Gammal HDD i ny dator

Permalänk
Medlem

Gammal HDD i ny dator

Hej,
Jag ska bygga ny dator men jag vill flytta med min HDD från min gamla dator. I den mya datorn ska jag ha en ny ssd med ny installation av windows. Min gamla hdd är alltså bara bilder och dokument (kanske att gamla sparfiler från spel lagt sig där.. vet ej..). Så min fråga är om jag börjar med att ibstallera OS på nya ssd på nya datorn. När det är klart, kan jag bara plugga in min gamla hdd?

Mvh Eric

Permalänk
Inaktiv

Spelar ingen roll så länge du vet vilken hårddisk som är vad.
Jag har totalt 6st diskar i min och brukar inte ta bort någon om jag ska installera om, men de är så klart betydligt enklare om du bara har en disk för då kan du omöjligt göra fel.
Är du osäker så vänta med att sätta in den andra disken men som sagt de har ingen betydelse vid installation av OS.

Permalänk
Medlem

Ja det går bra! Så länge du har plats för den

Jag skulle rekommendera att koppla in hårddisken efter färdig installation. Har haft problem förut med att Windows installerar diverse på dom andra hårddiskarna också, som bråkar när man tar bort dom sen. Så better safe then sorry imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericdy:

Hej,
Jag ska bygga ny dator men jag vill flytta med min HDD från min gamla dator. I den mya datorn ska jag ha en ny ssd med ny installation av windows. Min gamla hdd är alltså bara bilder och dokument (kanske att gamla sparfiler från spel lagt sig där.. vet ej..). Så min fråga är om jag börjar med att ibstallera OS på nya ssd på nya datorn. När det är klart, kan jag bara plugga in min gamla hdd?

Mvh Eric

Jag skulle bygga ihop den nya datorn och installera Windows, uppdateringar och drivrutiner och sedan när man känner att allt flyter på koppla in den gamla HDD till datorn. Ingen som helst brådska att koppla in HDD igen förens allt annat är på plats. Då blir det inte några strul och man vet att den nya datorn fungerar som den ska.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Ja det går bra! Så länge du har plats för den

Jag skulle rekommendera att koppla in hårddisken efter färdig installation. Har haft problem förut med att Windows installerar diverse på dom andra hårddiskarna också, som bråkar när man tar bort dom sen. Så better safe then sorry imo.

Har aldrig någonsin varit med om att ett OS installerar saker på andra diskar en den disk man installerar på och jag har nog installerat 100 tals gånger genom alla år sedan Windows 3.1.
Och jag har aldrig haft en disk då jag har installerat, de enda fördelen med en disk är att de är omöjligt att installera fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har aldrig någonsin varit med om att ett OS installerar saker på andra diskar en den disk man installerar på och jag har nog installerat 100 tals gånger genom alla år sedan Windows 3.1.
Och jag har aldrig haft en disk då jag har installerat, de enda fördelen med en disk är att de är omöjligt att installera fel.

Fair enough

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har aldrig någonsin varit med om att ett OS installerar saker på andra diskar en den disk man installerar på och jag har nog installerat 100 tals gånger genom alla år sedan Windows 3.1.
Och jag har aldrig haft en disk då jag har installerat, de enda fördelen med en disk är att de är omöjligt att installera fel.

Nej, men många andra har varit med om det, det är därför det nästan alltid tas upp i trådar som denna.