Western Digital säljer 7 200 RPM-diskar som 5 400 RPM

Permalänk
Medlem

Det stämmer väl med hur mycket mer vibrationer de genererar jämfört med deras tidigare modeller som faktiskt var 5400 rpm. Det spelar för min del mer roll än läs- och skrivhastigheten (inom rimliga gränser).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

WD har hållit på så i åtminstone två årtionden.
Ett tag hette det att diskarna hade "variabel" rotationshastighet, vilket bara var en omskrivelse för att man skulle ta vad man fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Hm, WD börjar kännas opålitliga. Ser mig nog om efter ny tillverkare nästa gång jag ska köpa en disk.

Deras diskar är nog fortfarande mer pålitliga än exempelvis Seagate men marknadsföringsavdelningen har börjat syssla med en del knasigheter.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte sagt att man ska ljuga men man behöver inte heller specificera vissa egenskaper, det är ju ändå ganska vanlig att tillverkare inte anger alla detaljer så det är ju bara att utelämna uppgiften om ett specifikt varvtal för den i sig är egentligen ointressant som många andra tekniska detaljer de väljer att inte offentliggöra om hur det fungerar internt.

Har du en bil med förbräningsmotor ? Vet du i så fall vikter på kolv och vevstakar och öppningstider på ventilerna osv eller får du bara reda på effekt och vridmoment och är ovetande om hur motorn fungerar internt ?

Eller utsläppen motorn åstadkommer

Permalänk
Medlem

Tråkigt att WD drar ner sitt rykte på detta sätt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Även om det kanske är dåligt att dom inte håller sig till spec, så säljer dom väl ändå diskar som, utöver ström och vibrationer, är bättre? Man köper en 5400RPM-disk och får en 7200-disk?

Denna gång gäller det rotationshastigheter som bolaget uppger vara "5 400 RPM Class" – som i själva verket visar sig vara strömhungrigare diskar med ett varvtal om 7 200 RPM.

Tycker också rubriken är lite svårtydlig, går att läsa åt båda hållen. Eller är det bara jag? Är det därför så många klagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

...

Har du en bil med förbräningsmotor ? Vet du i så fall vikter på kolv och vevstakar och öppningstider på ventilerna osv eller får du bara reda på effekt och vridmoment och är ovetande om hur motorn fungerar internt ?

Det är väl ändå inte jämförbart? Detta handlar ju om en central specifikation som man medvetet marknadsför på ett fult/felaktigt sätt.

Mer relevant jämförelse hade ju varit om biltillverkaren sålt en bil märkt ”4 cylinder class” men i själva verket stoppat i en slö V8. Eller kanske en chassifläkt ”1500rpm class” men i själva verket är det en ineffektiv 3000rpm fläkt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag kör 3st Toshiba N300 8Tb, första köpt för snart 3 år sedan tror jag, två till rätt nyligen.
Dom har 128Mb cache och PMR teknik än så länge, men bäst att alltid dubbelkolla så inte dom drar en WD dom med.
Men Toshibas P serie för "desktop" är SMR numera vad jag kan få fram.

Finns även X300 serien, för gamers säger Toshiba annars verkar det vara i stort sett samma disk som N300.

Mina N300 8Tb är snabba i alla fall, når en 240-250Mb/sek med en disk, rätt snabba ända ner till strax under sista 1Tb sedan blirt märkbart att dom börjar bli fulla.

Ok men hur är ljudnivån? Hastigheten är inte så viktig för mig.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

WD tänkte nog höja sin status på varumärket en smula med att HGST-diskar inblandat i sortimentet - men HGST i själva verket drogs ned i skiten då folk inte längre enkelt kunde välja premiumdiskar för nästan samma pengar som WD:s konsumentdiskar baserat på varumärke (dvs välj HGST så är man säker) utan nu har man en blandning av Tandon-plant tillverkade diskar i konsument-klass (WD-färg serien) med HGST-diskar, man har tagit bort NAS och konsumentversionerna av HGST-diskarna med erkänt bra pålitlighet och när man beställer vet man inte vilken man får längre.

Man har ju inte ens Deskstar kvar att välja som Desktop-disk och det finns bara varianter på Ultrastar kvar om man skall vara säker på en HGST-disk i paketet... tror inte WD har förstått hur starkt HGST var som varumärke för pålitliga diskar....

Med fifflandet med SMR insmuget utan att köparna är med på det (och ger svåra haverier i tex ZFS-baserade system) och med varvtals-fusk så har WD som varumärke tappat mer än vad det gett.

Ett företag kan ta över 10 år att bygga innan det är respekterat och blir förstahandvalen för många kunder - men kan helt raseras på bara några månader med fel styrning och fel ambitioner på ledning och sälj/strategi-sidan, har själv varit med på sådan resa på nära håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Ok men hur är ljudnivån? Hastigheten är inte så viktig för mig.

Snabba diskar låter mer så ja mer än en 5400rpm Red/Green så inget för mainriggen om den är ultra silent.

För mainriggen OM man behöver en disk så kör jag 5400rpm 2.5" diskar, låter typ nada.

Tyvärr verkar dom flesta nya 2.5" på 1-2Tb också vara SMR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

...Har du en bil med förbräningsmotor ? Vet du i så fall vikter på kolv och vevstakar och öppningstider på ventilerna osv eller får du bara reda på effekt och vridmoment och är ovetande om hur motorn fungerar internt ?

Om vi ska jämföra med bilar så är varvtalet av högsta intresse, bilar har till och med en mätare så föraren kan övervaka varvtalet hela tiden. Och när det gäller diskar så är ju varvtalet av intresse där med, då varvtal påverkar läs/skriv, ljudnivåer och strömförbrukning. 3 av de 4 viktigaste egenskaperna på hårddiskar.

Tänk om du skulle köpa en bil, och när du ska växla så upptäcker du att det saknas varvtalsmätare.

Kommer att tänka på "Initial D", där bilen får en ny motor och föraren klagar på att den har dålig prestanda. Sedan visar det sig att den nya motorn klarar att gå i mycket högre varvtal, så föraren har hela tiden "underväxlat" med låga varvtal, som med gamla motorn. Kanske inte så relevant i jämförelse med hårddiskar, men varvtal är ganska viktigt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte sagt att man ska ljuga men man behöver inte heller specificera vissa egenskaper, det är ju ändå ganska vanlig att tillverkare inte anger alla detaljer så det är ju bara att utelämna uppgiften om ett specifikt varvtal för den i sig är egentligen ointressant som många andra tekniska detaljer de väljer att inte offentliggöra om hur det fungerar internt.

Så kan man tycka. Men du får förstå att ståndpunkten i ditt ursprungliga inlägg framstår som märklig när den framförs i direkt anslutning till en artikel om diskar som framställs som – och i S.M.A.R.T. påstås vara – 5 400 rpm men i själva verket roterar 7 200 gånger per minut. Sådant trams från WD:s sida ska självklart inte accepteras; det borde inte råda någon tvekan om det överhuvudtaget.

Citat:

Har du en bil med förbräningsmotor ? Vet du i så fall vikter på kolv och vevstakar och öppningstider på ventilerna osv eller får du bara reda på effekt och vridmoment och är ovetande om hur motorn fungerar internt ?

Har min bil en varvtalsmätare? I så fall ska den visa det verkliga antalet rotationer per tidsenhet och inte något påhittat värde som enligt biltillverkaren "motsvarar" ett annat värde enligt någon godtycklig definition.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Jag kör 3st Toshiba N300 8Tb, första köpt för snart 3 år sedan tror jag, två till rätt nyligen.
Dom har 128Mb cache och PMR teknik än så länge, men bäst att alltid dubbelkolla så inte dom drar en WD dom med.
Men Toshibas P serie för "desktop" är SMR numera vad jag kan få fram.

Finns även X300 serien, för gamers säger Toshiba annars verkar det vara i stort sett samma disk som N300.

Mina N300 8Tb är snabba i alla fall, når en 240-250Mb/sek med en disk, rätt snabba ända ner till strax under sista 1Tb sedan blirt märkbart att dom börjar bli fulla.

Köpte två Toshiba N300 8 TB till NAS (RAID 1) och de funkar kanon än så länge. Var väldigt tveksam på fabrikat först. Kollade på WD RED men tyckte inte prisskillnaden var värt så idag är jag extra tacksam för att jag valde att stötta rätt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Köpte två Toshiba N300 8 TB till NAS (RAID 1) och de funkar kanon än så länge. Var väldigt tveksam på fabrikat först. Kollade på WD RED men tyckte inte prisskillnaden var värt så idag är jag extra tacksam för att jag valde att stötta rätt företag.

Har haft toshiba i laptops, Mac och annat, aldrig nåt problem.

Mainriggen har Toshiba NVMe SSD, Labbdatorn har också Toshiba NVMe SSD och där fick jag 34Gb SLC buffert på en 256Gb modell och DRAM cache till priset av en budget utan DRAM och strot SLC buffert.

Blev rätt tröt på att flasha firmwares, tex samsung som verkar se det som en feature, mina Toshiba SSD's och Diskar har varit hel strulfria, eller som dom säger på Bethesda, it just works

Oavsett Toshiba gör ju mycket inhouse precis som andra tillverkare och dom är ju inte direkt nya på marknaden vad det gäller diskar.

Mest bara synd att dom ofta inte har tillräckligt med produkter ute i alla sortiment och inte alltid uptaderar dom i tid.
Så jag har haft Toshiba SSD's till och från dom senaste 20 ish åren och aldrig något strul med dom.

Men ja finner att både mina Toshiba Diskar och SSD's erbjuder samma prestanda för mindre pengar så länge vi inte pratar om tex "disk chucking" alltså ta diskar ur externa kabineter.

Toshiba är mitt nya favoritfabrikat dom senaste 3-4 åren då jag inte har lust att flasha SSD's pga buggar, har inte lust att bli lurad och betala överpris på skit diskar.

Tyvärr har ju alla HDD tillverkare börjat använda SMR men så länge det tydligt skrivs ut i databladet så är det OK speciellt om det erbjuder billigare diskar tex för arkivering där det ursprungligen användes.

Men trenden verkar ju vara att höja marginalerna utan att tala om att 2020 års diskar är slöare än 2019 års diskar, speciellt hos WD.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Har haft toshiba i laptops, Mac och annat, aldrig nåt problem.

Mainriggen har Toshiba NVMe SSD, Labbdatorn har också Toshiba NVMe SSD och där fick jag 34Gb SLC buffert på en 256Gb modell och DRAM cache till priset av en budget utan DRAM och strot SLC buffert.

Blev rätt tröt på att flasha firmwares, tex samsung som verkar se det som en feature, mina Toshiba SSD's och Diskar har som dom säger på Bethesda, it just works

Oavset Toshiba gör ju mycket inhouse precis som andra tillverkare och dom är ju inte direkt nya på marknaden vad det gäller diskar.

Mest bara synd att dom ofta inte har tillräckligt med produkter ute i alla sortiment och inte alltid uptaderar dom i tid.
Så jag har haft Toshiba SSD's till och från dom senaste 20 ish åren och aldrig något strul med dom.

Men ja finner att både mina Toshiba Diskar och SSD's erbjuder samma prestanda för mindre pengar så länge vi inte pratar om tex "disk chucking" alltså ta diskar ur externa kabineter.

Har än så länge just bara dessa två Toshiba, men det lär bli mer i framtiden, för NAS lär uppdateras till nyare version som tar flera diskar än två som min gör. Men det får bli framtidsprojekt för just nu har jag rätt bra med ledigt utrymme.

Har en Samsung USB-HDD i borstad aluminium och on/off-knappen är rund som en volymknapp till en stereo så jag gillar utseendet men skall byta ut hårddisken till nåt nyare och piggare så det blir nog en Toshiba N300 i denna. Är som sagt väldigt nöjd med mina Toshiba. Dock tyckte jag de blev lite varma om man hade fläkten på auto i NAS men kom på mig själv att det är ju massor med år sen jag fipplade med snurrdiskar så jag hade nog glömt bort att de kan bli lite varma när de används (NAS har varit inaktiv några år).

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken

7200rpm sedan är det ju PMR så krävs fler plattor, mins inte men TROR dom är 1.33Tb styck ish så borde var 6 plattor så kräver ju lite kräm att dra runt plattorna.

Har noctua 120mm framför alla mina diskar i servern.

Permalänk
Rekordmedlem

Ser fortfarande inte att de interna egenskaperna har något egenvärde så länge man inte ljuger om dem och då är det bara det faktum att man ljuger som är intressant och inte en i sig oviktig egenskap.
Om de anger tex ljudnivån är det totalt ointressant hur snabbt interna delar rör sig om de uppfyller de ljudegenskaper de angett och det gäller ju även för "datapreestandan", det är verkligen inte intressant hur de löser det internt så länge en enhet klarar kraven den uppges klara utåt.
Varför skulle det vara intressant med rotationshastrigheten eller SMR eller nått annat om man får reda på vilka egenskaper en enhet har för användaren på den punkt användaaren "når den" i stället för dess interna tekniska lösningar.
Det är totalt likgiltigt om det är hålkort internt i den bara de håller vad de lovar i fråga om egenskaper, lovar de att det inte är hålkort så är det fel men sägs det bara att det är en lagringsenhet är det inget fel, detsamma gäller ju latenser söktider, ljudnivå och strömförbrukning och alla de egenskaper man anger, de interna detaljerna spelar verkligen ingen roll så länge det de anger är korrekt.
Men jag förstår att en del kan vilja veta de interna lösningarna pga ren nyfikenhet även om det inte har nån betydelse för användbarheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Har för mig att min första WD RED hade beskrivningen 5400-7200RPM, men inte att den var variabel i hur snabbt just den snurrade.
Så de kanske borde gå över de första 3TB diskarna och kolla de med då.

Stämmer bra det.
Tolkades av många för en tid som att diskarna hade variabel hastighet.
Men i själva verket var det WD som hade olika rotationshastigheter i samma serie.
Riktigt uselt av dom redan då.

Rotationshastigheten är en viktig del av en disks prestanda.
Den påverkar ju direkt söktiderna.
Men HD tillverkarna vill ju inte direkt skylta med att söktiderna har varit i princip oförändrade i 20 år nu (vid samma varvtal såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ser fortfarande inte att de interna egenskaperna har något egenvärde så länge man inte ljuger om dem och då är det bara det faktum att man ljuger som är intressant och inte en i sig oviktig egenskap.
Om de anger tex ljudnivån är det totalt ointressant hur snabbt interna delar rör sig om de uppfyller de ljudegenskaper de angett och det gäller ju även för "datapreestandan", det är verkligen inte intressant hur de löser det internt så länge en enhet klarar kraven den uppges klara utåt.
Varför skulle det vara intressant med rotationshastrigheten eller SMR eller nått annat om man får reda på vilka egenskaper en enhet har för användaren på den punkt användaaren "når den" i stället för dess interna tekniska lösningar.
Det är totalt likgiltigt om det är hålkort internt i den bara de håller vad de lovar i fråga om egenskaper, lovar de att det inte är hålkort så är det fel men sägs det bara att det är en lagringsenhet är det inget fel, detsamma gäller ju latenser söktider, ljudnivå och strömförbrukning och alla de egenskaper man anger, de interna detaljerna spelar verkligen ingen roll så länge det de anger är korrekt.
Men jag förstår att en del kan vilja veta de interna lösningarna pga ren nyfikenhet även om det inte har nån betydelse för användbarheten.

Problemet är att du inte verkar förstå att egenskaper som rotationshastighet anger tex prestanda i form av latens eller då accesstid.

Likaså SMR kontra PMR anger också prestanda egenskaper då både SMR VS PMR eller 5400rpm vs 7200rpm direkt påverkar prestandan då det hela kommer ner till grundläggande fysik och naturlagar.

Du kan ALDRIG få samma "egenskaper" så som accesstid på 5400rpm kontra 7200rpm då en 5400rpm disk då en 5400rpm disk innebär 60/5400 = 0.011111 alltså 11ms för en sektor att färdas ett varv så det är lägsta tiden du någonsin kan få för att accessa samma sektor igen.
Med en 7200rpm disk får du 60/7200 = 0.083333 så ca 8ms accesstid då det är tiden det tar för plattorna att göra ett varv och därmed lägsta accesstid för att läsa/skriva samma sektor igen.

Så varvtalet är direkt knutet till naturlagarna.

SMR skriver över delar av gamla spår så ska man skriva om ett område som är delvis överlappat behöver flera spår skrivas om, detta innebärr som vissa tester visat i många fall över 10x lägre tid behövs för att skriva samma mängd data så SMR diskar är extremt olämpliga för vissa filsystem och tillämpningar och därför användes initialt SMR endast för arkivering där data skrivs från början till slut av disken och i princop aldrig skrivs om igen.

Numera är i princip var enda "desktop" disk av 2020 års modell SMR så det innebär usel prestanda i många fall även för vanligt folk då dom flesta inte bara skriva data en gång till disken och aldrig någonsin modifierar den igen.
I dag när allt updateras löpande så skrivs saker definitivt om och då är det rent ut sagt groteska prestandabortfall.

Så du får nog acceptera att du har fel och ditt renonemang faller samman på rena naturlagar.

Och WD har tex inte varnat folk för att deras WD red helt plötsligt hade SMR diskar och är totalt odugliga som NAS diskar för dom flesta så inte ens argumentet att bara för dom lovar nåt så är det sant, kallas falsk marknadsföring.

Bara för du vill ha rätt i denna diskussion så betyder det inte att du har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Stämmer bra det.
Tolkades av många för en tid som att diskarna hade variabel hastighet.
Men i själva verket var det WD som hade olika rotationshastigheter i samma serie.
Riktigt uselt av dom redan då.

Rotationshastigheten är en viktig del av en disks prestanda.
Den påverkar ju direkt söktiderna.
Men HD tillverkarna vill ju inte direkt skylta med att söktiderna har varit i princip oförändrade i 20 år nu (vid samma varvtal såklart).

Jupp söktiderna blir ju ofärändrade då varvtalet historiskt sett varit 4200, 5400, 5900, 7200, 10000 eller 15000rpm och då söktider är en direkt fuktion av hur ofta en given sektor kan passera läs och skriv huvudet så ändras ju inte det för att disken har fler sektorer.

Min gamla 15000rpm SCSI disk från antikens tider som lever än benchar formfarande 4ms men 60/15000 ger just 4ms för en rotation av plattorna.

Permalänk
Avstängd

WD har ju köpt upp många olika tillverkare så finns inte så många att välja mellan nu för tiden.

Tycker vi borde skicka EU på mot så att dom får en stor böter ända sättet för att dom ska lära sig, att det inte lönar sig att ljuga.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

WD tänkte nog höja sin status på varumärket en smula med att HGST-diskar inblandat i sortimentet - men HGST i själva verket drogs ned i skiten då folk inte längre enkelt kunde välja premiumdiskar för nästan samma pengar som WD:s konsumentdiskar baserat på varumärke (dvs välj HGST så är man säker) utan nu har man en blandning av Tandon-plant tillverkade diskar i konsument-klass (WD-färg serien) med HGST-diskar, man har tagit bort NAS och konsumentversionerna av HGST-diskarna med erkänt bra pålitlighet och när man beställer vet man inte vilken man får längre.

Man har ju inte ens Deskstar kvar att välja som Desktop-disk och det finns bara varianter på Ultrastar kvar om man skall vara säker på en HGST-disk i paketet... tror inte WD har förstått hur starkt HGST var som varumärke för pålitliga diskar....

Med fifflandet med SMR insmuget utan att köparna är med på det (och ger svåra haverier i tex ZFS-baserade system) och med varvtals-fusk så har WD som varumärke tappat mer än vad det gett.

Ett företag kan ta över 10 år att bygga innan det är respekterat och blir förstahandvalen för många kunder - men kan helt raseras på bara några månader med fel styrning och fel ambitioner på ledning och sälj/strategi-sidan, har själv varit med på sådan resa på nära håll.

Fattas ju bara att någon av serierna blir en ny Deathstar. IBMs rykte på lagringsområdet tog sig en jäkla smäll då, för... 20 år sedan eller vad det nu blir.

Seagate har inte hållit hög kvalitet tidigare, deras 3TB diskar med hög failrate glömmer man ju inte i första taget.

Permalänk
Sötast

Förr betala man extra för 7200, och nu extra för 5400?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pa1983:

Problemet är att du inte verkar förstå att egenskaper som rotationshastighet anger tex prestanda i form av latens eller då accesstid.

Likaså SMR kontra PMR anger också prestanda egenskaper då både SMR VS PMR eller 5400rpm vs 7200rpm direkt påverkar prestandan då det hela kommer ner till grundläggande fysik och naturlagar.

Du kan ALDRIG få samma "egenskaper" så som accesstid på 5400rpm kontra 7200rpm då en 5400rpm disk då en 5400rpm disk innebär 60/5400 = 0.011111 alltså 11ms för en sektor att färdas ett varv så det är lägsta tiden du någonsin kan få för att accessa samma sektor igen.
Med en 7200rpm disk får du 60/7200 = 0.083333 så ca 8ms accesstid då det är tiden det tar för plattorna att göra ett varv och därmed lägsta accesstid för att läsa/skriva samma sektor igen.

Så varvtalet är direkt knutet till naturlagarna.

SMR skriver över delar av gamla spår så ska man skriva om ett område som är delvis överlappat behöver flera spår skrivas om, detta innebärr som vissa tester visat i många fall över 10x lägre tid behövs för att skriva samma mängd data så SMR diskar är extremt olämpliga för vissa filsystem och tillämpningar och därför användes initialt SMR endast för arkivering där data skrivs från början till slut av disken och i princop aldrig skrivs om igen.

Numera är i princip var enda "desktop" disk av 2020 års modell SMR så det innebär usel prestanda i många fall även för vanligt folk då dom flesta inte bara skriva data en gång till disken och aldrig någonsin modifierar den igen.
I dag när allt updateras löpande så skrivs saker definitivt om och då är det rent ut sagt groteska prestandabortfall.

Så du får nog acceptera att du har fel och ditt renonemang faller samman på rena naturlagar.

Och WD har tex inte varnat folk för att deras WD red helt plötsligt hade SMR diskar och är totalt odugliga som NAS diskar för dom flesta så inte ens argumentet att bara för dom lovar nåt så är det sant, kallas falsk marknadsföring.

Bara för du vill ha rätt i denna diskussion så betyder det inte att du har rätt.

Man kan ange prestandan helt utan att blanda in rotationshastigheten på nått sätt och det gäller även SMR, det är alltså totalt ointressant om man får reda på de egenskaper man verkligen är intresserad av.

Jag är också övertygad om att det är tekniskt möjligt att göra en disk som roterar tex 4000 rpm som har lägre söktider än en 7200 rpm disk, det är bara att ingen har valt att prioritera den egenskapen utan det är ökad lagringskapacitet som är det kommersiellt viktigaste och inte att minska söktiderna för det kommer ändå inte att gå att få till nått bättre än det en ssd presterar även om det går att göra nått som är mycket snabbare än det vi har i diskarna idag på bekostnad av lagringsmängd.

SMR eller inte är ju också helt ointressant om disken håller den prestanda som utlovas på den punkt där man kan kommunicera med den dvs interfacet.

Fokus ligger på fel saker för de interna teknikerna är inte intressanta utan det intressanta är hur enheten uppför sig där den interagerar med omgivningen på nått sätt och får man information om det så får det gärna vara hålkort eller små vättar internt i boxen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Verkar som om det är dags att överge WD efter alla dessa år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

@JonkenPonken

7200rpm sedan är det ju PMR så krävs fler plattor, mins inte men TROR dom är 1.33Tb styck ish så borde var 6 plattor så kräver ju lite kräm att dra runt plattorna.

Har noctua 120mm framför alla mina diskar i servern.

Du får ursäkta en novis men vet inte ens vad PMR är för nåt. Har bara använt hårddiskar

Jag klurade lite på det där med 7200 rpm faktiskt. Ville egentligen ha 5400 rpm då jag bara lagrar data på NAS men det fick bli som det blev då jag valde Toshiba istället för WD.

Vet inte vad för slags fläkt jag har i NAS men diskarna i mitt bruk ligger på runt 40 grader c i snitt och då satte jag fläktkontrollern på medium (auto är default). I Idle så är diskarna 31 c men det säger ju inte så mkt (kollade nyss).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ange prestandan helt utan att blanda in rotationshastigheten på nått sätt och det gäller även SMR, det är alltså totalt ointressant om man får reda på de egenskaper man verkligen är intresserad av.

Jag är också övertygad om att det är tekniskt möjligt att göra en disk som roterar tex 4000 rpm som har lägre söktider än en 7200 rpm disk, det är bara att ingen har valt att prioritera den egenskapen utan det är ökad lagringskapacitet som är det kommersiellt viktigaste och inte att minska söktiderna för det kommer ändå inte att gå att få till nått bättre än det en ssd presterar även om det går att göra nått som är mycket snabbare än det vi har i diskarna idag på bekostnad av lagringsmängd.

SMR eller inte är ju också helt ointressant om disken håller den prestanda som utlovas på den punkt där man kan kommunicera med den dvs interfacet.

Fokus ligger på fel saker för de interna teknikerna är inte intressanta utan det intressanta är hur enheten uppför sig där den interagerar med omgivningen på nått sätt och får man information om det så får det gärna vara hålkort eller små vättar internt i boxen.

Men kom igen nu Jag tror alla håller med dig att vissa interna specifikationer inte spelar någon roll sålänge produkten lever upp till det som lovas/specas till kund.

Om vi tar SMR som exempel så är det ett stort problem för ZFS RAID-setuper framförallt. Då såldes WD Red som specifikt lämpad för NAS-användning. Det enda som garanterat löst det problemet (SMR) hade varit en cache lika stor som diskens storlek...

Vissa specifikationer påverkar slutprodukten (oftast pga fysikens lagar) vilket gör att man som konsument vill känna till dessa såklart. Jag litar inte på att tillverkarna ”vill oss det bästa” och levererar mer än vad de behöver.

Garantitid, ska vi använda det som mått på kvalitet? Köpa grill; jag vill gärna veta om det är 0,8mm plåt eller 4mm. Kan nog hitta båda med 1 års garanti. Den ena kommer dock hålla längre än den andra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fattas ju bara att någon av serierna blir en ny Deathstar. IBMs rykte på lagringsområdet tog sig en jäkla smäll då, för... 20 år sedan eller vad det nu blir.

Seagate har inte hållit hög kvalitet tidigare, deras 3TB diskar med hög failrate glömmer man ju inte i första taget.

Med 8TB-diskarna och större så har Seagate förbättrat sig mycket - deras 10TB är nära HGST-klass, 12TB är mer problem, 16 TB för lite tid och antal.

Brukar lurka i Blackblazes data för att se vartåt det lutar.

Men vill man få sin WD-övertygelse ännu mer knäckt så titta tillbaka ett tag (1 -4 år eller så hos blackblaze) och titta på WD:s röda diskar, både 6TB och 3 TB och deras fel-utfall - de är i Seagate 3TB diskar klass, ja, om inte värre... men det håller WD-fanboysen tyst om...

Skulle nog säga att HGST, Segate och Toshiba är mycket jämnare mellan sig nu än någonsin tidigare (med felutfall under 2% AFR, förut ansågs felutfall 4.5% AFR som "normalt" och Segate och WD var samma goa kolsupare i felutfallstakt och HGST stjärnan långt ovanför dessa med under 1% AFR) och därför säger jag idag att när man behöver mer utrymme - köp den som är billigast för kvalitetsnivån (Desktop, NAS, Server, Enterprise), men det skall inte vara WD om man inte vet att disken man köper kommer från HGST.

Har man SAS-HBA - glöm inte kolla vad SAS-diskarna kostar - de är i så stora serier nu även hos grossister att de kan tom. ligga under SATA-diskar i kostnad. - jag skulle kika på Toshiba - bla. att de har flertal modeller med flash-skyddad skriv-cache.

För kall-storage/arkiv långa tider, lång tid mellan kontroll - använd inte heliumfyllda diskar - finns tråd på forumet som råkade ut för detta, förvisso i en server (utan backup...) troligen skada/läcka men ändå pga. att inte ens diskräddningsföretag vill ta i dem med tång och prognosen för lyckad räddning låg till obefintlig, ja, även om man skulle blåsa in helium igen och det inte är skriv eller läshuvudskador då det är mjuka parametrar (kalibrering) som ändrar för snabbt i ett steg och man får inte läsningen att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Men kom igen nu Jag tror alla håller med dig att vissa interna specifikationer inte spelar någon roll sålänge produkten lever upp till det som lovas/specas till kund.

Om vi tar SMR som exempel så är det ett stort problem för ZFS RAID-setuper framförallt. Då såldes WD Red som specifikt lämpad för NAS-användning. Det enda som garanterat löst det problemet (SMR) hade varit en cache lika stor som diskens storlek...

Det är ett problem för just ZFS, det blir inte katastrofalt på samma sätt med andra filsyem som tex. BTRFS.

Så ZFS har att ställning till om man skall fixa det (lär inte hända i BSD-världen då man är mycket konservativ) eller mycket tydligt varna för dessa diskar - att WD trollade med knäa och fick andra djur med samma färg till ZFS folket utan att tala om skillnaderna är förstås väldigt olyckligt...

ZFS for Linux är förmodligen större chans att man titta på problemet, men det handlar också om frågan drivs alls - om någon frågade mig angående ZFS så är implementation av '--reflink' på samma sätt som i BTRFS en viktigare fråga... det fins i ZFS för SunOS men är något skapades långt efter den kodbasen av ZFS som BSD använder sig av...

Permalänk
Avstängd

Något fungerar tydligt inte rätt @ WD.
Skaffar jag en 5400rpm så är det just för att jag vill ha tysta diskar, har ingen som helst behov av att komma åt musik arkiven mycket lite snabbare med en 7200rpm:are.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR