Permalänk
Medlem

LG 27GL850 - Bra eller Anus?

Tänkte beställa min första ”renodlade” gamingskärm
En LG Ultragear 27GL850 för att vara exakt.
Aldrig ägt nått med mer än 60Hz.
Vad tror ni om LG:n? Är det en bra skärm
Är 27” för stort på ett skrivbord har vara haft 24”
Hade varit lite roligt med mer än 1080p men det finns inte högre upplösning på 24”
Hade varit roligt men nån UltraWide 32” men är skeptiskt till att det blir bra med en sådan
Spelar mest Diablo liknade spel men en å annan gång Fortnite med sonen å Battlefield tills jag blir illamående

Så var tror ni om LG Ultragear 27GL850?

Permalänk
Medlem

@marcaz: Du kan ju börja med att läsa Sweclockers test av just den skärmen
https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Kort version: Ja, det är en bra skärm.

Permalänk
Medlem

@Erik_T:
Japp läst den å sett videon. Tänkte mest om det finns nån annan som är bättre till samma
Pris plus minus eller om man skall tänka på nått annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Tänkte beställa min första ”renodlade” gamingskärm
En LG Ultragear 27GL850 för att vara exakt.
Aldrig ägt nått med mer än 60Hz.
Vad tror ni om LG:n? Är det en bra skärm
Är 27” för stort på ett skrivbord har vara haft 24”
Hade varit lite roligt med mer än 1080p men det finns inte högre upplösning på 24”
Hade varit roligt men nån UltraWide 32” men är skeptiskt till att det blir bra med en sådan
Spelar mest Diablo liknade spel men en å annan gång Fortnite med sonen å Battlefield tills jag blir illamående

Så var tror ni om LG Ultragear 27GL850?

Det är en otroligt bra skärm, men om än till ett rätt högt pris.

Du kan få 27GL83A för 4790kr istället, det är i princip samma skärm.
Till och med "bättre" (kontra pris) enligt många.

Själv ska jag köpa 83A:an när den dippar mer i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Det är en otroligt bra skärm, men om än till ett rätt högt pris.

Du kan få 27GL83A för 4790kr istället, det är i princip samma skärm.
Till och med "bättre" (kontra pris) enligt många.

Den viktigaste skillnaden är att 27GL83A inte har den extra färgrymden com 27GL850 erbjuder.
Vilket kan vara ett plus eller ett minus beroende på vad man är ute efter, och beroende på hur pass bra ens mjukvara hanterar olika färgrymder.

Permalänk
Bildexpert 📺

@marcaz: Skärmen är flitigt diskuterad i forumet och går att hitta med sökfunktionen i dussintals trådar och jämförelser. Finns en egen tråd om den här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544430-lg-ultragear-2...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Hej
Jo den har jag åxå läst pärm till pärm
Men ingen har uppdaterat den sen i Januari
Det har gått 8 månader å nån annars kanske har köpt nån ”nyare” sedan januari som kan rekommendera den.
De flest reviews är sen årsskiftet å det borde ju finnas nån annan skärm som folk har som kanske har haft LG eller har sett den men köpte en annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

@Laxpudding:
Hej
Jo den har jag åxå läst pärm till pärm
Men ingen har uppdaterat den sen i Januari
Det har gått 8 månader å nån annars kanske har köpt nån ”nyare” sedan januari som kan rekommendera den.
De flest reviews är sen årsskiftet å det borde ju finnas nån annan skärm som folk har som kanske har haft LG eller har sett den men köpte en annan?

Har inte kommit särskilt många liknande skärmar (27", 256x1440) sedan årsskiftet.
Ett par som du kan titta närmare på är HP Omen 27i, och Dell S2721DGF. Ingen aning om hur de står sig relativt LG 27GL850, men gissningsvis ligger de ganska nära.

Tittar man på större eller mindre skärmar, men andra upplösningar, så har det väl kommit en del - men då är det besvärligare att jämföra skärmar rakt av.

Permalänk
Bildexpert 📺

@marcaz: De flesta spelskärmar i den här kategorin med 27-tum 2560x1440 och 144+ IPS-panel samt VESA Adaptive (med eller utan AMD Freesync/Nvidia G-sync Compatible) bygger på samma OEM- och ODM-konstruktioner. Ungefär samma skärm med samma egenskaper. Lite olika utseenden på menyer och vad som är samma funktion kan heta lite olika saker i menyerna.

Så mycket nytt är det inte, utan det är ungefär samma likadant sedan fem år tillbaka. Priserna har under åren sjunkit ett par tusenlappar sedan 2015. Någon adderar en hyfsad HDR. GL850 ger lite större färgrymd som skrivet. Någon tar samma ODM-konstruktion som GL850 och lägger på RGB-belysning. Och så vidare.

Tråkigt, men också tryggt. Någon given "bästa köp" finns inte, utan folk fastnar för skärmar som GL850 och GL83A därför att man kan bekräfta informationen om dem.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Tack för ett jäkla bra svar! Det är säkert som du säger
Jag är inge E-sportare så 200-300Hz är inget jag behöver utan mest en jäkla bra hemmaskärm just under E-sport. Lite rädd att 27” känns stort på ett vanligt skrivbord mem på 24” får man inte så mkt mer än hög FPS o snabb respons. Men ingen upplösning å tala om. Men kanske är det bättre med en 24” skärm
Kanske 1440p på en 27” känns som 1080p på en 24” å då är nog 24” lättare att ha överblick på ett skrivbord....hmm...

Permalänk
Medlem

@Erik_T:
Mm det är är så att det inte kommit nån nyare 27”
Men att köpa en 24” känns som samma samma fast med bättre FPS fast med IPS åxå

Permalänk
Medlem

Har också sneglat på LG ett tag då jag också skall uppdatera från 60Hz (+10 år). Jag Håller med att LG 27GL83A är ett bättre val än 850. Dock så finns det ett alternativ då 850 har släpps i ny version 2020 dock inte på svenska marknaden men på Amazon.de finns den. Den heter 27GN850 (GN->2020). Den har som 83A ingen USB hub och är 500-1000 SEK billigare än modellen från 2019. Så vill man ha samma färgdjup men utan USB hub för ett billigare pris så är det denna man skall välja.

Dock vill jag slå ett slag för en ASUS som du nämnde i rubriken. Det kom en modell strax efter 850 som heter Asus TUF Gaming VG27AQ som också var hyllad och nu i juli har uppföljaren kommit (Asus TUF Gaming VG27AQL1A) men många förbättringar så jag köpte en för 4995 SEK som jag inte har fått än men jag tror mycket på denna. Jag har 60 dagar öppet köp om jag hittar något annat.

https://www.displayspecifications.com/en/comparison/3f101147c...

Lycka till!

Permalänk
Bildexpert 📺

@marcaz: Det skiljer sig 7 cm framåt/bakåt med huvudet för att 27 och 24 tum ska ta samma del av synfältet. Bara en vanesak.

Med 24:or och 25:or får du främst 1920x1080-skärmar och för allroundbruk är 2560x1440 att föredra i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med GL850 och är fruktansvärt nöjd. Gick från en ASUS VG248QE (1080p, 144hz, TN) och skillnaden i bildkvalité var stor.
Det jag reagerade mest på var skillnaden i färger och övergångar i olika nyanser.
Sen är 1440p skönare att använda även vid vanlig surf.
Innan man vant sig tyckte jag 27" var lite för stort men nu när jag haft skärmen i ~8mån så hade jag nog kunnat tänka mig att skaffa ännu större skärm.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Sitter själv med GL850 och är fruktansvärt nöjd. Gick från en ASUS VG248QE (1080p, 144hz, TN) och skillnaden i bildkvalité var stor.
Det jag reagerade mest på var skillnaden i färger och övergångar i olika nyanser.
Sen är 1440p skönare att använda även vid vanlig surf.
Innan man vant sig tyckte jag 27" var lite för stort men nu när jag haft skärmen i ~8mån så hade jag nog kunnat tänka mig att skaffa ännu större skärm.

Går från samma skärm, men till 83a.
Hur är den i fps-spel? Tänker på eftersläpningar osv..

Permalänk

Tycker min 27GL850 är helt underbar, nano ips ger extremt fina färger, inge smearing, lite BLB på mitt exemplar men köpte en öppnad låda på inet så var billig så inte hela världen, testat en hel del skärmar en lg 32" VA samma modell och en gigabyte 27" 165hz va och tyckt alla har haft någon form av kompromiss som färger, pixel response ovs, känner att LG 27GL850 och varför jag köpte den me nano ips, 144hz bra response, suveräna färger, ända jag känner att jag saknar är 21.9.

Mitt tycke om du vill ha 16.9 så är LG 27GL850 nano ips ett klart köp inte många nackdelar förutom kanske BLB om man är känslig

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Går från samma skärm, men till 83a.
Hur är den i fps-spel? Tänker på eftersläpningar osv..

Jag tycker den är suverän i FPS vilket är det jag spelar mest. Eftersläp är inget jag märkt av alls faktiskt. Denna skärmen är såpass snabb att den står sig bra mot många TN-paneler trots att det är en IPS.
Såvitt jag vet är det bara färgrymden (10-bit vs 8-bit panel?) som ska skilja mellan 83 och 850. Jag har väldigt svårt att tro att du kommer bli besviken om du köper 83. Stort plus att den har G-Sync/Freesync också. Riktigt skönt att slippa tearing pga hoppande fps.
Annat än priset på just 850 har jag inga klagomål. Inga konstigheter och väldigt bra exemplar på panelen jag fick(väldigt lite BLB osv.).

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Jag tycker den är suverän i FPS vilket är det jag spelar mest. Eftersläp är inget jag märkt av alls faktiskt. Denna skärmen är såpass snabb att den står sig bra mot många TN-paneler trots att det är en IPS.
Såvitt jag vet är det bara färgrymden (10-bit vs 8-bit panel?) som ska skilja mellan 83 och 850. Jag har väldigt svårt att tro att du kommer bli besviken om du köper 83. Stort plus att den har G-Sync/Freesync också. Riktigt skönt att slippa tearing pga hoppande fps.
Annat än priset på just 850 har jag inga klagomål. Inga konstigheter och väldigt bra exemplar på panelen jag fick(väldigt lite BLB osv.).

Tack!
Jag tror också att jag kommer att bli helnöjd.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Tack bra förklaring om storleken!

Permalänk
Medlem

@makarickiri:
Det är nog som du säger
Man vänjer sig å extra upplösning borde ju uppfattas som bättre oavsett on skärmen är 3”större

Permalänk
Medlem

Beställde en 27GL850 idag!
Spännande