Huawei tappar Samsung och SK Hynix som leverantör under handelsblockad

Permalänk
Melding Plague

Huawei tappar Samsung och SK Hynix som leverantör under handelsblockad

Leverantörslistan blir alltmer tunnsådd för Huawei efter att koreanska bolag ansluter till amerikansk handelsblockad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så SK Hynix blir tvingade av USA att inte sälja till Huawei och då alltså förlora 40% av deras omsättning ? Vad använder SK Hynix och Samsung som kommer från USA och inte kan köpas från annat håll ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kanske litografi maskiner som omfattas av Amerikanska patent, även om dom är licensierade och tillverkas på annat håll

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Defender:

Så SK Hynix blir tvingade av USA att inte sälja till Huawei och då alltså förlora 40% av deras omsättning ? Vad använder SK Hynix och Samsung som kommer från USA och inte kan köpas från annat håll ?

Skrivet av the squonk:

Kanske litografi maskiner som omfattas av Amerikanska patent, även om dom är licensierade och tillverkas på annat håll

Precis. Det var där skon klämde för TSMC också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Så SK Hynix blir tvingade av USA att inte sälja till Huawei och då alltså förlora 40% av deras omsättning ? Vad använder SK Hynix och Samsung som kommer från USA och inte kan köpas från annat håll ?

TSMC fyllde igen tomrummet efter Huawei på nolltid. Jag är säker på att både SK Hynix och Samsung kommer kunna göra samma sak. Det är ju inte så att efterfrågan på telefoner försvinner bara för att Huawei försvinner. Andra företag kommer ta deras plats, och de kommer vara i samma behov av SK Hynix och Samsung som Huawei var.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Precis. Det var där skon klämde för TSMC också.

Nej inte riktigt, amerikanska patent gäller inte utanför USA. Litografi-utrustningen använder inget som kräver exporttillstånd. Handlar bara om påtryckningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej inte riktigt, amerikanska patent gäller inte utanför USA. Litografi-utrustningen använder inget som kräver exporttillstånd. Handlar bara om påtryckningar.

Stämmer i detta fall. Dock innehåller utrustningen amerikansk patenterad teknologi men möter ej upp till dem 25% som krävs för att de skall kunna stoppa det. Det diskuteras nu att sänka den nivån för en del områden.

Länk: https://www.reuters.com/article/us-asml-holding-usa-china-ins...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Inaktiv

Allt som hindrar ekonomisk tillväxt i en diktatur är av godo. Att detta potentiellt även leder till att sagd diktatur får mindre möjlighet till massövervakning i resten av världen är också viktigt!
Att Huawei gör prisvärda telefoner går inte att förneka, men till vilken faktisk kostnad? 🧐

Permalänk
Medlem

mycket bra, hoppas huawei går under en vacker dag..

Permalänk
Medlem

Det är så deprimerande att se så många stödja amerikanarnas djävulskap. De låter företag beställa interventioner via statsmakten för att förstöra konkurrenter.

WW3 beställt av Qualcomm.

För vad är poängen med frihandel och produktutveckling när man istället bara kan låta staten förstöra utländska företag?

Edit: När Huawei väl är förstörda så kommer de väl istället beställa attacker på Ericsson och Nokia.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är så deprimerande att se så många stödja amerikanarnas djävulskap. De låter företag beställa interventioner via statsmakten för att förstöra konkurrenter.

WW3 beställt av Qualcomm.

För vad är poängen med frihandel och produktutveckling när man istället bara kan låta staten förstöra utländska företag?

Utan att ta politisk ställning här så håller jag med i grova drag. Det läskiga med det här är inte det faktum att en så stor aktör på marknaden blir utsatta för handelsblockad, utan vad som kommer följa i dess spår.

Permalänk
Medlem

Mobbning på hög nivå, skrämmande.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Utan RAM blir det ju nästan omöjligt att göra något relaterat till processorer och elektroniska enheter...

Permalänk
Medlem

Jag är dock orolig att på sikt kommer detta få precis motsatt effekt. Kina kommer bli en mer motiverade att bli självförsörjande på avancerad elektronik.

Kina är en sådan gigantisk marknad, Kina gnuggar antagligen händerna så länge de kan köpa från Intel/Amd/Apple. När de har egna grejer som uppfyller deras behov kommer nämda jättar i sin tur svartlistas och då kommer det gråtas i Usa.

Men de finns mer som oroar! När Kina har teknologin och produkterna, i samma svep är liknande blockader omöjliga mot Ryssland, Nordkorea och andra diktaturer för den delen.

På sikt tror jag Kina kommer gå vinnande ur detta, enda sättet är att bryta all handel även försäljning men det är ju inte lika kul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

På sikt tror jag Kina kommer gå vinnande ur detta, enda sättet är att bryta all handel även försäljning men det är ju inte lika kul...

Trump sa senast att man borde bryta totalt med Kina och helt avsluta handel.
Problemet är att det är en miljard potentiella kunder så giriga storföretag kommer alltid att handla med dem på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Fast det handlar ju inte om att stora stygga USA som ska bestämma, eller om Big Brother. Det handlar ju faktist om att USA och Kina ligger i ett handelskrig med varandra.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Att Huawei gör prisvärda telefoner går inte att förneka, men till vilken faktisk kostnad? 🧐

Man kan ju också fundera lite kring hur det är möjligt att ett företag som Huawei, som enligt de själva spenderar stora summor på R&D och där nyutbildade kan erhålla årslöner på motsvarande 2 miljoner kronor, att ta så låga priser för high-end teknik och samtidigt rapportera in stora vinster.

Deras verksamhet har västerländska utgifter, men deras intäkter har kinesiska prislappar. Någonstans måste det finnas en mellanhand, och vi vet nog alla vem den mellanhanden är.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag är dock orolig att på sikt kommer detta få precis motsatt effekt. Kina kommer bli en mer motiverade att bli självförsörjande på avancerad elektronik.

Kina är en sådan gigantisk marknad, Kina gnuggar antagligen händerna så länge de kan köpa från Intel/Amd/Apple. När de har egna grejer som uppfyller deras behov kommer nämda jättar i sin tur svartlistas och då kommer det gråtas i Usa.

Men de finns mer som oroar! När Kina har teknologin och produkterna, i samma svep är liknande blockader omöjliga mot Ryssland, Nordkorea och andra diktaturer för den delen.

På sikt tror jag Kina kommer gå vinnande ur detta, enda sättet är att bryta all handel även försäljning men det är ju inte lika kul...

En eventuell möjlighet är ju att Kinas diktatur kollapsar innan dom hinner bli en sådan självförsörjande stat som du beskriver. Och det är väl exakt det som USA hoppas på. Kina har ju redan försökt i många många år att bli så självförsörjande som möjligt, och jag tror personligen att USA gör detta nu just för att faktiskt stoppa det

Permalänk
Inaktiv

Men är politiska diskussioner tillåtna eller inte? Är lite förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

TSMC fyllde igen tomrummet efter Huawei på nolltid. Jag är säker på att både SK Hynix och Samsung kommer kunna göra samma sak. Det är ju inte så att efterfrågan på telefoner försvinner bara för att Huawei försvinner. Andra företag kommer ta deras plats, och de kommer vara i samma behov av SK Hynix och Samsung som Huawei var.

Exakt. Blir bara en kortare form av dipp, men på sikt lär den missade produktionen till en hyfsat stor del troligen tas igen av andra mobilbolag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är så deprimerande att se så många stödja amerikanarnas djävulskap. De låter företag beställa interventioner via statsmakten för att förstöra konkurrenter.

WW3 beställt av Qualcomm.

För vad är poängen med frihandel och produktutveckling när man istället bara kan låta staten förstöra utländska företag?

Kina har aldrig varit för frihandel. De vill ha fri export från Kina, men inte fri import till Kina.

Sedan ser jag inte vad Qualcomm skulle vinna på att förlora en potentiell kund som Huawei?

Det du skriver ovan ser jag ingen logik i.

Tvärt om; https://www.wsj.com/articles/qualcomm-lobbies-u-s-to-sell-chi...

Skrivet av johanandersson:

Edit: När Huawei väl är förstörda så kommer de väl istället beställa attacker på Ericsson och Nokia.

Ser ingen orsak till det. Varför skulle de göra det?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

@UndaC kan du klargöra om politiska diskussioner är tillåtna eller icke?

Permalänk

Many reasons below:

There is no doubt that @DeptofDefense
is 100% correct move to END SMIC CCP-chip makers, for good! Work with TW+other nations Chip makers instead! Reasons:1 it feeds the PLA/funds the of ALL CCP repression in CN just like Huawei! 2:Its build in TROJAN horse chip linked to CCP!

OT borttaget /Mod
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag har försökt mig på en lättare resning i tråden, vill man diskutera övrigt politik som inte är relaterat till artikeln så finns det nog bättre forum än Sweclockers.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon2110:

@UndaC kan du klargöra om politiska diskussioner är tillåtna eller icke?

Jag har inte hunnit läsa ikapp här fullständigt men politik är ok så länge det är on topic.
Börjar det spreta för mycket och bli för dålig stämning drar vi i handbromsen. Tex vilda associationer till övriga politiska ämnen, individuella politiker etc är fortfarande off limits.

Jag vidhåller att det går att diskutera dessa för oss väldigt aktuella ämnen utan att det ska behöva spåra ur totalt.

Med det sagt, jag har inte hunnit läsa ikapp här. Jag får sätta mig in i det hela under morgondagen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

@UndaC: Nej de lught. Vi höll faktiskt inom ämnet. Men De var något som verkade vara lite "trigger happy" och tog bort utan att fullt ut förstå diskussionen bakom det hela.

Hur som helst. Tror ni man kan få en kopia på det man skrev som togs bort(PM mig de jag skrev och den personen som fick 45+likes allt han skrev var mycket bra och uppriktigt inom detta ämne OM varför US väljer stänga ut Hauwie eller dess Kina chip som SMIC)? Så man kan kopiera det till en annan forum. Tacksamt om kunde få kopia på det.

Det tog även long tid för mig hitta goda citat(trogen till sweclockers forum egen inlägg i detta artikel) jag skrev i första inlägg och följt tråden. Och nu är den tråd borta och man orkar inte öppna 30fönster igen och försöka hitta dom goda exempel som faktiskt var vettigt!

Permalänk
Skrivet av OmegaSunshine:

There is no doubt that @DeptofDefense
is 100% correct move to END SMIC CCP-chip makers, for good! Work with TW+other nations Chip makers instead! Reasons:1 it feeds the PLA/funds the of ALL CCP repression in CN just like Huawei! 2:Its build in TROJAN horse chip linked to CCP!

Det var denna 1st inlägg...men resten verkar va borta.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@OmegaSunshine: Kolla PM

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@OmegaSunshine: Med den logiken kan du lika gärna bojkotta i stort sett alla taiwanesiska bolag, det är de taiwanesiska konglomeraten och elektronikfirmorna som varit inkörsporten för bland annat elektroniktillverkning på fastlandet. UMC stal Microns IP och affärshemligheter enligt domar i Taiwan och Kalifornien, så hur ska man lita på taiwanesiska halvledarfabriker?

Inget att diskutera, men reflektera gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Stämmer i detta fall. Dock innehåller utrustningen amerikansk patenterad teknologi men möter ej upp till dem 25% som krävs för att de skall kunna stoppa det. Det diskuteras nu att sänka den nivån för en del områden.

Länk: https://www.reuters.com/article/us-asml-holding-usa-china-ins...

Vilket är ointressant när Nederländerna istället klassade det som utrustning med militär användning när det gäller EUV och då gäller efterträdaren till CoCom-embargot. Komponenterna lär inte klassas som detta däremot.