Permalänk
Medlem

White Crow - Projektlogg - Väggmonterat chassi

Tjena Sweclockers!

Blir att dra igång en projektlogg nu när det här bygget faktiskt börjar närma sig sina finishing touches!

Den här gången blir det ett väggmonterat chassi med en dual loop med hårda rör, custom distro-plates, custom pump-toppar, lite målning av olika delar samt så ska jag göra mitt bästa för att försöka ge mig på glasetsning!

Chassit är symmetriskt upplagt vad gäller komponenterna vilket gör att 360 radiatorerna sitter längst ut på sidorna, som ett par vingar. Därav namnet Crow. White... Tja, föll sig naturligt med min förkärlek för vitt helt enkelt! Men jag fixar inte att hålla allt vitt, blir lite för mycket tycker jag nog så blir nog någon accent färg att putta in på vägen.

Tanken är också att försöka överklocka både CPU, GPU och minnen så mycket som kylningen och komponenterna mäktar med. (Nu är jag inte en överklockningsexpert, men visst fasen är det kul att pilla med oavsett? Jag fick verkligen blodad tand efter min överklockning med iPredator och en i9 10900k, även det på MSI Unify kort fast i mITX format.

Specs:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14104833

Chassit är en prototyp från CSFG Creative Solutions For Gamers som jag varit med och tagit fram, utifrån detta har vi designat och tillverkat distro-plates och pump-toppar för att matcha bygget.

D5 pumparna i kundvagnen är dock placeholders då jag kör på pumpar utan RGB. D-RGB varianten hade inte släppts ännu och den gamla RGB varianten stöds inte av Unify moderkortet.

Till detta kommer även NVIDIA RTX 30xx från MSI samt förhoppningsvis ett EK block!

Det här bygget är mitt första bygge med ordentligt med sponsring, så jag vill putta iväg ett stort tack till MSI som är huvudsponsor för det här projektet!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Det var mycket diskussioner kring design av både själva väggchassit men även om och hur vi skulle göra med distro-plates och om vi inte kunde få till pump-toppar samt hur det funkade med rördragning etc. Kom fram till den här skissen till sist, får dock se om rördragningen landar i det här till slut eller ej. Ja, jo, jag vet. Saknas rör i pumparna, sen går de från fel ställa med. Där är både in/ut uppe på toppen så dragningen ser annorlunda ut i verkligheten.

Det här var nog den första mest spännande delen. Chassit landade hämtades ut på pickup pointen, typisk prototyp förpackning! Men vad syns på "Varning ömtåligt" lappen??!? Ett stort jäkla hål som går ~25mm rätt in i paketen! Måtte inte skivan i härdat glas ligga där!

Jäkla tur att det höll, för nog fasen låg glasskivan på den sidan! Ordentligt packat som tur var!

Gott om delar, lite lego/IKEA bygge på gång!

Upphängningen ser i vart fall bastant ut.

Jodå, det här ska nog fasen kunna bli riktigt bra!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Det fick även bli ett litet besök i verkstaden och maskin inspektion, en sak att bara sitta och designa och diskutera. Något helt annat att vara där och skapa själva. (Eller tja, trycka på knappar dvs)

Fick bli en runda med öl också så klart! (Är det Keanu tro? )

Fick blev en ny GPU-hållare också när vi ändå var igång.

Väl hemma hade leveransen från inet kommit med lite prylar!

Ferarri!

Först fick det bli en testmontering med alla delar jag hade samt en GPU som fanns till hands, jorå. Det här känns riktigt bra nu!

Så, nu jäklar får det bli måla av!

Nu är nästa steg glasetsningen, får ta och testa några gånger först på lite härdat glas jag har från ett annat chassi först. Har trots allt bara 1 skiva att tillgå sen för bygget! Läskigt värre!
More to come!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Äntligen dags att börja bygga första loopen! Loop nr 2 får vänta tills GPU och GPU block anländer.

Tanken är att ha ett gäng vinklar i loopen, inte så mycket horisontella eller vertikala och sen därefter spegla de vinklarna i loop nr2 för GPUn på andra sidan.

CPU-loopen klar, men det hela ser rörigare ut än vad jag tänkt mig, så nu är jag mycket osäker på om jag ska hålla kvar vid min ursprungliga tanke om olika vinklar som sen speglas... Med facit i hand så kanske jag skulle stannat vid att köra horisontella och vertikala rör. Jag fick dock bra tips från @ggalaxy om att visst använda vinklar, men har färre olika och mer återkommande istället. (Svårt att förklara)

Oavsett så får loopen se ut så här tills GPUn och blocket för GPUn anländer.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Efter lite meckande och grejande så har jag faktiskt redan monterat ihop en CPU-loop och monterat av igen. Dock var detta för en Testpilot, därav inga bilder ännu. Men nu är rätt moderkort på plats och loopen igång!

Men först lite läcktestning!

https://i.imgur.com/IOmPUry.mp4

Nu är det bara RTX 3080 + block som saknas! (RTX 3080 kom nu i förra veckan, men har tyvärr inte det installerat vid de här bilderna.)

Just nu kör jag med rosa belysning, men jag funderar på att gå över till svart pastellvätska samt annan belysning. Några tankar/tips?

Glasetsning! Min första! (Eller tja, fusk-testade på ett annat reservdels-chassi jag hade hemma först)

Då block till GPU lär dröja så ger jag mig på ett galleri redan nu! Ska även ge mig på lite överklockning av 10700k som sitter i just nu.

Återigen, stort tack till MSI som gjort det här projektet möjligt!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Hedersknyffel

Ser absolut potentialen i detta, ska bli kul att följa! Mer projekt med vägghängda chassin! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Ser absolut potentialen i detta, ska bli kul att följa! Mer projekt med vägghängda chassin! <3

Kul att höra! Jag längtar efter ett block nu till 3080 så jag kan göra färdigt loop nr2 med.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow