia funkar väl i många scenarion, så därför blev jag lite nyfiken på vad det fanns för grunder. Det kan ju vara så att de accepterat det för att de suttit med Nvidia-prylar och inte övervägt att byta, aldrig frågat så djupgående eftersom jag själv slagit detta med att gå över till Linux ur hågen för nästan två decennier sedan.

Jag har installerat och kört några olika smaker av Debian (t.ex. hallonsmak) men det har ju varit CLI för hela slanten där.

Well, om man har anledning att använda linux till dags så är denna grej inte något stort problem egentligen, folk som är vana vid det löser det utan problem. Dock är det ett faktum att du då använder ett open source operativ och kompromissar för att få closed source att funka eftersom nvidia inte är villiga att delta. Det lägger bördan på företag som System76 att byga distros där de håller koll på att de har rätt workarounds och rätt version av nvidias driver, och sålänge nvidia är största tillverkare av GPU och vägrar släppa en egen öppen drivrutin så kommer de vara en av stoppklossarna för att få en bra upplevelse för nya användare av linuxbaserade OS.

EDIT: Som tillägg: då jag kör windows huvudsakligen för gaming så kör jag nvidia då det är där prestandan finns för nuvarande, men om jag skulle bestämma mig för att bygga en dedikerad gamingburk för att köra någt med linux så skulle jag definitivt inte köra Nvidia, av det enkla skälet att det inte känns som att de bryr sig om linux.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Sugen på ett 3080/3090, men kommer vänta. Har ingen brådska, inväntar vattenblock och AMD.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Väntar in RDNA 2 först och främst så får jag se hur jag gör.

Tvekar då det är dags för nytt datorbygge typ år 2022 med DDR5, PCIe 4, RTX 40-serien och vilken prolle som nu gäller då.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Inget nytt grafikkort här. Spelar för lite nu även om man är sugen på Ray-tracing. Men min 8700K får fortsatt sällskap av mitt 1080 Ti i några år till. 5080 Ti däremot... då kanske

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag är lite grinig på NVIDIA för deras experiment med FE dom senare åren("hur högt kan vi pressa priset innan kunderna flyr?")
Och AMD har inte nått riktigt fram med pris/prestanda, så nä, inget just nu åtminstone.

"hur högt kan vi pressa priset innan kunderna flyr?" är inget som Nvidia ska lastas för. Så gör alla tillverkare. Man sätter ett så högt pris som kunderna "tål". Kallas marknadspris. Finns ju ingen tillverkare som gör något om det inte finns en vinning av det, och ju högre vinning dess bättre. Det enda som kan hålla tillbaka priserna är konkurrens. Och där ska vi tacka AMD och Intel för att de är med i spelet igen!

Permalänk
Medlem

Hm, undrar om man kan trycka in ett 3080 i min AORUS GTX 1080 GAMING BOX egpu om man moddar det fysiska en del...

Permalänk
Medlem

Det saknas svarsalternativ så jag avstod från att rösta då det är meningslöst.
Jag väntar iaf på testresultaten och om AMD har nåt att komma med.

Permalänk
Medlem

Det gäller att hålla lite koll på recensionerna sen. Dels prestandan, vilket säkert blir okej, men också mellan 3070 och 3080. Den här gången kan det bli så att 3080 blir ett bra köp, jämfört med de högre 20xx korten, då prestandan samt mer och snabbare minne kan avgöra. Tänk på att t.ex. 2080 ti var överlag bara runt 30% bättre än 5700 xt men kostade 150-200% mer. Om 3080 blir 30% bättre än 3070 men kostar 40% mer så kan det mycket väl vara ett kap. Sen som alltid så kanske inte alla behöver den prestandan och då är det såklart inte alltid fördelaktigt, då nya kort kommer tids nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tror du får tala för dig själv isåfall, av den enkla anledning att AMD inte släppt något som det påstått skulle konkurrera i högsta prisklassen sedan Turing. Om denna release var en som på roadmap sedan länge var sagt att vara ytterliggare en serie budget och mellansegments-kort så hade jag hållt med, men de har väl ändå påstått att de ska konkurrera i high-end nu så det är ju en annan situation.

Ok, då. Under tiden väntar vi spänt på när AMD lyckas slå det snart 4 år gamla 1080 ti.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt mig ett RX5600XT. Är nöjd med det så jag kommer inte uppgradera. Spelar bara i 1080p så jag behöver inte något kraftigare för tillfället.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag har siktat in mig på ett RTX 3080 men har inget akut behov just nu, så jag väntar tills det kommer titlar som kräver mer än mitt nuvarande 2060 Super.

Jag kanske kan klara mig ett år med att uppgradera och hoppas på att det då kanske finns ett 3080 Super

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Ok, då. Under tiden väntar vi spänt på när AMD lyckas slå 1080 ti från början av 2017.

Det jag inte förstår med folk med din inställning är huruvida du faktiskt tycker att konkurrens är dåligt och vill att nvidia ska ha monopol, eller om du bara tycker om att bli besviken och ser fram emot det och går och liksom gottar dig i hur dåligt allt blev efter det släppts?

Varför är det så viktigt att Grön > Röd?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Varför köpa innan? Väntar å ser vart jag får mest fps för slantarna.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Skrivet av kiario:

är amd bättre?

Vänta och se!

Permalänk
Medlem

Förmodligen en 3090, men direkt vid säljstart vet jag inte, det beror på vad recensionerna säger.

Skulle gärna vänta på RDNA 2, men hittills finns det tyvärr inget som pekar på att 3090, eller ens 3080, åker på spö.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nöjd med hur burken presterar med mitt 2080 Super. Skulle jag köpa Ampere eller RDNA 2 så är det egentligen inte på grund av behov utan mer tanklöst "vill ha".

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Well, om man har anledning att använda linux till dags så är denna grej inte något stort problem egentligen, folk som är vana vid det löser det utan problem. Dock är det ett faktum att du då använder ett open source operativ och kompromissar för att få closed source att funka eftersom nvidia inte är villiga att delta. Det lägger bördan på företag som System76 att byga distros där de håller koll på att de har rätt workarounds och rätt version av nvidias driver, och sålänge nvidia är största tillverkare av GPU och vägrar släppa en egen öppen drivrutin så kommer de vara en av stoppklossarna för att få en bra upplevelse för nya användare av linuxbaserade OS.

EDIT: Som tillägg: då jag kör windows huvudsakligen för gaming så kör jag nvidia då det är där prestandan finns för nuvarande, men om jag skulle bestämma mig för att bygga en dedikerad gamingburk för att köra någt med linux så skulle jag definitivt inte köra Nvidia, av det enkla skälet att det inte känns som att de bryr sig om linux.

Nej men jag kan förstå den där frustrationen av ett företags oförmåga att fixa till en grej som bevisligen ligger inom deras scope of competence, eller vad man ska kalla det. Det är lite som långköraren med alla problem Creative Labs mjukvaror drogs med under ett flertal år efter övergången till Windows Vista, tyvärr inget som gick att komma ifrån om man ville ha den bästa ljudhårdvaran för spel och PC i allmänhet.

Det ligger ju antagligen en del investeringar i Nvidias teknologier, och de ser väl inte hur de skulle kunna släppa det som open source utan att i princip riskera ge bort företagshemligheter som än sålänge håller dem längst fram i dataspelsvärlden, vilket också tycks vara ett genomgående problem för all slags open source.

Linux överhuvudtaget har ju aldrig slagit igenom som ett desktop-OS, så det är väl antagligen den obefintliga marknadsandelen som styr hur mycket resurser för utveckling av drivrutiner som går dit. Faran med knackiga drivrutiner är nog främst att det oftast tar väldigt lång tid att bygga upp ett gott rykte, men går väldigt snabbt att rasera för överskådlig framtid, som med AMD Catalyst/Radeon Software som fortfarande slentrianmässigt smutskastas inom Windows-världen.

Permalänk

Det blir att försöka få tag i ett RTX 3080 på releasedagen.

Jag har länge velat uppgradera från mitt mer än 4 år gamla gtx 1080 och finns ingen vettig anledning att vänta på AMD kort för egen del. Det är för mycket kringliggande Nvidia-funktionalitet (g-sync, streaming optimeringar etc) som väger tungt. De prestanda/prisförbättringarna som skulle göra ett AMD kort relevant för mig är totalt orealistiska.

Chansen att kanske få ett 3080 för en tusenlapp billigare är inte heller attraktivt. Även i ett bästa-fall scenario tror jag inte vi får se något större pris-krig under 2020. Efterfrågan kommer vara hög och volymerna relativt små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr steven:

Vänta och se!

Antagligen vet sweclockers redaktion hur de kommer prestera annars ställer man väl inte sådan här fråga. För presterar de sämre så skulle ingen köpa.
3070 blir det isf för min del

Permalänk
Skäggig legend

Jag har extremt svårt till varför AMD skulle kunna mäta sig med Nvidia. Jag hoppas verkligen på det, men är nog en otroligt svår dröm att få till verklighet.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förmodligen en 3090, men direkt vid säljstart vet jag inte, det beror på vad recensionerna säger.

Skulle gärna vänta på RDNA 2, men hittills finns det tyvärr inget som pekar på att 3090, eller ens 3080, åker på spö.

Är man inte antingen desperat eller otålig som ett barn så är det ju bara att vänta och se. Ingen här vet ju hur det blir än, därav förstår jag inte riktigt "skulle gärna". Det är väl inget som hindrar dig att vänta kanske 1 månad?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Väntar på 3080 ti som antagligen hamnar nära 3090 i prestanda för ett pris någonstans mitt mellan 3080 och 3090.

Permalänk
Medlem

Blir givetvis att vänta på oberoende tester av både Nvidia & AMD.
Troligtvis blir det AMD om dom inte gör bort sig helt då jag primärt använder en rullande Linux distribution där Nvidias stängda drivers är PITA. Till Windows burken är det inte lika viktigt, skulle vilja ha ~2080ti prestanda, och det bör båda tillverkarna klara av att leverera utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej men jag kan förstå den där frustrationen av ett företags oförmåga att fixa till en grej som bevisligen ligger inom deras scope of competence, eller vad man ska kalla det. Det är lite som långköraren med alla problem Creative Labs mjukvaror drogs med under ett flertal år efter övergången till Windows Vista, tyvärr inget som gick att komma ifrån om man ville ha den bästa ljudhårdvaran för spel och PC i allmänhet.

Det ligger ju antagligen en del investeringar i Nvidias teknologier, och de ser väl inte hur de skulle kunna släppa det som open source utan att i princip riskera ge bort företagshemligheter som än sålänge håller dem längst fram i dataspelsvärlden, vilket också tycks vara ett genomgående problem för all slags open source.

Linux överhuvudtaget har ju aldrig slagit igenom som ett desktop-OS, så det är väl antagligen den obefintliga marknadsandelen som styr hur mycket resurser för utveckling av drivrutiner som går dit. Faran med knackiga drivrutiner är nog främst att det oftast tar väldigt lång tid att bygga upp ett gott rykte, men går väldigt snabbt att rasera för överskådlig framtid, som med AMD Catalyst/Radeon Software som fortfarande slentrianmässigt smutskastas inom Windows-världen.

Mjo, de skulle väl åtminstone kunna bidra men en basic drivrutin, behöver inte ha allt hemligt men något som kunde köra en skrivbordsmiljö bara liksom... Har inte riktigt hängt med på problemet med Catalyst, under tiden jag senaste körde det med Vega64 var jag helt nöjd, särskilt med styrning av klocks osv från samma panel som inspelning. Har desto mer problem med Geforce experience overlay vilket fått mig att vilja rage-quitta och sälja mitt 2080S flera gånger då det ofta bara inte fungerar samt saker som att vid vissa uppdateringar måste man plötsligt logga in för att använda funktioner i ett kort man betalt 9k+ för -_-

Dock har jag förstått att drivern i sig för 5000 serien vart kaos, och de är ju ganska oförlåtligt från AMD's sida, om de nu kommer ut med hårdvara som faktiskt kan konkurrera men som hålls tillbaka, igen, av trasiga drivers så kanske det är dags att börja fundera på vad de egentligen håller på med som företag

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag väntar på nya generationens kort runt 3000kr.
Om det blir Nvidia eller AMD får framtiden utvisa. Det lär ju i alla fall under hösten komma en fingervisning om vilken arkitektur som ger bäst energieffektivitet och prestanda/krona. Jag skulle bli förvånad om inte RDNA2 på sin mindre nod vinner i effektivitet, men AMDs prissättning är svår att spekulera i.

Permalänk
Medlem

Blir förmodligen ett RTX 3090, oklart vilket märke och vad priset blir om man vill ha 2 st 2.1 HDMI-utgångar.
Har vanligtvis föredragit ASUS men det verkar ligga lite väl högt i pris.
MSI Gaming X Trio har endast en HDMI 2.1 och de tjusigare Gigabyte-korten lär kosta rejält.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det jag inte förstår med folk med din inställning är huruvida du faktiskt tycker att konkurrens är dåligt och vill att nvidia ska ha monopol, eller om du bara tycker om att bli besviken och ser fram emot det och går och liksom gottar dig i hur dåligt allt blev efter det släppts?

Varför är det så viktigt att Grön > Röd?

Det jag inte förstår är folk som som förutsätter saker om folk pga önsketänkade.

Jag har aldrig sagt att det är bra med monopol eller ens antytt något sådant. Att du eller jag "tycker", "vill" eller "hoppas" saker ändrar inte det faktum att AMD inte har kunnat/velat komma med något som rår på 4 år gamla 1080 ti från NVIDIA.

What if I told you att jag hade gärna velat se AMD lika starka som för 7-8 år sedan när deras 7970 och 290x var fantastiska så att vi sluppit NVIDIA:s ockerpriser?

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog uppgradera mitt 1070 till ett 3080 men tänker inte panikköpa direkt när det släpps, jag har ingen brådska och vill hinna läsa recensioner innan jag gör något beslut. Kan hända att man får vänta ett tag om det blir brist på kort, men då får det vara så.

Jag kör för övrigt också Linux och verkar vara i en minoritet i det att jag föredrar NVIDIAs drivrutiner. Det hade förstås varit bättre om de varit öppna, men jag har använt NVIDIAs Linux-drivrutiner i 15 år utan några större problem. AMD har ryckt upp sig en hel del på den fronten de senaste åren, men det är fortfarande ofta strul med ny AMD-hårdvara i Linux. Deras Linux-team skulle nog behöva mer resurser än de har för tillfället för att riktigt vara med i matchen.

AMD är oavsett inget alternativ för mig eftersom de verkar ha lagt ner deras GPGPU-satsning helt, jag använder mitt grafikkort för beräkningar av olika slag lika mycket som spel. Jag är mer intresserad av Intels framtida GPU-satsning, de lägger rejält mycket mer resurser på Linux jämfört med AMD.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett ett alternativ som lyder:
"Ja, om priserna verkligen blir så pass låga som dom lovar."
För där sitter jag nämligen

Jag kommer inte köpa nytt om priserna blir tokhöga som 20xx-serien. Eller högre än dom indikationer vi har fått hittills.