Permalänk
Medlem

Inreda rum

Hej.

Jag har ett rum som jag tänkt göra till en kombination av sovrum och spelhörna. Jag söker dock lite ideeförslag på hur jag ska förverkliga denna ide. Vet inte om Sweclockers är rätt forum för detta men kanske någon vet vart man kan spåna ideer på andra ställen.

Jag har ett rum som ser ut såhär:

Det är alltså lite för litet för en normalstor säng. Min tanke går dock runt att fortfarande göra hela rummet till en säng där man även kan sitta och spela spela spel. Tanken är i så fall att sätta upp en TV och göra det mysigt med hjälp av en sängbotten och kuddar m.m. Problemet är dock att det är ett element som inte går att flytta på vilket gör att man max kan få in en 170x175 säng. Men även det bör väl räcka för att gäster ska kunna sova där. Det krävs såklart att man beställer en säng med specialmått.

Andra alternativ är att ha en tråkig 80x180 säng och bara ha det som sovrum.

Eller så gör man något helt annat av rummet.

Tar gärna emot förslag på vad jag kan göra med rummet. Jag saknar en bra sovplats för gäster (har även syskonbarn som säkert kommer övernatta då och då) så skulle behöva göra detta till en sovplats. Tycker dock det är lite trist att bara ha det som ett sovrum.

Permalänk
Medlem

Varför inte antingen köpa eller bygga en säng som kan fällas upp mot väggen?
Liknande denna.
Då kan du få en säng men ändå kunna utnyttja större delen av rummet.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Hade varit snyggt att göra en L-formad madrasserad yta (längs översta och till höger på bilden), så man får en liten bit golvyta innanför dörren/där elementet är.
Regla upp och lägg på en plywoodskiva för att hålla upp dynan. Se bara till att du får tillgång till utrymmet under så att du kan använd det till att skjuta in förvaringslådor under.

Hur du än gör och om det går det bra med Skummadrasser.
Om du nu fortfarande bor i Göteborg som det står i din profil, så har du alltid Galantplast vid Odinsplatsen som nog kan skära till något efter måtten du slutligen bestämmer dig för (även klä madrasserna till snygga dynor också om du vill).
https://www.galantplast.se/

Permalänk
Medlem

@Cleaner: Jo fast tror inte det finns något som skulle passa rummet. Det du länkar till är 237cm utfällt vilket inte får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

@Cleaner: Jo fast tror inte det finns något som skulle passa rummet. Det du länkar till är 237cm utfällt vilket inte får plats.

Vad tror du om en bäddsoffa? Då får du två funktioner i en.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hade varit snyggt att göra en L-formad madrasserad yta (längs översta och till höger på bilden), så man får en liten bit golvyta innanför dörren/där elementet är.
Regla upp och lägg på en plywoodskiva för att hålla upp dynan. Se bara till att du får tillgång till utrymmet under så att du kan använd det till att skjuta in förvaringslådor under.

Hur du än gör och om det går det bra med Skummadrasser.
Om du nu fortfarande bor i Göteborg som det står i din profil, så har du alltid Galantplast vid Odinsplatsen som nog kan skära till något efter måtten du slutligen bestämmer dig för (även klä madrasserna till snygga dynor också om du vill).
https://www.galantplast.se/

Ja jag bor fortfarande i Göteborg. Det är ju en bra idé som jag inte tänkt på. När det kommer till förvaring så finns det gott om förvaringsytor i resten av bostaden så det är inte så viktigt.

Att göra den L-formad skulle kanske kunna vara en idé som gör det lite snyggare. Däremot kan man inte direkt sitta fler än en person i rummet om man skulle vilja sätta upp en TV för att spela spel. Så jag undrar lite om det finns någon stor vist med en L-form annat än att jag har fler syskonbarn så de kan sova på varsin del såklart.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom rummet är mindre än 200cm åt båda hållen så kommer vanliga sängar och madrasser inte gå in utan lite justeringar.

Platsbyggd säng med förvaring faller min röst på. Det behöver inte bli så dyrt eller krångligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om du gör en säng diagonalt i rummet så kan du sträcka ut dig och samtidigt ha liite golvyta kvar.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Om du gör en säng diagonalt i rummet så kan du sträcka ut dig och samtidigt ha liite golvyta kvar.

Ja, jo. Om jag köper en 170x175 måttanpassad säng så ryms den och sover man diagonalt så ryms en längre vuxen person också. Det kanske blir den lösningen i slutändan. Att bara ha en diagonal, smalare säng känns som det inte blir bra.

Permalänk
Medlem

Diagonal sängsoffa mwed tillskuren skumgummi enligt tidigare förslag

TVn kräver ju någon smart takmontering och kabeldragning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det var exakt vad jag fantiserade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Hej.

Jag har ett rum som jag tänkt göra till en kombination av sovrum och spelhörna. Jag söker dock lite ideeförslag på hur jag ska förverkliga denna ide. Vet inte om Sweclockers är rätt forum för detta men kanske någon vet vart man kan spåna ideer på andra ställen.

Jag har ett rum som ser ut såhär:
https://i.imgur.com/xYE1ZNW.png

Det är alltså lite för litet för en normalstor säng. Min tanke går dock runt att fortfarande göra hela rummet till en säng där man även kan sitta och spela spela spel. Tanken är i så fall att sätta upp en TV och göra det mysigt med hjälp av en sängbotten och kuddar m.m. Problemet är dock att det är ett element som inte går att flytta på vilket gör att man max kan få in en 170x175 säng. Men även det bör väl räcka för att gäster ska kunna sova där. Det krävs såklart att man beställer en säng med specialmått.

Andra alternativ är att ha en tråkig 80x180 säng och bara ha det som sovrum.

Eller så gör man något helt annat av rummet.

Tar gärna emot förslag på vad jag kan göra med rummet. Jag saknar en bra sovplats för gäster (har även syskonbarn som säkert kommer övernatta då och då) så skulle behöva göra detta till en sovplats. Tycker dock det är lite trist att bara ha det som ett sovrum.

Tack för en kul uppgift, behöver bli bättre både på Revit och Fusion360. Ritade hörnsoffan i Fusion360, 6st ben 100x160mm, limträbalk 90x90mm för ramen, 21x118mm läkt för botten. Ytterkant av urfräst 50mm rundstav. madrass av 3 hårdheter skumplast, 20mm tjock hård, 40mm medium och 40 mm mjuk för att passa olika tunga individer. Höga (800mm) ryggkuddar i mjuk skumplast med en hörnbit, fästes med kardborre i väggen. Takfäste enligt tidigare. Hyllplan ovanför dörr för konsoll/dator.

Mastigt projekt men inte komplicerat, rundstaven kan bytas mot poolnudlar om det är svårt att få rätt profil/man inte orkar/kan gersåga rundstav.

Filer finns, Revit, IFC (3d-format kan kan titta på med gratis BIM-Vision) och Fusion360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tack för en kul uppgift, behöver bli bättre både på Revit och Fusion360. Ritade hörnsoffan i Fusion360, 6st ben 100x160mm, limträbalk 90x90mm för ramen, 21x118mm läkt för botten. Ytterkant av urfräst 50mm rundstav. madrass av 3 hårdheter skumplast, 20mm tjock hård, 40mm medium och 40 mm mjuk för att passa olika tunga individer. Höga (800mm) ryggkuddar i mjuk skumplast med en hörnbit, fästes med kardborre i väggen. Takfäste enligt tidigare. Hyllplan ovanför dörr för konsoll/dator.

Mastigt projekt men inte komplicerat, rundstaven kan bytas mot poolnudlar om det är svårt att få rätt profil/man inte orkar/kan gersåga rundstav.

Filer finns, Revit, IFC (3d-format kan kan titta på med gratis BIM-Vision) och Fusion360
https://i.imgur.com/rMJqOCx.png
https://i.imgur.com/uGvI0Np.png
https://i.imgur.com/Ywd6w8w.png

Oj vad ambitiöst svar. Du har lagt mycket tid på det där.

Det jag tycker blir en nackdel är däremot att det kanske inte är så lätt att sova där som vuxen. Annars är ju idén ganska intressant.

Jag ska fundera lite mer. Det ska målas i veckan i rummet så jag har lite tid att fundera på vad hur det ska göras.

Andra tankar som gått är att ta bort elementet och sätta dit något annat om man tycker att det behövs. Då blir det lite enklare kanske. Och då kan man kanske bygga en sängbotten för hela rummet och köpa en måttanpassad resårmadrass.

Inte helt lätt att hitta bästa lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Oj vad ambitiöst svar. Du har lagt mycket tid på det där.

Det jag tycker blir en nackdel är däremot att det kanske inte är så lätt att sova där som vuxen. Annars är ju idén ganska intressant.

Jag ska fundera lite mer. Det ska målas i veckan i rummet så jag har lite tid att fundera på vad hur det ska göras.

Andra tankar som gått är att ta bort elementet och sätta dit något annat om man tycker att det behövs. Då blir det lite enklare kanske. Och då kan man kanske bygga en sängbotten för hela rummet och köpa en måttanpassad resårmadrass.

Inte helt lätt att hitta bästa lösningen

nackdelen med hela rummet är att det är ett helskottta att komma in och bädda, på det här sättet nyttjar man mer höjden i rummet. Att ta bort elementet hjälper föga tror jag, det måste ju ändå gå att komma in i rummet. Kollat runt det finns hur många ställen som helst som kan måttsy madrasser i speciella former (typ för båt och husvagn), tror inte du kommer få några problem att sova där om du inte är väldigt lång. En idé jag hade var att förlänga benen till en meter så det blir som en koja/extra sovplats under. Då bör man korsstaga de bakre benen. En annan var att ha en lutning så att man naturligt tittar upp mot TVn, på så sätt känns rummet större. (Men mina cad-skills är inte där). Eller att bakre kudden istället för bilda ett hörn är rundad. Som sagt bara kul att ha något verkligt att öva på.

Permalänk
Medlem

TV i den höjden i ett sånt litet rum kommer ge nackspärr efter ett tag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Takhöjd? Skulle det gå att ha ett skrivbord under en loftsäng? 🙂🤗

Blir förstås mer arbetsyta än spelhörna då, i och för sig.

Permalänk
Avstängd

Skippa säng helt då man måste ligga som ett stök för en normallång person. Jag skulle göra om rummet till ett gamingrum eller en walking closet så blir tanten glad.

Gamingrum så blir soffan längs väggen mitt emot dörren och någon fotpall och sen en TV uppsatt på väggen bredvid dörren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Typ den här formen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

TV i den höjden i ett sånt litet rum kommer ge nackspärr efter ett tag.

Såg du motoriserade takfästet?

Permalänk
Medlem

Enklast är väl en bäddsoffa mot väggen rakt fram sen en tv på ett väggfäste som du vinklar till höger om dörren när man kommer in?
Varför krångla till det?
Bäddsoffor som är 180cm breda finns det gott om.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Såg du motoriserade takfästet?

Ja, och med det som länkades så kommer du som bäst få övre kanten på tv:n ett par decimeter från taket och det räcker inte. För bekvämt tittande så måste överkanten på tv:n ner i ögonhöjd så att man inte behöver luta huvudet bakåt för mycket. Och du kommer få tv:n hängade mer eller mindre mitt i rummet pga gångjärnsmekanismen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Lego Master
Skrivet av The_St1g:

Enklast är väl en bäddsoffa mot väggen rakt fram sen en tv på ett väggfäste som du vinklar till höger om dörren när man kommer in?
Varför krångla till det?
Bäddsoffor som är 180cm breda finns det gott om.

Hur långa tror du de bäddsofforna blir när de bäddas ut?
Problemet är ju att rummet inte är ens 200cm på nån ledd, vilket normala sängar och bäddsoffor är (bäddsoffor tillochmed nåt längre pga overhead med rygg/armstöd o skit).

Inte ens grabbens bäddsoffa specifikt vald för att den var smal (149cm) passar, då bäddlängden är 198cm.
Enda möjligheten att få in en normal bäddlängd på 200cm här är på liggande på diagonalen i rummet, eller (något mer futuristiskt) stående.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ja, och med det som länkades så kommer du som bäst få övre kanten på tv:n ett par decimeter från taket och det räcker inte. För bekvämt tittande så måste överkanten på tv:n ner i ögonhöjd så att man inte behöver luta huvudet bakåt för mycket. Och du kommer få tv:n hängade mer eller mindre mitt i rummet pga gångjärnsmekanismen.
https://www.netonnet.se/files/Images/Items/101xxx/1011087/ContentImages/wallmount-andersson.jpg

Jag tycker centrum av TVn måste ligga under ögonhöjd men du har säkert rätt, nu är det ju ett extremt litet rum så kan man nyttja diagonalen och höjden på rummet är det en klar fördel, man får väl bygga en egen manuell lösning som flippar upp TVn med ryggen ner istället. Ett alternativ är ju att luta sittplanet så att man naturligt tittar en aning upp.

Permalänk
Medlem

En artikulerande arm från väggen blir nog bättre än takfäste.

Permalänk
Medlem

Som nån annan var inne på: skippa idén om säng. Bygg om det till ett sparsamt inrett gamingrum som du snabbt kan göra om till provisoriskt gästrum med en luftmadrass modell trevligare. Finns riktigt schysta luftmadrasser idag faktiskt. Sov på en i ett par veckor i väntan på min säng, och det var då inga problem. Men vad vet jag, du kanske har gäster superofta och är i behov av en permanent lösning 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jättemånga bra ideér!

Här är resten resten av kontorsutrymmet. Jag är helt klart öppen för att tänka om. Att ha skrivbord i lill-rummet har jag haft som tanke men tycker det känns lite väl litet då jag spenderar mycket tid där. Såhär ser resten av kontoret ut.

Svar på lite frågor som dykt upp:
Det är 255cm till taket.
Det finns mer än tillräckligt med förvaring i övriga bostaden. Har två stora garderober (walk in) och en stor hall + förråd utanför entren så behöver inte utrymmet till ett till walk-in-closet.
Om man skippar säng och väljer luftmadrass så kan man säkert ha den i VR-ytan alternativt i vardagsrummet. Så det är ju ett alternativ. I så fall kan lill-rummet bli ett extra gamingrum där man kan ha en soffa eller fotöljer.
Vet inte ens om VR ytan är tillräckligt stor. Ska sätta upp mina VR-grejer där när det är målat och testa. Annars får man ju tänka om igen.

Permalänk
Lego Master

@Lasrod
Är det hyres eller köpes? Dvs, hur ser det ut med att banka ner en vägg eller två? Det hade kanske låtit dig göra det du vill med utrymmet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Lasrod
Är det hyres eller köpes? Dvs, hur ser det ut med att banka ner en vägg eller två? Det hade kanske låtit dig göra det du vill med utrymmet.

Det är en bostadsrätt så har friheten att riva väggar också. Men med det sagt så är det inte helt lätt att riva väggen mellan lill-rummet och kontoret tror jag då det är el och nätverk draget i just den väggen. I förrådsutrymmet är det vatten, proppskåp, ventilation och annat i väggarna så det går inte att ta bort. Annars hade det ju varit guld att göra alla tre utrymmena till ett jättestort rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hur långa tror du de bäddsofforna blir när de bäddas ut?
Problemet är ju att rummet inte är ens 200cm på nån ledd, vilket normala sängar och bäddsoffor är (bäddsoffor tillochmed nåt längre pga overhead med rygg/armstöd o skit).

Inte ens grabbens bäddsoffa specifikt vald för att den var smal (149cm) passar, då bäddlängden är 198cm.
Enda möjligheten att få in en normal bäddlängd på 200cm här är på liggande på diagonalen i rummet, eller (något mer futuristiskt) stående.

Dom blir ju inte längre av att man bäddar ner dom?

Se här.
Liggyta 180 x 110.

Soffa

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ