Kommer rtx 3080 passa i mitt chassi?!

Permalänk
Medlem

Kommer rtx 3080 passa i mitt chassi?!

Tjena!

Är riktigt peppad på att köpa nya rtx 3080 den 17:de.
Nu är det bara så att jag har ett Fractal Design Define Mini och i dagsläget ligger nästan mitt Asus GeForce GTX 1070 Dual OC på psun
Finns det någon lösning utan att byta chassi?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Sitter ditt grafikkort på den nedersta PCI-Express-platsen? Det bör fungera om du flyttar upp kortet till den översta platsen, eller blockerar CPU-kylaren för mycket där?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Jives: Borde väl funka, har du mer än 4 pcie platser och kortet sitter I den översta så ska det väl funka om kortet sitter högs upp.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror ju på om du tänker på Founders Edition eller någon partnerutgåva. De är olika stora.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Är det den minsta fläktkonfigurationen? kan FE vara mindre? är har mini itx bräda med 1 pci plats.
ser ut som det skiter sig för min del alltså.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jives:

Är det den minsta fläktkonfigurationen? kan FE vara mindre? är har mini itx bräda med 1 pci plats.
ser ut som det skiter sig för min del alltså.

Att du bara har en kortplats i moderkortet säger ju inte så mycket. Det som begränsar är hur många "kortplatser" du har i själva chassit, samt även kortets längd.

Kan du ta en bild på hur det ser ut i in dator och ladda upp här? (Kolla min signatur för hur man gör) för jag förstår inte hur det blir så att grafikkortet "nästan sitter på PSU:n" med ett mini ITX-kort som du kör med i ett Fractal Design Define Mini.

Permalänk
Medlem

@Jives: vad? miniitx och fractal design mini bör ju ha 5 slots utrymme ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha, känner nu att det är veckans onödigaste post.
omformulerar frågan som : kommer det släppas 3080 med en kylare för 2 expansionsplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jives:

Haha, känner nu att det är veckans onödigaste post.
omformulerar frågan som : kommer det släppas 3080 med en kylare för 2 expansionsplatser.

Ja nvidias founders ediiton. 2 expansionplatser och 285mm långt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

@Jives: Svårt att se på bilderna men det där ser inte ut som ett Fractal Design Define Mini, vilket jag tror förvirrade ganska många här i tråden.

Kan det möjligen vara ett Fractal Design Define Nano S? I det chassit får det plats en GPU på max 39 mm höjd och max 315 mm lång (med chassits frontfläktar monterade).

Oavsett så verkar det som att du vill ha ett 2-slots-kort (alltså inte 2,5 eller liknande.) Och det underlättar så klart att svara på frågan om vi vet vilket chassi du har.

Edit: Enligt Nvidias egna specifikationer så är RTX 3080 founders 285 mm lång (får plats) och ett 2-slots-kort. Så ett RTX 2080 founders bör rymmas i det chassit. Däremot så blir nog inte luftflödet helt optimalt med tanke på att den främre fläkten som är en insugsfläkt kommer sitta precis vid PSU:n, men det är ju vad det är med det chassit. Den bakre fläkten kommer kunna få jobba som den ska i alla fall. För bästa kylning i det chassit kan det vara bra om det finns en partnermodell med 2-slotskort och 120mm AIO-kylare (som du monterar istället för utblåsfläkten.)

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tack för toppsvar! klart det var ett nano haha...
Får sikta på ett founders edition!