Säkring går i huset när jag startar upp portabel AC.

Permalänk
Medlem

Säkring går i huset när jag startar upp portabel AC.

Tjena!

Så mitt problem tror jag har och göra med min portabla AC eftersom säkringen oftast går när den är igång/startar upp.

Allt för ofta så går säkringen bara när jag startar AC:n och man hör hur kompressorn innuti precis går igång och sen går säkringen.
Är inte så himla smart angående sånt här men tycker det är konstigt för ibland så kan AC:n gå en hel dag där jag startar den titt som tätt utan att en säkring gått. Ibland har den också gått när jag lägger mig på kvällen sen vaknar jag mitt på natten av att den helt plötsligt stängs av.
Och då används inte ens någon annan ström i huset. Eller iallafall dom 3 rum som säkringen verkar hålla till.

Har kollat dom andra rummen och där är det inget speciellt förutom ett par telefonladdare och några lampor tända.
Så är nästan 100% säker att det är pga AC:n. Ännu konstigare är att jag haft den i över ett år och funkat hur bra som helst där inte en säkring gått på 8-9 månader men senaste 2 månaderna har det varit ett stort problem...

Ska man ringa en elektriker så kanske dom kan fixa eller är det bara att skrota AC:n? Köpte den online så orkar inte hålla på och skicka paket fram och tillbaka för att kanske få den fixad om det är den det är fel på.

Allt hjälp uppskattas enormt!

Kortat ner trådtitel /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Låter som att AC:n ligger precis på gränsen för vad säkringen klarar, så med några små slumpmässiga variationer på hur mycket ström den drar så kan den trigga säkringen.

Vilken strömstyrka ligger säkringen på?
Hur mycket ström är AC:n specificerad att dra? (Ampere eller Watt)

Permalänk
Medlem

Hur många Ampere ligger säkringen på och hur mycket effekt drar din AC? En 10a porslinssäkring borde vara nog OK, sitter det 6a är du nog körd och behöver säkra upp. 230volt 10 ampere = 2300 watt. 230 volt 6 ampere = 1380 watt. 230 x 13 ampere = 2990 watt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Hur många Ampere ligger säkringen på och hur mycket effekt drar din AC? En 10a porslinssäkring borde vara nog OK, sitter det 6a är du nog körd och behöver säkra upp. 230volt 10 ampere = 2300 watt. 230 volt 6 ampere = 1380 watt. 230 x 13 ampere = 2990 watt.

Det är en 6a. Är endast 22 så då måste farsan ringa en elektriker som fixar så mitt rum är på en 10a istället eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Hur många Ampere ligger säkringen på och hur mycket effekt drar din AC? En 10a porslinssäkring borde vara nog OK, sitter det 6a är du nog körd och behöver säkra upp. 230volt 10 ampere = 2300 watt. 230 volt 6 ampere = 1380 watt. 230 x 13 ampere = 2990 watt.

Vet inte exakt vad den drar. Men vet att det är en 6 ampere säkring den ligger på. Måste en elektriker fixa det eller går det att lösa själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vet inte exakt vad den drar. Men vet att det är en 6 ampere säkring den ligger på. Måste en elektriker fixa det eller går det att lösa själv?

Ja, även om det egentligen är lätt att säkra upp, så måste det göras av en elektriker med behörighet eftersom kablarna måste kontrolleras så att de klarar av belastningen den starkare säkringen innebär.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vet inte exakt vad den drar. Men vet att det är en 6 ampere säkring den ligger på. Måste en elektriker fixa det eller går det att lösa själv?

Juridiskt måste det göras av någon med behörighet. Jag har för lite koll för att säga vilken storlek på kabel som behövs, men eftersom du har 6a idag behöver du troligtvis tråda om från elcentral till det eluttag du vill använda för att klara en högre ström utan att dina kablar brinner upp i väggen och något värre utöver det händer. Man kan förövrigt inte bara säkra upp från säg 6a till 10a, botten på säkringen är annorlunda storlek så en 10a passar inte i 6a, på goda anledningar.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vet inte exakt vad den drar. Men vet att det är en 6 ampere säkring den ligger på. Måste en elektriker fixa det eller går det att lösa själv?

Strömmen som anges på apparaten är momentanströmmen under kontinuerlig drift. När man startar ett enfasobjekt så ökar strömmen markant precis i början, startström, till en bra bit över vad som anges och därför faller säkringen. Man kan åtgärda det genom att byta säkringen mot en med en annan karaktäristik för att åtgärda problemet, ett annat alternativt är att montera en större säkring om förimpedans och kabelarea tillåter. Båda åtgärderna måste utföras av ett auktoriserat elinstallationsföretag.

Du kan labba lite och koppla in apparaten på ett uttag som är säkrat med 10A för att se så det inte är något fel på apparaten. Har du ingen jordfelsbrytare installerad så är det inte att föredra om du fortsätter koppla in elutrustning i anläggningen som utlöser säkringen på 10A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vet inte exakt vad den drar. Men vet att det är en 6 ampere säkring den ligger på. Måste en elektriker fixa det eller går det att lösa själv?

Borde stå på AC:n vad den drar, men är det bara en 6A säkring så är det mycket sannolikt att det är där problemet ligger.
Uppgradera till en kraftigare säkring är en sådan sak som du definitivt bör anlita en elektriker till.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Mycket uppskattat. Blir till att ringa en elektriker strax eller eventuellt efter vintern eftersom den inte används när det är kallare ute. Får alltid sån fantastisk respons härifrån, tack!

Permalänk
Medlem

En portabel AC ligger på 700W - 1.1 kW i strömförbrukning under gång beroende på storlek - mao. din säkring är i stort sett full intecknad redan under drift. då 6A * 230V = 1380 VA [1]

Startströmmen på en elmotor kan vara mellan 3-8 gånger normalförbrukningen och klingar den inte av tillräckligt fort (= motorn hinner varvar upp till sin ordinarie varvtal) inom enstaka 1/10-dels sekund vid starten så hinner säkringen att lösa ut.

Har du mer saker inkopplad på samma säkring - tex. dator, skärm, TV? det har betydelse då säkringen mäter den totala förbrukningen för den grenen till uttaget och 1 Ampere extra för en dator påslagen kan vara det som gör att säkringen trippar när du startar AC:n men med avstängd dator så klarar det sig.

Dvärbrytare är känsligare än diazed-säkringar (aka 'proppar' i keramik) och dvärbrytare finns i olika klasser där 'C' tillåter upp till 10 ggr märkströmmen kort stund (antal 10-tal ms) innan det löser ut medans dvärgbrytare med 'B' klass tål upp till 5 ggr märkströmmen (det är elektromagnet som rycker, sedan finns det en bimetalldel också för mindre överströmmar under längre tid - i regel kan man köra upp till 50% överlast om man håller sig under en halvtimme i tid, dvs. 9 ampere på en 6A-säkring innan det löser ut - men det är inte detta man man skall försöka med hela tiden....)

[1] VA - VoltAmpere, den skenbara effekten och kabel och säkringsmässigt dimensionerande i anläggningen utan hänsyn hur mycket av det som är reell-effekt (det som blir värme) och andelen reaktiv effekt (tex. induktiv effekt som elmotorer har till en stor del)

En elmotor med cos(fi=0.71) eller PF=0.71 idag i modernare energimätare, i effektfaktor under märklast drar lika mycket reell effekt som reaktiv effekt och dessa hoplagda med Pytagoras sats gör att en elmotor på 707 Watt reell effekt drar ström för motsvarande 1000 Watt, men en del av effekten reflekteras tillbaka igen och syns inte på elräkningen (man debiteras bara för reell effekt) men skapar extra ström i ledningarna.

En del portabla AC har kompenseringskondensator i sig så att effekfaktorn blir nära 1 (typiskt 0.95) när maskinen arbetar, men det hjälper inte så mycket för strömrusningen vid start och kan tom. öka toppströmmen när kondensatorn också skall laddas precis vid momentet tillslag)

Därför är VA den dimensionerande effekten för anslutningar, kablar, säkringar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tack för alla svar! Mycket uppskattat. Blir till att ringa en elektriker strax eller eventuellt efter vintern eftersom den inte används när det är kallare ute. Får alltid sån fantastisk respons härifrån, tack!

Att tänka på är att det kan bli rätt dyrt med elektriker som skall kontrollera kablage. Vi pratar utan problem tusenlappar.

Är det porslinssäkringar eller automatsäkringar? Det skulle eventuellt funka att byta till en trög säkring om det inte redan sitter en sådan där.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

byta bottnar för diazed-säkringar får man inte göra hur som helst - det är också elektriker-jobb då kablarna skall inspekteras och har rätt area och att det inte finns några skarvdosor på vägen som börja bli muggiga (dvs källa för brand av överhettning vid 10 Ampere kontinuerligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Att tänka på är att det kan bli rätt dyrt med elektriker som skall kontrollera kablage. Vi pratar utan problem tusenlappar.

Är det porslinssäkringar eller automatsäkringar? Det skulle eventuellt funka att byta till en trög säkring om det inte redan sitter en sådan där.

Är nästan hundra på att det är porslinssäkringar. Farsan har lite bättre koll på sånt där så ska förmedla all info jag fått här så får vi komma fram till något rimligt beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Är nästan hundra på att det är porslinssäkringar. Farsan har lite bättre koll på sånt där så ska förmedla all info jag fått här så får vi komma fram till något rimligt beslut

Bästa är att kolla om det verkligen ska sitta en 6'a i oftast sätter folk en 6'a i för att dom inte har någon 10'a hemma.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Är nästan hundra på att det är porslinssäkringar. Farsan har lite bättre koll på sånt där så ska förmedla all info jag fått här så får vi komma fram till något rimligt beslut

Om det är solen som värmer så kan du sätta solfilm (finns film som gör att du inte får in värmen.) https://solfilmsmontage.se/solfilm-fastigheter/ 77% av solvärmen går att få bort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Porslinssäkringar som du köper på ICA exempelvis är gL-gG och är det som tidigare kallades 'tröga', så det finns inte så mycket att hämta i att försöka hitta ytterligare ännu mer tröga säkringar och då i så fall bara hittas i yrkesbutiker.

passdel/säkringsbotten är röd för 10 A diazed och passdel/säkringsbotten för 6 Ampere är grön.

så är den röd i botten så är det 10 ampere-säkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om det är solen som värmer så kan du sätta solfilm (finns film som gör att du inte får in värmen.) https://solfilmsmontage.se/solfilm-fastigheter/ 77% av solvärmen går att få bort.

Har faktiskt funderat på typ en sån här lösning eller fönstermarkis. Har ett ganska litet rum med ett stort fönster riktat mot solen nästan hela dagen så fönstret blir extremt varmt