1 vecka på sig att söka nytt jobb eller få sparken.

Permalänk
Medlem

1 vecka på sig att söka nytt jobb eller få sparken.

Kompisen kom just hem och ringde mig och berätta en konstig historia... verkar som att på hans jobb så har vissa folk idag blivit informerade att dom har 1 vecka på sig att söka nytt jobb inom företaget eller få sparken. Är inte detta lite väl lite tid att göra såpass stora förändringar inom sitt yrke?, dom har tydligen inte ens fått information om hur/var man söker eller vad för jobb som finns tillgängliga.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Selmalagerlöf: Låter som en del information försvunnit. Ansökningstiden kanske går ut om en vecka och är man varslad, tex om en avdelning stänger, så kan det ligga något i det hela.

Annars låter det märkligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Samma sak som inlägg #1. Din kompis är nog bara dålig på att förklara

Permalänk
Medlem

Känns ju som lite information är utelämnad.

Har precis något liknande på mitt företag, men det är en fördelning bara. 10 jobb försvinner som ersätts med 11 nya tjänster. Ansökningarna kom upp i fredags för de nya tjänsterna. De ska vara tillsatta i slutet o november och början av 2021 så börjar de gälla.
Så är du säker på att den där veckan stämmer för din kompis? Låter väldigt konstigt. Och företag bör ju ha en portal för lediga tjänster där nya jobb finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Selmalagerlöf: Låter som en del information försvunnit. Ansökningstiden kanske går ut om en vecka och är man varslad, tex om en avdelning stänger, så kan det ligga något i det hela.

Annars låter det märkligt

Tydligen så är det ett par hundra som skall söka nytt jobb, finns ca 300 jobb att söka, resten sparkas. Han sa att informationen om nytt jobb fick han idag och innan veckan är slut så skall nytt jobb ha sökts eller så får dessa personerna sparken. Oavsett så kommer folk få sparken då det är många fler som har blivit informerade än vad jobb finns tillgängligt. Detta är inte i sig konstigt.. tycker bara att det är väldigt konstigt att bara ge dom 1 vecka (4 dagar eftersom måndagen försvann) på sig att söka sig ett nytt jobb då dom inte vet varken hur eller vart man söker tjänsterna är på tok för lite tid..

Skrivet av Zipparn:

Som jag tolkar det och någonting TS kanske missförstått(?):
En vecka på sig att ansöka om jobbet. Därefter kommer företaget varsla om uppsägning. De anstälda kommer därefter att arbeta uppsägningstiden börjar då förstås.

Det är ett normalt varsel med en extra vecka som är till för att hinna söka andra tjänster än de som kommer att varslas.
Men jag kan ha fel!

Samma sak som inlägg #1

sant... dock så vet dom ju inte hur eller vart man säker dom nya tjänsterna, eller om dom ens är kvalificerade för tjänsterna som erbjuds. Att ge dom <1 vecka på att hitta vart man söker, att gå igenom alla tjänster och sedan göra planer för vad som händer om man inte får tjänsterna som söks så känns det lite väl lite att ge dessa personer 4 dagar på sig att förbereda sig..

edit: länken till alla tjänsterna fanns i PP-presentationen som dom visade upp.. problemet är tydligen att inga har fått ta del denna länken.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Rekordmedlem

Låter underligt eller underligt förklarat, det bästa i det läget är att kontakta fackföreningen för information om hur förhandlingarna har gått till och varför informationen är så "flummig".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter underligt eller underligt förklarat, det bästa i det läget är att kontakta fackföreningen för information om hur förhandlingarna har gått till och varför informationen är så "flummig".

tycker detta låter väldigt konstigt också.. därför sitter jag och kliar mig i huvudet om detta verkligen kan stämma. :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd

Det är inga problem.
"Tydligen så är det ett par hundra som skall söka nytt jobb, finns ca 300 jobb att söka"

Ett par hundra är 200st och det finns 300 tjänster att söka. De behöver anställa mer folk istället för att sparka folk. Känns som det är ett sätt att rensa eller sänka lönerna, frågan är bara om företaget är helt rumsrent med tanke på att de går ut med sådan information en vecka innan alla ska ha sökt det nya jobbet.

Din kompis bör ta ett samtal med facket som jag hoppas han är med i.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Tydligen så är det ett par hundra som skall söka nytt jobb, finns ca 300 jobb att söka, resten sparkas. Han sa att informationen om nytt jobb fick han idag och innan veckan är slut så skall nytt jobb ha sökts eller så får dessa personerna sparken. Oavsett så kommer folk få sparken då det är många fler som har blivit informerade än vad jobb finns tillgängligt. Detta är inte i sig konstigt.. tycker bara att det är väldigt konstigt att bara ge dom 1 vecka (4 dagar eftersom måndagen försvann) på sig att söka sig ett nytt jobb då dom inte vet varken hur eller vart man söker tjänsterna är på tok för lite tid..

sant... dock så vet dom ju inte hur eller vart man säker dom nya tjänsterna, eller om dom ens är kvalificerade för tjänsterna som erbjuds. Att ge dom <1 vecka på att hitta vart man söker, att gå igenom alla tjänster och sedan göra planer för vad som händer om man inte får tjänsterna som söks så känns det lite väl lite att ge dessa personer 4 dagar på sig att förbereda sig..

edit: länken till alla tjänsterna fanns i PP-presentationen som dom visade upp.. problemet är tydligen att inga har fått ta del denna länken.

Kan det gälla ett stort bolag med säte i göteborg?
Isåfall är ju varslet inget nytt och låter märkligt att närmsta chef inte kan lägga två minuter på att visa hur man söker tjänster internt om någon anställd nu skulle missat hur man gör det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sen är det även så att om han får sparken så är det inte 1 vecka som gäller.
Utan från det att du är uppsagd så har du uppsägningstid. Du får aldrig gå på dagen "om du inte fått nån deal förstås."

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är inga problem.
"Tydligen så är det ett par hundra som skall söka nytt jobb, finns ca 300 jobb att söka"

Ett par hundra är 200st och det finns 300 tjänster att söka. De behöver anställa mer folk istället för att sparka folk. Känns som det är ett sätt att rensa eller sänka lönerna, frågan är bara om företaget är helt rumsrent med tanke på att de går ut med sådan information en vecka innan alla ska ha sökt det nya jobbet.

Din kompis bör ta ett samtal med facket som jag hoppas han är med i.

Det var ungefär så jag kände när jag läste detta med.
På så vis kan man nyanställa alla samtliga och man kan sedan kasta ut folk som man inte vill ha kvar och eventuellt justera löner också.

Extremt oseriöst om det är på detta viset och man skall troligen fundera efter ett nytt jobb om man inte tillhör de absolut bäst presterande eller omtyckta på arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är inga problem.
"Tydligen så är det ett par hundra som skall söka nytt jobb, finns ca 300 jobb att söka"

Ett par hundra är 200st och det finns 300 tjänster att söka. De behöver anställa mer folk istället för att sparka folk. Känns som det är ett sätt att rensa eller sänka lönerna, frågan är bara om företaget är helt rumsrent med tanke på att de går ut med sådan information en vecka innan alla ska ha sökt det nya jobbet.

Din kompis bör ta ett samtal med facket som jag hoppas han är med i.

med ett par hundar menade jag inte exakt 200... så verkar som jag behöver vara lite mera tydligt.. 711 personer låter bra så vi får gå på det.

Skrivet av Json_81:

Kan det gälla ett stort bolag med säte i göteborg?
Isåfall är ju varslet inget nytt och låter märkligt att närmsta chef inte kan lägga två minuter på att visa hur man söker tjänster internt om någon anställd nu skulle missat hur man gör det.

jodå, varslet har han vetat om ett tag men inte mera info än det, förutom den informationen dom fick idag. Och ja det är ett stort företag i gbg :). jag påpekade som du sa att chefen borde ha gett mera information än vad som gavs i PP-pres men han sa att chefen inte visste.

Skrivet av The_St1g:

Sen är det även så att om han får sparken så är det inte 1 vecka som gäller.
Utan från det att du är uppsagd så har du uppsägningstid. Du får aldrig gå på dagen "om du inte fått nån deal förstås."

det är ju underförstått att man har uppsägningstid men verkar som jag måste vara mera tydlig.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

jodå, varslet har han vetat om ett tag men inte mera info än det, förutom den informationen dom fick idag. Och ja det är ett stort företag i gbg :). jag påpekade som du sa att chefen borde ha gett mera information än vad som gavs i PP-pres men han sa att chefen inte visste.

Dåligt av chefen.
Men eftersom vi pratar om samma bolag är situation snarare att varsel har lagts, berörda fick information om uppsägning idag men de har möjlighet att söka interna tjänster än hur du skrev i ditt första inlägg. Jäkligt tråkigt situation dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det var ungefär så jag kände när jag läste detta med.
På så vis kan man nyanställa alla samtliga och man kan sedan kasta ut folk som man inte vill ha kvar och eventuellt justera löner också.

Extremt oseriöst om det är på detta viset och man skall troligen fundera efter ett nytt jobb om man inte tillhör de absolut bäst presterande eller omtyckta på arbetet.

Är i sak inget konstigt. En typ av arbetsuppgift försvinner, behövs inte längre, alltså har arbetsbrist uppstått och man kan bli uppsagd. Samtidigt har företaget behov av andra typer av arbetsuppgifter, de varslade/uppsagda har föstås förtur till de tjänsterna om de uppfyller kunskapskraven (eller kan skaffa sig kunskaperna på sex månader).

Uppfyller folk kravet för de nya tjänsterna så kan inte lönen sänkas och man tar med sina anställningsår (för LAS). ...så inget konstigt med andra ord.

Går någon runt och tror på livstidsanställningar så är det dags att vakna upp och lukta på kaffet och inse att konstant kompetensutveckling och förändring är det nya svarta i arbetslivet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är i sak inget konstigt. En typ av arbetsuppgift försvinner, behövs inte längre, alltså har arbetsbrist uppstått och man kan bli uppsagd. Samtidigt har företaget behov av andra typer av arbetsuppgifter, de varslade/uppsagda har föstås förtur till de tjänsterna om de uppfyller kunskapskraven (eller kan skaffa sig kunskaperna på sex månader).

Uppfyller folk kravet för de nya tjänsterna så kan inte lönen sänkas och man tar med sina anställningsår (för LAS). ...så inget konstigt med andra ord.

Går någon runt och tror på livstidsanställningar så är det dags att vakna upp och lukta på kaffet och inse att konstant kompetensutveckling och förändring är det nya svarta i arbetslivet.

Självklart försvinner tjänster, omvandlas vilket i sig inte är konstigt.
Men som jag förstår TS är det i detta fallet mer eller mindre samtliga som berörs.
Företaget skall alltså enligt ditt resonemang genomgå en sådan total förändring att de inte längre kan ha någon kvar vid sin forna tjänst. Får mig onekligen att fundera på vad de i framtiden då skall syssla med.
Tycker nog att man är lite naiv eller rent av inblandad i syltburken om man kommer med ett sådant påståendet i detta fallet.
Någon form av vinst på de anställdas bekostad/säkerhet ligger med största sannolikhet i potten i detta fallet OM TS text stämmer dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Självklart försvinner tjänster, omvandlas vilket i sig inte är konstigt.
Men som jag förstår TS är det i detta fallet mer eller mindre samtliga som berörs.
Företaget skall alltså enligt ditt resonemang genomgå en sådan total förändring att de inte längre kan ha någon kvar vid sin forna tjänst. Får mig onekligen att fundera på vad de i framtiden då skall syssla med.
Tycker nog att man är lite naiv eller rent av inblandad i syltburken om man kommer med ett sådant påståendet i detta fallet.
Någon form av vinst på de anställdas bekostad/säkerhet ligger med största sannolikhet i potten i detta fallet OM TS text stämmer dvs.

Vad tror du själv, du menar att företag gör dylikt bara för att jäklas med folk? Antagligen är det ett större bolag, där ett par hundra inte är i närheten av hela bolaget.

Att anställa folk är ett av de dyraste sakerna man gör på ett företag. Fokus i dylika händelser är på bolagets framtida vinst och det är inte särskilt billigt att säga upp personal heller, så det är inte heller nåt man som bolag gör på skoj. Nä, gör man det så gör man det för att man har behov av det av en eller annan anledning. Sen finns det bra och dåliga mellanchefer förstås i hur bra de lyckas genomföra sin arbetsuppgift att säga upp sina anställda.

Visa signatur

Dator: Mac