Netflix-grundare: "Arbete hemifrån har inga fördelar"

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att ta mig in till jobb, delvs på grund av den sociala biten. Den saknar jag väldigt mycket! Men sen också för att jag är väldigt oproduktiv hemma. Jag har förmågan att hitta på en massa andra onödiga saker under dagen, städa garderoben, lite balkongarbete, ja va tusan som helst...bara för att jag kan.

Eller att jobba hemmifrån när man har en partner? Nä tack! Det tär på förhållander ibland...

Skrivet av ODDNAME:

Jobbat hemifrån sen 13e Mars, visst det är tråkigt utan den riktiga sociala biten, men man har tid till så mycket mer på dötiden, när man väntar på mail etc. Körde igång mitt senaste projekt på dötiden

Sitter du rakt upp och ner och väntar på att få mail? Gör du inget annat emellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Beror väl på vad man tycker om sina kollegor....

Eller om man är en riskgrupp och föredrar att dö.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Folk behöver inte bo nära jobbets kontor?

Folk behöver inte slösa tid på att pendla 1-3 timmar om dagen?

Ser han verkligen inte några fördelar?

Hah! Eller hur...
Typiskt en "grundare" att säga så.

Skrivet av nick-li:

Gissar han är en utåtriktad person.

Gissar också att han inte har barn hemma. Och om han har det så har han de säkert på andra sidan av sin 400m2 mansion tillsammans med 2 nannys.

Jag har en del kollegor som arbetar hemmifrån och har barnen hemma. Fy tusan säger jag bara. Man får ingenting gjort...

Permalänk

Jag har jobbat hemifrån sen i mars, och sparar enormt med tid. 3h pendling varje dag och spar massa pengar på att inte äta lunch ute osv. Negativa är att ett videomöte inte är samma sak som att ses ansikte mot ansikte.
I framtiden kommer nog VR lösa den biten när både ögon ansikte kan spåras i realtid. Om denna pandemi går över så kommer det bli någon dag på kontoret i månaden för min del och resten hemma.

Som i morse så klev jag upp och tände en brasa så vi kunde äta frukost framför den, i vanliga fall hade jag stressat fram på centralen vid den tiden.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Eller om man är en riskgrupp och föredrar att dö.

Du har rätt, det är farligt att leva, dödligheten är 100%.
Är det inte trafik så är det sjukdom, fallskärmshoppning, eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag föredrar att ta mig in till jobb, delvs på grund av den sociala biten. Den saknar jag väldigt mycket! Men sen också för att jag är väldigt oproduktiv hemma. Jag har förmågan att hitta på en massa andra onödiga saker under dagen, städa garderoben, lite balkongarbete, ja va tusan som helst...bara för att jag kan.

Eller att jobba hemmifrån när man har en partner? Nä tack! Det tär på förhållander ibland...

Sitter du rakt upp och ner och väntar på att få mail? Gör du inget annat emellan?

Ibland är ett mailsvar det som krävs att man ska kunna jobba vidare med något
Gör alltid allt som inte kräver externa svar först, sen är det väntan. Dock får man oftast bara vänta 5-10 min på svar så det är ju inte timmar med luckor =D

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Verkar som många här har "sitta och vänta på mail" jobb. Då kan man ju sitta hemma. Inget fel med såna jobb de behövs också.

Men finns väldigt många jobb som är mer hands-on än det. Jag till exempel kan inte jobba hemma alls. Även om jag ville det. Är mekaniker för bussar inom SL.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Fatmajk:

Hah! Eller hur...
Typiskt en "grundare" att säga så.

Gissar också att han inte har barn hemma. Och om han har det så har han de säkert på andra sidan av sin 400m2 mansion tillsammans med 2 nannys.

Jag har en del kollegor som arbetar hemmifrån och har barnen hemma. Fy tusan säger jag bara. Man får ingenting gjort...

Den där med barn kan ju såklart inträffa vid vab eller liknande men vad tusan.. vad gör man av barnen när man ska in till kontoret i vanliga fall?
Oftast skola eller förskola (dagis). Min fru har jobbat hemmifrån i långa perioder under hela barnens uppväxt och visst, det kan vara påfrestande för oss andra som inte får störa.... Tror det handlar om att hitta skiljelinjen för när det är jobb och när det är fritid.
Att ge sig på att ta hand om småbarn sammtidigt som man jobbar ska man inte ge sig på.

Kan vekligen förstå de som har svårt att trivas med hemmajobbande men med lite övning så kan det vara väldigt trivligt och effektivt! Exemplevis, listor med "att göra idag" boka in möten med kollegor digitalt. Boka in lunch på stan med kollegor eller kunder (de som nu vill träffas). Köra AW digitalt (spännande upplevelse)

Jag har turen att kunna kombinera efter eget huvud

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det känns som att det är något som inte stämmer, för (nästan) alla säger att dom jobbar mer och är effektivare, samtidigt sjunker BNP med 8.6%.

Skrivet av Daark:

Verkar som många här har "sitta och vänta på mail" jobb. Då kan man ju sitta hemma. Inget fel med såna jobb de behövs också.

Nu säger jag inte att dom inte behövs, frågan är vem det är som betalar för den där väntetiden.

Jag vet inte om det är en sjukdom jag har, men jag är hela tiden medveten om när jag tar betalt vad saker kostar, hur mycket som går till skatt, hyra och arbetsgivaravgifter, och vad som sen är kvar till det som ska bli min lön.
Jag har i medvetandet om den jag tar betalt av är en kommun/landsting att det är skattepengar, osv. osv.

Och då är jag anställd.

Permalänk

Jag känner att arbeta hemifrån har varit till stor fördel, Jag har fått lära känna kollegor på andra orter som man i vanliga fall inte skulle haft kontakt med, Bla genom digitala fika rum och allt fler möten som sker digitalt mellan orterna. Dock har jag saknat den fysiska kontakten med mina kollegor och andra människor som man kommer i kontakt med under vardagen. Gillade även känslan av att allt kunde vara ens arbetsplats och jag kunde jobba från bla sommarstugan och nere vid sjön.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Mitt intryck är att jag var sjukt effektiv i början av pandemin, har arbetat hemifrån sedan början på mars och gör det fortfarande. Vartefter tiden har gått har jag dock märkt att effektiviteten avtagit och vänt till det negativa.

Jag tror dock att många som har möjligheten skulle kunna få en bra symbios med att arbeta hemifrån och varva det med att vara kontoret. 1-2 dagar hemma och resten på kontoret känns spontant som en bra blanding.

Att arbeta hemifrån är däremot förödande för både hälsa och social interaktion. Jag tror att jag har gått upp närmare 7kg sedan i mars, detta utan att egentligen ändrat på så mycket förutom att den dagliga motionen uteblivit.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Enligt de köer jag upplever varannan dag på Essingeleden så är det ingen i Stockholm som jobbar hemifrån längre... Iaf inte av oss som bor på "fel sida" om stan kontra arbetsplats.

Precis. Fy tusan att man ska behöva börja med denna skitpendling igen.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Xeonist:

Det känns som att det är något som inte stämmer, för (nästan) alla säger att dom jobbar mer och är effektivare, samtidigt sjunker BNP med 8.6%.

Nu säger jag inte att dom inte behövs, frågan är vem det är som betalar för den där väntetiden.

Jag vet inte om det är en sjukdom jag har, men jag är hela tiden medveten om när jag tar betalt vad saker kostar, hur mycket som går till skatt, hyra och arbetsgivaravgifter, och vad som sen är kvar till det som ska bli min lön.
Jag har i medvetandet om den jag tar betalt av är en kommun/landsting att det är skattepengar, osv. osv.

Och då är jag anställd.

Att BNP sjunker/sjunkit har nog typ ingenting att göra med hur effektiv man är när man jobbar hemma. Snarare delvis konsekvenserna av ändrade konsumtionsbeteenden pga det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror att det är lite skevbild på distans/hemma-arbete nu iom Pandemin™ också. Nu utsätts oerhört många ovana arbetsgivare och arbetstagare för ett forcerat hemmaarbete under en nästan panikartad situation. Innan så romantiserade jag en del om distansarbete, men under former som bygger på existerande rutiner som upprätthåller ordning. Jag tänker mig att finns det struktur på plats för att man ska kunna jobba på distans så handlar det inte alltid så mycket om att man inte träffar folk, på en hel del distribuerade företag sitter många anställda ändå på kontor, men det kan vara ensam från sin arbetsgivare på ett kontorshotell med en blandning skara människor som gör att den extroverta fortfarande får nån sorts social kontakt i ett mer fysiskt sammanhang som de behöver, eller till och med kan jobba under resande. Medan introverta eller personer med mindre tid kan välja att styra upp ett vettigt hemmakontor för syftet och må bra av att slippa onödiga social störmoment, ha tid med dagliga sysslor under arbetsdagensväntetider eller "brist" på pendling.

En styrka är ju när man kan välja själv lite hur man jobbar snarare än forceras att sitta hemma som nu menar jag bara. Jag tycker man ska separera dagens situation lite från det, för jag ser lite blandade tankar om det här. Men jag uppskattar ändå att jag som introvert faktiskt får må lite bra en stund för jag hade redan ett utrustat hemmakontor innan jag förpassades till det i våras 😂

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån i 14 år så jag har inte märkt något, är det någon sorts sjukdom som pågår?

Det är sjukt skönt att inte ha någon chef (eller ogina kollegor) som övervakar vad man gör.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

Visst är det skönt att jobba hemma ett tag. Men blir skogstokig på att inte ha kollegor att surra med på dagen. Rent diciplinärt sämre att jobba hemifrån. Lätt att man har en kvarts rast och tar 30 minuter eller sover lite längre. Man får flera procent mindre gjort och kan inte tänka mig att folk jobbar på utsatta tider utan det blir lite slappare. Nästan befogat att ta bort en timma ur lönen för de som jobbar hemifrån även om det inte går. Talar av egen erfarenhet ett halvår hemma nu.

Sen det negativa för arbetsgivaren är att cheferna osv inte har lika bra koll på allt. Det positiva för oss arbetstagare är ju att vi får mer frihet. Arbetsgivaren vet inte om sina anställda funderar på att kolla sig runt efter andra jobb, startar eget, har sidoprojekt. Vilket är negativt för företaten men positivt för dig. Det negativa är att folk som är sjuka hemma inte sjukanmäler sig till företaget men den anställda plockar orättfärdigat ut mer lön. Den anställde kan ta en semesterdag extra utan att det märks och utan att på papper ta ut semesterdag. Vilket blir direkt regelbrott mot kollektivavtalen.

Detta är en komplex fråga som måste ses med 100% objektivitet, studier och trovärdiga antaganden från både arbetsgivarens och arbetstagarens synvinkel.

För mig känns det som det blir bäst att jobba från kontor, både för arbetsgivaren och arbetstagaren så det inte blir orättvist för någon part samt att det sociala är enormt viktigt.

Jag har själv också suttit hemma och jobbat sedan mars. Var tillbaka första dagen på kontoret i förra veckan och ska börja med att vara där 1-2 dagar i veckan nu.

Jag känner dock att även fast jag inte riktigt hållt disciplinen uppe hemma gällande typ arbetstider så har jag ändå fått lika mycket gjort som på kontoret. Det då en del andra faktorer ökat produktiviteten hemma, exempelvis en snabbare dator, 2st stora skärmar och möjlighet att sitta mer eller mindre ostört har ökat produktiviteten markant för mig.

Samtidigt så vore det nog bäst med en en blandning, efter nästan 6 månader hemma så måste jag ju erkänna att man inte har lika hög arbetsmoral längre.
Men det gäller andra delar av livet med, så jag tror kanske att 6 månaders semikarantän ensam hemma är tveksamt bra för människor överlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Att BNP sjunker/sjunkit har nog typ ingenting att göra med hur effektiv man är när man jobbar hemma. Snarare delvis konsekvenserna av ändrade konsumtionsbeteenden pga det

Så vi producerar mer men konsumerar mindre? Det blir ännu konstigare.

Permalänk
Medlem

Jag höll på att bli galen av att sitta hemma. Tidigare hade jag ett eget kontor där jag kunde sitta. Nu sitter jag i ett hörn i mitt vardagsrum. I somras när jag insåg att det här kommer bli långvarigt så investerade jag en del pengar för att få min arbetsplats lite roligare. Tidigare satt jag med min laptop vid ett sunkigt IKEA-bord.

Men nu blev det helt plötsligt lite trevligare att sätta sig framför datorn.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Jag anser mig också vara åt det introvert hållet. Första veckan hemma var sjukt nice, och jag var effektivare. Efter det gick det dock utför, tappade mycket av motivationen, och även när jag är på kontoret har jag nu svårare att koncentrera mig på jobbet än innan jag började jobba hemifrån. Ska också tillägga att detta är med varannan vecka hemifrån. Nej, vi är alla olika, men för min del är det mycket påfrestande i nuläget. Det gör mycket för välmående att komma ut en stund, lämna lägenheten, ha bättre rutiner, tydlig uppdelning mellan jobb och fritid etc.

Permalänk
Medlem

Introvert betyder mycket mer att man tycker om att vara ensam och är helt bekväm med det och ogillar mycket sociala kontakter och småprat. Detta leder ofta till bättre fokus och produktivitet, och är absolut inte ett förstadie till depression. Vissa människor trivs helt enkelt inte med att umgås och tvingas in i sammanhang där det på något sätt behövs eller är framtvingat. Snarare än att tvinga in alla i en mall borde vi fira över att alla är olika och bra på olika saker, alla sorter behövs och finns av olika anledningar

Permalänk
Medlem

Såklart det finns fördelar, han verkar ju inte ens försökt tänka på en. Men självklart att det finns nackdelar också. Det beror ju bl.a. på ens yrke, ens personlighet och ens sociala förmåga. Att bara svart på vitt säga att det finns noll fördelar med att jobba hemifrån är ju lite naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Den där med barn kan ju såklart inträffa vid vab eller liknande men vad tusan.. vad gör man av barnen när man ska in till kontoret i vanliga fall?

Dagis/skola i vanliga fall såklart. Men tänk på alla länder som haft lockdown. Vad gör du när skolan och dagiset är nedstängt i flera månader? Antingen får man skaffa en nanny, och för de som inte har råd med de får ha sina 3-4 ungar hemma.

Jag har en kollega i indien som inte bor i svenska lägenhetsstander direkt. Fru och barn (3st, mellan 2-6 år gamla) alla hemma. Både han och frun jobbat hemmifrån i en två på 50kvm. Fick inte gå utomhus förutom att handla mat vissa gånger. Vad gör man då? Var gömmar man sig när ungarna springer runt fötterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Mitt intryck är att jag var sjukt effektiv i början av pandemin, har arbetat hemifrån sedan början på mars och gör det fortfarande. Vartefter tiden har gått har jag dock märkt att effektiviteten avtagit och vänt till det negativa.

Jag tror dock att många som har möjligheten skulle kunna få en bra symbios med att arbeta hemifrån och varva det med att vara kontoret. 1-2 dagar hemma och resten på kontoret känns spontant som en bra blanding.

Att arbeta hemifrån är däremot förödande för både hälsa och social interaktion. Jag tror att jag har gått upp närmare 7kg sedan i mars, detta utan att egentligen ändrat på så mycket förutom att den dagliga motionen uteblivit.

Precis tvärtom för mig vad beträffar hälsa åtminstone. Promenerar före jobb, på lunch och eftermiddag när jag arbetar hemifrån. Håller med om effektiviteten över tid - tror också på någon slags gyllene medelväg, där medelvägen individanpassas. Två dagar på kontoret och tre hemifrån är nog optimalt för mig.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Daark:

Men finns väldigt många jobb som är mer hands-on än det. Jag till exempel kan inte jobba hemma alls. Även om jag ville det. Är mekaniker för bussar inom SL.

Säger väl sig självt att inte alla har möjlighet att jobba hemifrån. Har någon påstått det?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det känns som att det är något som inte stämmer, för (nästan) alla säger att dom jobbar mer och är effektivare, samtidigt sjunker BNP med 8.6%.

Det handlar väl om att vissa branscher står helt stilla och massvis med folk är permiterade. Hela turismnäringen t.ex. Och restaurangnäringen för den delen. Står säkert för en avsevärd del av fallet. Även lägre tryck på många hushållsnära tjänster, som jag förstår det.

Tror liksom inte att glada hemmajobbande Swec:are väger upp det

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ser man till den här tråden verkar det vara en folksjukdom att vara introvert och snarare något man borde se som ett problem att lösa. Jag tror ingen i den sitsen mår/blir bättre av att isolera sig.

Absolut är det inget problem när du säger det så, men som sagt, det verkar i den här tråden mer en ”lösning” på ens sociala fobi än någonting annat.

Hur kan ett personlighetsdrag vara en folksjukdom? Det är som att påstå att det är en folksjukdom att vara extrovert, tidsoptimist eller morgontrött.

Jag är introvert och det har inget med social fobi att göra. Jag tycker om mina kollegor, vänner och folk i allmänhet. Men att umgås med dem i stora doser tar på krafterna, och då behöver jag tänka ensamtid vid sidan om. Så att jobba hemma är perfekt för mig, då kan jag tanka energi medan jag jobbar.

Har extroverta vänner som fungerar precis tvärtom. De blir stressade av att jobba hemma och måste därför träffa folk om kvällarna för att kunna koppla av och tanka energi. Inte påstår jag att de är del av en folksjukdom. De är bara annorlunda än jag.

Tror rent generellt att extroverta personer har väldigt svårt att förstå introverta. Kanske för att vi kort och gott inte vill ta plats och berätta om hur vi funkar och vad vi tycker om.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag älskar att sitta hemma. Har ett eget kontor där jag kan programmera ostört på min goa ultrawide istället för att anpassa mig till utrustningen som tilldelats mig utan min åsikt. Jag säger inte att jag har rätt till att bestämma hur som helst på jobbet, men nu har jag det.

Detta har lett till att jag inte längre tycker att min Mac är riktigt lika hemsk som jag tyckte förut, skillnaden är att den är ihopfälld och undangömd istället för att vara en av mina primära skärmar. MacOs på en stor ultrawide fungerar brutalt mycket bättre än flera olika skärmar.

Klart att det kan vara trevligt att surra med nån kollega på rasten, och det saknar man ibland, men jag tror att jag störde mig mer på att andra pratade med varandra när jag försökte jobba än vad jag saknar att kunna prata med andra på nått konstigt sätt. Älskar ju mitt jobb och njuter av att kunna göra det ostört liksom.

Arbetsmoralen är det inget fel på heller då jag inte längre känner mig lika stressad. Jag har ett schema som jag följer, och det råkar vara samma schema som jag redan följt i några år på kontoret. Sitter inte i kallingarna hela dagarna men det är fortfarande gött att slippa tänka på hur man ser ut och att i vissa fall få kommentarer på detta.

Med det sagt så har jag ju inget emot mina arbetskamrater, tvärt om! Vi är ett bra gäng som gör grymma saker tillsammans och vi har en grym sammanhållning, men i slutändan så går jag ju inte till jobbet för att gaffla gojja, jag går till jobbet för att jobba. Det andra kan man göra breve arbetstid.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Sysop:

Ser man till den här tråden verkar det vara en folksjukdom att vara introvert och snarare något man borde se som ett problem att lösa. Jag tror ingen i den sitsen mår/blir bättre av att isolera sig.

Absolut är det inget problem när du säger det så, men som sagt, det verkar i den här tråden mer en ”lösning” på ens sociala fobi än någonting annat.

Att vara introvert handlar om att man får energi av att vara själv, inte att man har social fobi. Du och herr Hastings har nog ungefär samma (smala) perspektiv.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Folk behöver inte bo nära jobbets kontor?

Folk behöver inte slösa tid på att pendla 1-3 timmar om dagen?

Ser han verkligen inte några fördelar?

Han ser det nog bara ur hans eget perspektiv, tyvärr. Givetvis har det en mängd fördelar, men precis som allt annat också nackdelar. Som du nämner så slipper många pendla flera timmar om dan, mindre avgasutsläpp p.g.a. det och allt annat du nämner. Rätt korkat av honom att bara se det ur en synvinkel anser jag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag avskyr jobb på kontor i jämförelse med att jobba hemifrån.
Optimalt för mig vore 4 dagar jobb hemifrån, 1 på jobbet. Med möjlighet att befinna sig på jobbet om man önskar istället för hemma.

För företaget kanske det inte är så stor fördel. Men på individuell nivå är det definitivt för mig.

Mina fördelar:
Jag kan äta ordentligt. (Glömmer att äta/är för stressad att äta på jobbet.)
Mycket minskad stress och stimulans från övriga personer.
Jag kan sträcka mig och röra mig utan att känna mig utstirrad/dum.
Stänga ögonen en 10 minuter när de blir ansträngda.
Kan ha mat på spisen och jobba samtidigt.
Tillgång till bra kaffe, öronpluggar, medicin, nya strumpor eller vad som. Saker man ibland kommer på att man behöver fast glömt bort.
Nära till husdjuren som är en mental komfort.
Ingen pendling/sjukdom spridning.
Ett fönster precis brevid mig och ett enormt bord.
Jag kan ha vilka kläder jag än vill, förutom på online möten.

Jag är mer bekväm med att kunna söka på saker utan att oroa mig att någon kollar över axeln, samma sak med att kunna göra bankärenden/ virtuellt läkarbesök på rasterna. Sådant jag absolut inte är bekväm med att göra på företagets nätverk eller i deras byggnader.

Jag har aldrig i mitt (tonårs+vuxna)liv mått så bra under så lång period som nu när vi jobbat hemifrån.
Hade funderingar på att säga upp mig i somras, men sen kom beskedet att vi ska jobba hemifrån. Blev mycket lättare att stanna då.

Jag har räknat ut att jag sparar runt 3 timmar per dag av att jobba hemifrån.
Främst då jag inte behöver sova lika mycket.
Sen klä på sig/gå/pendling/vänta på buss som brukar ta 1h 30 min. Missar jag bussen så är det 2h 30 min.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.