Gigabyte X570 AORUS MASTER - ATX / X570

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:
Det blir nog ett Master
Vilka minnen använder du?

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser om Masterkortet på andra utländska forum desto mer osäker blir jag på det. De flesta verkar ha jäkla problem med BOOT o crasher. Visst de fipplar lite men nör man läser om andra kort så är det mer ”hur skall jag göra det här” än ”vad tror ni det är för fel?”

Nått annat förslag? Kanske från MSI eller ASUS?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Ju mer jag läser om Masterkortet på andra utländska forum desto mer osäker blir jag på det. De flesta verkar ha jäkla problem med BOOT o crasher. Visst de fipplar lite men nör man läser om andra kort så är det mer ”hur skall jag göra det här” än ”vad tror ni det är för fel?”

Nått annat förslag? Kanske från MSI eller ASUS?

Kan ju säga att de Gigabyte moderkort jag haft för ryzen har alltid funkat och tuffar på i en annans burk idag och det är nog ingen fara med Master alls.
Har själv kört 3 olika från Asus till Ryzen 3800x/3900x det sista nu varav en sa upp sig medans ett av dessa 3 är ny köpt just nu så jag får hålla tummarna på att det inte säger upp sig med.
Så jag är nog mer osäker på Asus än Gigabyte efter detta men gillar Asus för att de ser bra ut "facepalm"

Permalänk
Medlem

@ExcZist:
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet
Fasen det var lättare förr fanns inte lika många å välja på.......
Har du tips på nå bra minnen. Får Kolla kompatibilitet sen bara.
Hade man råd så en goodlike varit trevlig men kanske inte är bättre för det

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:
Jag har dessa i sonens dator....de funkar men allt är i standard läge så det tuffar på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcaz:

@TaunyTiger:
Jag har dessa i sonens dator....de funkar men allt är i standard läge så det tuffar på

Detta MK är just nu nedsatt i pris och är ett väldigt potent moderkort:

https://www.inet.se/produkt/1902717/gigabyte-x570-aorus-elite

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64:
Hehehehehe
Exakt de köpte jag till sonens dator å tidigare nämnda minne
Byggde den i Juni å den tuffar på bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

@TaunyTiger:
Jag har dessa i sonens dator....de funkar men allt är i standard läge så det tuffar på

Jag kan säga som såhär. Jag valde Master bara för att EKWB hade ett vattenblock till chipset. Jag har själv alltid kört ASUS men tyckte de va dags och testa något nytt. Hade jag valt ASUS hade de blivit ett Gaming-E.

Ram minnerna är ju för AMD som de står, mina är överklockade och de fungerar bra. Läst lite om problemen med Master kortet nu när de togs upp i tråden, men jag tror att de kanske handlar mer om minnes kompatibilitet, och nyare bios ger ju större stöd för flera minnen. + att de jag läste va äldre trådar med tidigare BIOS än F10 som jag fick direkt ur lådan. Så ett fräscht nytt BIOS, och kör på samma minnen som i din grabbs dator. De är bra minnen!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:
Tack för din input.....kan ju vara så
Komp. Med minnena. Biosen nu för tiden borde rätta till lite av problemen som varit.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om MSI X570 MEG ACE? Som ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag har kört med ett X570 Aorus Master sedan det började säljas. Det har varit väldigt stabilt och överlevt alla mina tester med överklockning och/eller minnesjusteringar. Kör just nu 4x8GB 3200MHz då jag tyckte att 3600 var lite dyra när jag handlade. Men de har nu fallit i pris så pass att jag nu funderar på 2x16GB 3600MHz, som då kan utökas till 4x16 vid behov.

Jag har uppdaterat BIOS till version F11. Följer en tråd på Overclockers vad gäller BIOS uppdateringar och avvaktar de tidiga testarna där innan jag uppdaterar.

Det enda problem jag stött på är låsningar vid allt för entusiastiska överklockningar som alltid gått att lösa med en BIOS reset.

Permalänk
Medlem

Jag kör x570 Master, har kört cpu ifrån 3600, 3800, 3900xt och kortet funkar bra!
Har provat alla bios och de senaste F30a fungerar bra.
Mina minnen har jag överklockat extremt och kortet levererar. Men jag kan ej säga vilka som är bättre än de andra, nackdelen med Asus som jag också kört är att de hade mycket låsta inställningar på deras F och E kort vilket gjorde att man skaffade sig moddade bios som låste upp dessa inställningar om man ville överklocka Däremot de dyrare Asus korten hade inställningar som ej var låsta och de ser jag som en stor nackdel att de medvetet gör så för att man skall köpa dyrare kort.

Edit, vet ej dock hur de nyare bios för ASUS är nu men tidigare var de issues, Gigabyte har haft några ostabila bios och några bra, de senare versionen verkar vara bland de bättre av de nyare.

Vet att MSI moderkorten har fått goda recensioner och många har varit nöjda. Jag gillar dock mitt Master och har inga större problem med det, problemen som uppstår kommer mestadels ifrån Win10 vid crasher etc när man överklockar på gränsen. Så Master är ett väldigt bra moderkort som har det jag behöver.

Permalänk
Medlem

Då jag väntar på mitt RTX 3080 kort så har inköpet av moderkort också legat på is. Men det har också givit mig möjligheten att läsa på mer.
Det är många frågetecken på MASTER-kortet på nätet och jag har därför funderat på att köpa ett ASUS ROG Crosshair VIII Hero
Är jag helt ute och cyklar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Då jag väntar på mitt RTX 3080 kort så har inköpet av moderkort också legat på is. Men det har också givit mig möjligheten att läsa på mer.
Det är många frågetecken på MASTER-kortet på nätet och jag har därför funderat på att köpa ett ASUS ROG Crosshair VIII Hero
Är jag helt ute och cyklar då?

Smaken är som baken, mitt master funkar bra. Men vill du betala mer för Asus så gör du de, de är bra kort de med.

Permalänk
Medlem

ASUS har haft problem med hög volt för processorn som standard. Jag bytte till X570 Master av den anledningen, har haft ASUS tidigare, och är mycket nöjd med mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

ASUS har haft problem med hög volt för processorn som standard. Jag bytte till X570 Master av den anledningen, har haft ASUS tidigare, och är mycket nöjd med mitt köp.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

ASUS har haft problem med hög volt för processorn som standard. Jag bytte till X570 Master av den anledningen, har haft ASUS tidigare, och är mycket nöjd med mitt köp.

Har inte typ alla moderkort hög volt som standard?
Jag har själv ett X570 Master som nämnt tidigare i tråden. Grymt kort, uppdaterade BIOS till senaste F30 idag. Men BIOS är lite rörigare än vad ASUS brukar vara, har alltid kört ASUS tidigare så är väl van vid det. När man kan ställa in samma inställningar under 2 menyer tex. Men inget illa mot moderkortet annars. Grymt kort, och ett av få som EKWB erbjöd chipset block till. Så mitt val va enkelt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Då har du inte hittat problemen, har försökt hjälpa flera individer med dessa moderkort och alla bara slänger det i soptunnorna och går till MSI och har inga problem.

De bara fungerar helt enkelt i jämförelse för de flesta. Visst många har inga problem med Master men de som har problem har mindre problem annanstans när de byter.

Oftast BIOS relaterat, saker har inte fixats på ett bra tag fastän man vetat om problem länge.

Moderkort ska inte slängas i soptunnan de skall källsorteras, du vet vem som kastade berätta för mig, den som har kastat ska få stryk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Har inte typ alla moderkort hög volt som standard?
Jag har själv ett X570 Master som nämnt tidigare i tråden. Grymt kort, uppdaterade BIOS till senaste F30 idag. Men BIOS är lite rörigare än vad ASUS brukar vara, har alltid kört ASUS tidigare så är väl van vid det. När man kan ställa in samma inställningar under 2 menyer tex. Men inget illa mot moderkortet annars. Grymt kort, och ett av få som EKWB erbjöd chipset block till. Så mitt val va enkelt.

Tror du har 2 settings på asus bios med om de inte uppdaterar det, har själv kört ex antal olika x570 moderkort och de fanns även på asus. Men som sagt de kan vara uppdaterat.

Permalänk
Medlem

Osäker

Inte ofta jag velar i livet. Rätt självsäker men just detta med MASTER MK har gjort mig så osäkert
Har alltid önskat köpa det men sen började jag läsa lite mer om det efter att några av er uppmärksammade om bios problemen å då fanns det väldigt många som haft strul med just moderkortet. Lite olika fenomen.
Så då gick jag på plan B å det var ASUS kortet som jag inte alls läst så mkt negativt om å har åxå bra VRM osv
Men många av er har bra erfarenhet av MASTER kortet å det väger tungt. Det uppskattas!
/Christer

Permalänk
Medlem

NU har jag fått mitt nya ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC några månaders väntetid
och min CPU AMD Ryzen 7 5800X. Första gången på läääääänge jag bygger en ny dator med lite bättre produkter
Så nu till moderkortet. Det har ju gått ett tag å jag har läst på ännu mer om de olika samt att det kommit en ny CPU där de flesta kräver en uppdatering av BIOS.
Jag har sneglat på ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO då den är "nyast" men den kostar ju fasen 5700 så den vanliga ROG CROSSHAIR VIII HERO kostar 4700kr men då måste man flasa BIOS å så. Kanske behövs på DARK också.
Men jag har egentligen inte så mkt penkisar kvar MEN jag vill ha nått som gör att det funkar 5 år till iaf OM man skulle byta grafikkort eller CPU (samma arkitektur då) JAg kommer inte att slå nå OC rekord kanske inte ens OC om det inte finns AUTO osv,. Däremot vill jag ha så bra out of box som möjligt å att min M.2 disk inte delar nått med grafikkort osv. Gärna att jag får ut max av min idag bara 1 M.2 disk men säkert komplettera med en till i framtiden. Är då ett ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO på tok för mkt för mig som inte skall OC:a. Jag kommer inte ha råd/vill att byta MK inom de närmsta 5 åren. Är MASTER ett sämre alternativ idag än vad det var för 4 månader sen?

Sen sista frågan som ni kan hjälpa mig med räcker 16Gb minne. Tänkte ett med 3600Mhz å 2st 8 Stickor. Skall i princip bara använda datorn till att spela och lite word osv.

TAck igen till alla som kommit med synpunlkter tidigare

Permalänk
Viking
Skrivet av marcaz:

NU har jag fått mitt nya ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC några månaders väntetid
och min CPU AMD Ryzen 7 5800X. Första gången på läääääänge jag bygger en ny dator med lite bättre produkter
Så nu till moderkortet. Det har ju gått ett tag å jag har läst på ännu mer om de olika samt att det kommit en ny CPU där de flesta kräver en uppdatering av BIOS.
Jag har sneglat på ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO då den är "nyast" men den kostar ju fasen 5700 så den vanliga ROG CROSSHAIR VIII HERO kostar 4700kr men då måste man flasa BIOS å så. Kanske behövs på DARK också.
Men jag har egentligen inte så mkt penkisar kvar MEN jag vill ha nått som gör att det funkar 5 år till iaf OM man skulle byta grafikkort eller CPU (samma arkitektur då) JAg kommer inte att slå nå OC rekord kanske inte ens OC om det inte finns AUTO osv,. Däremot vill jag ha så bra out of box som möjligt å att min M.2 disk inte delar nått med grafikkort osv. Gärna att jag får ut max av min idag bara 1 M.2 disk men säkert komplettera med en till i framtiden. Är då ett ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO på tok för mkt för mig som inte skall OC:a. Jag kommer inte ha råd/vill att byta MK inom de närmsta 5 åren. Är MASTER ett sämre alternativ idag än vad det var för 4 månader sen?

Sen sista frågan som ni kan hjälpa mig med räcker 16Gb minne. Tänkte ett med 3600Mhz å 2st 8 Stickor. Skall i princip bara använda datorn till att spela och lite word osv.

TAck igen till alla som kommit med synpunlkter tidigare

Jag kommer rekommendera det här igen: https://www.inet.se/produkt/1903209/msi-x570-mag-tomahawk-wif...

Jag skulle gissa på att det redan är uppdaterat för Zen 3, men skulle det inte vara det så finns en knapp för att flasha BIOS.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Flera har skrivit det i tråden redan och jag valde kortet själv nu när jag håller på med uppgradering. MSI X570 Tomahawk. Verkar vara väldigt mycket moderkort för pengarna.

Lite referenser:
https://www.youtube.com/watch?v=FVUo3rgqfQo
https://www.techspot.com/review/2020-msi-x570-tomahawk/

Finns fler tester där ute som säger samma sak. Det är ett moderkort som slåss mot kort i en högre prisklass och det gör det bra. Vill du absolut lägga mer pengar på kortet för att det skall kännas bra så köp ett MSI X570 Unify. Liknande kort men en tredje M2-plats. Där tvingas du välja mellan 3 M2 och därmed färre SATA om jag minss rätt. Kan ha fel.

Så återupprepar det andra sagt. Köp ett MSI X570 Tomahawk och lägg mellanskillnaden på snabbare minnen alternativt andra komponenter som du kan uppgradera istället.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Flera har skrivit det i tråden redan och jag valde kortet själv nu när jag håller på med uppgradering. MSI X570 Tomahawk. Verkar vara väldigt mycket moderkort för pengarna.

Lite referenser:
https://www.youtube.com/watch?v=FVUo3rgqfQo
https://www.techspot.com/review/2020-msi-x570-tomahawk/

Finns fler tester där ute som säger samma sak. Det är ett moderkort som slåss mot kort i en högre prisklass och det gör det bra. Vill du absolut lägga mer pengar på kortet för att det skall kännas bra så köp ett MSI X570 Unify. Liknande kort men en tredje M2-plats. Där tvingas du välja mellan 3 M2 och därmed färre SATA om jag minss rätt. Kan ha fel.

Så återupprepar det andra sagt. Köp ett MSI X570 Tomahawk och lägg mellanskillnaden på snabbare minnen alternativt andra komponenter som du kan uppgradera istället.

Är det inte så att Tomahawwn inte har PCI-e 4 på M.2 diskar?
Update: my bad det kan de då blir det nog ett sånt MK
Nån som kan rekommendera minnen till det?
2x8 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcaz:

Är det inte så att Tomahawwn inte har PCI-e 4 på M.2 diskar?
Update: my bad det kan de då blir det nog ett sånt MK
Nån som kan rekommendera minnen till det?
2x8 Gb

X570 har PCI-e 4 på m2.
Har för mig b550 har en 4.0 och sen 3.0 via styrkretsen.

Minnen som jag använder som är snabba:
https://www.inet.se/produkt/5301863/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Man kan hitta billigare såklart.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag valde dessa:
https://www.inet.se/produkt/5303593/ballistix-32gb-2x16gb-ddr...

Tar man dessa i 2x8Gb så får man Micron RevE på sina kretsar. Bra grejer verkar det som. Dessutom med på QVL-listan för moderkortet med 4 stickor om man vill uppgradera för att maxa prestandan och köra 4 ranks på minnen.
Tar man 2x1Gb på dessa så vet man inte vad man får förrän man fått paketet i handen. Kan vara RevE (dual rank på 16Gb-sticka) eller RevB (single rank på 16Gb-sticka).
RevE skall vara bra på att klocka latenser medan RevB skall vara bra att klocka frekvens/transferrate på.
Vissa moderkort och processorer klarar inte av att supporta XMP-profilen om man kör 8 ranks, men såg att även RevE med 4x16Gb hade stöd för sin XMP-profil i dessa minnen enligt QVL-listan. Dock inga garantier för att processorns MCU klarar det... Så alltid en risk med dessa i 64Gb-konfiguration (4x16).

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch