Microsoft avtäcker Xbox Series S med prislappen 3 595 kronor

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

@tyvar1: Tack och bock, nyheten uppdaterad!

nu hoppas man på att dom annonserar release datum och priset på Series X Snart!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

nu hoppas man på att dom annonserar release datum och priset på Series X Snart!

Datum för svensk lansering hade varit väldigt trevligt, men releasedatumet har varit känt ganska länge, 10 november. Priset på X är enligt Windowscentral $499 så någonstans 5500-6000 här borde ju stämma, om $499 stämmer alltså.

Permalänk
Medlem

No go utan ODD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Datum för svensk lansering hade varit väldigt trevligt, men releasedatumet har varit känt ganska länge, 10 november. Priset på X är enligt Windowscentral $499 så någonstans 5500-6000 här borde ju stämma, om $499 stämmer alltså.

Det är inget bekräftat mer än att det kommer släppas i November. 10 November är bara ett rykte. Kanske ett trovärdigt sådant, det vet jag inte, men fortfarande bara ett rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Där har den konkurrens med storebrorsan!

Poängen var att tvns upplösning inte spelar så stor roll. Dvs Series S blir inte sämre för att man kopplar in den till en 4K tv istället för en FullHD tv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dex:

Det är inget bekräftat mer än att det kommer släppas i November. 10 November är bara ett rykte. Kanske ett trovärdigt sådant, det vet jag inte, men fortfarande bara ett rykte.

Jo, men 10 november har det snackats om väldigt länge. Jag vet inte hur mycket man borde lita på Windowscentral men de verkar rätt säkra i sin artikel i alla fall: https://www.windowscentral.com/xbox-series-x-and-xbox-series-...

Där står det bland annat 299/499 priset, 10 november och att de ska lanseras samtidigt på alla marknader. Sedan artikeln kom har MS bekräftat $299 för S men inget mer, dock inte sagt emot heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

de borde sattsa på 1080P med 60fps istället för 4K på den där rackaren

? Det är ju just 4K den INTE satsar på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvennaJensen:

https://www.windowscentral.com/xbox-series-x-and-xbox-series-...

"We can confirm the Xbox Series S is $299, and the Series X is $499."

Grymt bra pris för SX om det stämmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Poängen var att tvns upplösning inte spelar så stor roll. Dvs Series S blir inte sämre för att man kopplar in den till en 4K tv istället för en FullHD tv.

Nejdå men hade jag en 4k-TV hade det blivit Series X istället, såklart!

Permalänk
Avstängd

Imponerande om SS verkligen har samma CPU som SX, grym 1080/1440p maskin för 3500:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiRai:

Tänk om man hade kunnat få en sån här Series X/S med Windows 10. En färdigbyggd behändig liten låda för en så liten summa som dessa kostar hade jag inte tvekat en sekund.

Resurserna torde finnas, så jag kan nog tänka mig att Microsoft är beredda att dra det som reservkort mot Sony om det verkligen behövs.

Permalänk
Medlem

Xbox S verkar åtminstone ha 1 TB Expansion Card, är det så man kan stoppa in en nvme disk till? eller vad menar dom med expansion card tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? Det är ju just 4K den INTE satsar på

det är ju det jag skriver.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

$499 för Series X är med läckt!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nja, ska jag ändå lägga dom pengarna på en konsol så köper jag hellre fullversion än något bantat stuff.

Men bra julklappspris dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det är ju det jag skriver.

Ja så varför "borde"? För att Captain Obvious har varit ledig för länge?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StarChild42:

Den ser ut som en bashögtalare från Andersson för 299kr.

Haha, jag tycker det liknar en portkodshögtalare för lägenhetsbyggnader!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crash:

Xbox S verkar åtminstone ha 1 TB Expansion Card, är det så man kan stoppa in en nvme disk till? eller vad menar dom med expansion card tro?

De har redan presenterat det. Det kommer att finnas proprietära "minneskort", på sikt från flera tillverkare, som är lika snabba som den interna lagringen. Pris och kapacitet vet vi inget om än, men en sansad gissning är att de kommer i 1 och 2 tb, kanske 512 gb också. Exemplet de visade var på 1 tb har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror att det är ett genialiskt drag av MS att släppa en så pass mycket billigare version! Tänk att ensamstående som kanske då har råd med en sådan som julklapp eller alla småttingar som inte har några krav på FPS, som bara vill spela. Eller alla de som inte har råd med de dyra versionerna!

Ser lite ut som nån högtalare från IKEA kanske, fast snygg!

Finns ju de som inte har råd med så mycket också ... Alla kan ju inte vara täta liksom. Gott om fattiga i Sverige ifall du inte visste. Sådana som ber om lite blöjor och en kasse mat på Facebook.

Helt rätt!

Jag vill även tillägga att Xbox Series S är perfekt till en 1440p-datorskärm, varav det finns många där ute (och kan inhandlas till både billig och dyrare peng).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja så varför "borde"? För att Captain Obvious har varit ledig för länge?

för att jag kanske missade att läsa det i artikeln

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Ser riktigt bra ut men lite fundersam hur långt man kommer på 512GB lagring.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Konsolernas största fördel över PC: det finns endast en HW-konfiguration man behöver bry sig om.

Varför detta självskadebeteende från Microsoft och Sony? Nu har man totalt degraderat konsolerna till en OEM PC, eller hur har de tänkt att speltillverkarna ska kunna få fördelarna med att jobba med konsoler (endast en konfiguration att testa och optimera mot) framöver?

Ovanpå det trycker man sedan på bakåtkompatibilitet. Kan tyckas vara en trevlig egenskap, men ett hårt avbrott som det var PS1->PS2->PS3->PS4 samt Xbox->360->XBO påskyndande kraftigt övergången till att utveckla titlar som inte på något rimligt sätt ens kund portas till föregående generation. Nu kommer det antagligen vara allt för lockande att försöka dra in pengar även på de tiotalsmiljoner enheter av föregående generation som finns ute.

Man ska aldrig säga aldrig, men för egen del känns kommande konsolgeneration som den första jag inte kommer hoppa på (om inte Nintendo gör en spännande Switch2, Switch är ju grym!). Har ändå sett fram emot det stora lyften i CPU-kraft, inköpet av XBX gav verkligen känslan av: det är inget nytt, bara lite mer putsad grafik. Vissa spel är rätt krisp i 4k på XBX, men det blir gammalt förvånansvärt snabbt.

Som sagt så är det ju identiskt ur spelets perspektiv bortsett från ren grafikprestanda. Samma utrustning i övrigt och samma arkitektur. Har mycket svårt att se att det skulle ställa till med några problem som kommer kosta utvecklare några direkta resurser. Prestanda skalar överlag så rakt med upplösning att det inte ska innebära några problem att bara sänka upplösningen för S-modellen. För den riktigt late utvecklaren så är det bara att byta 4K till 1440P rakt av, i värsta fall leder det till lite lägre framerate. Det ingår ju i att man får vad man betalar för med S-series.
Men annars kan utvecklaren bara sänka en inställning ett eller två snäpp med. Många grafiska effekter kan man ändå sänka när man ändå sänker upplösning och högstaläget spelar mindre roll.
Men sedan har man nog lite på förhand hjälp med olika custom-upplösning som S-series borde motsvara X-series på vilken man kan använda med uppskalning. Man kan ju räkna med att uppskalning kommer vara rätt så standard på spel framöver ändå.

Det är verkligen inte fråga om massa extra validerande och testande som när man ska utveckla till PC, där hårdvarukonfigurationerna är oändliga och det ska passa helt olika arkitekturer. Identisk arkitektur med två olika nivåer i ren grafikprestanda är ju en struntsak i jämförelse.

Att du ens tar upp att det känns som att du inte tänker hoppa på kommande generation som om detta på något vis är en dealbreaker ger ju intrycket av att det inte är praktiska skäl här. Eftersom det för kunden kommer bli omärkbart om utvecklaren måste lägga några timmar extra på utveckling. Det ger ju snarare intrycket av att det stör dig på ett annat plan. Som en känslobaserad respons för att det går emot ordningssinnet och minimalistiskt renhetstänk eller något. Vill ju inte säga att det är så men det är intrycker jag får i alla fall. Och är det på det viset så blir det ju lätt att man förstorar upp ett ickeproblem.

Angående bakåtkompatibilitet. Att inte ge bakåtkompatibilitet är ju rent konsumentovänligt när det är så lika arkitekturer som i princip är helt kompatibla i grund. Om det lockar utvecklare att göra sina spel i nerbantad version för att gå på äldre konsoler så kommer det nog till största del vara samma spel de hade lagt massa tid på att göra helt olika versioner av för att passa helt olika arkitekturer ändå. Som det varit om det varit mellan Xbox 360 och Xbox One. I alla dessa fall så sparar man ju utvecklaren massa möda. Tänk arbetet med att göra Battlefield 4 i versioner till PC, Xbox 360, Xbox One, PS3 och PS4. Nu är det mycket enklare att anpassa på nyckelpunkter och sedan bara sänka inställningar för att få det att funka på äldre men besläktad hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Konsolernas största fördel över PC: det finns endast en HW-konfiguration man behöver bry sig om.

Varför detta självskadebeteende från Microsoft och Sony? Nu har man totalt degraderat konsolerna till en OEM PC, eller hur har de tänkt att speltillverkarna ska kunna få fördelarna med att jobba med konsoler (endast en konfiguration att testa och optimera mot) framöver?

Ovanpå det trycker man sedan på bakåtkompatibilitet. Kan tyckas vara en trevlig egenskap, men ett hårt avbrott som det var PS1->PS2->PS3->PS4 samt Xbox->360->XBO påskyndande kraftigt övergången till att utveckla titlar som inte på något rimligt sätt ens kund portas till föregående generation. Nu kommer det antagligen vara allt för lockande att försöka dra in pengar även på de tiotalsmiljoner enheter av föregående generation som finns ute.

Man ska aldrig säga aldrig, men för egen del känns kommande konsolgeneration som den första jag inte kommer hoppa på (om inte Nintendo gör en spännande Switch2, Switch är ju grym!). Har ändå sett fram emot det stora lyften i CPU-kraft, inköpet av XBX gav verkligen känslan av: det är inget nytt, bara lite mer putsad grafik. Vissa spel är rätt krisp i 4k på XBX, men det blir gammalt förvånansvärt snabbt.

Target är väl fem olika hårdvaruplattformar för Xbox, Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series X och Xbox Series S. Det är fortfarande en milsvid skillnad att göra fem optimeringsprofiler mot ingen och låta användaren ställa in efter bästa förmåga. Att du dessutom slipper tävla med okända resursslukare etc gör att skillnaden på vad du kan kräma ur en konsol och en PC fortfarande är så stor att det finns ett prestandaekonomiskt argument för konsumenterna som är ostridbart. Samma fördel iPhone har över Android, flertal men inte oändligt antal hårdvarukonfigurationer gör prestandaoptimering för all målhårdvara möjlig.

Permalänk
Medlem

Kanske så liten att man kan tejpa fast den bakpå en TV för en All-in-One!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av snajk:

Jo, men 10 november har det snackats om väldigt länge. Jag vet inte hur mycket man borde lita på Windowscentral men de verkar rätt säkra i sin artikel i alla fall: https://www.windowscentral.com/xbox-series-x-and-xbox-series-...

Där står det bland annat 299/499 priset, 10 november och att de ska lanseras samtidigt på alla marknader. Sedan artikeln kom har MS bekräftat $299 för S men inget mer, dock inte sagt emot heller.

Yeah vet men vill ha informationen från officiella källor innan man blir hype haha 😆

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Microsoft har släppt den officiella trailern för Series S nu, lade till den i artikelns topp. Med tanke på hur Microsoft har pytsat ut uppgifterna om XSS känns det inte troligt att de hade tänkt avslöja den på det här sättet ursprungligen

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Tänk om man hade kunnat få en sån här Series X/S med Windows 10. En färdigbyggd behändig liten låda för en så liten summa som dessa kostar hade jag inte tvekat en sekund.

Det är troligt att de kan gå minus på denna, och då ligger det inte i deras intresse att använda den med fulla Windows 10.

Sedan även om den kör på x86-hårdvara så är den troligen inte ens PC-kompatibel. De har nog plockat bort alla "legacy"-saker hos PC-standarden som kostar pengar, men som inte bidrar till prestanda hos spelen. Så hade nog inte hjälpt om den var "upplåst".

Samma sak med PS5; även om det också är x86 så är den inte heller PC-kompatibel. Även om Sony låste upp den, så hade du inte heller kunnat installera vanliga Windows för desktop.

Men förstår ditt önsketänkande! Hade inte heller tackat nej till det.

Skrivet av StarChild42:

Den ser ut som en bashögtalare från Andersson för 299kr.

Inte helt olikt en högtalare, men inte direkt Andersson. Skulle säga lite mer likt högtalare från Audio Pro (inte heller några dyra HiFi-högtalare, men designen påminner mycket mer direkt om denna konsolen).

Annars så tänkte själv direkt på en Braun-radio när jag såg bilden.

Fick tydliga vibbar av Dieter Rams när jag såg den.

Snygg /tycker jag/ !

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Target är väl fem olika hårdvaruplattformar för Xbox, Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series X och Xbox Series S. Det är fortfarande en milsvid skillnad att göra fem optimeringsprofiler mot ingen och låta användaren ställa in efter bästa förmåga. Att du dessutom slipper tävla med okända resursslukare etc gör att skillnaden på vad du kan kräma ur en konsol och en PC fortfarande är så stor att det finns ett prestandaekonomiskt argument för konsumenterna som är ostridbart. Samma fördel iPhone har över Android, flertal men inte oändligt antal hårdvarukonfigurationer gör prestandaoptimering för all målhårdvara möjlig.

Den milsvida skillnaden står mellan: optimera för en enda mot att optimera för två eller flera. Det är inte så mycket svårare att hantera fem eller femhundra varianter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den milsvida skillnaden står mellan: optimera för en enda mot att optimera för två eller flera. Det är inte så mycket svårare att hantera fem eller femhundra varianter.

Finns en mycket mer kontroll över det hela. Mycket lättare att testa och köra QA för endast fem fasta varianter, än att stödja alla 100-tusen kombinationer av PC-hårdvara som är möjlig.

Lite som mac vs PC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Tror att det är Game Pass som kommer bli en viktig faktor för Microsoft denna gång.

Japp. Denna är perfekt för det, och som efterträdare till dagens XB1SAD. Grymt mycket konsol och spel tillsammans med prenumeration på GamePass (om man inte redan har kapabel PC kopplad till TV).

Skrivet av Sando:

Jag gillar designen (storleken) och priset, men prestandan känns inte tillräcklig. Spel i 4K är ju standard på konsoller i dagens läge, och Xbox One X har ju problem med att hålla 30 fps i 4K i t.ex. Red Dead Redemption 2. Det är väl rätt okej för förra generationens konsoller, men om man köper en ny så får man ju räkna med att den ska klara sig till runt 2024 eller till och med längre.

Hur bra kommer Series S då att klara sig i 4K år 2024, speciellt då 60 fps börjar bli minimum?

Tror den kan passa bättre för de som har 1080p-skärmar eller 1080p-TV.

För 4K, och nästa generations mer krävande spel, är nog XSX ett mycket mer lämpat (men givetvis dyrare) val.

Skrivet av snajk:

Nja, det är ju ganska normalt/vanligt att släppa spel till föregående- och nuvarande generation ett tag efter den nya generationen har släppts. Skillnaden nu är att det, ofta men inte alltid, kan vara samma spel till båda generationerna så att om du köper ett nytt och fint spel idag till XBone så ingår samma spel till XSX, om utgivaren har sagt att det är så förstås, inte alla har valt den vägen. MS har ju varit rätt tydliga med att deras spel kommer att fungera så ett tag åtminstone, men i övrigt varierar det. På samma sätt kommer ju spel att funka på XBone även om du köper dom till XSX, så länge det är uttalat med bakåtkompatibilitet förstås.

Klockrent. Håller med helt.

Skrivet av link77:

@kelthar: Ja det finns väldigt många som fortfarande inte bytt ut sin 1080P tv, så denna konsol till sina barn med game pass är ju perfekt

Grymt prisvärd lösning för många. Matchar fint. De som inte haft råd att byta till 4K, vill nog inte heller lägga 7 papp på ny konsol. Då passar den nog perfekt både till 1080p-TV och med rätt attraktivt pris.

Skrivet av Dumbullen:

hurrdurr masterrace osv...
Alla spel som jag regelbundet återkommer till på datorn är 'äldre', dvs ingen upplösning i världen skulle kunna få dem att se bättre ut än de gör, och under senare år så har jag till majoritet spelat på Switch, oftast handhållet. Upplösningen spelar absolut ingen roll så länge spelet är väldesignat

$299 för senaste generationens konsol? Det är ett fantastiskt överkomligt pris.

På ett helt annat spår som någon nämnde tidigare i tråden - tänk om Microsoft kunde sälja Xboxes fast med windows 10 istället som Surface Game eller liknande - till samma pris. Jäklaaaar vad Surface Series S skulle flyga från hyllorna. Borde väl inte vara något - egentligen - som hindrar det idag? Det är ju x86 så i praktiken är det väl ""bara"" operativet som behöver bytas?

Även om både Xbox och PS använder x86, så är de inte PC-kompatibla i sin hårdvara, så det skulle inte fungera (även om MS och Sony låste upp sina konsoler) att installera en vanligs desktop-Windows.

Skrivet av snajk:

Jo. Många har ju flera TV-apparater, en till barnen, en i sovrummet och så, och då kan man ju köra på en plattform så man bara behöver köpa spelen en gång men satsa på kvalitet på "den stora" teven och låta de andra komma undan med något sämre. Det är ju lite som Switch, man kan spela i "bra" kvalitet dockad till teven men när teven blir upptagen så plockar man loss den och spelar med sämre kvalitet i handen istället. Fast det kräver två TV-apparater och två konsoler förstås, men det är nog vanligare än man tror.

Klockrent för detta!

Skrivet av Hulle:

Lite överdrivet med tjat om 4K tycker jag. Kan inte se minsta skillnad på en TV på rimligt avstånd, men prestandakraven höjs markant.

/hulle.

Bra att det finns alternativ, men förbättringarna är inte lika stora med dagens ökning av upplösning. Från DVD till BD så var steget mycket mer påtagligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/