Coreteks säger att big navi kommer inte tävla mot 3080

Permalänk
Medlem

Coreteks säger att big navi kommer inte tävla mot 3080

Coreteks är en youtuber som pratar om datorindustrin (allt som har med det att göra) och säger att han har folk från olika ställen som kan ge han inblick i ny hårdvara.

Han har kontaktat någon från AMD för att få en inofficiell respons angående Nvidias 3000-serie och det ä inte några goda nyheter. Här är en enkel sammanfattning om vad han säger i sin video

- Big navi kommer tävla mot 3070 så prestanda upp mot en 3080 är ingen möjlighet
- Deras "top kort" kommer ha 16gb i VRAM men det är GDDR6 inte GDDR6X då det är exklusivt för Nvidia
- Deras största säljpunkt kommer vara just att den har 16gb istället för 8gb men Nvidia är redan medvetna om det och därför har vi sett läckor om en Geforce 3070 Ti

Man hade hoppats på att en av deras säljpunkter skulle vara att dom har lägre strömförbrukning men om det han säger stämmer att 16gb är deras största säljpunkt ska man inte hoppas allt för mycket.

Coreteks är en person som brukar komma med stora galna teorier om vad vi kommer få se som t.ex. att 3000-serien skulle få en "co-processor" när resten av internet sa "Aldrig i livet" när han kom med sin teori. Men han har alltid varit tydlig när det är en teori eller när det är något han har fått höra från någon annan. Så jag tror personligen att det han säger kan vara sant.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=zOGLmtWDZqE - Pratet om big navi startar vid ca 11:00

Permalänk
Medlem

Jag hoppas och tror han har fel. Om det stämmer kan ju inte "Big Navi 21" vara mer än typ 50% större än Navi 10. Typ 60 Cu:s istället för 40?. Men då borde den ju vara parat med en 384 bits buss och 12 GB minne och inte 16?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Jag hoppas och tror han har fel. Om det stämmer kan ju inte "Big Navi 21" vara mer än typ 50% större än Navi 10. Typ 60 Cu:s istället för 40?. Men då borde den ju vara parat med en 384 bits buss och 12 GB minne och inte 16?

AMD har själva sagt att RDNA2 kommer vara 50% bättre än RDNA men 3000-serien är upp mot 80% bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

AMD har själva sagt att RDNA2 kommer vara 50% bättre än RDNA men 3000-serien är upp mot 80% bättre.

Jasså? Källa på det? Det jag kunnat läsa från AMD:s officiella kommunikation är är att RDNA2 är 2x RDNA1 prestanda/watt, men inte nåt om 80% högre prestanda mot RDNA1. Om BigNavi verkligen har 80 Cu:s och bara lyckas nå 80% bättre prestanda än Navi1 ser det rätt mörkt ut. Är däremot BigNavi runt 60 Cu:s med 80% prestandalyft mot Navi1 ser det ju avsevärt bättre ut. Mindre chip = lägre pris.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Jasså? Källa på det? Det jag kunnat läsa från AMD:s officiella kommunikation är är att RDNA2 är 2x RDNA1 prestanda/watt, men inte nåt om 80% högre prestanda mot RDNA1. Om BigNavi verkligen har 80 Cu:s och bara lyckas nå 80% bättre prestanda än Navi1 ser det rätt mörkt ut. Är däremot BigNavi runt 60 Cu:s med 80% prestandalyft mot Navi1 ser det ju avsevärt bättre ut. Mindre chip = lägre pris.

AMD har sagt 50% högre prestanda/watt än RDNA. Vilket borde innebära att ett kort i högre effektklass kanske kan nå 60-70% högre prestanda totalt. Men det hela hänger ju lite på vid vilken nivå de mäter, hur det skalar, och hur bra de når målet.
Jämför man 5700XT med Polaris 580 eller Vega 64 så var det väldigt nära 50% bättre prestanda/watt.

https://www.sweclockers.com/nyhet/29239-amd-rdna-2-navi-2x-fa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har sagt 50% högre prestanda/watt än RDNA. Vilket borde innebära att ett kort i högre effektklass kanske kan nå 60-70% högre prestanda totalt. Men det hela hänger ju lite på vid vilken nivå de mäter, hur det skalar, och hur bra de når målet.
Jämför man 5700XT med Polaris 580 eller Vega 64 så var det väldigt nära 50% bättre prestanda/watt.

Ok bra. Då har jag nog läst in lite för mycket i uttrycket "2x". Utgick av någon anledning från att det betydde dubbla energieffekiviteten vid energi-optimal frekvens. Men frågan kvarstår, om vi utgår från att Navi2 i princip är en dubbel Navi 10 med 80 CU + förbättringar vilket de flesta rykten hävdar, med ca 50% bättre prestanda/watt, torde en sådan då alltså dra ca 50% mer ström än Navi 10.
Då borde vi landa runt 300w med ca: dubbel prestanda mot Navi 10 med prestanda närmare 3080 än 3070 iaf.

Om BigNavi är mindre än så fattar jag inte riktigt hur AMD har tänkt här. om prestandan är mer i paritet med 3070 än 3080 har man ju i praktiken gjort ännu ett bra "medelklass-kort", aka 6700xt. AMD hävdade ju att man i och med Navi2 skulle börja konkurrera i HighEnd-segmentet?

Eller så missbedömde man helt enkelt Nvidias prestanda och aggressiva prissättning på 3070/3080. Det kanske är mer troligt .

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Spekulations och analys tech kanaler some Coreteks och AdoredTV är underhållande att se/lyssna på så jag brukar se deras video men samtidigt så måste man ju komma ihåg att ett av deras knep för att engagera tittarna/lyssnarna är att ömsom göra en video som talar positivt för en kommande produkt ömsom en video med avsikt att så tvivel. Detta engagerar samt så täcker de in alla baser dvs om kortet är en besvikelse så hade de rätt i sin video som tvivlade och om det överraskar positivt så har de täckt in det också. Cover all your bases så att säga!

Jag tror Big Navi kommer kunna konkurrera, jag tror på 100% upp jämfört med 5700XT och då hamnar vi kring 3090 prestanda eller ifall mitt emellan 3080 och 3090. Frågan är dock hur det kommer stå till med RT prestandan för ifall det bara är rasteriserad prestanda de kan konkurrera med medan RT prestandan ligger efter så är det illa och folk kommer inte lockas över på AMD sidan! Jag hoppas på det bästa!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hjälpsam

Finns ett par saker som talar för att Navi 2 kommer att prestera bra.

  1. Konsollerna har Navi 2, de presterar enligt uppgift bra.

  2. Nividas "låga" priser, Nvidia har inte låga priser utan mycket goda skäl.

  3. Nvidias höga strömbudget, de har den av någon anledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Ok bra. Då har jag nog läst in lite för mycket i uttrycket "2x". Utgick av någon anledning från att det betydde dubbla energieffekiviteten vid energi-optimal frekvens. Men frågan kvarstår, om vi utgår från att Navi2 i princip är en dubbel Navi 10 med 80 CU + förbättringar vilket de flesta rykten hävdar, med ca 50% bättre prestanda/watt, torde en sådan då alltså dra ca 50% mer ström än Navi 10.
Då borde vi landa runt 300w med ca: dubbel prestanda mot Navi 10 med prestanda närmare 3080 än 3070 iaf.

Om BigNavi är mindre än så fattar jag inte riktigt hur AMD har tänkt här. om prestandan är mer i paritet med 3070 än 3080 har man ju i praktiken gjort ännu ett bra "medelklass-kort", aka 6700xt. AMD hävdade ju att man i och med Navi2 skulle börja konkurrera i HighEnd-segmentet?

Eller så missbedömde man helt enkelt Nvidias prestanda och aggressiva prissättning på 3070/3080. Det kanske är mer troligt .

Vill revidera upp det jag sa igår lite, och samtidigt påpeka ett räknefel du gör, till det bättre. Vid 50% högre prestanda/watt så drar ett RDNA2 som prestandamässigt motsvarande ett 5700XT ~67% av effekten. Dubblar du det har du ~133%. Så om allt annat skalar linjärt (vilket det givetvis inte gör) så behöver du bara 33% mer effekt för att nå dubblering av prestanda. Och sänker man frekvenserna litet och drar ner lite på spänningen så att man ligger på "bara" 80-90% högre prestanda så behöver det inte bli så värst hungrigt heller. Det är ju alltid de sista procenten som kostar mest.

Skrivet av Ratatosk:

Finns ett par saker som talar för att Navi 2 kommer att prestera bra.

  1. Konsollerna har Navi 2, de presterar enligt uppgift bra.

  2. Nividas "låga" priser, Nvidia har inte låga priser utan mycket goda skäl.

  3. Nvidias höga strömbudget, de har den av någon anledning.

Ja, de två sista punkterna har jag själv lagt rätt mycket vikt vid. Jag tror inte AMD når den betydligt större kretsen i 3090 i prestanda. Men jag tror AMD nog kommer ge ett riktigt intressant alternativ till 3080 åtminstone. Kanske rent av bättre prestanda/watt. Sedan får vi se hur AMD tacklar raytracing. Har en känsla av att det kan vara lite mer done right och resurssnålt på första försöket än nVidia, men tror inte det blir lika kraftfullt som i 3000-serien just för att nVidia kastat mycket transistorer och effektbudget på det. Sedan börjar ju DLSS faktiskt bli riktigt intressant. Där har nVidia ett försprång.

Permalänk
Medlem

Skulle AMD inte nå minst 2080 prestanda så känns det som AMD har slutat jaga toppen vad gäller grafikkort. Att harva i botten med intel kan inte vara något vinnande koncept. Sedan är det inte många som vill installera ett grafikkort på över 300W i sin dator heller. Kommer bli svårt att välja kort för många då man inte kan få allt i samma kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Finns ett par saker som talar för att Navi 2 kommer att prestera bra.

  1. Konsollerna har Navi 2, de presterar enligt uppgift bra.

  2. Nividas "låga" priser, Nvidia har inte låga priser utan mycket goda skäl.

  3. Nvidias höga strömbudget, de har den av någon anledning.

Just punkt 2. Senast detta hände, 1080Ti var Nvidia riktigt rädd och osäker på vad AMD skulle lansera. Den gången var de rädd utan anledning visade det sig. Denna gång vet de nog ganska väl redan vad AMD har på gång. Känns som att prestandan RDNA2 i konsolform levererar är branschens minst välbevarade hemlighet. Eller så ljuger alla.

Upp till bevis för båda, men så här långt tror jag mer på Nvidias kort. De har iallafall visat något, även om det mest var floskler och flum. Inte långt tills Nvidia genomsynas, 10 dagar till lansering av 3080.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Finns ett par saker som talar för att Navi 2 kommer att prestera bra.

  1. Konsollerna har Navi 2, de presterar enligt uppgift bra.

  2. Nividas "låga" priser, Nvidia har inte låga priser utan mycket goda skäl.

  3. Nvidias höga strömbudget, de har den av någon anledning.

Det var länge sen Nvidia presenterade en så ineffektiv krets som Ampere, Det finns andra saker som kan ligga bakom Störmbudgeten.

1. storleken på kretsen
2. samsung 8nm
3. Konsoler är mer troligt än Navi 2 (RDNA2) dem vill krossa dem innan dem når marknaden
4. Strömbudgeten spelar ingen roll då ingen kollar på det som ett problem när dem ska köpa ett Nvidia kort (folk köper Nvidia för märket inte prestanda eller effektivitet).

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det jag funderar mycket på är att om jag var AMD och hade något riktigt bra, visst katten hade jag läckt mer nu inför 3000 seriens köpstart för att fler skulle hålla i sina pengar? (Jag hade kanske gjort det även om jag inte hade något toppenbra bara för att få vara med och dela på alla investeringar som nu görs i nvidia?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle AMD inte nå minst 2080 prestanda så känns det som AMD har slutat jaga toppen vad gäller grafikkort. Att harva i botten med intel kan inte vara något vinnande koncept. Sedan är det inte många som vill installera ett grafikkort på över 300W i sin dator heller. Kommer bli svårt att välja kort för många då man inte kan få allt i samma kort.

Är det bara toppkort som säljer bra? Är det där pengarna är?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zargoz:

Är det bara toppkort som säljer bra? Är det där pengarna är?

Nej det är inte värstingarna som är volymsäljare utan de under, Mindfactorys försäljningsfördelning för Januari 2020 såg ut så här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Teori:
Big Navi är en refresh av Navi 10 (RX5700)

  • Om Nvidia kan dubblera sina CUDA cores så kan AMD dubblera sina CUs

  • AMD gillar att göra ett fåtal SKUs som de kan optimera som fan och segmentera inom till skillnad från Intel och Nvidia som är mycket större och rikare företag

  • RDNA2 är en konsol-arkitektur som är gjord för begränsad energiåtgång och kylning

  • XBOX Series X chip ska ha 56 CUs + 8 Ryzen kärnor och ska ändå vara så liten som 360.45 mm2, Navi 10 med 40 CUs har en storlek på 251 mm2 utan 8 Ryzen kärnor. Med rykten om ökad cache på RDNA2 så går det inte ihop att XBOXen chip skulle vara så litet. Alltså AMD har magiskt dubblerat sina CUs