Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Gör då och då en ansats. Kört en del med MX Linux i en VirtualBox på Windows men blev sugen att till slut testa på riktiga hårdvaran.

Skapade en bootbar USB, Linux börjar starta. ”Fel” skärm av mina 3 blir den som något visas på, men nåja. Sen svartnar den skärmen och alla 3 är svarta utan någon respons.

Orkar inte. Jahopp, det var försök a 2020.

Pröva att göra stickan med Etcher istället. Rufus har jag misslyckats med många gånger.

Tyvärr gör de (2020) fortfarande hårdvara för Windows i första hand. Så om du tycker det är oanvändarvänligt kan det beror på att din hårdvara inte har stöd för Linux.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Pröva att göra stickan med Etcher istället. Rufus har jag misslyckats med många gånger.

Tyvärr gör de (2020) fortfarande hårdvara för Windows i första hand. Så om du tycker det är oanvändarvänligt kan det beror på att din hårdvara inte har stöd för Linux.

Tack, ska ge det en chans

Permalänk
Medlem

Vilken är mest lätt för hårdvaran - Arch eller Bodhi?

Permalänk
Medlem

Ska försöka skapa en bootbar USB-sticka med Arch.

Jag har aldrig lyckats få Arch att boota.

Använt Rufus då. Ska prova med Etcher.

- Måste man kunna nåt kommando för att ta sig in i Arch (första gången)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Vilken är mest lätt för hårdvaran - Arch eller Bodhi?

Det är som att jämföra äpplen och päron, då Arch är gjort för att kunna skräddarsys efter varje behov, medan Bodhi bygger på Ubuntu LTS med Moksha som skrivbordsmiljö.

Arch presterar normalt bättre än Ubuntu i olika benchmarks. Däremot hamnar Clear Linux ( https://clearlinux.org/ ) oftast i topp i benchmarks, men allt beror på vilken hårdvara man har.

Om du är missnöjd med prestandan i Linux, så är mitt tips att först säkerställa att du har bästa möjliga drivrutiner installerade, vilket Ubuntu oftast sköter åt dig. Sedan kan du börja testa olika skrivbordsmijöer så som KDE, Gnome, Moksha, Xfce, LXQt etc.

Det gör ofta mer skillnad än att börja hoppa mellan olika distributioner.

Själv testar jag gärna Live-versioner av olika Linux-distros innan jag bestämmer mig för vilken jag sedan installerar.

Permalänk
Medlem

Nej, fick inte Arch att boota. Fick ett BIOS-felmeddelande. Minns inte vad det stod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

- Måste man kunna nåt kommando för att ta sig in i Arch (första gången)?

Varför inte testa Manjaro istället?

https://manjaro.org/downloads/official/xfce/

Det bygger på Arch men är lättare att komma igång med.

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Pröva att göra stickan med Etcher istället. Rufus har jag misslyckats med många gånger.

Tyvärr gör de (2020) fortfarande hårdvara för Windows i första hand. Så om du tycker det är oanvändarvänligt kan det beror på att din hårdvara inte har stöd för Linux.

Gav det en chans, men ingen skillnad så det var inte Rufus som var problemet. Som en tidigare användare skrev så kanske problemet är drivrutin för grafikkort (Quadro P620). Dock förvånad, så *här* illa brukar det inte vara när jag tidigare testat distros. MX Linux kanske har en dålig dag. Men tänker inte lägga mer energi på det för stunden. Windows 10 fungerar väl, men saknar i3, allt tangentbordsdrivet på Windows är mer hack.

Permalänk

Kör vidare på win 7, har i alla fall testat Linux mer seriöst nu. När man har en server att tillgå.

En sak är säker, har man mycket fritid, så lär man inte få det efter man börjat med Linux

Vist man lär sig väl det efter ett tag, men varje sak man ska få fungera som man vill tar halv dag minst.

Vet inte hur många gånger man bara vill dunka huvuden i skrivbordet

Fördelen är när man fått ordning på det, så rullar den på fint dygn efter dygn.

Dock ingen lösning har jag fått tag i för remote desktop (fått ge upp iden att kunna kryptera det). provat hel del olika program utan lyckas (behöver dock inte så ofta ansluta och man kan använda ssh i värsta fall). Att bara få det fungera är en dags arbete nästan, tror det tog 6 timmar för få igång det, inget man vill ändra på i första taget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Linux kärnans varianterna med olika skrivbordsmiljöer(KDE,Gnome,XFCE med flera) är som ungdomarna, många och nyfikna väljer sin egen väg.
Windows är som en vuxen chef, its my way or the highway. Vilket är praktiskt, man väljer Windows och ingenting annat. Alla runtomkring vet vad som förväntas, vill man göra spel finns det redan en utstakad väg. Väljer man en linux variant finns det olika typer som alla har egna sätt att göra saker på, det blir mer jobb att anpassa sig om det ska fungera överallt.

Windows är grym spel plattform, men jag tycker som många andra att allt har hamnat i reklamens fokus med windows. Det har blivit lite som med facebook reklam fokuserat. Kan även dra med Ubuntu till den stacken som håller koll på användare och rapporterar vidare till affärspartner.

Jag gillar Linux men som så många andra saknar jag många spel , tänk om COD,Battlefield,NHL,FIFA fanns på riktigt till Linux utan kompromisser, men det är inget storbolag bakom linux med jättemycket pengar som kan gräva kanalen själv så kunderna kan följa. Linux är gratis i stort sett, du kan fixa linux utan att skapa en olaglig kopia. Det känns lite säkrare med linux tack vare hur den är uppsatt med rättigheter för vilken programvara som får göra vad.
Jag har provat många olika distros Debian,Ubuntu,Mint,SUSE ja nästan alla större distros. Nu har många blivit enklare att installera. Jag gillar Linux Mint för allt funkar för det mesta med hårdvaran, den hittar alla drivrutiner till moderkortet för usb,ljudkortet,nätverkskortet mm. Den känner av ditt Nvidia kort. Så jag låter dottern köra linux mint och har köpt minecraft java versionen funkar bra. Jag har två burkar med Windows 10, en står och på den ena kör dottern Sims 4 för det mesta, så linux burken med endast Minecraft har blivit stående, det är inte så mycket linux eller Windows för jag provade ladda ner Minecraft till Windows också. Men det är Sims som lockar mer, precis som för alla andra som har egna spel favoriter, hade windows bara vart office och cad och linux vart speldatorn med alla häftiga spel skulle allt se annorlunda ut. Tänk om apple skulle tok satsa sina pengar på att göra apple nummer ett för gamern herre gud vilken grej. Men Mac är ju inte förknippat med spel direkt precis som linux även fast det finns en del.

Nä nu vart det mycket text om mina tankar, mer fokus på topic istället.

JA det har gått bra för mig att byta till Linux
Jag tycker det är kul att det trots allt kommer en del bra spel till linux direkt. Så har ni funderingar kring linux fråga mig så kanske jag har ett bra svar på frågan.

Permalänk
Medlem

Den som vill pröva linux, leta reda på någon äldre maskin kör in ubuntu och lek runt.

Varför skall man börja med ubuntu? Det är den distribution som har stort användarstöd, det finns mycket färdiga artiklar som man googla upp. När du sedan kan kompilera kernel i sömnen och du patchar till frukost, pröva någon mer udda distribution.

Sedan är allt vad man intresserad av. Gillar man spel, så kanske linux inte är den bästa plattformen men gillar man att programmera så är linux underbart.

Permalänk
Medlem

@klein: Skulle säga att Linux fungerar perfekt sålänge man inte ska spela, använda CAD eller annan specifik mjukvara som inte stöds.
Programmering, texteditor och surfning finns det många alternativ att välja och vraka i.

plus att du kan få det hur enkelt eller avancerat som möjligt du vill ha det,
inte vanligt att nästa uppdatering kräver att du behöver lära om hur du användet det förnån tycker det ser gammalt ut,
ibland kan du t.o.m köra vidare med den gamla versionen av programmet hur länge du vill (sålänge det inte finns några övergripande säkerhetskrav som ställer till det).

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@klein: Skulle säga att Linux fungerar perfekt sålänge man inte ska spela, använda CAD eller annan specifik mjukvara som inte stöds.

Jag skulle säga att Linux fungerar alldeles utmärkt även om man skall spela. Jag har hundratals titlar i min Steam-katalog som stödjer den tesen. Men det är ju sant - ALLA spel fungerar ju inte, man måste kontrollera för varje titel om det finns en Linux-version, eller om det fungerar bra under någon sorts emulering.

Permalänk
Medlem

@gusnan: Det är sant, går ju att spela sålänge inte Anti-cheat lägger sig på tvären eller nåt annat tekniskt inte fungerar/tillåter att spelet körs.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Proffsmoddare

Att wine/proton är imponerande rent tekniskt råder det inget tvivel om, men om man faktiskt ska spela och njuta av dessa spel så rekommenderar jag dualboot alla dagar i veckan.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

@SleepstreameR: Att dualboot är njutning är inget jag skulle påstå när windows får för sig att den är enda installationen på datorn och skriver över bootern
... eller widnows överlag

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Jag skulle säga att Linux fungerar alldeles utmärkt även om man skall spela. Jag har hundratals titlar i min Steam-katalog som stödjer den tesen. Men det är ju sant - ALLA spel fungerar ju inte, man måste kontrollera för varje titel om det finns en Linux-version, eller om det fungerar bra under någon sorts emulering.

Jag har ungefär samma upplevelse. Fungerar över lag väldigt bra. Testar alltid nya spel under Linux och för det mesta fungerar det fint. Skulle det inte fungera och det är viktigt för mig så får jag reboota i Windows.

Det som är bra med dualboot-setup:en är att Windows-installationen man "måste" ha för ett par spel blir väldigt clean, vilket gör att den funkar hyfsat över tid. Det blir lite som att ha Linux för det mesta och sedan blir ens Windows-installation som att man skulle äga en konsol.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör vidare på win 7, har i alla fall testat Linux mer seriöst nu. När man har en server att tillgå.

En sak är säker, har man mycket fritid, så lär man inte få det efter man börjat med Linux

Vist man lär sig väl det efter ett tag, men varje sak man ska få fungera som man vill tar halv dag minst.

Vet inte hur många gånger man bara vill dunka huvuden i skrivbordet

Fördelen är när man fått ordning på det, så rullar den på fint dygn efter dygn.

Dock ingen lösning har jag fått tag i för remote desktop (fått ge upp iden att kunna kryptera det). provat hel del olika program utan lyckas (behöver dock inte så ofta ansluta och man kan använda ssh i värsta fall). Att bara få det fungera är en dags arbete nästan, tror det tog 6 timmar för få igång det, inget man vill ändra på i första taget.

SSH ju lite av grundstommet i *nix-system just p.g.a. hur lättdrivet, säkert och mångsidigt det är.
Men det finns absolut grafiska "Remote Desktops" för Linux med.

https://www.nomachine.com/

NX använder just SSH för kommunikationen.

6h är ju ingenting inom IT, eller brukar du ta tiden på ditt Windows-användande också?
-Windows är troligtvis dessutom ett system där du sitter på åratal av erfarenhet av hur saker och ting skall lösas.

För mig är det totalt tvärt om, känner mig vilsen i Windows med alla olika kontrollpaneler, olika visuella interface och meddelanden som dyker upp och sedan snabbt försvinner utan att man hinner läsa dem. En massa meddelandeljud och "toasts" som pockar på din uppmärksamhet.

Nej tack! -Linux både på skrivbordet och i servern om du frågar mig.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag har ungefär samma upplevelse. Fungerar över lag väldigt bra. Testar alltid nya spel under Linux och för det mesta fungerar det fint. Skulle det inte fungera och det är viktigt för mig så får jag reboota i Windows.

Det som är bra med dualboot-setup:en är att Windows-installationen man "måste" ha för ett par spel blir väldigt clean, vilket gör att den funkar hyfsat över tid. Det blir lite som att ha Linux för det mesta och sedan blir ens Windows-installation som att man skulle äga en konsol.

Skulle nästan hellre använda QEMU+KVM med dedikerad GPU för att spela via Windows.
Så använder man windows endast för att spela och inte sitter där och slösurfar för att man inte orkar starta om datorn.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Skulle nästan hellre använda QEMU+KVM med dedikerad GPU för att spela via Windows.
Så använder man windows endast för att spela och inte sitter där och slösurfar för att man inte orkar starta om datorn.

Då behöver man ju två gpu:er? Blir ju tekniskt sett en väldigt komplicerat lösning. Säkert rätt för några - men för den större "linux-massan" så tror jag det blir svårmotiverat.
Och jag lämnar WIndows omgående efter gejmingsessionen är över.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

@bimbim: Räcker man har en iGPU för "skrivbordet" antagligen kan man komma runt problemet med ett webgui eller nåt
...om man ska ha så få gpus som möjligt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

SSH ju lite av grundstommet i *nix-system just p.g.a. hur lättdrivet, säkert och mångsidigt det är.
Men det finns absolut grafiska "Remote Desktops" för Linux med.

https://www.nomachine.com/

NX använder just SSH för kommunikationen.

6h är ju ingenting inom IT, eller brukar du ta tiden på ditt Windows-användande också?
-Windows är troligtvis dessutom ett system där du sitter på åratal av erfarenhet av hur saker och ting skall lösas.

För mig är det totalt tvärt om, känner mig vilsen i Windows med alla olika kontrollpaneler, olika visuella interface och meddelanden som dyker upp och sedan snabbt försvinner utan att man hinner läsa dem. En massa meddelandeljud och "toasts" som pockar på din uppmärksamhet.

Nej tack! -Linux både på skrivbordet och i servern om du frågar mig.

Fick bara svart skärm med nomachine Vi lyckades få igång Ubuntu egen, men när vi körde ny ren installation fick vi inte gång det och kört på Xfce sen dess (är kvickare än Ubuntus egen).

meddelandeljud och "toasts" känner jag inte igen (om du inte menar den tjatar om uppdateringar,kör win 7 så slipper större delen av problemen, i för sig bör man ju uppgradera om den nu fanns något vettigt att köra på).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

kör win 7 så slipper större delen av problemen, i för sig bör man ju uppgradera om den nu fanns något vettigt att köra på).

En alternativ är att köra Windows 10 LTSC 2019 (version 1809). Då slipper du större delen av problemen med Windows 10.

Största problemet med Windows 10 enligt mig är de ständiga uppdateringarna (feature updates) som förändrar group policies, services och andra inställningar. Du slipper även större delen av UWP (apparna) som är en plåga i sig.

Trivs bra med att dualboota mellan Windows 10 Pro version 1809 samt Ubuntu här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fick bara svart skärm med nomachine Vi lyckades få igång Ubuntu egen, men när vi körde ny ren installation fick vi inte gång det och kört på Xfce sen dess (är kvickare än Ubuntus egen).

meddelandeljud och "toasts" känner jag inte igen (om du inte menar den tjatar om uppdateringar,kör win 7 så slipper större delen av problemen, i för sig bör man ju uppgradera om den nu fanns något vettigt att köra på).

Jo det stämmer att det jag refererar till nog hör hemma i Windows 10 och inte W7.
W7 är väl EOL sedan en tid tillbaka, så det är väl nästan ännu värre att köra, ur säkerhetssynpunkt?

Vet ej om du kör en Ubuntu Desktop eller en Ubuntu Server installation, men eftersom du nämner XFCE så är det nog ingen server installation iaf.
XFCE är ett Desktop Environment eller "DE" precis som Gnome, KDE Plasma, Budgie, LXDE osv. de har alla olika egenskaper som beror på användningsområde, finns inte ett som är "bäst" per definition utan olika verktyg för olika ändamål.

Svart skärm brukar annars ha ett samband med att systemet tror att det inte finns någon skärm som behöver visa output eller att NX ej får tillgång till den existerande grafiska user-sessionen av någon anledning.

https://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/access-linux-...

Helst skall det vara samma user som installerat NX som sedan loggar in på maskinen via NX för att rättigheter skall stämma.

Finns workarounds där man dödar den grafiska user-sessionen (X-server) och startar om NX-servicen så att NX därmed skapar sin egen session istället för att försöka använda sig av user sessionen, som i ditt fall verkar vara omedgörlig.

https://www.nomachine.com/AR03P00973

NX och Microsofts RDP är inte samma teknik någonstans, däremot fyller de mer eller mindre samma funktion/syfte när det kommer till säker grafisk fjärranslutning.

Eftersom du kör XFCE så slänger jag in en länk till en guide om Xrdp också, som är ännu en annan variant på Remote desktop som istället är byggd på en öppen implementation av det klassiska RDP.

https://linuxize.com/post/how-to-install-xrdp-on-ubuntu-18-04...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra X2Go istället för Nomachine. Är baserat på samma protokoll men mer öppen källkod vilket gör att det ofta finns med i paketförråden för disten vilket gör det enklare att installera. Man får installera som server på datorn man ska koppla upp sig mot och klient på datorn man kopplar upp ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@bimbim: Räcker man har en iGPU för "skrivbordet" antagligen kan man komma runt problemet med ett webgui eller nåt
...om man ska ha så få gpus som möjligt.

Sant, men många med Ryzen nu för tiden och då har man tyvärr nada på den fronten.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Jo det stämmer att det jag refererar till nog hör hemma i Windows 10 och inte W7.
W7 är väl EOL sedan en tid tillbaka, så det är väl nästan ännu värre att köra, ur säkerhetssynpunkt?

Vet ej om du kör en Ubuntu Desktop eller en Ubuntu Server installation, men eftersom du nämner XFCE så är det nog ingen server installation iaf.
XFCE är ett Desktop Environment eller "DE" precis som Gnome, KDE Plasma, Budgie, LXDE osv. de har alla olika egenskaper som beror på användningsområde, finns inte ett som är "bäst" per definition utan olika verktyg för olika ändamål.

Svart skärm brukar annars ha ett samband med att systemet tror att det inte finns någon skärm som behöver visa output eller att NX ej får tillgång till den existerande grafiska user-sessionen av någon anledning.

https://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/access-linux-...

Helst skall det vara samma user som installerat NX som sedan loggar in på maskinen via NX för att rättigheter skall stämma.

Finns workarounds där man dödar den grafiska user-sessionen (X-server) och startar om NX-servicen så att NX därmed skapar sin egen session istället för att försöka använda sig av user sessionen, som i ditt fall verkar vara omedgörlig.

https://www.nomachine.com/AR03P00973

NX och Microsofts RDP är inte samma teknik någonstans, däremot fyller de mer eller mindre samma funktion/syfte när det kommer till säker grafisk fjärranslutning.

Eftersom du kör XFCE så slänger jag in en länk till en guide om Xrdp också, som är ännu en annan variant på Remote desktop som istället är byggd på en öppen implementation av det klassiska RDP.

https://linuxize.com/post/how-to-install-xrdp-on-ubuntu-18-04...

vet det är EOL, men vad har man för val (kör redan win 10 på en annan dator, och det är hemskt få upp en ruta på skärmen att du ska uppdatera nu och den vill jag ska prova ny version fast jag sagt den inte har stöd för det)?

jo installerade den på användare och försökte logga in med samma utan resultat. Får se om man vågar sig på ens prova Xrdp, för jag har inte fysisk tillgång till datorn, så sista jag tänker göra är ändra något så jag inte kommer åt servern ja det är ubantu desktop (vad jag fattar det som är bara gui som skiljer mellan server och desktop så).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Uppstartsljudet på Linux Lite är ju exemplariskt.

Svårt att hitta ljudfilen till det dock och visa.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat motsvarigheten till TinyXP/Tiny7 (modiifierat Windows på 699 mb som ryms på en CD-skiva att bränna, .iso-fil men gammalt skräp idag) - det heter LXLE linux https://lxle.net/

Snabbt som bliiiixten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

vet det är EOL, men vad har man för val (kör redan win 10 på en annan dator, och det är hemskt få upp en ruta på skärmen att du ska uppdatera nu och den vill jag ska prova ny version fast jag sagt den inte har stöd för det)?

jo installerade den på användare och försökte logga in med samma utan resultat. Får se om man vågar sig på ens prova Xrdp, för jag har inte fysisk tillgång till datorn, så sista jag tänker göra är ändra något så jag inte kommer åt servern ja det är ubantu desktop (vad jag fattar det som är bara gui som skiljer mellan server och desktop så).

Njaa, beror nog på hur djupt i sömmarna man synar utgåvorna. Det mesta handlar om approach och filosofi.
Jag skulle inte använda en desktop version som server.
Precis som jag inte skulle använda en Windows 10 dekstop version som server istället för att köra en Windows Server. -om det nu är en server-tjänst man vill ha.
Det finns många fundamentala delar och aspekter som en användare som bara synar det grafiska inte ser eller kanske ens förstår men det kan visa sig senare vara angörande för hur tjänster fungerar rent praktiskt.

Desktop versioner är i regel anpassade för att du som användare sitter direkt vid maskinen, därav förhindrar/försvårar vissa utgåvor av Linux distros SSH-server instanser, mest utifrån perspektivet att en användare på en desktop normalt inte behöver ha en SSH server-instans lokalt utan endast en SSH-klient för att kunna ansluta MOT en server någon annanstans. Konceptet är ganska logiskt när man tänker på det.

Medan Server-versionerna förutsätter att processer och instanser som Openssh-server i regel är med i grundutbudet och skall agera just server ÅT andra.
Därmed kan även saker som att en Server generellt kör s.k. headless och inte bryr sig om strömsparlägen/hibernation osv. vara en faktor i hur väl en utgåva gör jobbet.
Förutom det ovan så gäller det även att Server-versioner har med diverse stöd för Mjukvaru/hårdvaru RAID samt andra tjänster såsom virtualisering, containerisering mm. som automatiskt kan sättas upp direkt vid installation.

Med det sagt så ja, Linux är väldigt formbart, du kan bygga om en Server-version till att bli/likna en Desktop-version och vice versa, men problemet kan uppstå när du inte har koll på alla de underliggande skillnaderna och därmed är det bättre, hävdar jag, att hålla sig till Server-versionen när den skall agera just server och Desktop när den skall agera just desktop.
Finns egentligen inget som hindrar att man sedan installerar en desktopmiljö (t.ex. XFCE) ovanpå en redan installerad Server installation för att få till ett GUI (även om jag personligen inte föredrar det) men det är helt upp till användaren att avgöra.

Säkerhetsaspekten finns där också men den går jag inte in på nu, då jag skulle kunna författa en kortare bok om vaför man bör/inte bör göra på det ena eller andra sättet

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.