Hur mycket kan en junior webbutvecklare kräva som lön?

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan en junior webbutvecklare kräva som lön?

Har ännu inte fått mitt första heltidsjob och jag har märkt att ibland erbjuder företaget dig att skicka med ett lönekrav i din ansökan. Jag har ingen aning vilken lön jag kan kräva i min position, jag är en junior webbutvecklare med 2 års Yh utbildning.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Så pass? Jag kollade på Unionen och de säger att marknadslönen börjar på 33k. Jag hade ingen aning att webbutvecklare tjänade så mycket om jag ska vara ärlig.

Men är det säkert att 30k inte är för mycket att begära utan någon arbetslivserfarenhet inom yrket? Jag vill ju inte förlora en potentiell position för att jag är nån tusenlapp för girig! För jag är milt chockat minst sagt att ingångslönen är så hög, jag hade aldrig trott jag skulle tjäna så mycket på mitt första jobb. Vet inte vad jag ska säga.

Permalänk
Avstängd

Det är en normal första lön inom detta område. Tror inte nån tusenlapp för högt kommer kosta dig jobbet, om de vill ha dig kommer de lämna ett motbud om de tycker ditt anspråk är för högt och så får ni buda lite. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Det är en normal första lön inom detta område. Tror inte nån tusenlapp för högt kommer kosta dig jobbet, om de vill ha dig kommer de lämna ett motbud om de tycker ditt anspråk är för högt och så får ni buda lite. Lycka till

Wow vad coolt, jag är bara helt mindblown att detta yrke har så mycket som första lön. Wow, jag är helt mållös.

Permalänk
Medlem

Beror rätt mycket på var du jobbar, lönerna är mycket högre i större städer. Tror däremot det spelar mindre roll för junior gentemot seniorer där en skillnad på 5kkr eller mer är normalt. Men i mina trakter som är en mellanstor stad på strax över 100k invånare så är ingångslön 27-30kkr på de flesta seriösare och/eller större företagen. Min arbetsgivare ger exempelvis högskoleingenjörer 30kkr som ingångslön i normala fall. Vet däremot om företag som anställer juniorer för 19-22kkr också, men det är minst sagt företag jag inte skulle rekommendera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Beror rätt mycket på var du jobbar, lönerna är mycket högre i större städer. Tror däremot det spelar mindre roll för junior gentemot seniorer där en skillnad på 5kkr eller mer är normalt. Men i mina trakter som är en mellanstor stad på strax över 100k invånare så är ingångslön 27-30kkr på de flesta seriösare och/eller större företagen. Min arbetsgivare ger exempelvis högskoleingenjörer 30kkr som ingångslön i normala fall. Vet däremot om företag som anställer juniorer för 19-22kkr också, men det är minst sagt företag jag inte skulle rekommendera.

Det är Malmö jag tänkt söka till så jag skulle tro att lönerna är rätt bra där, ska bli spännande minst sagt!

Permalänk
Sjusovarn

Tänk in på att många av dessa jobb är lokaliserade i större städer, så räkna på det Unionen säger minus 3-4000kr.

Permalänk
Medlem

Beror på språk, komplexitet, dina nuvarande kunskaper, driv att vilja lära sig mer, din ålder, tidigare yrkeserfarenhet samt vilken region du söker i.
Webbutvecklare är väldigt generellt. Är det typ Wordpress och Php, frontened, .NET eller Java? Lönerna kan skilja mycket då mindre webbyråer kör ofta med WP medan enterprise kör .NET/Java.

Som junior direkt från skolan utan att ha kodat en massa på hobbhnivå innan skulle jag säga 26-30 är en rimlig nivå. Vill du ha högre behöver du kunna backa det. Viktigare att hamna på ett ställe där du trivs och får en mentor som du kan lära dig av. Är man junior vill man lära sig så mycket som möjligt, lönen kommer sen.

Permalänk
Medlem

Jag gick in på 33k i medelstor stad och efter 1,5 år bytte jag jobb och fick 37k.

Jobbar som systemutvecklare och första jobbet var c# .net och nuvarande är endast back end med java och t-sql.

30 är absolut rimligt i Malmö, utan tvekan!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"