Gigabyte tar Geforce RTX 3000-serien till nya tjocklekar

Permalänk
Medlem

Om det nu inte blir vattenkylning så ser det där ut som en god kanditat. Tyst effektiv kylning är det enda som spelar roll för min del. Om den nu är tyst. Och effektiv. Som alltid får oberoende tester visa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan inte det här bli en akilleshäl för Nvidia, räcker ju med att Amd når samma prestanda om de klarar sig med mindre kylare...

Vi vet ju att TSMCs tillverkning är bättre än Samsungs.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hoppas gigabyte använder bättre kylpasta än det jag hade på mitt 2080Ti, det hade konsistensen av torkat tandkräm efter knappt två år.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ju fetare kylare desto bättre. En tyst dator är en bra dator.

Jag köpte ett 2080 Windforce från Gigabyte. Hur bra kylaren än må vara designad så var den tyvärr inte tyst från fabrik p.g.a. en undermålig fläktstyrning.

Gigabyte gjorde två rejäla missar. Den ena är att fläktshrouden var alldeles för vekt konstruerad så när fläktarna startar så sugs den in i fläktbladen med ett knattrande ljud. Det andra är att fläktarna inte kan snurra sakta så på låga belastningar så pulsas fläktarna, vilket skapar ett otroligt irriterande fläktljud typ woosh-woosh-woosh.

Utöver det kan man fråga sig vad dessa nya jättekort väger?

Permalänk
Medlem

Är det något 3090 som kommer gå över 1750 på core?
(känns lite sådär att man betalar lika mycket för en kylare som man gjorde för hela grafikkortet förr)

Permalänk
Inaktiv

Bra om det lanseras flera olika alternativ. Tycker FE 3090 kylaren är redigt intressant med tanke på att säkerligen hälften av värmen blåser ut ur chassit direkt samtidigt som man bibehåller kylprestandan från stora fläktar.

Med kylarlösningen i artikeln måste man nog ha minst en120mm fläkt av kraftigare modell som utblås om kortet ska kunna stå och tugga utan att överhetta datorn, särskilt om sommarn.

Permalänk
Avstängd

Storlek har betydelse.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ska installera den med risern på min k39 och clipsa fast den på sidan, there we go! haha

Permalänk
Medlem

Nice.
Personligen är det ju bara bra de är tjockare. Kanske får in bättre kylning osv.

Under gpun är där absolut shit nada så.

Har man inget SF bygge utan vanligt matx, atx så why not.

Väldigt välkommet, fläska på rejält

Permalänk
Medlem

börjar bli löjligt. Vad hände med tystare, mindre och strömsnålare kort ? Vänder den trenden nu

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Wow. Påminner om Asus tjocka kort(DirectCU II) för några år sen.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

När tror vi att de första benchmarksen för aftermarket-3080/3090 dyker upp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

börjar bli löjligt. Vad hände med tystare, mindre och strömsnålare kort ? Vänder den trenden nu

Ja äntligen.
Strömsnålt kan få hålla sig till portabla lösningar, men något som per definition är gjort för att sitta fast i väggen kan lika gärna dra en hel kilowatt.

Blir det för varmt i rummet kan man alltid dra silverslang till ventilationen.

Permalänk

Påminner lite om mitt gamla gtx 680 ”super overclock” från gigabyte. Det var en rejäl tegelsten.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Hoppas gigabyte använder bättre kylpasta än det jag hade på mitt 2080Ti, det hade konsistensen av torkat tandkräm efter knappt två år.

Samma här fast för deras RTX 2080, just nu inlämnat på RMA. Blir nog inget mer Gigabyte.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Tyst svalt och klockar bra så får de ha kylare för 6 platser om de vill.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att introducera en standard för grafikkort och chassin som håller uppe dom i fronten med?

Har använts sedan antikens tider på professionella kort i workstations bland annat.

Mitt Powerstorm 4D51T från 1997 har sådant fäste, har även ett SCSI kort med sådant fäste och det var väldigt vanligt förr att även en helt vanlig PC låda för svenssons hade fästet i fronten för att stödja långa och tunga kort.

Så varför introducerar vi inte en ny sån standard?

Borde går att göra snyggare och mer modernt så att entusiaster inte gråter tårar det är jag övertygad om och datorer lär gå sönder mindre när dom skickas med.

Mitt SCSI kort monterat i en låda som har sådant stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Är det inte dags att introducera en standard för grafikkort och chassin som håller uppe dom i fronten med?

Först behöver vi en form-standard för GPU:er så de håller sig till längd x bredd x slot:ar (och inte dessa 2.2 slots o.s.v.)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Påminner lite om mitt gamla gtx 680 ”super overclock” från gigabyte. Det var en rejäl tegelsten.

Ett fantastiskt kort och en riktig klassiker! 6,4 cm tjock och 5 st 40 mm fläktar! Var dock förvånansvärt tyst!
Man fick med små plastpluppar man skulle sätta på pci-platserna under för att ge kortet extra stadga!

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att få reda på hur temperaturen inne chassiet beror av dom olika grafikkorten som körs i testerna. 3000 serien verkar uppenbarligen behöva mycket kylning och dom flesta korten dumpar in värmen i chassiet.

Permalänk
Medlem

Alltså dessa 3090 kort är ju massiva, just nu har jag ett relativt litet om man jämnför 2080ti asus strix, och det kortet börjar redan sagga lite.... hur fan ska jag lösa 3090? den kommer ju bryta sig ur pci-e porten efter några månader känns det som?

Permalänk
Avstängd

Kanon, nu börjar det likna något. Nog med små kassa kylare till grafikkort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Först behöver vi en form-standard för GPU:er så de håller sig till längd x bredd x slot:ar (och inte dessa 2.2 slots o.s.v.)

Rätt säker på att PCI-SIG satte en "standard" för det. Typ 2 slot och 250W TDP men det är ju inte så att tillverkare behöver följa standarder för att sälja produkter.

Men ett fäste i fronten är ju igentligen en bagatell att standardisera, gjorts förut och det är ju också optional så.

Permalänk
Medlem

SUV trenden har kommit till grafikkort.

Permalänk
Medlem

De viktigaste kraven i min dator:
1) Så tyst som möjligt
2) Låg temperatur på gpu/cpu
3) Hög prestanda för sitt pris

Om det betyder att grafikkortet är 8cm tjockt ist för 5, 35cm långt ist för 28, ja då får det bli så Gör inte mig ett dugg. Och om det brar 320 ist för 180w gör mig inget heller så länge mina 3 punkter ovan uppfyllts

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Om jag sätter denna där mitt nätagg är nu och tvärt om, skulle inte det fungera?
(Förtydligar att detta är ett skämt)

förtydligande
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ett fantastiskt kort och en riktig klassiker! 6,4 cm tjock och 5 st 40 mm fläktar! Var dock förvånansvärt tyst!
Man fick med små plastpluppar man skulle sätta på pci-platserna under för att ge kortet extra stadga!

https://www.guru3d.com/miraserver/images/2012/gtx680-soc/IMG_6728.jpg

Hmmm och så va gtx 690 2/3 så tjockt med en fläkt. Och ganska tyst det med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Snyggaste kortet hittills

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Ett fantastiskt kort och en riktig klassiker! 6,4 cm tjock och 5 st 40 mm fläktar! Var dock förvånansvärt tyst!
Man fick med små plastpluppar man skulle sätta på pci-platserna under för att ge kortet extra stadga!

https://www.guru3d.com/miraserver/images/2012/gtx680-soc/IMG_6728.jpg

En riktig klassiker helt klart, men som jag minns det var kortet något inni#%!e högljutt eftersom fläktarna var så små och snurrade med hög RPM hela tiden när jag spelade. Har ansträngt mig väldigt mycket med att hitta tysta kort sedan dess. Det var så tungt att jag lyckades bryta en sönder en PCI port när jag skulle ta ur det...

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem

Läser om folk som har problem att saker ska få plats.
Själv sitter man med ett Cosmos 1000 chassi med 7 PCIe platser och max längd på grafikkortet är 385mm.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu