NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

LÄter spÀnnande, berÀtta gÀrna mer!

Har en bygglogg om det https://www.sweclockers.com/forum/trad/1489518-projekt-stjarn...
NÀstan tvÄ Är sen senaste uppdateringen sÄ dags att ta tag i det igen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Ja, astronet har ett annonsforum för astronomiutrustning.

Och Astropixlar Köp & SÀlj av Astroprylar pÄ Facebook.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

Postade en bild nĂ€r jag fotade Andromeda i nĂ„nstans bland sista sidorna ifall ni Ă€r nyfikna. Även riggen som jag anvĂ€nde finns dĂ€r.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fick en Meade Polaris 130 mm i julklapp och hÄller pÄ att lÀra mig att anvÀnda teleskopet. VÀntar pÄ en SLR-adapter och molnfritt vÀder sÄ man kan börja fota lite pÄ riktigt...problemet Àr att vi har lite vÀl mycket gatulyktor dÀr jag bor...

Kan inte ens kalla mig nybörjare men har varit intresserad av astronomi sedan 4-5 Ärs Älder.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

SpecialskÀrm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av star-affinity:

Detta teleskop tycker jag verkar intressant: https://unistellaroptics.com

Jag hÄller med, kul idé! Dock för dyr i sin nuvarande inkarnation, priset skulle behöva kapas med minst en faktor 3 för att nÄ nÄgon som helst rimligt stor mÄlgrupp. Sen Àr det ju en del buggar och marknadsföringen lÀmnar ju lite att önska. Men i princip - kul idé! Att underlÀtta observerandet och designa bort sÄ mycket onödigt krÄngel som möjligt.

De sÄgningar jag sett tycker jag mest varit missriktade och raljerande. Detta Àr ingenting för astrofotografer, men det betyder inte att mÄnga inte skulle uppskatta enkelheten av en sÄdan produkt med en öppnad dörr till att studera rymden. Att man inte ser fotonerna live utan en förstÀrkt bild borde inte bekymra de flesta, det Àr ju samma sak med spegellösa systemkameror dÀr sökaren Àr en OLED-skÀrm. Det man ser Àr ju "live" i meningen att bilden speglar det man ser just nu - och kanske hÀnde för hundratals Är sedan beroende pÄ hur lÄngt borta objektet man tittar pÄ Àr

Skrivet av Crazy Ferret:

Kort och gott, en produkt jag har svÄrt att se att nÄgon skulle kunna finna vara vÀrt pengarna utan att sÀtta pÄ sig stora skygglapparna.

Det Àr mÄnga som sÀger sÄ om Mac Pro ocksÄ, ÀndÄ har den en marknad. Men visst, produkten Àr för dyr. Men som koncept tycker jag den Àr strÄlande.

Skrivet av Trullatroll:

Började sÄ smÄtt i vÄras med globulÀra kluster och lite galaxer men kommer ge mig pÄ emisisonsnebulosor nu under hösten tÀnker jag.

Fint portrÀtt av M3, men just galaxer Àr nog det svÄraste man kan ge sig pÄ med en ljusförorenad himmel. Har du modifierat din dSLR för att vara bra för emissionsnebulosor? Med smalbandsfilter kan man fÄ riktigt bra resultat Àven frÄn ljusförorenad himmel, se @Crazy Ferret, Àven om vi fortfarande vÀntar pÄ en lÀngre SII exponering til pacman

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Postade en bild nĂ€r jag fotade Andromeda i nĂ„nstans bland sista sidorna ifall ni Ă€r nyfikna. Även riggen som jag anvĂ€nde finns dĂ€r.

Fint, fotade du Andromedagalaxen ifrÄn Stockholm? Om man tittar noga pÄ bilden sÄ finns nÄgot fint regelbundet brus över det hela som jag inte sett förut, som att bilden var utrskriven pÄ en vaxduk. Har det nÄgonting med dataprocessningen att göra eller vet du vart det kommer ifrÄn? Jag antar att strecken i övre vÀnstra delen Àr rester frÄn störande satelliter? Om du vill filtrera bort stjÀrnor sÄ Àr ett beprövat sett spatial medianfiltrering.

Redcat 51 verkar vara nÄgot för dem som prioriterar det absolut bÀsta i optisk kvalité. Stiligt röd Àr den ocksÄ. Men jag förstÄr inte hur de lyckas lÀgga fokus sÄdÀr pÄ fÄgelns öga utan autofokus, de kanske anvÀnde nÄgon slags spray'n'pray-teknik. Tveksamt att objektivet dÀrför skulle vara sÄ lÀmplig för fÄgelfotografering, men du kanske har nÄgon erfarenhet av det?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Jag hÄller med, kul idé! Dock för dyr i sin nuvarande inkarnation, priset skulle behöva kapas med minst en faktor 3 för att nÄ nÄgon som helst rimligt stor mÄlgrupp. Sen Àr det ju en del buggar och marknadsföringen lÀmnar ju lite att önska. Men i princip - kul idé! Att underlÀtta observerandet och designa bort sÄ mycket onödigt krÄngel som möjligt.

De sÄgningar jag sett tycker jag mest varit missriktade och raljerande. Detta Àr ingenting för astrofotografer, men det betyder inte att mÄnga inte skulle uppskatta enkelheten av en sÄdan produkt med en öppnad dörr till att studera rymden. Att man inte ser fotonerna live utan en förstÀrkt bild borde inte bekymra de flesta, det Àr ju samma sak med spegellösa systemkameror dÀr sökaren Àr en OLED-skÀrm. Det man ser Àr ju "live" i meningen att bilden speglar det man ser just nu - och kanske hÀnde för hundratals Är sedan beroende pÄ hur lÄngt borta objektet man tittar pÄ Àr

Det Àr mÄnga som sÀger sÄ om Mac Pro ocksÄ, ÀndÄ har den en marknad. Men visst, produkten Àr för dyr. Men som koncept tycker jag den Àr strÄlande.

Fint portrÀtt av M3, men just galaxer Àr nog det svÄraste man kan ge sig pÄ med en ljusförorenad himmel. Har du modifierat din dSLR för att vara bra för emissionsnebulosor? Med smalbandsfilter kan man fÄ riktigt bra resultat Àven frÄn ljusförorenad himmel, se @Crazy Ferret, Àven om vi fortfarande vÀntar pÄ en lÀngre SII exponering til pacman

Precis, det Àr inte bara ett kul, utan Àven fenomenalt koncept, men problemet ligger i ett dÄligt utförande till högt pris och med vilseledande marknadsföring. Marknadsföringen Àr dÄ frÀmst vilseledande för den oinsatte som lÀtt kan tro att "this is the shit!1" och hostar upp 30 lök för en end-of-the-road-produkt som pÄ sin höjd Àr medioker.

PacMan sitter liksom jag och vÀntar pÄ molnfritt vÀder hÀr. Det ser ut att kunna bli klart i morgon, men rÀtt sÄ blÄsigt, sÄ vi fÄr se hur det gÄr. Jag ska grÀva fram nÄgra motvikter till och ge mig ut sÄ fÄr vi se vad som kan hÀnda.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●
Skrivet av deltascu:

Fint portrÀtt av M3, men just galaxer Àr nog det svÄraste man kan ge sig pÄ med en ljusförorenad himmel. Har du modifierat din dSLR för att vara bra för emissionsnebulosor? Med smalbandsfilter kan man fÄ riktigt bra resultat Àven frÄn ljusförorenad himmel, se @Crazy Ferret, Àven om vi fortfarande vÀntar pÄ en lÀngre SII exponering til pacman

@deltascu: Nej den Àr inte astromoddad men kommer börja med the usual suspects (M42 etc) sÄ det kommer fastna saker pÄ sensorn i alla fall. Har funderat pÄ Optolong-L enhance men har redan pro och tÀnkte köra med den först och se hur nöjd jag blir.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Fint, fotade du Andromedagalaxen ifrÄn Stockholm? Om man tittar noga pÄ bilden sÄ finns nÄgot fint regelbundet brus över det hela som jag inte sett förut, som att bilden var utrskriven pÄ en vaxduk. Har det nÄgonting med dataprocessningen att göra eller vet du vart det kommer ifrÄn? Jag antar att strecken i övre vÀnstra delen Àr rester frÄn störande satelliter? Om du vill filtrera bort stjÀrnor sÄ Àr ett beprövat sett spatial medianfiltrering.

Redcat 51 verkar vara nÄgot för dem som prioriterar det absolut bÀsta i optisk kvalité. Stiligt röd Àr den ocksÄ. Men jag förstÄr inte hur de lyckas lÀgga fokus sÄdÀr pÄ fÄgelns öga utan autofokus, de kanske anvÀnde nÄgon slags spray'n'pray-teknik. Tveksamt att objektivet dÀrför skulle vara sÄ lÀmplig för fÄgelfotografering, men du kanske har nÄgon erfarenhet av det?

NÀ, jag var nere kring Karlsborg nÀr jag fotade Andromeda.
Bruset kommer frÄn Nikon Z6 kamerans 5.94 micron stora pixlar. MÄste ta minst 100 bilder för att bli av med allt brus, men lyckades som sagt med bara 5 eftersom det Àr nÄgot knas med buffertminnet. Tror inte att den Àr gjord för att klara av flera bilder pÄ korta intervaller sÄ mÄste nog köra lÀngre tider mellan varven.
Eftersom kameran har en Sonysensor betyder det att den lutar mer mot blÄgröna spektrumet, jÀmfört med en Canonsensor som lutar mer mot det röda, sÄ blir brusreduceringen konstig i fÀrgerna ocksÄ. Men snart blir det en ZWO ASI183 för min del. Ska bara skaffa ett nytt teleskop ocksÄ sÄ man kan fota lite planeter med.

Tror fÄgeln Àr uppstoppad. Jag fick lite mjuk fokus pÄ min hund nÀr jag fotade den, men det var iofs inomhus med dÄligt ljus.
Ska prova teleskopet pÄ dagtid och se hur bra den presterar egentligen nÀr det kommer till fokus. Bahtinovmasken som medföljer gör det 100x enklare att fokusera pÄ stjÀrnor Àn vad det var förut.

Postade pÄ Facebook en bild pÄ mÄnen som nÄtt ut lÄngt bland ÄskÄdare och gillas av mÄnga. Har fÄtt massor med positiva kommentarer ocksÄ, dock ett troll som försökte vara lustig.

Vissa förstÄr inte att tekniken gÄr framÄt och det behövs inte jÀtteteleskop för att ta fina bilder nu för tiden, sÀrskilt nÀr det kommer till t.ex mÄnen som Àr vÄr nÀrmaste granne. Att jag sedan har program som framhÀver alla fÀrger och detaljer av mÄnen med den korta slutartiden (1/50 sek) Àr en bra finess för oss astrofotografer, medan troll tror att allt Àr fake.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

NÀ, jag var nere kring Karlsborg nÀr jag fotade Andromeda.

Ah, det förklarar ju att galaxen inte blev dödad av ljusföroreningar. Jag tog din postade bild och applicerade median-filtrering, för att demonstrera effekten pÄ stjÀrnorna:

Det blir förstÄs bÀttre om man har bilden i högre upplösning.

Skrivet av Miska:

Men snart blir det en ZWO ASI183 för min del. Ska bara skaffa ett nytt teleskop ocksÄ sÄ man kan fota lite planeter med.

Kul, du verkar blivit biten Det verkar vara en perfekt planetkamera med sina smÄ pixlar. Om du skyndar dig pÄ kan du fÄnga Mars nÀr den hamnar i opposition nÀsta mÄnad. Det blir bÀsta fototillfÀllet för Mars pÄ mÄnga Är för oss i norden. Annars kommer ju planeterna inte upp speciellt högt över horisonten för oss, och det Àr ju lite trist.

Skrivet av Miska:

Tror fÄgeln Àr uppstoppad.

Det skulle kunna förklara saken. Lite fult att visa upp teleskopets prestanda pÄ det viset nÀr det Àr ett helt orealistiskt anvÀndarscenario. Jag tÀnkte mest pÄ hur man hÀnger med att fokusera pÄ en fÄgels öga med det korta skÀrpedjupet. Optiskt Àr det nog inget fel pÄ teleskopet under dagtid, men autofokus Àr viktigt för teleobjektiv.

Skrivet av Miska:

Postade pÄ Facebook en bild pÄ mÄnen som nÄtt ut lÄngt bland ÄskÄdare och gillas av mÄnga. Har fÄtt massor med positiva kommentarer ocksÄ, dock ett troll som försökte vara lustig.

Ja den dÀr Larry verkar inte sÄ hemma pÄ fotografi. Att fÀrger bara skulle synas frÄn rymden Àr ju absurt. Du skriver "natural colors" i din post men nÀmner inte att du skruvat upp fÀrgmÀttnaden. Det Àr nog det som förvirrade Larry.

PermalÀnk
●

Haha, OK. Det var en rĂ€tt rejĂ€l diss. Han har mĂ„nga poĂ€nger, men jag tycker samtidigt att det Ă€r en god idĂ© att förenkla det hela. Men klart det finns mĂ„nga fördelar med rejĂ€lare pjĂ€ser och visst Ă€r €3000 en rejĂ€l slant med tanke pĂ„ vad man fĂ„r för ”vanliga” teleskop för det priset. HĂ„ller med @deltascu om att det borde vara mycket billigare.

Visa signatur

‱ Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
‱ Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
‱ MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

PermalÀnk
Medlem ★
●

@deltascu:
Aha, du tÀnkte sÄ dÀr. Ja jo, men nÀ. Jag lÄter det vara. Experimenterar bara Àn sÄ lÀnge.
Äger PixInsight, men anvĂ€nder den inte (Ă€n) pga brist pĂ„ data.

Vore ju kul och veta hur pass mycket man kan lasta pÄ en Star Adventurer i praktiken.
LÀser kommentarer pÄ bl.a. Firstlight Optics (FLO) hemsida dÀr folk sÀger sig anvÀnda diverse teleskop med Star Adventurer och fotar med.
Det stÄr 5 kg som max lastvikt, men om det Àr inkl motvikt eller utan stÄr ingenstans. Inte ens hos Sky-watcher sjÀlva, konstigt nog.
För isf kan jag tÀnka mig strÀcka plÄnboken till en Skymax 127 (Maksutov). Visst, 127/1500 f/12 Àr inte idealiskt för astrofoto mer Àn för planetfoto kanske, men isf skulle jag fÄ hyfsade bilder av vÄra ljusstarkaste "stjÀrnor", medan katten fÄr koncentrera sig pÄ att ta nebulosor och Andromeda.
Har Àgt en ASI1600MC-Cooled för flera Är sen, nÀr jag hjÀlpte ZWO med deras urusla engelska sprÄk pÄ hemsidan och manualer, men den sÄlde jag för att kunna köpa annat med sen dum som jag var. Kunde ha sparat den tills dagslÀget (om jag bara hade vetat att jag börjat med deepsky Äter igen). Finns ju en och annan kamera man vill ha i dagslÀget. ASI183 som sagt samt ASI462. Senare skulle vara bÀst lÀmpad för planeter, och kostar hÀlften av vad 183:an gör.

MÄnga mÀrken kommer med falsk marknadsföring.
Jag blev ju blĂ„st pĂ„ Nikon Z6:ans videomöjligheter i mörkret. Det Ă€r inte alls lika bra som Sony A7 III dĂ€r du kan fĂ„nga norrsken med f/4. Nikon sĂ€ger sjĂ€lva att jag mĂ„ste anvĂ€nda under f/2 för att kunna filma norrsken med kameran. Öh, om Sony klarar det och det Ă€r samma sensor och processor i bĂ„da, varför klarar inte Nikon det dĂ„?!? Grrr...
Även mobiltillverkare gör fusk, det Ă€r bara för att locka till sig kunder.
Visserligen Àr Redcat en quadruplet med flatfied och FPL-51 och FPL-53 glas samt fluorit istÀllet för ED, vilket ökar skÀrpan enormt. Man fÄr helt enkelt försöka fota nÄgot liknande nÄn gÄng och se om det verkligen stÀmmer eller ej.

Jag har inte skruvat Ă„t mĂ€ttnaden utan jag har Ă€ndrat pĂ„ histogrammen (levels) helt enkelt. Jag blev tvungen att sĂ€nka Saturation till slut i Photoshop för att inte brĂ€nna bilden. Kika in Astra Image. Riktigt bra program mĂ„ste jag sĂ€ga. Ångrar inte att jag köpte den en gĂ„ng i tiden för...halva priset!? Minns inte vad jag pröjsa för den tbh. Men den har utvecklats otroligt bra med tiden.

Nu mÄste jag bara hitta ett lÀmpligt program för att spela in specifikt fönster pÄ min 49" ultra-wide SamsungskÀrm, dÄ folk vill gÀrna se hur jag redigerat mÄnbilden och dÄ kan jag vÀl lika gÀrna ge dem möjligheten att se att det finns data i RAW-filer som ingen mÀrkt förut.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

@Miska lasten som specas för monteringar brukar vara utan motvikter.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Shimonu: Thank you very many!

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av star-affinity:

Detta teleskop tycker jag verkar intressant: https://unistellaroptics.com

Som andra varit inne pÄ tycker jag det tar bort hela meningen med att "titta live" om man kollar pÄ en skÀrm. Ska man ÀndÄ kolla pÄ en skÀrm kan man lika bra göra det med en kopp kaffe inne i vÀrmen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bÀttre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

@Miska Det kanske ska anmÀrkas att maxlast oftast Àr för att anvÀnda ett teleskop för visuellt bruk och inte astrofoto dÄ. Man brukar rekommendera en lÀgre maxlast för astrofoto.

PermalÀnk
●

@e1m1: Fattar lite vad du menar, men det Àr ju ÀndÄ det ljus som teleskopet tar in som man ser Àven om det ackumuleras pÄ en skÀrm. Vet inte om jag tycker konceptet Àr sÄ illa som du och vissa fÄr det att lÄta.

Visa signatur

‱ Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
‱ Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
‱ MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

PermalÀnk
Medlem ★
●

@star-affinity:

Ja, antar att skillnaden som gör att du tycker det Àr intressant Àr för att det fortfarande Àr din egna bild tagen av ditt egna teleskop kanske? NÀr vi som inte ser poÀngen hellre tittar pÄ bilder frÄn mycket bÀttre teleskop (massiva observatorieteleskop eller Hubble) Àven om det inte Àr vÄra egna bilder (och dÄ Àven om vi fortfarande tycker det kan vara kul att gÄ ut och se saker "pÄ riktigt").

Finns nog en viss likhet i skillnaden mellan mig och alla amatörfotografier i trÄden, jag skulle aldrig bry mig om att ta sÄdana bilder som hobby, för det finns ju alltid (?) redan "bÀttre" bilder pÄ dessa objekt (inte för att klanka ned pÄ nÄgon av bilderna, de Àr vÀldigt fina). Men andra tycker ju uppenbarligen det Àr kul att hÄlla pÄ med, och Àven om det finns bÀttre bilder Àn vad jag kommer kunna se med ett ögat/kikare/portabelt teleskop tycker jag definitivt det kan vara kul att gÄ ut pÄ natten och observera

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bÀttre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av star-affinity:

@e1m1: Fattar lite vad du menar, men det Àr ju ÀndÄ det ljus som teleskopet tar in som man ser Àven om det ackumuleras pÄ en skÀrm. Vet inte om jag tycker konceptet Àr sÄ illa som du och vissa fÄr det att lÄta.

Vad som Àr vÀrt nÄgot i skÄdandet Àr nÄgot som folk kommer att vara oense om i alla tider. Vissa ser sig som purister dÀr "det Àr endast 'riktiga' fotoner pÄ nÀthinnan som Àr vÀrt att uppleva", andra anser att fotoner pÄ nÀthinnan Àr fjantigt att efterstrÀva eftersom ögonen Àr sÄ kassa jÀmfört med Àven den mest rudimentÀra kameran. De flesta Àr nÄgonstans dÀremellan, om de inte Àr dÀr rent för den fotografiska aspekten ... och det fina i krÄksÄngen Àr att alla faktiskt har rÀtt (och fel). SÄ lÀnge den metod och de verktyg du anvÀnder skÀnker dig vad det nu Àr du Àr ute efter (glÀdje, frid, ödmjukhet(!) eller vad det nu kan vara) sÄ Àr det rÀtt för dig.

Men, nÀr det kommer till den stora kontroversen kring eVscope sÄ handlar det inte sÄ mycket om det - det handlar om att det Àr en produkt vars:
* marknadsföring Àr rent vilseledande.
* pris Àr pÄ tok för högt relativt prestanda oavsett vad man vill fÄ ut av sitt skÄdande.
* genomförande Àr antingen Àr fullkomligt ogenomtÀnkt eller rent handlar om att kunna marknadsföras till ett hutlöst överpris till ovetande kunder.

Kan man bortse frÄn puristdravlet i videon mir0 postade ovan sÄ har skaparen vÀldigt goda poÀnger kring varför det Àr en usel produktifiering av ett pÄ mÄnga sÀtt fenomenalt koncept.

Det jag hoppas pÄ att evscope kan bidra med Àr att nÄgon annan tar upp bollen dÀr den nu Àr tappad och ser till att skapa en mer prisvÀrd produkt med bÀttre optik, en vettig montering (eller gör den kompatibel med adekvata monteringar) och med möjlighet att uppgradera delar allt eftersom man kÀnner att man vÀxer ur dem.

... oh, snap, det finns redan!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●
Skrivet av e1m1:

@star-affinity:

Ja, antar att skillnaden som gör att du tycker det Àr intressant Àr för att det fortfarande Àr din egna bild tagen av ditt egna teleskop kanske? NÀr vi som inte ser poÀngen hellre tittar pÄ bilder frÄn mycket bÀttre teleskop (massiva observatorieteleskop eller Hubble) Àven om det inte Àr vÄra egna bilder (och dÄ Àven om vi fortfarande tycker det kan vara kul att gÄ ut och se saker "pÄ riktigt").

Finns nog en viss likhet i skillnaden mellan mig och alla amatörfotografier i trÄden, jag skulle aldrig bry mig om att ta sÄdana bilder som hobby, för det finns ju alltid (?) redan "bÀttre" bilder pÄ dessa objekt (inte för att klanka ned pÄ nÄgon av bilderna, de Àr vÀldigt fina). Men andra tycker ju uppenbarligen det Àr kul att hÄlla pÄ med, och Àven om det finns bÀttre bilder Àn vad jag kommer kunna se med ett ögat/kikare/portabelt teleskop tycker jag definitivt det kan vara kul att gÄ ut pÄ natten och observera

Ja, jag tĂ€nker att det Ă€ndĂ„ blir rĂ€tt live med ett sĂ„dant teleskop – att man fattar att det jag ser verkligen Ă€r dĂ€r ute pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n nĂ€r man kollat pĂ„ en Hubble-bild pĂ„ datorn.

Skrivet av Crazy Ferret:

Vad som Àr vÀrt nÄgot i skÄdandet Àr nÄgot som folk kommer att vara oense om i alla tider. Vissa ser sig som purister dÀr "det Àr endast 'riktiga' fotoner pÄ nÀthinnan som Àr vÀrt att uppleva", andra anser att fotoner pÄ nÀthinnan Àr fjantigt att efterstrÀva eftersom ögonen Àr sÄ kassa jÀmfört med Àven den mest rudimentÀra kameran. De flesta Àr nÄgonstans dÀremellan, om de inte Àr dÀr rent för den fotografiska aspekten ... och det fina i krÄksÄngen Àr att alla faktiskt har rÀtt (och fel). SÄ lÀnge den metod och de verktyg du anvÀnder skÀnker dig vad det nu Àr du Àr ute efter (glÀdje, frid, ödmjukhet(!) eller vad det nu kan vara) sÄ Àr det rÀtt för dig.

Men, nÀr det kommer till den stora kontroversen kring eVscope sÄ handlar det inte sÄ mycket om det - det handlar om att det Àr en produkt vars:
* marknadsföring Àr rent vilseledande.
* pris Àr pÄ tok för högt relativt prestanda oavsett vad man vill fÄ ut av sitt skÄdande.
* genomförande Àr antingen Àr fullkomligt ogenomtÀnkt eller rent handlar om att kunna marknadsföras till ett hutlöst överpris till ovetande kunder.

Kan man bortse frÄn puristdravlet i videon mir0 postade ovan sÄ har skaparen vÀldigt goda poÀnger kring varför det Àr en usel produktifiering av ett pÄ mÄnga sÀtt fenomenalt koncept.

Det jag hoppas pÄ att evscope kan bidra med Àr att nÄgon annan tar upp bollen dÀr den nu Àr tappad och ser till att skapa en mer prisvÀrd produkt med bÀttre optik, en vettig montering (eller gör den kompatibel med adekvata monteringar) och med möjlighet att uppgradera delar allt eftersom man kÀnner att man vÀxer ur dem.

... oh, snap, det finns redan!

Hehe, ”puristdravlet".
Men bra argument av dig. Jag köper dem (och andras kritik hÀr i trÄden) och har nu en annan bild (heh) av Unistellar Àn innan. KÀnns rÀtt bra att kunna Àndra Äsikt faktiskt.

Visa signatur

‱ Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
‱ Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
‱ MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

PermalÀnk
Medlem ★
●

Okej, vem har just fÄtt hem nya prylar runt Linköping? Prognosen för i kvÀll har varit "klart" konstant i en veckas tid och var sÄ fram till 18-hugget i vart fall idag, sÄ jag kan bara anta att nÄgon hÀmtat ut astroprylar dÄ molnen ligger tÀtt och prognosen sÀger 'lÀtt molnighet' hela natten. NÄja, preliminÀrt klart nÄgon kvÀll framÄt mitten av nÀsta vecka.

Hade hoppats att fÄ in ett par timmar till pÄ Pacman och eventuellt hinna testa (skarpt) Astroberryn jag slÀngt ihop, men icke ...

Edit: Passade pÄ att leka runt lite i Pixinsight i stÀllet för Photoshop nÀr vÀdret nu ÀndÄ inte tillÀt annat. Tog den gamla PoC-datan pÄ M31 frÄn första outingen med mono+filter. MÄnljus och bristande guiding still applies.
80x60s LRGB

M31-LRGB20200810PIa

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Eftersom jag fick ett par troll pÄ mig pÄ Facebook som pÄstod att man kan inte fÄ sÄ skarpa och mineralrika bilder av mÄnen med bara en singelbild som inte Àr stackad sÄ jag gjorde en video hur jag bearbetar mÄnbilder med de program som jag har. SÄ jo, det gÄr visst att fÄ fram mineralerna frÄn en bild vars exponering Àr f/11, 1/50 sek, ISO 100. Bara att se sjÀlva (spelade in utan ljud dÄ jag lÄter som ett mumintroll pÄ crack).

Har inte hört ett smack frÄn trollen pÄ Facebook efter att jag laddade upp videoklippet.
Tror de lÀrt sig att hÄlla kÀft nu.

@Shimonu: Tror du att min Star Adventurer klarar av en Skymax 102 Mak, tillsammans med nuvarande kameran, för planetariefoto?

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem
●

Bra trÄd! Jag har under ett par Är funderat pÄ denna men aldrig kommit till skott. Efter en massa lÀsning, tester, recensioner osv. har jag kÀnt att det Àr ett tillrÀckligt bra teleskop för att kunna njuta av natthimlen lite dÄ och dÄ. Dock var det sÄ lÀnge sedan som jag var insatt sÄ jag minns inte varför jag kom fram till just detta

Vad sÀger ni som kan, Àr det ett bra exemplar att börja med? Fördelar/nackdelar?

https://astro.astrosweden.se/sv/articles/1.1373.544/sky-watcher-skyliner-300p-flextube-12-tum?country=SE&gclid=Cj0KCQjw-uH6BRDQARIsAI3I-UceatPjBAUOthWwOk1VIzXzI5EJGl6SNBb-mKUR3iZAo7hgbggRcAcaArE7EALw_wcB

Visa signatur

SkĂ€rm: Acer Predator X34A ‱ Moderkort: ASUS Maximus V Gene ‱ CPU: Core i5 2500K @ 4GHz ‱ RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB ‱ GPU: ASUS GeForce GTX 1080 ‱ APU: ASUS ROG Xonar Phoebus ‱ SSD: Intel X-25 M 80GB ‱ HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Porraz:

Bra trÄd! Jag har under ett par Är funderat pÄ denna men aldrig kommit till skott. Efter en massa lÀsning, tester, recensioner osv. har jag kÀnt att det Àr ett tillrÀckligt bra teleskop för att kunna njuta av natthimlen lite dÄ och dÄ. Dock var det sÄ lÀnge sedan som jag var insatt sÄ jag minns inte varför jag kom fram till just detta

Vad sÀger ni som kan, Àr det ett bra exemplar att börja med? Fördelar/nackdelar?

https://astro.astrosweden.se/sv/articles/1.1373.544/sky-watcher-skyliner-300p-flextube-12-tum?country=SE&gclid=Cj0KCQjw-uH6BRDQARIsAI3I-UceatPjBAUOthWwOk1VIzXzI5EJGl6SNBb-mKUR3iZAo7hgbggRcAcaArE7EALw_wcB

Stor, otymplig och tung. Du kommer behöva sÀtta en platta med hjul under för att kunna flytta pÄ den.

Är det bara för visuellt bruk du vill ha teleskop eller vill du Ă€ven kunna fota med det?
För visuellt bruk rÀcker det oftast 8" dobson som du kan fÄ billigare frÄn FLO;
https://www.firstlightoptics.com/dobsonians/skywatcher-skylin...

För foto krÀvs ekvatoriell montering av nÄgot slag och ett APO refraktorteleskop för att börja med.
Sky-watcher Star Adventurer Pro (ca 3000kr)* + Sky-watcher Evostar 72ED OTA (ca 3000kr) + flattener (2000kr) + T-ring till DSLR (frÄn 150kr) + Sky-watcher EQ5 stativ (ca 1000kr). Totalpriset kan bli ungefÀr 10000kr.

* Orsaken till denna "montering" Àr för att du ska kunna vara sÄ mobil som möjligt och slippa anvÀnda strömkablar dÄ det drivs med 4 AA batterier.

Men har du en bakgÄrd (bor i villa/radhus) med bra seende söderut (helst mellan öst-syd-vÀst) utan massa ströljus och ljusföroreningar sÄ kan du skaffa dig en ordentlig montering; https://www.firstlightoptics.com/skywatcher-mounts/skywatcher... och en Newtonian tub; https://www.firstlightoptics.com/reflectors/skywatcher-explor...
Dock krÀvs det en comacorrector för att du ska kunna fota med den; https://www.firstlightoptics.com/coma-correctors/baader-mark-... + T-ring till DSLR (precis som jag nÀmnde förut). Det krÀvs ocksÄ en guider som hÄller teleskopet pÄ sitt objekt och dÄ finns det lite bundles att vÀlja mellan; https://www.firstlightoptics.com/guide-scopes.html
I slutÀndan hamnar du kring 15000kr med hela paketet.

För extremt bruk Àr Celestron 8" ett alternativ, om du vill filma planeter med; https://www.firstlightoptics.com/advanced-vx-goto/celestron-c... men dÄ mÄste du ha en astrokamera för det, antingen fÀrg eller mono; https://www.firstlightoptics.com/zwo-cameras.html dÀr du kan vÀlja mellan ASI120, ASI224, ASI290, ASI462 att börja med. Monokroma behöver filterhjul och filter och de kostar skjortan, dÄ ZWOs egna filter Àr inte bra, fÀrgmÀssigt.

DĂ€r har du lite alternativ

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Porraz:

Bra trÄd! Jag har under ett par Är funderat pÄ denna men aldrig kommit till skott. Efter en massa lÀsning, tester, recensioner osv. har jag kÀnt att det Àr ett tillrÀckligt bra teleskop för att kunna njuta av natthimlen lite dÄ och dÄ. Dock var det sÄ lÀnge sedan som jag var insatt sÄ jag minns inte varför jag kom fram till just detta

Vad sÀger ni som kan, Àr det ett bra exemplar att börja med? Fördelar/nackdelar?

https://astro.astrosweden.se/sv/articles/1.1373.544/sky-watcher-skyliner-300p-flextube-12-tum?country=SE&gclid=Cj0KCQjw-uH6BRDQARIsAI3I-UceatPjBAUOthWwOk1VIzXzI5EJGl6SNBb-mKUR3iZAo7hgbggRcAcaArE7EALw_wcB

Ett utmÀrkt val för förstarigg för den som har gott om plats hemma och inte har planer pÄ att anvÀnda kamera. Det Àr en relativt stor rigg som inte Àr helt smidig att frakta, och Àr framför allt trevlig om man har goda ljusförhÄllanden (endast(:ish) okulÀrt skÄdande dÄ den saknar guidning).
Är man som jag dĂ€remot - vill fota, mĂ„ste frakta ut ifrĂ„n stan - sĂ„ Ă€r det en direkt olĂ€mplig historia, men har man ett hus en bra bit ut pĂ„ landet och bara vill ha nĂ„got bra att titta med, ja dĂ„ Ă€r det en utmĂ€rkt rigg som sagt.

Jag skulle sÀga att det finns fyra faktorer (plus ekonomi) som man bör ta med i ekvationen nÀr man ska börja kolla efter rigg:

1) Vilka objekt skall nÄs? Planeter och smÄ galaxer? Nebulosor? StjÀrnkluster?
2) OkulÀrt eller foto?
3) Kommer riggen att transporteras lÀngre Àn frÄn exempelvis garage till trÀdgÄrd?
4) Hur mycket plats finns att tillgÄ, sÄvÀl gÀllande förvaring som för frakt?

Varning för högst relativ anvÀndning av begreppet 'krÀver' nedan:
SmÄ objekt krÀver lÀngre brÀnnvidd, större krÀver kortare. OkulÀr skÄdning krÀver ljusstark optik, foto krÀver nÄgon form av motoriserad tracking. Storlek Àr bra. Ju mer ljus du kan samla in desto bÀttre (generellt sett), men det krÀver att man har rÄd och att man kan frakta det den strÀcka som behövs. En 14"-tub med stor och stabil montering Àr guld om man har stor plÄnbok och inte Àr tvungen att förvara det i sin etta pÄ 20 kvadrat mitt inne i stan utan tillgÄng till bil, för dÄ Àr kanske en tvÄtumstub med en startracker att föredra, eller för den delen kanske en fÀltkikare.

Du har fÄtt lite förslag i inlÀgget ovanför det hÀr, och jag har inte kollat i detalj pÄ dem, men de verkar genomtÀnkta i vart fall. Men besvara gÀrna de fyra frÄgorna ovan - gÀrna med angiven budget - sÄ kan vi ge lite mer specifika och förhoppningsvis bÀttre rÄd och tips.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Hade hoppats att fÄ in ett par timmar till pÄ Pacman och eventuellt hinna testa (skarpt) Astroberryn jag slÀngt ihop, men icke ...

Astrofoto Àr en karaktÀrsbildande hobby... man lÀr sig vad tÄlamod Àr.

Skrivet av Crazy Ferret:

Edit: Passade pÄ att leka runt lite i Pixinsight i stÀllet för Photoshop nÀr vÀdret nu ÀndÄ inte tillÀt annat. Tog den gamla PoC-datan pÄ M31 frÄn första outingen med mono+filter.

Bra resultat! Och du verkar gilla ovanlig fÀrglÀggning. Jag hoppas du inte misstycker att jag tog mig friheten att modda din bild lite Vad man föredrar Àr ju högst personligt.

Skrivet av Miska:

Eftersom jag fick ett par troll pÄ mig pÄ Facebook som pÄstod att man kan inte fÄ sÄ skarpa och mineralrika bilder av mÄnen med bara en singelbild som inte Àr stackad sÄ jag gjorde en video hur jag bearbetar mÄnbilder med de program som jag har.

Det var snÀllt av dig! Men det Àr nog hÀlsosammare att bara ignorera dem, troll lever pÄ feedback.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Nu börjar vi ju nÀrma oss Mars-opposition, dÄ Mars Àr som nÀrmast jorden och dÀrmed har störst vinkeldiameter. Nej, Mars kommer inte vara stor som fullmÄnen men den kommer ÀndÄ vara 23 bÄgsekunder i diameter, vilket Àr mer Àn 5 gÄnger större Àn nÀr den Àr som minst (just nu Àr den 21"). För att öva lite inför den annalkande oppositionen tog jag i förrgÄr en tidsserie under 6 timmar. Jag tycker det Àr fascinerande att man kan se detaljer pÄ Mars yta rotera med planeten:

Fast egentligen Àr jag mer intresserad av mÄnen, som Àr betydligt enklare. Jag Àr otroligt nöjd med bilderna jag fÄr frÄn kameran och teleskopet. Rödfiltret hjÀlper verkligen till med att motverka oskÀrpan frÄn turbulens (seeing) och dessutom minska det spridda ljuset frÄn blÄ himmel, vilket gör att jag kan fÄ diffraktionsbegrÀnsade bilder av mÄnen i dagsljus. HÀr Àr en bild frÄn kl 8 igÄr morse dÀr jag förstorat regionen runt Plato-kratern. Man ser mÄnens Alper belysta till höger och de enstaka Teneriffa-bergen pÄ lavaslÀtten som kallas Regnens Hav:

TyvÀrr har det inte varit klart vÀder tillrÀckligt mÄnga timmar i strÀck för att fÄnga vandrande skuggor pÄ mÄnen, vilket jag har som framtida mÄl. Skuggorna rör sig ju sÄ sakta att man helst ska fÄnga dem vid terminatorn vid halvmÄne under nÄgra timmar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Astrofoto Àr en karaktÀrsbildande hobby... man lÀr sig vad tÄlamod Àr.

Bra resultat! Och du verkar gilla ovanlig fÀrglÀggning. Jag hoppas du inte misstycker att jag tog mig friheten att modda din bild lite Vad man föredrar Àr ju högst personligt.

Jo, det Àr ju det.
Mja, vet inte om jag gillar det, kan vara minst lika mycket att jag Àr kass pÄ bearbetningen. DÀremot Àr jag inte frÀmmande för att vara nöjd nÀr false-colors tar mig nÄgonstans oortodoxt men fortfarande lyfter fram de detaljer jag vill.
I true color dÀremot strÀvar jag mer efter att nÄ naturliga fÀrger.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

NGC281 (Pacman Nebula) fÀrdigstÀlld efter att molnen till slut höll sig borta.

Detaljer @ Astrobin

Ser ut att bli klart nÄgra kvÀllar i veckan, sÄ förhoppningsvis blir det till att nyttja mÄnens frÄnvaro pÄ natthimlen och fÄnga lite RGB framöver. Har bland annat en mer seriös ansats pÄ Andromeda i tankarna, men vi fÄr se.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

NGC281 (Pacman Nebula) fÀrdigstÀlld efter att molnen till slut höll sig borta.

Det blev ju vÀldigt bra! SII ser ÀndÄ ut att ha bidragit med mycket. Nu kan du Àgna kommande mulna nÀtter till att fÄ den bÀsta möjliga databehandlingen av bilden.