Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE: Wow, något av det häftigare jag sett för hemmabruk!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

En Cafflano Krinder. De har skickat ut en hel del redan men väldigt få till norra Europa, de skyller på att postförbindelserna från Korea inte kommit igång än.

Skall ta och maila Budha så kanske jag kan få hem en påse eller två. Annars får jag skicka dit en kompis från Norsjö och be henne posta ner det till Götet

Har du fått nån respons från Budha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har du fått nån respons från Budha?

Nej, jag har inte försökt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

La en beställning på en påse Kenya (tror jag, kan ha varit Etiopien). Ser fram emot leveransen med spänning!

Idag kom påsen!

Har rengjort handkvarnen och ska brygga en kanna V60 efter lunch för att testa

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Idag kom påsen!

https://i.imgur.com/zjGgVhJ.jpg

Har rengjort handkvarnen och ska brygga en kanna V60 efter lunch för att testa

Brasklapp för att jag inte har en särpräglad palett, och inte kan fina ord för att beskriva smaker.

Malde med min handkvarn på inställning: "tighta åt hela vägen, släpp sedan ett halvt varv". Resultaterande sump är gegga-lik, solid. Det går inte att särskilja korn från varandra.

Det är lättrostat, precis som jag gillar det. Inget döljs. Jag låter alltid kaffet svalna ganska mycket; då döljer inte heller värmen smakerna. Kaffet smakar lite te-igt (tydliga smaker, men jag vet inte hur man ska beskriva dem, typ blommigt och lätt?) och eftersmaken är superbehaglig.

Gott! Kan rekommendera.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Brasklapp för att jag inte har en särpräglad palett, och inte kan fina ord för att beskriva smaker.

Malde med min handkvarn på inställning: "tighta åt hela vägen, släpp sedan ett halvt varv". Resultaterande sump är gegga-lik, solid. Det går inte att särskilja korn från varandra.

Det är lättrostat, precis som jag gillar det. Inget döljs. Jag låter alltid kaffet svalna ganska mycket; då döljer inte heller värmen smakerna. Kaffet smakar lite te-igt (tydliga smaker, men jag vet inte hur man ska beskriva dem, typ blommigt och lätt?) och eftersmaken är superbehaglig.

Gott! Kan rekommendera.

Hur lång tid tog bryggningen? Låter som väldigt finmalet. Och hur många gram kaffe/vatten? Låter som ett gott kaffe i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hur lång tid tog bryggningen? Låter som väldigt finmalet. Och hur många gram kaffe/vatten? Låter som ett gott kaffe i alla fall.

Jag tar väldigt sällan tid.

20g kaffe
40g vatten för blommning (30 sekunder, typ)
300g vatten totalt

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har testat väldigt många sorters kaffe, inte bara arabica utan även canephora (robusta), liberica och diverse blandningar som bara finns i specialbutiker osv. Men sedan jag provade detta kaffe har jag inte kännt behov av att testa något annat. Det kanske är "basic" för finsmakare, men det har absolut bäst smak och arom enligt mig. Att det är ekologiskt är ett stort plus då kemikaliebesprutad mat måste vara någon av de mest idiotiska och meningslösa brute force-"lösningarna" som mänsklighetens tekniska kunnande lyckats frambringa. Slutligen är detta kaffe, trots hög kvalitet inte speciellt dyrt, brukar köpa det på Willys. Brygger i en "Melitta Enjoy Top"-bryggare.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Många sköna bönor

Så här såg det ut under semestern när jag mixade och matchade bönor

// Lazze

Permalänk
Medlem

Om någon passerar Dublin så är ni välkomna in för en kopp kaffe :)!

Beställer (nästan) allt mitt kaffe från lokala rosteri. När jag glömt beställa så köper jag LIDL's kaffe som ursprungar från Colombia.
Den lokala lidl har 3 "egna" varumärken för kaffe, varav 2 är totalt skit. Tredje är "ok". Den som ser ut som att det är "kartong färgad" är den som är ok. Finns etiopien, zambia och colombia av de kartongfärgade. Jag tycker endast colombia kan vara värd att prova.
OK i form av budget kaffe det vill säga.

Oftast beställer jag här:
https://shop.3fe.com/category/coffee
Dricker just nu Nicaragua - Mama Mina: Washed, Pacamara. (60€/KG) (Redcurrant, green apple, white sugar.)
Det är övre klassen av ok. Problemet är att jag inte tycker den är värd priset mot konkurrenterna.

Har även Ncaragua - Escondida: Perla Negra, Red Catuai (52€/KG) (Forest honey, dried apricot, walnut.) Men ej testat ännu.

Men min favorit, med råge är Kenya - Kiamaina: Typica som tydligen ska ha noter av "tangerine, passion fruit, maple". Ägaren sa dock att det är jättesvårt att få tag på just typicabönor att rosta.

Jag vettefan vad jag tycker om dessa olika beskrivningar och 'smaker' på kaffe. Men jag gillar ändå mer fruktigt som jag tolkar det.
Brygger det med Chemex filter, där jag gör pourover från en vattenkokare. Ca 30s bloom.
Det är synd att vattnet i sig smakar chlorine och kalk. Inte haft energi att få tag på 'renare'
vatten.

3fe's kaffe-ställen i dublin kan jag starkt rekommendera.
Största nackdelen med 3fe är att de roterar kaffesorter/försäljare så ofta, så att när man hittat något man gillar så får man ändå köpa annat..

https://www.groundworkcoffee.ie/coffee kan även rekommenderas. Tyvärr så har jag kännt att det inte haft samma kvalitet som 3fe. Men deras butiker/(sammarbeten..?) Coffee works lucan är ganska nice.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Brasklapp för att jag inte har en särpräglad palett, och inte kan fina ord för att beskriva smaker.

Malde med min handkvarn på inställning: "tighta åt hela vägen, släpp sedan ett halvt varv". Resultaterande sump är gegga-lik, solid. Det går inte att särskilja korn från varandra.

Det är lättrostat, precis som jag gillar det. Inget döljs. Jag låter alltid kaffet svalna ganska mycket; då döljer inte heller värmen smakerna. Kaffet smakar lite te-igt (tydliga smaker, men jag vet inte hur man ska beskriva dem, typ blommigt och lätt?) och eftersmaken är superbehaglig.

Gott! Kan rekommendera.

Nytt försök idag!

Malde med min Wilfa Svart-kvarn (som jag klagat på ovan, usch för den) och malde lite grövre än jag gjorde med handkvarnen. Resultatet är snarlikt det jag beskrev ovan, men jag tror bestämt att kaffet gynnades av den finare malningsgraden! Smakerna blev mindre markanta med den grövre malningsgraden och jag antar att det beror på kortare extraktionstid.

Nästa steg är att införskaffa en "single-dose-grinder" med superlåg retention, för jag vill verkligen ha möjlighet att byta kaffe ofta och prova mig fram till min favorit.

Någon som har ett förslag på sådan kvarn?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nytt försök idag!

Malde med min Wilfa Svart-kvarn (som jag klagat på ovan, usch för den) och malde lite grövre än jag gjorde med handkvarnen. Resultatet är snarlikt det jag beskrev ovan, men jag tror bestämt att kaffet gynnades av den finare malningsgraden! Smakerna blev mindre markanta med den grövre malningsgraden och jag antar att det beror på kortare extraktionstid.

Nästa steg är att införskaffa en "single-dose-grinder" med superlåg retention, för jag vill verkligen ha möjlighet att byta kaffe ofta och prova mig fram till min favorit.

Någon som har ett förslag på sådan kvarn?

Wilfa Svart Aroma eller Uniform? Tror Svart är mer av en serie. Jag körde alltid Single Dose med min Nymalt, tyckte inte den hade så mycket retention om jag knackade lite på den när den malde. Uniform är dock specifikt gjord för single dose och har mycket låg retention om man bara kör den tills den stannar och kör igen och igen tills man hör att motorn går tom (lite störande att den ibland stänger av sig än fast nån enstaka böna hänger kvar, men hellre trycka på en knapp två gånger än att handmala).

Fastnar lite I hörnen i behållaren men det får vara där tänker jag, det släpper ju inte och kommer ut i mitt kaffe. Ingen staticitet överhuvudtaget I alla fall. Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Wilfa Svart Aroma eller Uniform? Tror Svart är mer av en serie. Jag körde alltid Single Dose med min Nymalt, tyckte inte den hade så mycket retention om jag knackade lite på den när den malde. Uniform är dock specifikt gjord för single dose och har mycket låg retention om man bara kör den tills den stannar och kör igen och igen tills man hör att motorn går tom (lite störande att den ibland stänger av sig än fast nån enstaka böna hänger kvar, men hellre trycka på en knapp två gånger än att handmala).

Fastnar lite I hörnen i behållaren men det får vara där tänker jag, det släpper ju inte och kommer ut i mitt kaffe. Ingen staticitet överhuvudtaget I alla fall. Mycket nöjd!

Jag har en Aroma (som har exakt samma problem som visas i videon här). Retention i Aroman är alldeles för hög, enligt mig, säkerligen över 2 gram. Och den är katastrof när det kommer till att städa ur den. (Går inte att komma åt ordentligt.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har en Aroma (som har exakt samma problem som visas i videon här). Retention i Aroman är alldeles för hög, enligt mig, säkerligen över 2 gram. Och den är katastrof när det kommer till att städa ur den. (Går inte att komma åt ordentligt.)

Hade samma problem med min, mailade Wilfa som ska skicka en ny mal-ring. Kommer då sälja den eftersom jag skaffat en Uniform som är betydligt bättre.

Tror felet uppstod när jag malde ljusrostade etiopiska bönor som var hårda som sten. Borde ju gå att få till lite stabilare om man vrider tillbaka ringen I ursprungsläge och dränker den i nåt stadigt lim men jag kan ju ha fel. Köpte min nya innan jag upptäckte felet (som orsakade ojämn malning), annars hade jag nog försökt laga.

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat kaffe men när jag började intressera mig för matlagning så blev det också en djupdykning i kaffevärlden. Har i omgångar haft espressomaskiner och kvarnar, hängt på forum och till och med varit på kaffeträffar. Nu i vintras blev det jag med nedan uppsättning efter flera års paus från nörderiet. En enkel Wilfa-kvarn och Aeropress duger långt.

Om någon funderar på Niche Zero så kan jag varmt rekommendera den. Känns mer eller mindre som kvarnen är "end-game" för mig. Den var egentligen väl för dyr för min smak, men helt klart värt det. Nästan ingen "retention", tyst, smidig och jämt och bra resultat.
Har den till min hyfsat nya Profitec Pro 500 (Black Friday-fynd) och växlar mellan Aeropress, presskanna och cold brew. Smidigt och inga problem att växla malningsgrad.

Rostar mitt eget kaffe, till 90%, i en Gene Cafe som jag hittade rätt billigt begagnad. Skulle ju vilja ha en med mer kontroll men det får bli långt senare projekt...

Jo, har nördat ner mig en del...

Permalänk
Medlem

Fick till bland de mest perfekta bryggningar jag någonsin gjort nu i helgen när vi hade besök. Har alltid kämpat med chemex och dess filter som gärna sätter igen, vilket var grunden till mitt köp av en bättre kvarn i början av sommaren. Har inte hunnit prova chemex så mycket sen jag köpte kvarnen och de gånger jag gjort det fick jag inte till malningen.

Nu är det dock svårt att brygga 4 koppar i en V60 så jag gjorde ett försök. Kvarnen på 32, 40 gram kaffe och 640 gram vatten, timings enligt Budhas instruktioner fast dubblerat. Koppars Kenya AA Thirikwa som jag inte ens hade hunnit smaka.

Fullkomligt exploderade av svarta vinbär, lagom syrligt men inte surt, lagom sött och lagom fylligt som man ändå vill ha i botten av sitt kaffe. Så oerhört rent friskt och härligt kaffe, och äntligen kunskapen om hur jag kan göra större mängder.

Rekommenderar de bönorna också, smakade riktigt fint i v60 också!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av GLaDER:

Ja! Hur tillreder du ditt kaffe?

Vi häller i pulvret i melittapåsen o trycker på ”On”. Jag vet faktiskt inte ens va för sorts kaffe vi har.

Skrivet av [SH]:

Ja! Men mycket på Ica smakar tämligen lika. Visst något är mörkrostat och annat mellanrostat. Prismässigt ligger de ganska lika också.
Kliv över till det som kallas specialkaffe och det blir en helt annan sak. Kaffet håller mycket högre kvalitet och kan rostas mycket ljusare så kaffets smak kommer fram och inte primärt själva rostningen.
Visst, priset går upp, från ca 300 kr/kg och uppåt. Men smaken blir något helt annat.

Ja kan tänka mig att gå ti lilla rosteriet nära Lilla Torg o testa en kopp fast köpa kaffe för 300kr kilot.....lite över min nivå 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ja kan tänka mig att gå ti lilla rosteriet nära Lilla Torg o testa en kopp fast köpa kaffe för 300kr kilot.....lite över min nivå 🙂

Går många koppar på ett kilo, 10-12 gram per kopp beroende på storlek blir ju ca 3kr per kopp och då blir det njutbart också.

Största första steget man kan göra är dock att skaffa sig en kvarn med riktigt malverk, även vanligt Arvid-kaffe blir enormt mycket bättre om det är nymalt. Det färdigmalda smakar för det mesta likt - bränt och beskt - men även där är det en enorm skillnad på t.ex Mollbergs Blandning jämfört med Gevalias standard mellanrost. Största skillnaden där är dock att de bättre kaffena smakar mindre jävligt, men att börja känna toner av bär och choklad kan man glömma

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Nu är det dags att dela med mig av kaffehörnan i min lilla studentlägenhet. Fick tag på en Silvia V3 och Compak K3 + lite tillbehör för 4k utan frakt.

Planerar att ljudisolera runt pumpen, värmeisolera runt vattenkokaren och ledningarna till ångstaven, dämpa vibrationerna och fixa med rost på ramen.

Kör just nu med Arvid Nordquists Giusto.

update: märkte att det bildades en del kanaler i min puck, plockade isär spridarfiltret och upptäckte att den var nästan helt igentäppt, plockade isär, rengjort så gott jag kunde och får nu jämnare flöde när jag testade utan portafilter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Största skillnaden där är dock att de bättre kaffena smakar mindre jävligt, men att börja känna toner av bär och choklad kan man glömma

Håller inte med, du behöver inte ha några supersmaklökar för att hitta toner av blåbär i ett etiopiskt Yirgacheffe-kaffe.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Håller inte med, du behöver inte ha några supersmaklökar för att hitta toner av blåbär i ett etiopiskt Yirgacheffe-kaffe.

Helt riktigt, senaste Kenya-bönorna jag köpte smakade så mycket svarta vinbär att det var löjligt. Det jag menade var skillnaden mellan de bättre och de sämre färdigmalda snabbköpskaffena, där är den stora skillnaden att bättre kaffe smakar lite mindre sönderbränt, gammalt och beskt. De är så klart fotfarande inte jämförbara med riktigt kaffe

Permalänk
Medlem

Min kaffetrappa:
(vill återkomma till denna i framtida diskussioner och därför ha ett inlägg för den)

Trappan är inte sorterad efter smak, utan snarare efter komplexitet och "hur intressant" kaffet är.

  1. Färdigmalet, generiskt, kaffe (Gevalia, Löfbergs, etc.)

  2. Arvid Nordquist Organic-serien

  3. Lavazza Qualita Rossa

  4. Specialkaffe (småskaliga rosterier, oftast +400 SEK/kg)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jämför med kaffet i inlägget nedan:

Recension av tidigare kaffe:

Skrivet av GLaDER:

Det är lättrostat, precis som jag gillar det. Inget döljs. Jag låter alltid kaffet svalna ganska mycket; då döljer inte heller värmen smakerna. Kaffet smakar lite te-igt (tydliga smaker, men jag vet inte hur man ska beskriva dem, typ blommigt och lätt?) och eftersmaken är superbehaglig.

Efter erfarenhet ovan fick jag lite blodad tand och beställde en till påse från Kafferosteriet Koppar!

Jag tillredde första koppen med V60, precis som när jag provsmakade sorten jag citerade ovan. Malde liiite grövre än vad jag gjorde för första koppen av förra sorten jag fick hem.

Recension
Fruktigare än förra påsen, men samtidigt betydligt högre beska. Jag upplever att den här bönan är mindre fyllig. Det finns botten, och fina smaker på toppen, men kroppen är lite tanig. (Usch, det här är flummigt, hoppas ni har referenser så ni följer med.) Här spelar malningsgraden in, men skulle bli förvånad om fylligheten tar ett väldigt stort skutt om jag maler lite finare.

I förhållande till min kaffetrappa -> LÄNK, slår sig kaffet verkligen in i specialkaffe-kategorin. Det är komplext och helt klart ett bra kaffe, men mina smaklökar tyckte bättre om kaffet jag citerade ovan.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jämför med kaffet i inlägget nedan:
Recension av tidigare kaffe:
Efter erfarenhet ovan fick jag lite blodad tand och beställde en till påse från Kafferosteriet Koppar!

https://i.imgur.com/LQNuP9D.jpg

Jag tillredde första koppen med V60, precis som när jag provsmakade sorten jag citerade ovan. Malde liiite grövre än vad jag gjorde för första koppen av förra sorten jag fick hem.

Recension
Fruktigare än förra påsen, men samtidigt betydligt högre beska. Jag upplever att den här bönan är mindre fyllig. Det finns botten, och fina smaker på toppen, men kroppen är lite tanig. (Usch, det här är flummigt, hoppas ni har referenser så ni följer med.) Här spelar malningsgraden in, men skulle bli förvånad om fylligheten tar ett väldigt stort skutt om jag maler lite finare.

I förhållande till min kaffetrappa -> LÄNK, slår sig kaffet verkligen in i specialkaffe-kategorin. Det är komplext och helt klart ett bra kaffe, men mina smaklökar tyckte bättre om kaffet jag citerade ovan.

Tyckte själv den där var oerhört god. Sambon klagade på när deras Columbia Huila var för syrlig, och då gick jag från 20 till 19 gram kaffe på 320 gram vatten och malde 1-2 steg finare och det blev verkligen ett helt annat kaffe. Inte alls beskt men betydligt fylligare och fick fram mer karamell i smaken, inte det minsta surt och sambon tvivlade på om det verkligen kunde vara samma böna.

Om du malet finare och tycker det blir för beskt så kan ju temperaturen behöva sänkas något steg. Har kört på 94 grader själv och både i Chemex och V60 var detta kaffe en total fröjd, men då är ju frågan vad du letar efter i ditt kaffe. Har ju inte jämfört med det andra Kenya-kaffet så jag kan ju inte säga om min upplevelse hade skiljt sig från din Gillar själv en del frukt och bär i kaffet men det får absolut inte smaka surt, och där tyckte jag detta kaffe hade den perfekta balansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tyckte själv den där var oerhört god.

Jag provade att köra kaffet i aeropress istället. Följde vinnarreceptet från förra årets VM (klicka på bilden så dyker receptet upp) och det höjde smaken. Jag tror du hade rätt när du skrev att jag sannolikt skulle malt finare för V60. Kaffet var sannolikt aningen underextraherat. Spännande att det kan skilja sig så mycket åt mellan bönor.

I alla fall. Efter att ha gjort tre koppar enligt receptet ovan får jag peta upp bönan några pinnar. Kan rekommendera.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag provade att köra kaffet i aeropress istället. Följde vinnarreceptet från förra årets VM (klicka på bilden så dyker receptet upp) och det höjde smaken. Jag tror du hade rätt när du skrev att jag sannolikt skulle malt finare för V60. Kaffet var sannolikt aningen underextraherat. Spännande att det kan skilja sig så mycket åt mellan bönor.

I alla fall. Efter att ha gjort tre koppar enligt receptet ovan får jag peta upp bönan några pinnar. Kan rekommendera.

Är det som är så fascinerande med kaffe när man börjar få tekniken och parametrarna bra... Nåt gram hit, nåt klick på kvarnen dit, nån grad på vattnet upp eller ner och vips smakar bönan som nåt helt annat. Aeropress och V60 är så klart helt olika saker med helt olika smaker, men även med samma bryggteknik kan man förstärka delar av smakprofilen och få fram nåt som känns som ett helt annat kaffe bara genom receptet. Helt klart fascinerande!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Elektroman:

Har testat väldigt många sorters kaffe, inte bara arabica utan även canephora (robusta), liberica och diverse blandningar som bara finns i specialbutiker osv. Men sedan jag provade detta kaffe har jag inte kännt behov av att testa något annat. Det kanske är "basic" för finsmakare, men det har absolut bäst smak och arom enligt mig. Att det är ekologiskt är ett stort plus då kemikaliebesprutad mat måste vara någon av de mest idiotiska och meningslösa brute force-"lösningarna" som mänsklighetens tekniska kunnande lyckats frambringa. Slutligen är detta kaffe, trots hög kvalitet inte speciellt dyrt, brukar köpa det på Willys. Brygger i en "Melitta Enjoy Top"-bryggare.

https://www.lofbergs.se/wp-content/uploads/2019/02/organic_dark_545x680.png

Tack för tipset, har bara druckit Skånerost men köpte en MoccaMaster nyligen och är sugen på att prova något annat

Kommer jag märka någon betydlig skillnad ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tack för tipset, har bara druckit Skånerost men köpte en MoccaMaster nyligen och är sugen på att prova något annat

Kommer jag märka någon betydlig skillnad ^^

Du får återkomma om det. Men Skånerost är ju också mörkrost så om du gillar den är chansen stor att du gillar Löfbergs organic dark roast med.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Har länge fått för mig att det går åt mer kaffe när jag malar själv vs köpt malet kaffe. Idag fick jag tummen ur och vägde även färdigkaffet...o kan ni tänka er, exakt det samma dvs cirka 60-63gr per liter vatten. Antar att jag blivit lurad av att det egen malda kaffet har mer volym då det ej är vakuumpackat.

Jag har en Wilfa Uniform, upplever att malningsgrad 14-16 motsvarar köpe kaffe i grovlek, vad säger ni?

Wilfa appen tycker jag ska mala på grovlek 25, vilket är Mycket grövre än köpekaffe...

Hur fint maler ni? Jag gillar starkt kaffe och kör oftast mörkrostade bönor

((Elbrygg, moccamaster))

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Har länge fått för mig att det går åt mer kaffe när jag malar själv vs köpt malet kaffe. Idag fick jag tummen ur och vägde även färdigkaffet...o kan ni tänka er, exakt det samma dvs cirka 60-63gr per liter vatten. Antar att jag blivit lurad av att det egen malda kaffet har mer volym då det ej är vakuumpackat.

Jag har en Wilfa Uniform, upplever att malningsgrad 14-16 motsvarar köpe kaffe i grovlek, vad säger ni?

Wilfa appen tycker jag ska mala på grovlek 25, vilket är Mycket grövre än köpekaffe...

Hur fint maler ni? Jag gillar starkt kaffe och kör oftast mörkrostade bönor

((Elbrygg, moccamaster))

// LZ

Brukar köra nånstans runt 25 för kaffebryggare men tycker ofta det blir ett hål rakt i mitten så skulle egentligen behöva finare malning. Beror helt klart på hur många koppar jag gör. Vid V60-bryggning brukar jag köra runt 20 för två koppar.

Ska dock säga att jag kör med en äldre Philips-bryggare och ingen Moccamaster, skulle definitivt behöva en bryggare "duschmunstycke" för att distribuera vattnet bättre i kaffet. Tycker inte 25 låter helt galet för 5-6 koppar i en Moccamaster.